Beantwoord

Slecht weer en het is een al al gehaper nu

  • 12 July 2019
  • 50 reacties
  • 1513 keer bekeken


Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hoi @PeterG, Voor zover ik zie, staat de afleverdatum op 16-07-2019. Vreemd dat je de antenne niet hebt ontvangen. Je hebt ook geen niet-thuis bericht in de brievenbus gehad of een bericht dat het afgeleverd is bij één van je buren?
Nee. Ook nog gevraagd bij de Primera of daar wat lag. Ook niet.
Heel gek. Heb ik nog nooit gehad met iets van KPN.

Gr. Peter (net thuis 17:11, nog uithijgend van de boodschappen)

Wel naar goede adres gegaan? (zie m'n profiel)
Reputatie 7
Badge +28
Dat is balen....

Dan moet de antenne wel morgen arriveren. Nog even geduld......
Tja

Reputatie 7
Badge +19
@PeterG, Ja, wel naar het juiste adres 🙂 We wachten het inderdaad even af. Vrijdag ben ik er weer. Als je dan nog geen antenne hebt ontvangen, dan doen we nog een poging.
Dat is balen....

Dan moet de antenne wel morgen arriveren. Nog even geduld......

En ja heur. Wederom heeft de weledele heer Noordzee gelijk. De postkoets is blijkbaar weer ingevoerd bij het Postbedrijf.... 😁
Vanochtend half elf. Gerammel bij de postbussen. 11:05, toch maar eens kijken of dat de mijne was. En ja hoor!

Antenne staat. Waarden gelijk aan de vorige. Kwaliteit 100 %. Sterkte 58 % tot 66 % afh. van welke zendermux je aan hebt.

Die ouwe antenne's zijn toch zo slecht nog niet. Maar heb nu tenminste weer, na 13 jaar, een heel nieuw setje. Die (3) oude antenne's zijn nog uit m'n begintijd zomer 2006. Ging toen overstag omdat er tijdelijk een breedbeeldkanaal voor de WK voetbal 2006 kwam. Maar dat had een héél slecht wazig beeld. Dus mss 10 min. naar dat kanaal gekeken. Omdat NOS het, toen nog, in 4:3 uitzond, veel naar de ARD/ZDF gekeken via de kabel. Die hadden het in prima SD breedbeeld.
Reputatie 7
Badge +28
Yeah😃🤠😃

Heb je al geëxperimenteerd met draaien aan de richting van de antenne?

Dat verschil moet te zien zijn.
Ja. En voor het raam plaatsen. Maar dubbel glas (30 jaar oud) houdt kennelijk toch wat signaal tegen t.o.v. de muur ernaast. Verlies dan gelijk zo'n 5 % in de sterkte.

Bij het experimteren kukelde ie natuurlijk gelijk om, want het voetje steekt naar één kan bijna niet uit. Hij 'leunt' ook iets de andere kant op.


PeterG schreef: Die ouwe antenne's zijn toch zo slecht nog niet. Maar heb nu tenminste weer, na 13 jaar, een heel nieuw setje. Die (3) oude antenne's zijn nog uit m'n begintijd zomer 2006. Ging toen overstag omdat er tijdelijk een breedbeeldkanaal voor de WK voetbal 2006 kwam. Maar dat had een héél slecht wazig beeld. Dus mss 10 min. naar dat kanaal gekeken. Omdat NOS het, toen nog, in 4:3 uitzond, veel naar de ARD/ZDF gekeken via de kabel. Die hadden het in prima SD breedbeeld.

P.S. heb bij vorige bericht een stukje van mijn begingeschiedenis met Digitenne, toen nét van KPN, toegevoegd. Het was het éérste TV product bij KPN. 2 of 3 jaar later kwam interactieve TV, toen onder de naam Mine. Nog volledig in SD toen. Ik ben dáár ingestapt in maart (?) 2011. Voor de HD. Toen nog weinig uitzendingen in HD en je moest HD apart afnemen. Ook, toen nog, Nederland 1, 2 en 3 HD. Dat HD-pakket kostte iets van 9 Euro geloof ik.
Reputatie 7
Badge +28
Het blijf even afwachten totdat het weer een keer slecht weer is, (Mag van mij nog wel even duren....)

