Beantwoord

Slechte ontvangstkwaliteit

  • 17 January 2019
  • 23 reacties
  • 383 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Kortgeleden ben ik voorzien van een Revox ontvanger. Het gevolg is dat ik in Amersfoort enkele zenders niet meer kan ontvangen (waaronder Veronica).
Probleem is dat vooral 's-avonds het ontvangstsignaal duidelijk veel minder wordt. Wanneer ik dan overschakel naar de T1 ontvanger van de TV heb ik wel beeld met enkele storingspixels.
icon

Beste antwoord door Noordzee 17 January 2019, 18:34

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Hallo @Telschow .

Waarschijnlijk woon je in een gebied waar je meerdere zendmasten ontvangt. Je kunt even de volgende stappen doen:
  1. Zet de tuner op een zender die goed beeld geeft en druk op ANT van de afstandsbediening. Je ziet nu de ontvangstkwaliteit. Draai de antenne dat de ontvangst zo ver mogelijk richting 100% gaat.
  2. Ga dan nu naar "Zenders zoeken" en kies voor de optie "Uitgebreid zoeken". De tuner zal nu alle frequenties aflopen en alleen de sterkste zenders opslaan.
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
Reputatie 1
Badge
Neem mij niet kwalijk, maar aan dat antwoord heb ik niets; natuurlijk heb ik dat al een paar maal gedaan.
Probleem is volgens mij dat de zendkwaliteit 's-avonds achteruit gaat en dat de ontvanger van mindere kwaliteit is.
Dat laatste wordt m.i. ook bevestigd door mede kampeerders die ik afgelopen jaar al veelvuldig hoorde klagen.
Reputatie 7
Badge +28
@Telschow : Volgens mij geeft Giant2000 jou een goede tip. En het is helemaal niet algemeen dat iedereen met ontvangstproblemen die tip al heeft uitgevoerd. En zijn op dit forum meerdere hobbyisten actief die jou willen helpen met goede raad.

Mag ik ook een poging wagen?

In Amersfoort staat een sterke zendantenne, dus ontvangst zou eigenlijk geen probleem mogen zijn. Wel is het zo dat het beste een buitenantenne kan gebruiken. Heb je al een buitenantenne? Verder is het handig om jouw antenne zo hoog mogelijk te plaatsen.

Het lijkt erop dat 's-avonds een stoorzender actief wordt bij jou in de buurt, mogelijk een lamp of een router. Wat dan mogelijk wil helpen is een betere antennekabel. Gebruik je al een kabel van 7mm? Of heb je zo'n heel dun kabeltje?
Reputatie 1
Badge
ik gebruik al wel meer dan 20 jaar digitenne, thuis en op de camping, en natuurlijk heb ik een buitenantenne; maar zo slecht als het nu gaat met deze Revox ontvanger heb ik nog niet meegemaakt.
Er lijkt ook gemakkelijk aan voorbij te worden gegaan dat ik via mijn TV-ontvanger geen enkel probleem heb met de ontvangst; maar zodra ik omschakel naar die nieuwe HD-ontvanger is het plotseling mis!
Reputatie 7
Badge +28
OK, het is trouwens een Rebox-Ontvanger, maar dat terzijde.

Toch maar weer even twee vragen? :
  1. Wat is de softwareversie? Het zou 28 moeten zijn.
  2. Wat is het percentage ontvangstkwaliteit overdag en 's-avonds?
Ik denk dat het uiteindelijk gaat uitdraaien op een nieuwe buitenantenne. De huidige Funke V5 buitenantenne werkt beter dan de oude types antenne. Daar kan je de ontvangst mee verbeteren. Zelf heb ik ook onlangs deze antenne geïnstalleerd, omdat de ontvangst in Drenthe ook niet optimaal is. Bij mij werd de ontvangst een stuk beter. Ook van andere klanten heb ik hier op het forum recent goede ervaringen over de Funke V5 teruggelezen.

Als je klant bent van Digitenne, is de kans groot dat een moderator jou er eentje gratis gaat opsturen.
Een moderator wil graag het een en ander voor je nakijken. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

Het CAS-ID nummer kan je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos.

Maar wil je ook nog even mijn twee vragen beantwoorden?
Reputatie 1
Badge
ik weet niet of een nieuwe buitenantenne de juiste oplossing zal zijn. Eerder heb ik als een mede kampeerder kunnen helpen die met zijn nieuwe buitenantenne vrijwel geen ontvangst had en met een oud model binnen antenne wel.
Overigens is de software versie: 14
De ontvangstkwaliteit bij de wizard: 100%
De zenders 12, 26 tot en met 31 zijn geheel niet te ontvangen, ook niet op de dag; de avond-situatie heb ik (nog) niet nagegaan.
Er is bij Digitenne en/of bij KPN ook niet veel informatie meer te vinden, vroeger heb ik nog wel eens een overzicht van Bouquet 1, 2, 3 enz. kunnen vinden.

CAS 7014-059-517-7
Reputatie 7
Badge +28
Je hebt sowieso een veel te oude softwareversie. Daar zaten nog diverse bugs in.

