Beantwoord

Sony tv in standby stand

  • 26 December 2019
  • 16 reacties
  • 852 keer bekeken

Ik heb voor een oudere dame een Sony Bravia gekocht die met Digitenne wordt verbonden via HDMI. De afstandbediening (AB) van de TV wordt niet gebruikt omdat dit met alle knopjes teveel problemen oplevert. AB van Digitenne wordt gebruikt. Aan-/uitzetten van TV en Digitenne gaat via de schakelaar van de stekkerdoos: Eenvoud is noodzaak. De AB is "verstopt". Het werkt bij het testen.  Na de installatie werkt het goed tijd. De dame valt in slaap en ziet niet dat de TV is uitgegaan. De TV gaat in standby. Daarna gaat de TV niet meer aan met gebruikmaking van de schakelaar op de stekkerdoos. De laatste status "standby” komt terug. Dus toch de AB van de TV nodig, maar….  als daar, per ongeluk, op een kanaalnummer wordt gedrukt gaat de TV direct van de ingestelde HDMI af, op zoek naar een gewoon kanaal. Totale paniek. Weer langs bij de oudere dame. Door mij wel in te stellen, maar niet als dagelijkse routine.

Kan alleen uitzetten van Digitenne via de AB leiden tot standby van de TV?

Bij mij thuis, voor test, blijft deze Sony Bravia wel gewoon aan (>24 uren) met een computeraansluiting op HDMI.

De ingestelde tijd voor standby staat op "nooit". Verder geen instelling bijv. power gevonden.

type KDL-32WD757, Sony Bravia

Wat is de oplossing ??

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door PeterG 26 December 2019, 12:13

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @HansZeezicht ,

 

Probeer eens in het menu van de Digitenne-ontvanger te gaan naar Instellingen en Beeld instellingen. 

 

Daar kun je ook de stand-by-tijd instellen:

  • Stand-by-tijd de tv-ontvanger zal na het aantal ingestelde minuten op stand-by stand gaan. Let op; de televisie zal hiermee niet op stand-by gaan.


 

Uit mijn hoofd bij een Sony:

  1. Gebruik de Sony afstandsbediening
  2. Druk op de brede blauwe knop (vlgs mij staat er home op)
  3. Ga naar de instellingen
  4. onder eco instellingen kun je het automatisch uitschakelen ook op uit zetten

:small_blue_diamond: Als je de Digitenne-ontvanger uitzet dan komt er geen signaal meer naar de TV en zal deze idd ook uitschakelen. Dat is niet te veranderen.
Maar voor aan/uit van het televisietoestel zal ze sowieso ook de or. Sony afst.bed. nodig hebben. De TV zal als ze niet kijkt toch ook een uit moeten? En weer aan als ze gaat kijken.

@NoordzeeDe Digitenne-ontvanger heeft geen instelling om na 4 uur automatisch naar standby te gaan. Het betreft hier echt de Sony Bravia TV.

Reputatie 7
Badge +28

Ok, maar HansZeezicht geeft aan dat in de Sony de ingestelde tijd op "nooit" staat. 

 

In de Digitenne ontvanger kun je wel wat instellen, geen 4 uur inderdaad, maar wel 1 uur. 

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/digitenne/digitenne-handleidingen.htm#!/device/digitenne/tv-ontvanger-zxv7200/topic/instellingen/beeldscherm-instellingen-aanpassen/3

 

Ok, maar HansZeezicht geeft aan dat in de Sony de ingestelde tijd op "nooit" staat.

Ook dan zal de televisie vanzelf uitgaan. Namelijk als de Digitenne ontvanger uitgezet wordt en er dus geen signaal naar de TV gaat. (zie mijn eerdere reactie).

@HansZeezicht 
Je zal haar toch moeten leren hoe ze de tv dan aan kan zetten. Dat is één knopje op de Sony-ab. Bovenaan.

Als zij de Digitenne uitzet dan zal de tv, omdat ie geen signaal binnenkrijgt, na enige tijd vanzelf naar standby gaan. Gaat de stroom eraf in standby dan is ie ook standby als de stroom terug komt. Staat de tv aan als de stroom eraf gaat dan zou m.i. de tv ook standby staan als de stroom terugkomt. Lijkt me logischer dan dat ie weer aan is.
Maar heb nu geen Sony bij de hand.

Reputatie 7
Badge +28

Maar de dame is in slaap gevallen, dus dan heeft ze niet zelf de Digitenne-ontvanger uitgezet. Mogelijk staat de stand-by-tijd ingesteld. Ik zou het anders ook niet weten.  

Als ze in slaap valt met Digitenne nog aan, dan moet het inderdaad de eco instelling zijn. Dan staat er 'wat anders’ op nooit. Maar niet die eco instelling.

Valt ze in slaap met de Digitenne uit, dan klopt het. Dan gaat de tv automatisch standby na enige tijd omdat er geen signaal binnenkomt. Ook bij instelling dat ie niet na 4 uur uit mag gaan.

(bij Digitenne is het gebruik van ook de TV-ab onontbeerlijk. Die is echt nodig om de televisie zelf aan/standby te zetten. Dat is maar één knopje op die ab.)

Dank voor alle suggesties.

De standby tijd voor digitenne staat op uit. Anders is de maximum stadby  (kijktijd?) 1 uur. Dat is erg kort voor een dame die de tv alleen al voor het geluid heeft aanstaan. Nu heeft ze tijdelijk een oudere tv staan die gewoon blijft gaan met de onveranderde settings op digitenne.