Want dan pas kun je zien of het verbeterde filter in de nieuw antenne ook zorgt voor minder storingen.
Voorlopig heb je ongestoorde ontvangst....
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @PeterG, Fijn dat je de antenne inmiddels binnen hebt 🙂 Ik ben ook benieuwd hoe het gaat wanneer het weer slecht is. Je houdt ons natuurlijk wel op de hoogte 😉
Je houdt ons natuurlijk wel op de hoogte ;-)
Uiteraard.

Overigens zijn die ontvangers (hier zxv7200) nog niet erg op dreef als je ze net aan hebt staan.
Als ik 'm aan zet dan geeft ie meteen de zender waar ie al op staat.
Ga je echter dan direct naar een zender in een andere transportstream, staat er eerst een blok met [geen digitenne signaal]. Rustig even wachten en na een sec. of 10 komt de zender dan. Met sterkte ca. 60 % en kwaliteit ca. 100 %.
Men moet dus niet in de stresskipstand raken als er even [geen digitenne signaal] sta na zenderwissel.

Conclusie: heel stabiel, strak lijken die kastjes (nog?) niet te werken.
En Peter, hoe was de ontvangst vandaag? Ik neem aan dat het bij jou ook wel gespookt heeft, het weer bedoel dan hè.
Stortbui:


Reputatie 7
Badge +28
Als het behoorlijk aan het onweren ls, vliegt het beeld van mijn satellietontvanger ook op zwart. Daar doe je niets aan.
Het heeft flink gespookt tussen ca. 15:30 uur en 16:45. Om 16:15 nog even een Tropische hoosbui. Was toen echter eten klaarmaken/koken i.d. keuken i.v.m. te verwachten gast.
Heb tijdens het slechte weer eigenlijk niet gekeken. Zat achter de laptop en afwisselend in de keuken bezig. Solly. Radio aan via ITV.
M'n vriend kwam met een prachtig zonnetje tegen 17:00 uur hier op de fiets aan. Hij is net na die Tropische bui van huis gegaan.
Reputatie 5
Badge +5
In de praktijk is 10 km vaak al te ver met die oude (antieke) antenne. Er lopen nu hier op het forum ook topics van klanten (met ontvangstproblemen) uit Den Bosch en Hilversum die nog dichterbij de zendmast wonen.

Je zal zien dat de V5 beter werkt. (..)

Dat een nieuwe antenne beter gaat werken lijkt me wat voorbarig gesteld. De topicstarter geeft aan dat (bij goed weer) de ontvangst met de V5 hetzelfde is als met de oude antenne. Ook ben ik benieuwd waarom met de oude antenne een goede ontvangst op 10 kilometer van de zender niet mogelijk zou zijn.

Sinds de omzetting van regio 5 lees ik mee op dit forum, en als ik het wel heb gaat het topic over Hilversum over ontvangstproblemen van iemand die al een V5 gebruikt.
Sinds de omzetting van regio 5 lees ik mee op dit forum, en als ik het wel heb gaat het topic over Hilversum over ontvangstproblemen van iemand die al een V5 gebruikt.
@P. Grigio
Ik ben dit topic gestart. En woon niet in Hilversum en had op dat moment ook nog geen V5-antenne. Maar het model uit 2006 wat ik dan eerder als V1 zou willen betitelen. Dus je veronderstelling klopt niet helemaal.

Dat anderen soms meeliften op bestaande topics maakt het vaak niet meer duidelijk wie op wie reageert.
Reputatie 7
Badge +28
Precies.

Wat inmiddels wel duidelijk is, is dat de ontvangst afhankelijk is van verschillende factoren. Externe storingsbronnen kunnen van grote invloed zijn. De situatie bij Peter is totaal niet te vergelijken met de situatie in Hilversum.

Er lopen ook topics over algemene ontvangstproblemen. Beter is om daar te reageren. Hier hebben we het alleen over de ontvangst bij Peter thuis.
Reputatie 6
Badge +4
Als het behoorlijk aan het onweren ls, vliegt het beeld van mijn satellietontvanger ook op zwart. Daar doe je niets aan.
De reden dat satelliet uitvalt met onweer is heel anders. Dan zit er letterlijk teveel regendemping tussen de satelliet en schotel.