Verder snap ik niet dat je dan een aantal zenders niet hebt, als je gekozen hebt voor uitgebreid zenderzoeken. Want dan pak je per bouquet het sterkste signaal.

Mijn advies blijft ongewijzigd: Softwareupdate naar versie 28, terug naar de fabrieksinstellingen, uitgebreid zenderzoeken en een nieuwe buitenantenne.

En ja: De oude ontvanger werkte wellicht wel, de nieuwe ontvanger heeft een kritischer ontvangst. Het is niet anders. Met de tips van hierboven is veel te verhelpen.

Tenslotte nog een overzicht van de bouquetten (Situatie Smilde) (in een verkeerde volgorde) : (Regionale zenders zijn voor jou TV Utrecht en dadelijk na de switch als bonusTV West.)

Fun X
NPO 1
NPO
NPO 3
NPO 3FM (Radio)
NPO Radio 1 (Radio)
NPO Radio 2 (Radio)
NPO Radio 4 (Radio)
NPO Radio 5 (Radio)
NPO Soul & Jazz (Radio)
Radio Drenthe (Radio)
Radio Oost (Radio)
TV Drenthe
TV Oost786E60vHOLRTS
Bouq.1 Publ.Omr.DrentheSmilde/Alticom Toren (dre)32km284°404068dBⓘ

5.
$ BBC Radio 1 (Radio)
$ BBC Radio 2 (Radio)
$ BBC Radio 3 (Radio)
$ BBC Radio 4 (Radio)
$ CNN
$ FOX
$ ID
Ketnet/OP12
Klara (Radio)
MNM (Radio)
$ Nickelodeon / Spike
RTL Z
SSU_RBX2800 (Data)
SSU_ZXV7200 (Data)
Studio Brussel (Radio)
$ SubLime FM (Radio)
VRT Radio 1 (Radio)
VRT Radio 2 (Radio)
$ Xite506E25vHOLNTS4
Bouquet 5 DigitenneSmilde/Alticom Toren (dre)32km284°404068dBⓘ$

2.
100%NL (Radio)
$ Classic FM (Radio)
$ NET5
$ Q-Music (Radio)
$ Radio 10 (Radio)
$ Radio Veronica (Radio)
$ RTL 4
$ RTL 5
$ RTL 7
$ SBS 6
$ SkyRadio 101 FM (Radio)
$ SLAM!FM (Radio)546E30vHOLNTS1
Bouquet 2 DigitenneSmilde/Alticom Toren (dre)32km284°404068dBⓘ

4.
$ Canvas
$ Comedy Central
$ Discovery Channel
$ één
$ Eurosport
$ Meiden van Holland Hard
$ RTL 8
$ Veronica/Disney XD570E33vHOLNTS3
Bouquet 4 Digitenne 2313Smilde/Alticom Toren (dre)32km284°404068dBⓘ

3.
$ 24Kitchen
$ Arrow Classic Rock (Radio)
$ BBC One
$ BBC Two
$ BNR Nieuwsradio (Radio)
$ FOX Sports 2 / CartoonNetwork / AT5
$ FOX Sports Ere 1
$ MTV
$ National Geographic
$ Radio 538 (Radio)
TLC738E54vHOLNTS2
Bouquet 3 Digitenne 2312Smilde/Alticom Toren (dre)32km284°404068dB
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen allen! Ik zie dat er al veel informatie is gedeeld, hartstikke fijn om te lezen! Het is me helaas nog niet helemaal duidelijk of de tips van zowel Noordzee als die van Giant hebben geholpen in jouw situatie @Telschow. Volgens de gegevens in het systeem is dit CAS-ID nummer namelijk in zijn geheel actief. Zou je me willen laten weten of ik hierin nog kan helpen, je bijvoorbeeld kan voorzien van een nieuwe antenne (Funke V5).
Reputatie 1
Badge
Wellicht kan een nieuw model Funke antenne een bijdrage leveren in een verbeterde ontvangst dus ik wil graag van jouw aanbod gebruik maken.
Wat Noordzee schreef over de software versie: ik zie geen mogelijkheid om die te wijzigen naar een recentere versie. Die menu-optie bestaat m.i. niet.
Ik heb bij www..radio-tv-nederland.nl al wel een recente lijst van de zenders en bijbehorende Bouquet nummers gevonden, daarmee kan ik ook nog eens kijken of de ontvangst met een nieuwe antenne of de ontvangst met name inzake Bouquet 5 verbeterd wordt.
Reputatie 7
Badge +28
Telschow : Mijn eerder info over de softwareversie was niet juist. Inmiddels heb ik begrepen dat softwareversie 14 de laatste is voor de Rebox. Mijn excuses voor de ontstane verwarring.

