Beantwoord

Slechte ontvangst Digitenne

  • 31 July 2019
  • 21 reacties
  • 308 keer bekeken

Had gehoopt dat met de nieuwe Digitenne/Ontvanger de ontvangst beter zou worden. Over de vorige ontvanger en kwaliteit al paar keer geklaagd, maar werd nooit opgelost. Heb nu een nieuwe ontvanger gekregen, ZXV7200 en nog steeds de oude antenne. Zit het probleem misschien in de zeer oude antenne ? Vindt het wel een beetje vreemd dat bij de nieuwe ontvanger geen nieuwe/betere antenne werd meegeleverd. De antenne is de blokvormige, met een oranje led erop.
icon

Beste antwoord door HansPDW 13 August 2019, 11:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +28
@HansPDW

Dan lijkt het mij hoog tijd dat je een betere antenne gaat gebruiken. Lukt het jou om een antenne buiten te zetten?

Want er is een betere binnenantenne beschikbaar (De V5), maar die kan ook buiten geplaatst worden.

Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.
Dankje Noordzee
Dat dacht ik ook, maar hoe kom ik er aan ? 😉 Buiten zou kunnen, maar dat wordt een heel gedoe met kabel verlengen en boren, zou het eerst willen proberen met de V5 binnen, dan kan daarna alsnog gekeken worden naar eventueel buiten....

Heb het profiel bekeken, en volgens mij staat alles ingevuld.

Gr.Hans
Reputatie 7
Badge +28
Ok Hans,

Dan zal een moderator jou eerst alleen de nieuwe binnenantenne sturen. Kijken wat dat aan verbetering oplevert!

De moderator komt hier vanzelf langs.
Reputatie 7
Badge +30
De moderator is er 🙂 Welkom, Hans! Die antenne is zeker aan vervanging toe. Ik heb er eentje opgestuurd. Voor de zekerheid maar gelijk met montageset, dan heb je dat in ieder geval in huis. Je hebt hem met een dag of twee, drie.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Hans,

Met een beetje mazzel kont het pakketje morgen aan. Je zou het eerst eens alleen met de binnenantenne kunnen proberen.

Doe dan gelijk even een nieuwe installatie:

1/ Ontvanger van de stroom halen.
2/ Nieuwe antenne aansluiten.
3/ Ontvanger en TV aandoen.
4/ Ga in het menu van de ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen.
5/ Geef een opdracht zenders zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken.
6/ Draai de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Laat je even horen hoe het gegaan is?
Reputatie 7
Badge +30
Heb je de nieuwe antenne inmiddels binnen en hem kunnen aansluiten, Hans? Merk je ook verbetering?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Hans,

Met een beetje mazzel kont het pakketje morgen aan. Je zou het eerst eens alleen met de binnenantenne kunnen proberen.

Doe dan gelijk even een nieuwe installatie:

1/ Ontvanger van de stroom halen.
2/ Nieuwe antenne aansluiten.
3/ Ontvanger en TV aandoen.
4/ Ga in het menu van de ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen.
5/ Geef een opdracht zenders zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken.
6/ Draai de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Laat je even horen hoe het gegaan is?



@HansPDW : Is het al gelukt met de nieuwe installatie?
Met alleen de antenne vervangen is er geen verbetering. Ik ga later nog ff een nieuwe installatie proberen.
Allen bedankt voor de hulp.
Reputatie 7
Badge +28
Dat is precies de reden dat ik hier de installatie-werkwijze heb geplaatst.

Alleen een nieuwe antenne is vaak niet genoeg.

