Steeds meer nieuwe zendmasten voor Digitenne!

  • 7 April 2023
  • 17 reacties
  • 1040 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28

Sinds enkele weken staat de zendmast in Spannenburg/Tjerkgaast (Zuid-Friesland) aan. De komende tijd worden meer extra zendmasten aangezet waaronder eentje in Zoutelande (Zeeland) 

 

Volledig persbericht : 

https://www.overons.kpn/nieuws/digitenne-klaar-voor-het-zomerrecreatieseizoen/

7 april 2023

Digitenne klaar voor het zomerrecreatieseizoen

Met de start van de lente maakt Digitenne van KPN zich klaar voor het nieuwe recreatieseizoen. Niet alleen is het zenderaanbod uitgebreid, ook het netwerk in populaire recreatiegebieden is verder verbeterd. Hierdoor is ‘weg in eigen land’ nu nog leuker met sport en tv-series waar en wanneer je wilt.

“Sinds de pandemie recreëren we vaker in eigen land, met alle gemakken van thuis en dus ook televisie. Zelfs in de gebieden waar internet niet vanzelfsprekend is, biedt Digitenne nog steeds dé oplossing”, zegt Gijs Isbouts van Digitenne. “Op je boot, in je slaapkamer of op je favoriete camping, het enige wat je nodig hebt is een tv en een stopcontact.”

Digitenne is snel en makkelijk aan te sluiten. Dat kan door de geleverde tuner te gebruiken of door gebruik van een insteekkaart (CI+ 2.0 module), want de meeste huidige tv’s bieden deze functionaliteit. Daardoor is het mogelijk om nagenoeg overal in Nederland te kijken naar de 30 populairste tv-zenders van Nederland.

ESPN in de basis
Vanaf 1 januari 2023 heeft KPN het eerste kanaal van ESPN toegevoegd aan de zenderlijst van het basispakket. Daardoor is ESPN tegenwoordig voor alle Digitenne kijkers gratis beschikbaar. Met ESPN 1 bieden we nu standaard meer sport en mis jij in de komende periode niets van de ontknoping in de eredivisie. Bovendien kunnen echte sportliefhebbers het tweede en derde ESPN kanaal toevoegen als extra zenderpakket.

Verbeterde dekking
Met Digitenne is het mogelijk om televisie te kijken op plekken waar je geen internet of kabel voor handen hebt. Omdat het signaal in de ether verspreid wordt en recreatie vaak plaats vindt in de buitengebieden, blijft KPN het Digitenne netwerk verbeteren. Zo heeft KPN vorige maand in Zuidwest-Friesland in de regio Tjerkgaast het Digitenne-bereik geoptimaliseerd door een extra steunzender te plaatsen. Dit betekent dat in deze regio het Digitenne-signaal voor tv-kijkers en radioluisteraars sterk is verbeterd.

Komende maanden breidt KPN het netwerk nog verder uit, zodat ook in andere (recreatie)gebieden, waaronder in Zoutelande het signaal verder geoptimaliseerd wordt. Zo blijven we investeren in het beste netwerk van Nederland.

Combineer KPN TV en Digitenne
Klanten die thuis al beschikken over televisie van KPN, kunnen hun abonnement gemakkelijk met Digitenne uitbreiden voor slechts 5 euro per maand extra. Ze kunnen de tuner of insteekkaart (incl. antenne) bestellen in de MijnKPN app. Los is Digitenne ook verkrijgbaar voor 18 euro per maand. Meer op kpn.com/digitenne


17 reacties

Reputatie 7
Badge +28

En Zoutelande is aangezet!

bron :

https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/

Reputatie 6
Badge +7

Het werd tijd! Ik ben benieuwd welke recreatiegebieden naast Friesland en Zeeland er nog meer geactiveerd worden? Drenthe? En nu nog een maandelijks aan/uit schakelbaar abonnement voor de smartcard en alle toeristen zijn helemaal happy. Of een half jaar of kwartaal abonnement...

Haarlo in de Achterhoek ook geen bereik komt hier mss op korte termijn steunzender?

Reputatie 7
Badge +28

@waltervl @JanvV54 

Ik heb de afgelopen jaren in meerdere topics aan KPN doorgegeven dat er vier grote probleemregio's waren met betrekking tot de ontvangst van Digitenne:

  • Zuid Friesland
  • (Zuid-)West Zeeland  
  • Zuid-Oost Drenthe
  • (Noord-)Oosten van de Achterhoek   

In de eerste twee regio's staat nu een steunzender. Ik hoop dat die steunzenders in de andere twee regio's er ook komen. Natuurlijk zijn er nog wel meer (kleinere) probleemgebieden zoals de meeste waddeneilanden en het gebied onder Nijmegen. We bijven het volgen!   

Reputatie 5
Badge +4

Heb nu de antenne op Spannenburg/Tjerkgaast i.p.v Leeuwarden gedraaid en dit vanuit de lokatie Langweer en ik moet zeggen dat dit eindelijk een ongestoorde ontvangst geeft van alle zenders ,na

vanaf 2019 steeds slecht signaal te hebben gehad op Dvb-T2 ( voorheen met dvb-T altijd goed)

signaal is nu op rf 21/ 64 en op rf 46/ 56 het heeft wel een beetje lang geduurd voordat KPN deze actie

ondernam.