(Hoewel de software voor de ZTE en de Rebox gelijk aan elkaar zijn, wordt er toch een endere versie gehanteerd. Dat was mij eerst niet duidelijk.)
Reputatie 7
Badge +16
vroeger heb ik nog wel eens een overzicht van Bouquet 1, 2, 3 enz. kunnen vinden.

http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
Reputatie 7
Badge +21
@Telschow, geen enkel probleem. De antenne heb ik inmiddels voor je aangevraagd! Hopelijk biedt dit enige verbetering 😉 Wil je dat even terugkoppelen zodra je hem ontvangen en aangesloten hebt?
@Telschow, geen enkel probleem. De antenne heb ik inmiddels voor je aangevraagd! Hopelijk biedt dit enige verbetering 😉 Wil je dat even terugkoppelen zodra je hem ontvangen en aangesloten hebt?

@Susan_ In postcode gebied 4012 ook niet meer alle kanalen te ontvangen! Ontvanger is de Rebox en softwareversie 21. Kunt U mij ook een buitenantenne toesturen zodat hopelijk de ontvangst problemen opgelost worden?
Reputatie 1
Badge
@Telschow, geen enkel probleem. De antenne heb ik inmiddels voor je aangevraagd! Hopelijk biedt dit enige verbetering 😉 Wil je dat even terugkoppelen zodra je hem ontvangen en aangesloten hebt?
Beste Susan,
Dank je wel voor jouw inzet !! Ik moest even wachten op de ontvangst en daarna op een beetje droog weer omdat mijn antenne op de gevel van de 1e verdieping is geplaatst. De ontvangst is met de nieuwe antenne veel beter geworden!
Tijdens het installeren heb ik wel gemerkt dat de antenne-wizard al snel een goed signaal weergeeft terwijl met handmatig installeren bij de van toepassing zijnde kanalen (voor mij: 24, 27, 49, 50 en 57) de juiste ontvangstkwaliteit wordt weergegeven die bepalend kan zijn bij het uitrichten van de antenne.
Ben heel tevreden, nu nog even zoeken naar een goede antenne voor op de camping.
Reputatie 7
Badge +28
Fijn dat je nu heel tevreden bent! 😀
Mijn eerste reactie van 11 dagen geleden was voor jou dus toch de oplossing.


Je kan voor de camping ook zelf zo'n extra antenne kopen via de KPN-webshop. :

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

Je weet nu dat je daar een goede koop aan hebt.
Reputatie 7
Badge +21
@Telschow, super om te horen 🙂 En Noordzee bedankt voor jouw oplossing!

@AkitaNL, geen probleem. Ik zag ook je privébericht 😉 Een nieuwe Funke V5 komt jouw kant op!
@AkitaNL, geen probleem. Ik zag ook je privébericht 😉 Een nieuwe Funke V5 komt jouw kant op!

Hartstikke fijn en zal het effect hier terug posten. 👍
Reputatie 7
Badge +28
@AkitaNL

Heb je nieuwe antenne al uitgetest?
https://forum.kpn.com/digitenne-12/fox-eredivisie-op-digitenne-456828

Het is mij, gezien alle reacties, nog steeds een raadsel waarom ik met de “oude” haaienvin vorig zomer op de camping een veel betere ontvangst had dan met de Funke V5. 🥺
@Noordzee, nee nog niet, ben voor mijn werk nog onderweg.
Ik heb hier in mijn auto de nieuwe tuner aan een Banten buitenantenne hangen welke een rondom gevoelig is en geschikt voor zowel horizontaal als verticaal signaal. Ik heb het idee dat ik met de cam module een wat betere ontvangst had, maar trek pas een conclusie als alles “uitgerold” is.
Het feit dat ik met een dubbele ab moet werken blijf ik onprettig vinden omdat het ook een fragiel ding betreft. Tevens lastig dat de tuner in stand-by modus blijft en ik m niet helemaal uit kan zetten dus onnodig stroomverbruik op mijn accu’s. Voordeel van tuner is, dat ik in Duitsland de fta kan ontvangen.
Mbt thuis ontvangst, daar kom ik op terug zodra ik m thuis aangesloten heb
Reputatie 7
Badge +28
OK, nog even afwachten dus....

Je hebt gelijk dat je met de oude ontvanger (CAM module) een iets betere ontvangst had. De ontvangst van het nieuwe Digitenne blijkt wat kritischer te zijn. Maar dat is op te lossen door de nieuwe (betere) Funke V5- antenne. Helemaal als je die antenne buiten plaatst.

Zelf heb ik ook mij oude haaienvin onlangs vervangen door de Funke V5. Dat scheelde best wel (positief) in de ontvangstkwaliteit.
OK, nog even afwachten dus....

Je hebt gelijk dat je met de oude ontvanger (CAM module) een iets betere ontvangst had. De ontvangst van het nieuwe Digitenne blijkt wat kritischer te zijn. Maar dat is op te lossen door de nieuwe (betere) Funke V5- antenne. Helemaal als je die antenne buiten plaatst.

Zelf heb ik ook mij oude haaienvin onlangs vervangen door de Funke V5. Dat scheelde best wel (positief) in de ontvangstkwaliteit.

Antenne staat nog binnen maar ontvangst nu al 100% dus prima! @Susan_ dus nogmaals dank.
Reputatie 7
Badge +21
Fijn om te lezen AkitaNL! 😃 Veel plezier ermee!

Reageer