Mijn ervaring met yagi antennes op zolder en DVB-T(2) is dat het niet tot nauwelijks regen gevoelig is (de frequentie is 15 tot 20x zo laag). Sterker: Ik had voorheen Lelystad op 93 kilometer die net onder de ontvangst grens lag bij normaal weer: Meermalen gezien dat wanneer het buiten totaal maar ook echt totaal doornat was ik juist wel kon kijken, best raar. Ook een 10 cm dik pak sneeuw op het hele dak was niet merkbaar, dat gaat bij een schotel zeker niet goed.

Wat er wel gebeurt bij anderen die regen effecten melden is voor mij een beetje gissen. Ik denk dat het te maken heeft met de veranderende eigenschappen (lees reflectie eigenschappen) van bomen en gebouw wanden. Dit gebeurt veel sterker bij een antenne in huis die ontvangt via reflecties.
Reputatie 5
Badge +5

@P. Grigio
Ik ben dit topic gestart. En woon niet in Hilversum en had op dat moment ook nog geen V5-antenne. Maar het model uit 2006 wat ik dan eerder als V1 zou willen betitelen. Dus je veronderstelling klopt niet helemaal.

Dat anderen soms meeliften op bestaande topics maakt het vaak niet meer duidelijk wie op wie reageert.


@PeterG als je mijn hele post quote, is het duidelijk dat ik op een post van @Noordzee reageer, zie hieronder:


In de praktijk is 10 km vaak al te ver met die oude (antieke) antenne. Er lopen nu hier op het forum ook topics van klanten (met ontvangstproblemen) uit Den Bosch en Hilversum die nog dichterbij de zendmast wonen.

Je zal zien dat de V5 beter werkt. (..)
Dat een nieuwe antenne beter gaat werken lijkt me wat voorbarig gesteld. De topicstarter geeft aan dat (bij goed weer) de ontvangst met de V5 hetzelfde is als met de oude antenne. Ook ben ik benieuwd waarom met de oude antenne een goede ontvangst op 10 kilometer van de zender niet mogelijk zou zijn.

Sinds de omzetting van regio 5 lees ik mee op dit forum, en als ik het wel heb gaat het topic over Hilversum over ontvangstproblemen van iemand die al een V5 gebruikt.


Noordzee haalt, in het bericht waar ik op reageer, andere topics over Den Bosch en Hilversum aan.

(..)
Antenne staat. Waarden gelijk aan de vorige. Kwaliteit 100 %. Sterkte 58 % tot 66 % afh. van welke zendermux je aan hebt.

Die ouwe antenne's zijn toch zo slecht nog niet. Maar heb nu tenminste weer, na 13 jaar, een heel nieuw setje. Die (3) oude antenne's zijn nog uit m'n begintijd zomer 2006. (..)


In de loop van dit topic schrijf je dat je een nieuwe V5 antenne hebt ontvangen, en die geeft geen betere ontvangstwaarden dan de oude.
Reputatie 5
Badge +5
Precies.

Wat inmiddels wel duidelijk is, is dat de ontvangst afhankelijk is van verschillende factoren. Externe storingsbronnen kunnen van grote invloed zijn. De situatie bij Peter is totaal niet te vergelijken met de situatie in Hilversum.

Er lopen ook topics over algemene ontvangstproblemen. Beter is om daar te reageren. Hier hebben we het alleen over de ontvangst bij Peter thuis.


@Noordzee het klopt dat verschillende factoren de ontvangst bepalen. Daarom is de situatie bij Peter niet te vergelijken met die in Hilversum. In jouw eigen reactie op de situatie bij Peter doe je dat echter wel:

In de praktijk is 10 km vaak al te ver met die oude (antieke) antenne. Er lopen nu hier op het forum ook topics van klanten (met ontvangstproblemen) uit Den Bosch en Hilversum die nog dichterbij de zendmast wonen.

Je zal zien dat de V5 beter werkt. (..)


Hier impliceer je dat de ontvangstproblemen aan het gebruik van een oude antenne zouden liggen. In het topic over Hilversum is dat niet het geval, daar wordt al een V5 gebruikt.

