Vanaf 2 oktober al 5G op de 700MHz frequentie

  • 28 September 2019
  • 2 reacties
  • 239 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Volgende week start t-mobile met het testen van een landelijk 5G netwerk:

Den Haag, 27 september 2019 – Vanaf 2 oktober start T-Mobile door het hele land met testen van haar mobiele netwerk met 5G op de 700MHz frequentie. Naast de landelijke testvergunning (2x10MHz) voor een jaar, ontving T-Mobile van het Agentschap Telecom een regionale testvergunning voor het testen van 5G op de gehele 700MHz frequentie in Den Haag en omgeving, voor de duur van twee maanden.

Dit is te lezen in een persbericht van de provider en een nieuwsbericht op deze website. Digitenne moet voor het einde van 2019 van de 700MHz frequentie zijn verdwenen. Dat binnenkort op deze frequentie getest zou gaan worden voor telecom zat er dus aan te komen.

Toch is het opvallend dat daar nu al mee begonnen wordt: de frequentiewijzigingen voor digitenne zijn nog niet afgerond, en tot de derde week van oktober wordt in de provincie Utrecht nog dvb-t2 uitgezonden op twee kanalen boven de 700, en een op 698MHz. Ik ben benieuwd of deze test storing op Digitenne gaat opleveren.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Deze datum is ook niet helemaal toevallig. Want in Den Haag en omgeving worden op 1 oktober 2019 de hoge kanaalnummers vrijgemaakt.

Je mag toch aannemen dat in het midden van het land nog niet begonnen wordt met testen.
Reputatie 5
Badge +5
Dat ze vanaf 2 oktober in Den Haag gaan testen vind ik ook niet vreemd, meer dat ze dan meteen al een landelijke vergunning krijgen. Maar dat zal wel loslopen; later zag ik dat ze alleen in Den Haag al zenders voor 5G actief hebben.