Beantwoord

storing door 380Kv -150Kv masten

  • 19 October 2020
  • 12 reacties
  • 285 keer bekeken

Goedendag,

Vanaf volgend jaar verrijzen voor onze deur op ca. 134 meter afstand 2 reusachtige pilonen van ca. 75 meter hoog in het weiland die de nieuwe lijn voor de 380Kv en 150Kv moeten dragen en transporten. 

Wij wonen in het buitengebied en minister Kamp heeft in al zijn wijsheid besloten het tracé bovengronds te houden.

Wij hebben geen kabel, anders hadden wij ook geen Digitenne.

Op ca. 200 meter ligt de spoorlijn Vlissingen naar …….. , wij ondervinden al storing door passerende treinen, vooral de goederen trein (langggggg!) zorgt voor volledige uitval van het signaal. Hoger zetten, draaien van de antenne, zilverpapier ertussen , het mag allemaal niet baten.

Mijn vraag aan Tennet was ; wat als door de aanleg van de 380Kv -150Kv lijnen het signaal nog slechter wordt?

Zij hebben dit onderzocht / nagevraagd en volgens hen zou dit geen verschil mogen uitmaken;

zie onderstaande tekst van hun antwoord;

 

Ik zou nog  terugkomen op uw vraag over de invloed van de nieuwe hoogspanningsverbinding op Digitenne. 

We hebben deze vraag eerder ontvangen bij de aanleg van een hoogspanningsverbinding tussen Doetinchem en Wesel. Destijds heeft een engineer van TenneT contact opgenomen met KPN. 

KPN ziet geen directe relatie tussen de frequentie van een hoogspanningsverbinding en storingen op Digitenne. De frequentie die van de verbinding afkomt is dusdanig laag (50 Hz), dat het geen storing kan veroorzaken. Daarbij brengen ze wel de nuancering aan dat een mastconstructie zelf wel voor reflectie kan zorgen, net als andere 'obstakels' in het landschap. De mast zelf kan het signaal in theorie dus wel verstoren. Het ligt er in dat geval aan waar in de regio de zendmast staat die jullie Digitenne signaal uitzendt, en waar jullie ontvanger / antenne hangt. 

 Aangezien jullie nu al storing ervaren bij het passeren van een trein, raad ik aan alvast eens contact op te nemen met KPN. Wellicht dat zij dit al kunnen verklaren en vervolgens in kunnen schatten of de positie van de nieuwe hoogspanningsmasten straks invloed kan hebben op uw ontvangst. 

Dus met andere woorden ; zoek het eerst zelf maar uit!

Nou bij deze de vraag; hoe reëel is het dat door de plaatsing van de pilonen het signaal beïnvloed wordt?

En hoe stel ik de huidige situatie nu vast? Ik ben van van mening dat een nulmeting/vastleggen bestaande situatie op zijn plaats is zodat we een bewijs hebben dat het signaal beïnvloed is.

voor de liefhebbers en ter bepaling van de locatie ;

https://ten.projectatlas.app/zuid-west-380kv-west/visualisatie/straks?map=51.458673,3.971500,10.35,0,0

 

de link naar de projectenkaart, het gaat om mast 1059A.

in afwachting van een reactie.

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 20 October 2020, 14:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @380kV ,

Wat voor type antenne gebruik jij? Heb je al de Funke V5? (zie foto) 

 

Reputatie 6
Badge +7

De storingen die je eventueel gaat ervaren door de hoogspanningsleiding en masten zullen anders zijn dan die je nu ervaart door de trein. De trein maakt electrische pulsen die storingen veroorzaakt. De hoogspanningsleidingen zullen dat niet doen zoals Tennet al schrijft.

Sowieso moet je overschakelen naar de nieuwe V5 antenne die KPN nu gebruikt (als je dat al niet doet)want hierin zit een4G  storingsfilter. Dan heb je hopenlijk al minder last van de treinen.

Nulmeting: Als je op de antenneknop (ant) drukt op de asftandsbediening en daarna op het rode knopje onder de aan/uit knop dan zie je nu je huidige signaalkwaliteit en sterkte. Als de signaalkwaliteit rond de 100 is en signaal sterkte > 70 dan heb je waarschijnlijk geen problemen.

Dit moet je wel voor elke zender reeks doen. Ik kan zo snel niet vinden welke zenders in welke reeks (bouquet, rts) zitten.

beste Noordzee,

 

hier staat de DSC 550 van Funke in de vensterbank voor het raam.

Reputatie 7
Badge +28

Dat is dezelfde antenne als de Funke V5, dus dat zit wel goed. 

Het enigste wat nog zou kunnen helpen, is om de antenne buiten te plaatsen op een hogere plek. Maar ik garandeer niet dat daarmee alle storingen verholpen worden. Het blijft ontvangst via de ether.

In die hoek vh land is er maar 1 zendmast voor DVB-T  cq digitenne : Goes.

Hoe liggen de lijnen tov de lijn tussen je huis en Goes ?