Waar ik naar benieuwd ben: waarom denk je dat met een oude antenne goede ontvangst op 10 kilometer van de zender niet mogelijk is?
Reputatie 7
Badge +28
Ik schrijf in dit topic dat 10 km vaak al te ver is met de oude antenne van Peter. (Het blokje oftewel de V1) Dat baseer ik op de vele honderden topics die ik hier al heb zien langskomen.

Op een plek waar geen storingsbronnen zijn, waar ook b.v. geen hoge gebouwen zijn (reflecties...) en waar met veel vermogen wordt uitgezonden (dat verschilt per zendmast), daar zal zelfs de V1 nog gewoon werken.

De nieuwe antenne V5 heeft een verbeterd anti-storingsfilter, bovendien is deze antenne richtingsgevoeliger.

Dat schrijf ik ook uit eigen ervaring. Ik heb hier zowel de V1, de haaienvin als de V5 staan. Heb je dit topic al eens gelezen?: (nu met nieuwe foto's @PeterG !)
https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099
Reputatie 5
Badge +5
(..)
Mijn ervaring met yagi antennes op zolder en DVB-T(2) is dat het niet tot nauwelijks regen gevoelig is (de frequentie is 15 tot 20x zo laag).
(..)
Wat er wel gebeurt bij anderen die regen effecten melden is voor mij een beetje gissen. Ik denk dat het te maken heeft met de veranderende eigenschappen (lees reflectie eigenschappen) van bomen en gebouw wanden. Dit gebeurt veel sterker bij een antenne in huis die ontvangt via reflecties.

Met dvbt-t1 en een binnenantenne heb ik in het verleden geen last gehad van storing door slecht weer. Ik heb meer dan 10 jaar via een digitenne abonnement gekeken, meest met het eerste model KPN binnenantenne.

Ik hoor er dan ook van op dat slecht weer bij dvb-t2 wel een probleem kan zijn, zeker als de kwaliteit klappert naar 0% of het signaal wegvalt, zoals in dit topic genoemd.

Op dvb-t2 heb ik tot nog toe ook geen last. Zo heb ik gistermiddag de Tour gekeken zonder storingen, terwijl het af en toe behoorlijk hard regende. De oude antenne gebruik ik nog steeds, in combinatie met een FTA tuner.
Reputatie 5
Badge +5
Ik schrijf in dit topic dat 10 km vaak al te ver is met de oude antenne van Peter. (Het blokje oftewel de V1) Dat baseer ik op de vele honderden topics die ik hier al heb zien langskomen.

Op een plek waar geen storingsbronnen zijn, waar ook b.v. geen hoge gebouwen zijn (reflecties...) en waar met veel vermogen wordt uitgezonden (dat verschilt per zendmast), daar zal zelfs de V1 nog gewoon werken.

De nieuwe antenne V5 heeft een verbeterd anti-storingsfilter, bovendien is deze antenne richtingsgevoeliger.

Dat schrijf ik ook uit eigen ervaring. Ik heb hier zowel de V1, de haaienvin als de V5 staan. Heb je dit topic al eens gelezen?: (nu met nieuwe foto's @PeterG !)
https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099

Gebaseerd op topics op dit forum, kan ik erin komen dat een afstand van 10 km tot de zender teveel is in een aantal gevallen. De meeste gebruikers die zich met ontvangstproblemen op dit forum melden, zullen gebruik maken van een KPN decoder -en die lijkt een mindere ontvangst te hebben dan FTA tuners die o.m. worden aangeboden in Duitsland. Wat is dan de zwakste schakel: de oude antenne of de nieuwe tuner?

Met de blokjesantenne en een FTA tuner is hier prima ontvangst, tussen hoge gebouwen en storingsbronnen zoals masten van de mobiele providers. Ik zit op minder dan 10 km van de zender, maar kwaliteit en sterkte van het signaal zijn zo hoog dat dat ook wel haalbaar is.
Reputatie 7
Badge +28
De zwakste schakel is de nieuwe tuner, zou je daar over verder willen gaan in dit interessante topic?:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/heeft-de-nieuwe-ontvanger-een-slechtere-onvangst-dan-de-oude-469873/index4.html#post793629

Want hier gaat het specifiek over de ontvanger van Peter.

Reageer