Toekomstige ontvangers bij Digitenne

  • 7 November 2021
  • 20 reacties
  • 1361 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28

Disclaimer : Dit artikel is niet geschreven door een KPN-medewerker. KPN is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. 

 

Op dit moment kun je de Digitenne-zenders alleen ontvangen met de twee huurontvangers van KPN : de ZTE ZXV 7200 en de Rebox RBX 2800.

Inmiddels is bekend dat daarin in 2022 verandering gaat komen. Er komt een CI+-module beschikbaar die je dan in een moderne TV kunt stoppen of in een ontvanger met een CI-slot.

Deze foto is een voorbeeldfoto en dus niet het CI+-module van KPN.
 

Wat betreft de TV's: Belangrijk is dat de TV DVB-T2 h.265 (HEVC) ondersteunt. Veel TV's uit 2016 of ouder ondersteunen nog de DVB-T2 h.264 variant. Check dus goed in de gebruiksaanwijzing van jouw TV of jouw TV klaar is voor het nog uit te komen CI+-module.

Voor mensen die nu nog geen moderne TV in bezit hebben, is er een andere mogelijkheid. Er zijn ontvangers op de markt waar je het CI+-module kunt inschuiven. 

Op dit moment zijn er nog geen testresultaten bekend, maar de kans is groot dat deze ontvangers gaan werken met het KPN CI+-module. 

Ik ben alvast op zoek gegaan naar een aantal ontvangers met een CI-slot : 

Xoro HRM 8761 (Update 15-2-2022 : Ontvanger werkt bij mij.) 

Huidige prijs : 69,90 via amazon.de 

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07BBB48PY/ref=sr_1_13?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=2EPP2D4ADX80O&keywords=dvb-t2+receiver+mit+ci+plus+slot&qid=1636275688&sprefix=dvb-t2+re%2Caps%2C163&sr=8-13

inclusief USB-recorder 

 

Edision Piccolo   (update 13-2-2022 : Ontvanger werkt, melding van "Satkijker")  

Huidige prijs : 83,95 via Ziezotec 

https://www.ziezotec.nl/edision-piccollo-s2-t2-c.html

inclusief USB recorder en een extra tuner voor FTA-satellietzenders. 

 

Amiko HD 8265 (nog geen melding gezien dat het werkt.)

Huidige prijs : 88,95 via Ziezotec

https://www.ziezotec.nl/amiko-hd8265.html

inclusief USB-recorder en een extra tuner voor FTA-satellietzenders. 

 

Apebox CI BNL (Update 25-8-2023, ontvanger werkt, melding van TvG2016.) 

Huidige prijs : 94,95 via Cardwriter

https://www.cardwriter.nl/apebox.html

inclusief USB-PVR en een extra tuner voor FTA-satellietzenders + internet aansluiting.

 

VU+-Ultimo 4K (Update 17-9-2023, ontvanger werkt, melding van Mojo) 

Een Super-de-Luxe ontvanger met heel veel mogelijkheden voor de liefhebber.  

Update 21 december 2023 : Ikzelf heb Digitenne nu ook werkend op de VU+ DUO 4K.  

Update 29 december 2023 : VU+ Solo 4K werkt nu ook, melding van Mojo.
Update 13 april 2024: VU+Zero 4K werkt nu ook, melding van Jimmy1987.

 

Gigablue UHD UE 4K (Update 1-8-2023, ontvanger werkt, melding van Dreeke.) 

Huidige prijs 235,95 via ITcetera (komt nog wel de prijs van de DVB_T2 tuner bij.)  

https://www.itcetera.nl/product/gigablue-uhd-ue-4k-satelliet-ontvanger/

Met de ingebouwde DVB-S2X (FBC) tuners is onafhankelijk gebruik van tuners mogelijk. 1 extra tuner slot biedt de mogelijkheid om de ontvanger uit te breiden met Plug & Play DVB-S2X, DVB-C/T2 of Dual DVB-C/T2 tuner.

