Technische details ontvangst en antennes Digitenne

  • 22 July 2019
  • 8 reacties
  • 288 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +5
(..)
Die V5 is, voor zover ik het kan beoordelen, vooral winst om het feit dat er een 4G sperfilter inzit. Dit zal in een aantal situaties heel dichtbij een telecom mast voordeel geven. Het zendvermogen in die band is behoorlijk hoog. Ik weet niet hoe de voorloper van de V5 er van binnen uitziet maar de eerste antenne is echt een trede lager.


De oude antenne heb ik net even open getrokken. Buitenkant is kunststof, met op de bodem een plaatje metaal. Het binnenwerk bestaat uit een groen kunststof bordje, met daaronder een blikken kastje. Daar zit neem ik aan een printplaat / chip in, maar het kastje zit vast gesoldeerd en ga ik niet losmaken. Boven het bordje uit steken vanaf links twee schroefjes waarmee het antennekabeltje wordt vastgedraaid en het gele ledje. Naar rechts zitten op ongeveer 2, 6 en 8 cm een drietal messing buisjes, de rechter 15 cm en de andere 12 cm hoog.

Met dit stukje oude technologie heb ik zonder probleem ontvangst vanaf de dichtstbijzijnde zendmast -die is minder dan 6 km ver. Voor de aardigheid heb ik de antenne ook wel eens buiten gezet. Toen kon ik ook TV kijken via twee andere zendmasten, allebei op ruim 25 kilometer afstand. Ik denk niet dat de huidige KPN antenne het qua ontvangst veel beter doet. Wat ik er over lees is dat die meer richtinggevoelig is. Dat kan zowel een voor- als nadeel zijn.
Het LTE filter is wel een voordeel. Maar ook dat geldt niet voor iedereen; zelf heb ik een aantal telecom masten in de buurt, waar ik geen storing van heb. Wat ik kan bedenken is dat door de nabijheid de dvbt antenne daar "onderdoor kijkt". Verder zit er nu nog wel wat marge tussen de frequentie waar ik FTA naar kijk (laag in de 600 MHz) en 4G signaal vanaf 800 MHz. Dit gaat wellicht in de toekomst meer spelen wanneer het telecom signaal begint op 700.

Admin: eigen topic aangemaakt, afgesplitst van topic

8 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Die antenne heb ik lang geleden ook bekeken en je ziet twee elementen: Het korte element is de kwart golf? antenne en het lange buisje de reflector. Misschien spiegelt het aardvlak eronder de werking?
Ik verwacht dat het korte element smalbandiger is dan het vergelijkbare element in de V5.

De V5 heeft geen aardvlak op die wijze maar een symmetrische dipool met reflector erachter EN director ervoor. Dus één element meer. Dat zal de verbeterde richtwerking geven maar van één element mag niet teveel verwacht worden. Dat moet ook niet want te sterk richting gevoelig maakt ook een plicht het uitrichten veel nauwkeuriger te doen dan het gros van de klanten waarschijnlijk ooit heeft geprobeerd. Neerzetten en kijken. Dat is ook prima in situaties waar het signaal erg sterk is.

Het paraplu effect van de telecom mast is beperkt denk ik. Klopt inderdaad dat ontvangst van het kanaal direct onder 4G op 800 MHz het eerst problemen heeft door het hoge niveau verschil. Dit is het komende jaar opgelost maar als 5G start begint het weer opnieuw en moeten er andere filters komen. Beter zou zijn kanaal 48 ook op te geven want die filters dempen ook al behoorlijk op het hoogste kanaal dat er nog gewoon doorheen moet. Dit is geen KPN issue maar een internationale afspraak.
Reputatie 6
Badge +4
Ik lees nu net over drie buisjes, ben ik abuis met twee? Of heb ik een ouder model, zal nog eens spieken!
Reputatie 6
Badge +4
Ik lees nu net over drie buisjes, ben ik abuis met twee? Of heb ik een ouder model, zal nog eens spieken!
Klopt wel, mijn oudste model heeft twee buisje op de printplaat.
Reputatie 5
Badge +5
Ik lees nu net over drie buisjes, ben ik abuis met twee? Of heb ik een ouder model, zal nog eens spieken!
Dat er verschillende typen van de "blokjes" antenne bestaan wist ik niet, weer wat geleerd! Het oudste model heb ik ooit wel gehad, maar met de bijbehorende tuner verkocht toen ik op een nieuwe overging.