Ik zal alle suggesties nog eens doorlezen. Volgende week hoop ik bij de dame weer iets te testen. Tja 4 uren wachten bij een oudere dame, zonder de tv-knoppen aan te raken.

Mogelijk moet de Sony maar terug: "ongeschikt voor ouderwets gebruik", helaas.

 

 

Die standbytijd in Digitenne is alleen een sleeptimer (wel rare plek onder beeldinstellingen).

Het Digitennekastje blijft altijd aan als je 'm niet zelf uit/standby zet.

ALLE moderne tv's hebben die schakeling, na 4 uur onbedient. En uit bij geen signaal. Verplicht v.u. Europese energieregels.

Waar moet ze 4 uur op wachten? Als ze geen tv meer kijkt zet ze het toch uit met de schakelaar op het stekkerblok had ik begrepen? En later weer aan.

Reputatie 5
Badge +4

Hallo @HansZeezicht als je de foute knoppen van de Sony AB afplakt is dat een oplossing?

Reputatie 7
Badge +28

 

Ik zal alle suggesties nog eens doorlezen. Volgende week hoop ik bij de dame weer iets te testen. Tja 4 uren wachten bij een oudere dame, zonder de tv-knoppen aan te raken.

Mogelijk moet de Sony maar terug: "ongeschikt voor ouderwets gebruik", helaas.

 

 

@HansZeezicht

Wat heeft de test opgeleverd? 

Dat een apparaat na een bepaalde tijd uit gaat vind ik een goede zaak maar dat je 'm daarna niet meer (eenvoudig) aan krijgt is niet handig natuurlijk.
Nmi zou elk apparaat een mogelijkheid moeten hebben om weer in een bepaalde beginstand terug te keren, na herstart oid.

Maar helaas, er wordt (nmi) veel te veel overmatige intelligentie cq toeters er bellen ingebouwd die indruk moeten wekken op specificatie lijst maar vervolgens niet gebruikt worden of juist in de weg zitten.

Maar, het beeldscherm is in de meeste gevallen alleen om het beeld weer te geven, een monitor dus.
Een TV is een monitor met ingebouwd ontvanger(s), die wordt bij kpn (itv en digitenne) niet gebruikt.

Helaas, vreemd genoeg, zijn (waren?) monitoren boven een bepaalde maat veel duurder dan een TV.
Maar, een monitor tot zo'n 80cm diagonaal is her en der zeer betaalbaar, evt. 2e hands.
Zo heb ik dat al weer een hele tijd draaien, op een schakelblok, spanning er op en beeld !
Voor het geluid een oude cq vintage cq refurbished geluidssetje er bij voor een veeeeeel beter geluid tov van een plat scherm !

Hier een eerder bericht over monitor cq tv :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-via-hdmi-ingang-laptop-480262#post828146

NB @ vraagsteller, heel fijn dat je zo iemand probeert te helpen met iets wat heel simpel cq logisch zou moeten zijn, zo ben ik ook regelmatig bezig in mijn omgeving om het juiste apparaat te vinden cq in te stellen (temmen) om de onhandigheden te omzeilen.

NB @ noordzee, ik kwam onlangs een advertentie tegen voor een Vu+ die te koop stond omdat z'n vrouw er niet mee om kon gaan :-)
Ik heb dat aan mijn vrouw laten zien, zij kan er nu ondertussen aardig mee om gaan maar er staat nog een spanningsloze "gewone" ontvanger naast voor het geval het toch mis gaat en ik niet thuis ben of zo.
(NB dit gaat dus niet over het kpn systeem)

NB. zelfs een zaklamp met alleen een aan/uit stand is al lastig te vinden, erger nog, via de info op een webshop of verpakking kom je daar vaak ook niet achter.
 

Reputatie 7
Badge +28

@KeesYagi 

 

Kun je een foto van jouw nieuwe schotel plaatsen in KPN Ontmoet? , daar had ik jou al tweemaal getagt, maar daar reageerde  je niet.  (Doe maar niet in dit topic, want hier proberen we @HansZeezicht te helpen.) 

 

Reputatie 7
Badge +28

 

Ik zal alle suggesties nog eens doorlezen. Volgende week hoop ik bij de dame weer iets te testen. Tja 4 uren wachten bij een oudere dame, zonder de tv-knoppen aan te raken.

Mogelijk moet de Sony maar terug: "ongeschikt voor ouderwets gebruik", helaas.

 

 

@HansZeezicht

Wat heeft de test opgeleverd? 

@HansZeezicht 

Wat heeft de test opgeleverd? 

De oudere dame heeft nu mijn oude TV gekregen die nog niet automatisch uitgaat. Voorlopig houden wij het hierbij. Met het afschermen van alle toetsen (karton, knippen en plakken), behalve de groene aan/uittoets was ik wel begonnen, Maar anderen vrezen dat dit “afplakwerk” niet bestand is tegen de krachten van de oudere dame.
De huidige situatie laten we ongewijzigd, ook al is die niet bevredigend.

Over X jaren krijg ik mogelijk ook te maken met nieuwe EU-voorschriften waarmee ik niet meer overweg kan. Dat zou niet de bedoeling moeten zijn.

Aan allen: Bedankt voor de verhelderende bijdragen rondom dit probleem.

Reputatie 7
Badge +28

 

D Maar anderen vrezen dat dit “afplakwerk” niet bestand is tegen de krachten van de oudere dame.

Aan allen: Bedankt voor de verhelderende bijdragen rondom dit probleem.

 

Graag gedaan, fijn dat er een oplossing is gevonden die werkt voor "The Iron Lady". 

Reputatie 7

Bedankt voor de update, @HansZeezicht! Toch nog een oplossing gevonden :) 

Reageer