Digitenne werkend met het OpenPLi-image

 

Zgemma H7C (Update 24-8-2023, ontvanger werkt, melding van Jarco Kriek.) 

Prijs rond de 180 euro. Uitgebreide test op Totaal TV : 

https://www.totaaltv.nl/tests/zgemma-h7c-droomontvanger-voor-de-hobbyist/

Niet met de standaard uitvoering. Tekst Jarco Kriek: Maar met een beetje inlezen op internet is het mogelijk om het CI-slot - overigens niet officieel ondersteund - geschikt te maken voor CI+. Op deze manier konden we in deze test bijvoorbeeld ook naar het gecodeerde aanbod van Digitenne kijken met de KPN Digitenne CI+ bruikleenmodule. 

 

 

Zonder testresultaten is er uiteraard geen garantie dat de ontvangers gaan werken met het CI+-module. Maar ik acht de kans groot dat deze ontvangers er geschikt voor zijn.

Gebruik dit artikel om alvast een idee op te doen en wacht verder eerst de introductie af van het CI+-module af.  

 

Waarom eigenlijk een CI+-module?

Het geeft de klanten meer mogelijkheden. Veel mensen willen liever geen aparte ontvanger naast hun TV en dan is het CI+-module een uitkomst. Daarnaast is lang niet iedereen tevreden over de huidige ontvangers. Het kan zeker zo zijn dat de hierboven genoemde ontvangers beter werken. Er is daarover echter geen garantie. KPN zal de werking van de aparte ontvangers ook niet garanderen. Je hebt dan wel de mogelijkheid om te investeren in een eigen ontvanger welke meer mogelijkheden heeft dan de twee ontvangers van KPN. Denk dan b.v. aan: 

  • De mogelijkheid van het aansluiten van externe opnameapparatuur.
  • Je kunt zelf de volgorde van je zenderlijst bepalen.    
  • Je kunt soms meer regionale zenders ontvangen dan met de KPN-ontvangers. 
  • Vaak heb je de mogelijkheid om desgewenst ook een schotelantenne aan te sluiten, zodat je nog veel meer zenders kunt ontvangen.  

Meer mogelijkheden vind je in de gebruiksaanwijzing van de diverse ontvangers. 

 

Disclaimer (repeat) : Dit artikel is niet geschreven door een KPN-medewerker. KPN is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. 


20 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Vandaag is het dan zover. Het CI-module is te bestellen via 0800-0402.

@martijn197108 @Berteman Hebben jullie er al eentje besteld. En @martijn197108 , ga je nu een Xoro bestellen? 

 

Vandaag is het dan zover. Het CI-module is te bestellen via 0800-0402.

@martijn197108 @Berteman Hebben jullie er al eentje besteld. En @martijn197108 , ga je nu een Xoro bestellen? 

 

Hoi @Noordzee ,

Nog niet.Rebox is ook wat aan het knutselen en ik twijfel nog een beetje of ik (als ik het neem) de rebox of xoro ga nemen.De garantie en service is bij rebox namelijk super!

Reputatie 7
Badge +28

Huh, eerst kijk je er lang naar uit. En nu is het module er eindelijk, en dan ga je wachten op een ontvanger waarvan je helemaal niet weet of die er ooit komt? Daar zou ik dus echt niet op gaan wachten…. 

Zelf heb ik het CI-module meteen vandaag besteld. 

 

Huh, eerst kijk je er lang naar uit. En nu is het module er eindelijk, en dan ga je wachten op een ontvanger waarvan je helemaal niet weet of die er ooit komt? Daar zou ik dus echt niet op gaan wachten…. 

Haha,

Ja ik ben een lastig persoon zal ik maar zeggen:laughing:

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @Noordzee ,

Misschien de titel van dit topic veranderen in “Ontvangers geschikt voor Digitenne CI+ module” aangezien het vanaf nu beschikbaar is?

Als dat tenminste kan… Anders wellicht een nieuw topic beginnen.

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @waltervl ,

Goed idee!  Ik kan zelf echter de titel niet veranderen. 