Succes met de installatie. Laat je even weten of het dan wel lukt met de ontvangst?
Opnieuw ingesteld (fabrieksinstellingen). Niet echt geholpen, ene moment is het antennesignaal 100% dan weer 36% en daardoor valt regelmatig het beeld nog steeds weg.
Dit was ook altijd al het geval met de oude Digitenne, dus ik denk dat de ontvangst bij ons (Postcode 2718) gewoon te zwak is. Misschien dat buitenmontage beter werkt, maar dan moet ik ff aan de baas vragen of we een gat in de muur mogen boren 😉. Punt twee wordt dan de lengte van de kabel (om het netjes weg te werken), heb nu al verlengd om de antenne bij het raam te kunnen zetten. De 'muren' zijn van Sandwichpanelen, isolatiemateriaal tussen twee METALEN platen, vandaar de keuze om de antenne bij het raam te plaatsen.
Reputatie 5
Badge +5
Voor ontvangst met een binnen geplaatste antenne is postcode 2718 misschien wat te ver van de zendmasten. De nieuwe antenne zal daar ook weinig in verbeteren. Met de antenne buiten moet goed signaal van een van de zenders in Den Haag, Oegstgeest, Alphen of eventueel Rotterdam haalbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +28
Ik zie aan de postcode dat jullie in Rokkeveen zitten. Daar heb ik ook gewoond en daardoor weet ik dat ontvangst wel mogelijk is. Maar wel als je de antenne op een bepaalde hoogte zet en niet tussen metalen platen in.

Bij de buitenmontageset wordt ook een coax-kabel van 10 meter lang geleverd.
Als het goed is, heb je die al in bezit. Want dat was beloofd doir Erik.

Succes met het boren en de verdere installatie! 👍
Reputatie 7
Badge +28
Voor ontvangst met een binnen geplaatste antenne is postcode 2718 misschien wat te ver van de zendmasten. De nieuwe antenne zal daar ook weinig in verbeteren. Met de antenne buiten moet goed signaal van een van de zenders in Den Haag, Oegstgeest, Alphen of eventueel Rotterdam haalbaar zijn.

In Zoetermeer staat ook een zendmast. Wel met laag vermogen, maar dat mag in Rokkeveen geen probleem zijn.
Reputatie 5
Badge +5

In Zoetermeer staat ook een zendmast. Wel met laag vermogen, maar dat mag in Rokkeveen geen probleem zijn.

Dat is natuurlijk nog beter! Die had ik over het hoofd gezien, net als de mast bij Gouda. Genoeg keuze in ieder geval.
Reputatie 7
Badge +28
@HansPDW

Wat zei je baas? Mag je een gat boren en de antenne buiten plaatsen?
Reputatie 7
Badge +28
@HansPDW

Staat de antenne inmiddels al buiten?
Nog niet, de baas is nog ff met vakantie [zou het nu dus eigenlijk gewoon moeten doen ;-)].
Heb met google een kaart van de zendmast kunnen vinden, en die staat precies aan de andere kant van ons pand (zie kaartje), waardoor er vele wanden met metaal tussen zitten. Vraag me dan ook af of buitenplaatsen zin heeft, maar ga 't na de vakantie zeker even navragen. Aangezien het pand 3 verdiepingen hoog is, en de tv op de begane grond staat is dakmontage een nog grotere uitdaging.
Reputatie 7
Badge +28
@HansPDW
Buiten plaatsen helpt altijd, want dan is de antenne niet meer omcirkeld door metalen platen.
Er staan in de regio Zoetermeer nog wel andere zendmasten waar je met een buitenantenne signaal van op kunt pikken. Wordt een kwestie van diverse richtingen van de antenne uitproberen. Dat kan met de signaalmeter uit het menu.

Ik zeg : Een leuk klusje voor de vrijdagmiddag!
Reputatie 7
Badge +28
@HansPDW

Heb je de antenne inmiddels al buiten geplaatst? Dan kan jouw baas ook ongestoord TV kijken als hij terug is van vakantie!
Baas heeft z'n eigen TV (natuurlijk) ;-)
Antenne hangt nu op een soort 'overloop' ontvangst is nu wel continue 100% (het eerste uur in ieder geval)
Hopelijk blijft het zo, en is alles nu opgelost....
Hartelijk dank
Reputatie 7
Badge +28
Top @HansPDW , Graag gedaan en veel plezier met het nieuwe Digitenne! 👍🏼