Beantwoord

Tientallen onderbrekingen per dag.

  • 9 August 2019
  • 39 reacties
  • 977 keer bekeken

Reputatie 1
Op 2 plekken op mijn terrein in Zuid-Limburg is Digitenne aanwezig. Beide hebben altijd een constante signaalkwaliteit van 100%. Maar enkele tientallen keren per dag gebeurt het dat op beide plekken de ontvangst even wegvalt met “Geen Digitenne signaal” gedurende 1 tot max. 2 seconden en dan weer terug komt.

Het is niet zo, dat het signaal zwakker wordt, maar het lijkt alsof er een schakelaar wordt omgehaald; het signaal valt ineens volledig weg om even later terug te komen. Hoe zou dat komen? Deze storingen zijn niet afhankelijk de ingestelde zender of van het weertype en zelfs een (zeer) hoge temperatuur op de buiten geplaatste antenne gedurende de afgelopen extreem hete dagen is er niet de oorzaak van.

Verder zou ik wel eens willen weten, waarom bepaalde zenders via Digitenne niet worden aangeboden, terwijl die bij een aansluiting via Interactieve TV gewoon aanwezig zijn, zoals SBS9, het Duitse RTL en ZDF.

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.
icon

Beste antwoord door Noordzee 9 August 2019, 16:28

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @AvPSim, Het was even stil, omdat ik twee vrije dagen had. Deze heb ik opgestuurd en verwacht dat het pakket begin volgende week bezorgd wordt. Mocht je er verder nog vragen over hebben, laat je het dan weten? Voor nu wens ik je een fijn weekend.
Reputatie 1
Dank voor je bericht. Wacht het pakket af en laat het resultaat zeker even weten.
Ook een prettig weekend gewenst.
Reputatie 1
@Marina_
Hartelijk dank voor de antenne, het is nu helemaal voor elkaar.
Ik heb nu continu 89% signaalsterkte EN geen onderbrekingen meer geconstateerd. Echt geweldig!
Dank voor al jullie hulp.
Reputatie 7
Badge +19
@AvPSim, Geen dank! Heel fijn dat je nu geen onderbrekingen met hebt. Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag. Anders wens ik je een fijne dag verder
Reputatie 7
Badge +28
@AvPSim

Fijn dat deze antenne de gewenste verbetering heeft opgeleverd. 👍🏾

Maar nu ben ik eigenlijk toch wel nieuwsgierig of je nu ook meer Duitse zenders kunt ontvangen.

Heb je al een nieuwe opdracht uitgebreid zenders zoeken gedaan?
Reputatie 1
@Noordzee

Dank je voor je bericht en je vraag.

Ik heb die inderdaad uitgevoerd met als resultaat, dat een tamelijk groot aantal extra zenders werd gevonden en geïnstalleerd.

Dat waren o.a. 4 Franse zenders, de door mij eerder (11 dagen geleden) genoemde Duitse zenders maar dan in HD kwaliteit en een aantal Duitstalige commerciële zenders, in die zin, dat daar artikelen worden aangeboden die je kunt aanschaffen. In al die zenders ben ik eigenlijk niet geïnteresseerd.

Helaas is ZDF er nog steeds niet bij! Die zender is interessant voor een aantal mensen hier in Zuid-Limburg. Dat blijft dus nog een open vraag.
Reputatie 7
Badge +28
ZDF zit op RF-kanaal 29. De zendmast staat in Aachen.

als je de antenne richt op Aachen heb je kans op ontvangst. Als je deze zender heel belangrijk vind, zou je kunnen investeren in een Funke Yagi antenne.

KPN heeft er niet voor gekozen om deze zender op te nemen in het zenderpakket.

Er is slechts plaats voor 32 zenders en dat zijn voornamelijk Nederlandse zenders.
Reputatie 1
@Noordzee
Hallo Noordzee,

Ik heb 2 opmerkingen voor je:
  1. Ik vermoed dat die antenne dan met een extra kabel direct met de tv moet worden verbonden en de tv apart moet worden afgestemd, direct op het kanaal van de ZDF. Klopt dat?
  2. Als er slechts plaats is voor 32 zenders, hoe kan het dan dat ik veel meer zenders vond, die alle te bekijken zijn? Ik zal je laten zien om welke (extra) zenders het gaat.
Na het automatisch zenders zoeken van de ontvanger waren de volgende extra zenders al zichtbaar:
201 Das Erste HD
202 Arte HD
203 ONE HD
204 WDR HD Aachen
205 WDR HD Köln
206 WDR HD Bonn,

Na het “uitgebreid zoeken” kwamen daar de volgende bij:
228 1-2-3-4v HD
229 OVC HD
230 HSE24 HD
231 Bibel tv HD
232 freenet shopping (Duitstalig)
233 OVC2 HD
234 Infokanaal (Duitstalig)
235 La Une
236 La Deux
237 La Trois
328 Euronews (Franstalig)
245 Das Erste HD
246 Arte HD
247 One HD
248 WDR HD Düsseldorf
249 WDR HD Wuppertal
250 WDR HD Duisburg

Dat zijn dus totaal 32 + 23 zenders, maar geen ZDF. Dat is volgens mij toch een heel normale zender?
Reputatie 7
Badge +28
In Nederland kan jij 32 zenders ontvangen via Digitenne op vijf verschillende kanalen.(muxen)

Daarnaast ontvang jij nog één Waalse Mux en drie Duitse muxen.

Er zullen niet veel Nederlanders zijn die zoveel verschillende muxen kunnen ontvangen.

Er is echter ook nog een vierde Duitse mux, het al eerder genoemde kanaal 29 met o.a. ZDF. Ook deze mux heeft niets met het Nederlandse Digitenne te naken.

Wil je dit kanaal ook ontvangen, dan heb je een nog betere antenne nodig dan de Funke V5. Zo’n antenne kost ongeveer 60 euro dan is er een redelijke kans dat je ZDF gaat ontvangen. Maar geen garantie natuurlijk.
Reputatie 1
@Noordzee

Nu begin ik het te begrijpen.
Als ik zou besluiten om zo'n antenne aan te schaffen, dan moet ik waarschijnlijk een splitter als onderstaande gebruiken om 2 kabels te koppelen?

Reputatie 7
Badge +28
Dat kan waarschijnlijk wel, maar ik bedoel eigenlijk een nieuwe antenne in de plaats van de huidige antenne.

Je hebt nu net een goede antenne staan, de Funke V5. Maar er zijn dus antennes op de markt die nog beter ontvangen.

Alleen krijg je die niet gratis van KPN.

Lees er meer over in dit artikel:
Link naar artikel
Reputatie 1
@Noordzee

Inderdaad, de V5 werkt uitstekend nu.
Maar nu iets anders: De zender in Aken staat op iets minder dan 90°, naar het zuidoosten, van Heerlen. Zelf denk ik, dat 1 antenne dan niet toereikend kan zijn en er dus toch twee nodig zijn. Wat denk jij?
Reputatie 7
Badge +28
Dat weet je niet van te voren, maar ik verwacht dat het gaat lukken ala je de antenne daar ergens tussenin richt.

Want tenslotte ontvang je nu ook Waakse zenders terwijl je daar niet op gericht bent.
Reputatie 1
Aan die uitkomst heb ik niet gedacht, Noordzee. Slim van je!
Dat ga ik uitzoeken, maar door omstandigheden kan het wel even duren, voordat ik daar de gelegenheid toe heb.
Tot later dan.

Reageer