Verder kan ook ik uit ervaring zeggen dat het gedrag van ethergolven voor zoiets als dit onvoorspelbaar is.

Sowieso moet je overschakelen naar de nieuwe V5 antenne die KPN nu gebruikt (als je dat al niet doet)want hierin zit een4G  storingsfilter. Dan heb je hopenlijk al minder last van de treinen.

Dat verband zie ik niet.

Reputatie 6
Badge +7

@KeesYagi je hebt gelijk maar misschien zaten de storingen veroorzaakt door de treinen ook in hetzelfde spectrum als de 4G storingssignalen…. Maar @380kV heeft al de goede antenne dus dat lost dus niks op.


Ik ken nog maar 1 mogelijke oplossing om minder storingen van de treinen te krijgen en wellicht ook in de toekomst minder last van de hoogspanningslijnen: een rebox2800 ontvanger ipv een ZXV7200 (indien 380kV deze gebruikt natuurlijk). Alleen werkt KPN hier helaas niet aan mee….

Vroeger hadden we echte antennes op het dak, dat was gewoon een dat werkte. Zo'n dingetje in de vensterbank is vragen om problemen. Ook al zit er een versterker in dat kastje, wat er niet is kan niet versterkt worden.

Derhalve, antenne vrij en hoger plaatsen. Blijft dat problemen geven, een grotere antenne.

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @380kV ,

Wat voor type antenne gebruik jij? Heb je al de Funke V5? (zie foto) 

 

@380kV

Heb je de buitenmontageset al besteld? 
 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?pageCount=1&pos=357

Beste Noordzee,

 

Nee ik heb de beugel nog niet besteld. Ik ga alle antwoorden samenvatten in een antwoord naar Tennet die mij op pad stuurde informatie in te winnen. Ik ben van mening dat we nu een redelijk ontvangst hebben en wil deze situatie vastgelegd hebben. Wanneer dit verslechterd is, is de aanleg van de lijnen met de masten een aanwijsbare reden om het verslechterde signaal aantoonbaar te maken.

beste KeesYagi,

Voor wat betreft de locatie van de mast, die blijkbaar in Goes staat, de lijn die ze aanleggen ligt niet tussen de ontvanger en de mast. Dit geldt tevens voor de spoorlijn.

 

Ik verwacht van de hoogspanningslijn niet direct problemen

Maar :

Op ca. 200 meter ligt de spoorlijn Vlissingen naar …….. , wij ondervinden al storing door passerende treinen, vooral de goederen trein (langggggg!) zorgt voor volledige uitval van het signaal. Hoger zetten, draaien van de antenne, zilverpapier ertussen , het mag allemaal niet baten.

Dat zou ik van de spoorlijn ook denken, mede omdat die niet in de lijn naar de zender ligt.

Alhoewel, is die spoorlijn geëlektrificeerd ? En rijdt de goederentrein ook aan de draad ? En dan nog, de motoren van treinen zijn altijd elektrisch en worden gevoed door enorme frequentieomvormers en als die maar een klein beetje van die energie de lucht in slingeren dan is het al foute boel.

Maar, dus, antenne verbeteren, meer bedoeld signaal zien te krijgen waardoor het stoorsignaal geen invloed heeft. Wellicht een yagi cq hark antenne proberen, die heeft een beter richteffect en minder last van signalen die van de zijkant komen. Verder is het bij dit soort dingen altijd een kwestie van experimenteren, en vooral goede coax gebruiken !

Ik verwacht eigenlijk ook geen problemen van die mast. Nog een verschil met een goederentrein is dat die beweegt en derhalve zijn signaalreflecties dynamisch. Voor een 4G mobile telefoon geen probleem (tot 500km/h beweging kan dat aan), maar DVB-T2 is geen bidirectioneel systeem, dus zender en ontvanger kunnen niet met elkaar onderhandelen over wat momentaan de beste parameters voor transmissie zijn.

Verder is DVB-T oorspronkelijk ontworpen voor statische omgeving en zijn o.a. in NL voor DVB-T2 de parameters nogal op het randje gezet als ik mij goed herinnner. Ergens zit een grens in hoeverre er voor veranderingen in reflecties gecorrigeerd kan worden. Waar kan ik zo uit mijn hoofd absoluut niet zeggen en het 1 en ander hangt ook af van implementatie in de chip in de ontvanger. Een ontvanger van een ander merk/type zou misschien wat hints kunnen geven.

Reputatie 6
Badge +7

En ondertussen is duidelijk dat er een groot verschil is tussen de ZXV7200 en de Rebox2800 ontvangers die KPN gebruikt. Dus als @380kV een ZXV7200 ontvanger gebruikt is het te overwegen om een Rebox aan te vragen. Die zouden er nu weer genoeg moeten zijn met 15000 minder Digitenne gebruikers in het laatste kwartaal……

Kan je waarschijnlijk rustig blijven kijken als de trein langs komt.