Het paraplu effect van de telecom mast is beperkt denk ik. Klopt inderdaad dat ontvangst van het kanaal direct onder 4G op 800 MHz het eerst problemen heeft door het hoge niveau verschil. Dit is het komende jaar opgelost maar als 5G start begint het weer opnieuw en moeten er andere filters komen. Beter zou zijn kanaal 48 ook op te geven want die filters dempen ook al behoorlijk op het hoogste kanaal dat er nog gewoon doorheen moet. Dit is geen KPN issue maar een internationale afspraak.

Als ik het zo lees kunnen de oude binnenantennes (zonder filter) bij introductie van 5G worden afgedankt? Digitenne abonnees kunnen tegen die tijd bij KPN aankloppen voor een nieuwe antenne met 5G filter. Voor mijn FTA kanalen kan ik op een antenne met 4G filter overstappen; die worden in deze regio omgezet naar een frequentie beneden de 600MHz, en ik neem aan dat de afstand tot 5G daarmee voldoende is om geen last te hebben van verstoringen.
Reputatie 6
Badge +4

Ik lees nu net over drie buisjes, ben ik abuis met twee? Of heb ik een ouder model, zal nog eens spieken!Dat er verschillende typen van de "blokjes" antenne bestaan wist ik niet, weer wat geleerd! Het oudste model heb ik ooit wel gehad, maar met de bijbehorende tuner verkocht toen ik op een nieuwe overging.


Het paraplu effect van de telecom mast is beperkt denk ik. Klopt inderdaad dat ontvangst van het kanaal direct onder 4G op 800 MHz het eerst problemen heeft door het hoge niveau verschil. Dit is het komende jaar opgelost maar als 5G start begint het weer opnieuw en moeten er andere filters komen. Beter zou zijn kanaal 48 ook op te geven want die filters dempen ook al behoorlijk op het hoogste kanaal dat er nog gewoon doorheen moet. Dit is geen KPN issue maar een internationale afspraak.
Als ik het zo lees kunnen de oude binnenantennes (zonder filter) bij introductie van 5G worden afgedankt? Digitenne abonnees kunnen tegen die tijd bij KPN aankloppen voor een nieuwe antenne met 5G filter. Voor mijn FTA kanalen kan ik op een antenne met 4G filter overstappen; die worden in deze regio omgezet naar een frequentie beneden de 600MHz, en ik neem aan dat de afstand tot 5G daarmee voldoende is om geen last te hebben van verstoringen.

De antenne die ik beschreef was nog met logo van de fabrikant. Later werd hier een KPN logo op gezet maar ik weet niet of er toen ook een derde element in kwam. Je noemt ze de blokjes antenne, grappig dat er nog een andere naam voor was. Ik noemde deze de grafzerk.

Dichtbij een DVB-T2 zender is een filter alleen noodzaak bij een 4 of 5G mast om de hoek en oversturing van actieve antenne of ontvanger dreigt.

Bij een zwakke ontvangst van Digitenne is een filter belangrijk als het Digitenne kanaal juist onder de 4 of 5G valt ook als 4 of 5 G niet zéér hoog is. Dit zijn thans kanaal 60 (59?) en na de start van 5G kanaal 48 (47?).
Kanaal 60 en 48 zijn een compromis want het filter grijpt al in op deze kanalen met daardoor al iets minder ontvangst sterkte.

In een situatie zoals jij beschrijft bij een kanaal veraf van 4G is het filter van belang bij zéér laag Digitenne niveau en zéér hoog 4 of 5G. (DVB-T(2) tuners kunnen normaal meer dan 40 dB verschil aan).


Overigens kan iedereen zelf kijken waar de 4G LTE masten staan. Klik op Naar het antenneregister en vink dan alles uit behalve LTE en omroep (handig). Vooral de >800 MHz band is relevant.

https://www.antennebureau.nl/plaatsing-antennes/locaties-antennes-in-nederland
Reputatie 7
Hah @DVB-T combiner en @P. Grigio. Ik heb jullie posts naar een eigen topic verplaatst, zodat jullie hier gerust verder kunnen praten over het onderwerp. Mochten jullie een beter titelnaam hebben, vertel het me gerust. Ik pas het dan met liefde aan 🙂
Reputatie 7
Badge +28
De “Grafzerk”:

Reputatie 6
Badge +4
Postuum eerbetoon aan DVB-T1, mooie foto!

Reageer