Hallo @Noordzee ,

Misschien de titel van dit topic veranderen in “Ontvangers geschikt voor Digitenne CI+ module” aangezien het vanaf nu beschikbaar is?

Als dat tenminste kan… Anders wellicht een nieuw topic beginnen.

het is nog niet zeker dat het werkt,Ik zou als ik jou was ook zeker gewoon de rebox houden!

Reputatie 7
Badge +28

Startbericht een update gegeven. Want iemand (Dreeke) heeft de Gigablue UHD UE 4K-ontvanger werkend gekregen met Digitenne. 

Reputatie 7
Badge +28

Startbericht een update gegeven. De Zgemma H7C is de vijfde ontvanger die iemand aan de praat heeft gekregen met het Digitenne CI+-module. Met dank aan @TvG2016 . 

Reputatie 7
Badge +28

Startbericht een update gegeven. Ook de VU+-ontvangers werken nu met Digitenne. Met dank aan twee testers op Sat4All: 

https://www.sat4all.com/forums/topic/373988-kpn-gaat-ci-module-leveren-bij-digitenne/page/20/#comment-2722025

 

Dat is iets voor de iets technischer gebruikers. @Noordzee . Het is niet plug & play.

Bovendien is de VU+ behoorlijk aan de prijs als je alleen digitenne gebruikt. 

Ik kan wat plug & play betreft de Apebox CI aanbevelen. 

Ook de VU+-ontvangers werken nu met Digitenne.

Dat is mooi, eindelijk, voor mij velen jaren te laat maar voor kijkers die geen (acceptabele) (glasvezel)kabel ter beschikking hebben is dit zeker een welkome aanvulling.

 

Reputatie 7
Badge +28

Dat is iets voor de iets technischer gebruikers. @Noordzee . Het is niet plug & play.

Bovendien is de VU+ behoorlijk aan de prijs als je alleen digitenne gebruikt. 

Ik kan wat plug & play betreft de Apebox CI aanbevelen. 

Maar dankzij OpenPLi-kenner @KeesYagi is het hier nu ook gelukt. Het was inderdaad wel wat puzzelen. 

Reputatie 2

Wat raar nu te lezen dat KPN naast de ZVX7200 een  REBOX zou leveren terwijl ze mij 2 mnd geleden een vervangend kastje stuurden dat aan de afwijkende sticker te zien, open was geweest en ruim een jaar ouder is dan onze 2 andere tuners. Rebox lijkt mij toch een veel beter fabrikaat. Heb ik ook zelf gekochte antennes van!

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb nu toch besloten een Apebox CI met een insteekkaart te gaan gebruiken ,want ondanks de verbeterde ontvangst door bijplaatsen van opstelpunten was de ontvanger zx7200 nog steeds beneden de maat. Wat een verbetering !! Deze goedkope ontvanger is toch wel 100% beter. signaal 90% en Qualiteit 99% . En geen drop outs ! De zx7200 gaat retour KPN!

Reputatie 7
Badge +28

Lees je mee @Theo P. ? 

Reputatie 7
Badge +28

Update : VU+ Zero 4K toegevoegd. 

Update : VU+ Zero 4K toegevoegd. 

@Noordzee . Maar die is desalniettemin toch niet plug & play? Gebruiker moet toch ergens software vandaan halen en met usb stick op dat apparaat plaatsen??? Of...

Reputatie 7
Badge +28

Klopt @PeterG ,

Maar dat gaat om een bestandje wat publiekelijk op internet staat. Is verder niets illegaals aan. 
 

Maar zo’n ontvanger als de Apebox is wel direct klaar en ook goedkoper. Dus ik zou meestal de Apebox adviseren als iemand zou vragen om een alternatieve ontvanger. Zie ook de reactie van Sailor Bobby hierboven. 

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb de Apebox CI nu een paar maanden in gebruik en ik moet zeggen hij werkt perfect!

bij de insteek kaart zat ook een nieuwe v6 antenne en een voedings inserter voor de antenne maar die hoef je voor deze ontvanger niet te gebruiken.

Reageer