Reputatie 7
Badge +28

Nooit gedacht dat @sailorbobby zich zou ontpoppen tot een tevreden klant!  😂😉

Reputatie 5
Badge +4

Ik hoop dat Zeeland ook tevreden kan zijn 😎

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Marcia_ ,

Zou je eens wat willen navragen bij de "Digitenne-man" van KPN? 

Komende maanden breidt KPN het netwerk nog verder uit, zodat ook in andere (recreatie)gebieden, waaronder in Zoutelande het signaal verder geoptimaliseerd wordt. Zo blijven we investeren in het beste netwerk van Nederland.

In het persbericht van 7 april 2023 wordt gesproken over uitbreiding van het netwerk in andere gebieden (dus meervoud). Nu is inderdaad na Spannenburg ook de zendmast van Zoutelande al actief gezet, maar volgens het persbericht gaat het dus om meerdere andere gebieden. 

Wil je navragen voor welke gebieden er nog meer steunzenders in de planning staan in de komende maanden? 

Reputatie 7
Badge +30

De laatst bekende informatie is dat daar nog niets concreets over te melden valt, @Noordzee! Helaas kan ik er dus nog weinig bijzonders over melden. 

Reputatie 7
Badge +28

Ik probeer het gewoon nog een keer bij jou, @Marcia_ .

Het grote probleem voor Digitenne in Oost-Drenthe is NTS 3. Er wordt vanuit Smilde met 29 kW uitgezonden terwijl op de andere vier frequenties met 40 kW wordt uitgezonden. Hierdoor heb ik bv op Eurosport niet altijd een stabiel signaal. Het is na een meting bekend bij KPN dat er op deze frequentie een probleem is. Dit kan naast een verhoging van het zendvermogen natuurlijk ook worden opgelost door het plaatsen van een steunzender bovenop de Hondsrug. 
 

Nu met de Tour de France kan ik kijken via de NPO, maar straks in augustus met de Vuelta ben ik weer aangewezen op Eurosport. 
 

bron : https://digitenne.kpn.com/blog/digitenne-netwerk-2023/

Komende maanden breidt KPN het netwerk graag nog verder uit, zodat ook in andere (recreatie)gebieden, het signaal verder geoptimaliseerd wordt. Zo blijven we investeren in het beste netwerk van Nederland. 

 

Het zou zo fijn zijn als er in augustus een oplossing is gekomen voor de ontvangst in deze regio. 

Wil je het nog eens bij de Digitenne-man onder de aandacht brengen? 

Nationale Transportstream 3 (bouquet 4)

TV Radio
9 Disney XD / Veronica    
10 RTL 8    
11 Comedy Central    
15 VRT 1    
16 Canvas    
17 Discovery    
19 Eurosport    
32 True Amateurs    

 

Hierdoor heb ik bv op Eurosport niet altijd een stabiel signaal.

Maar gelukkig heb je ook de itv APP in je televisie. En een ontvanger. Dus in ieder geval dubbele '’uitwijk'’.

Momenteel is het tennis op Eurosport gelijk aan BBC One danwel Two. Zeker omdat de Nederlanders er nu uit zijn.

Reputatie 7
Badge +28

Klopt, ik gebruik de app inderdaad als uitwijk. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van Digitenne. 

Tja, hier is het andersom. Digitenne is uitwijk. Zelden nodig.

Digitenne hier met alleen rood en wit verbonden met versterker als radio tuner.

Overigens is er echt geen verschil in beeldkwaliteit tussen Digitenne en TV+. De smart-tv app blijft wel wat achter maar is ook minimaal. Het bevreemd mij dat je dan juist de app kiest…. De eerste 10 zenders zijn op TV+ zelfs mooier/beter.

Want digitenne is met 5 Mb/s HEVC = 12 Mb/s via H.264

En TV+ is 14,2 Mb/s H.264 eerste 10.

Je argument 'beste beeld’ gaat niet op. Zeker niet aangezien je nu ook een Sagemcom in huis hebt (en waarschijnlijk niet gebruikt).

Heeft iemand ervaring met digitenne ontvangst vanuit omgeving Koudum. Ik wil graag hier met digitenne tv kijken.

Reputatie 7
Badge +9

@Sjaak v S https://fmscan.org/main.php?qth=Koudum&l=5.45&b=52.9166667&csave=2

Reputatie 7
Badge +28

Heeft iemand ervaring met digitenne ontvangst vanuit omgeving Koudum. Ik wil graag hier met digitenne tv kijken.

Hallo @Sjaak v S ,

Dat zal niet meevallen in Koudum. Je zult een goede buitenantenne moeten aanschaffen en die dan op een hoge plek monteren. De antenne richten op Leeuwarden, de zendmast in Spannenburg heeft te weinig vermogen voor Koudum. Op deze oudere kaart ontbreekt de zendmast in Spannenburg, maar in jouw regio houdt het niet over: 

 

Ik keek ook nog even naar de zenders in noordholland.
Maar die in Wieringerwerf is er niet meer.
Dan is er Hoorn, maar die is een stuk lager in vermogen.

Met een goede antenne opstelling en een gevoelige ontvanger zou het moeten kunnen in Koudum.
Maar, digitenne is met name handig voor een plaats waar geen vaste kabels voor handen zijn.
Is dat zo op deze plaats ?

Je kan voor de test een ontvanger kopen voor alleen de vrije (ongecodeerde) zenders.
Enneuh, ben je een beetje handig, dat is vaak wel nodig . . .

Reageer