Beantwoord

vastloper ontvanger en storing

  • 27 July 2019
  • 52 reacties
  • 868 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Sinds de nieuwe ontvanger is aangesloten is er veel storing, gisteren liep zelfs het kastje totaal vast, de enige oplossing was compleet uitzetten en opnieuw opstarten (net tijdens een film).
Met de storingen bedoel ik, haperend en stilstaand beeld, ontvangst antenne van 100% naar 0% voor een paar tellen.
Hoe kan dit en hoe denkt digitenne dit op te lossen?
Full hd is leuk maar als de kwaliteit omlaag gaat en het abbonement omhoog dan klopt er iets niet.
icon

Beste antwoord door Noordzee 31 July 2019, 18:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo SebastiaanRenes,

Vervelend dat je die storingen kreeg!

Het extreme weer van de afgelopen dagen kan daarbij wel eens een rol in gespeeld hebben.

Maar er zijn vast wat verbeteringen mogelijk.

Doe nu eerst eens het volgende:
1/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
2/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zieken.
3/ Draai je antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Mogelijk wil dit al wat helpen. Dan een paar vragen:

Wat is jouw locatie?
Wat voor type antenne gebruik je?
Staat de antenne binnen of buiten?
Reputatie 2
Badge
Ik sta in benschop, ik gebruik antenne funke dsc550 deze staat in mijn voortent.
Normaal had ik geen problemen alleen nu met de nieuwe set.
Ontvangst is 100% en kan zomaar 0% worden voor 1 seconden en dan gelijk weer 100%
Reputatie 7
Badge +28
Zo dicht bij de zendmast van Lopik, moet de ontvangst normaliter geen probleem zijn.
Het warme weer kan wel degelijk een spelbreker geweest zijn.

Heb je de drie genoemde stappen van hierboven al uitgevoerd?

Je kan de antenne bij voorkeur wat hoger zetten, bijvoorbeeld aan een mast of bovenop de caravan. Er is een buitenmontageset beschikbaar, Daar zit ook een goede coax-kabel bij van 10 meter lang:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

Zorg verder dat jouw ontvanger niet op een warme plek staat, en niet dichtbij andere elektrische verstoorders zoals een modem of een led-lamp.
Zo dicht bij de mast en dan nog een wisselende ontvangst, da's toch wel merkwaardig.
Zijn er nog zenders waar bij het wel of juist niet gebeurd ?

Het warme weer kan wel degelijk een spelbreker geweest zijn.
Waar heeft de warmte dan invloed op naar jouw idee ?
Reputatie 2
Badge
Ik heb over het algemeen op alle zenders storing maar met name npo1 stoort heel erg, één keer heb ik een vastloper gehad en moest de ontvanger helemaal opnieuw opstarten.
Ik heb alle stappen uitgevoerd.
met uitgebreid zoeken had deze op 25 en 26 geen ontvangst.
npo 3 is nu ook slecht.
Reputatie 7
Badge +28
@KeesYagi : De afgelopen dagen zijn zowel op radio en TV atmosferische storingen geweest. Dit kan rare dingen opleveren. Soms een slechte ontvangst, soms ontvang je ineens zenders van verre afstanden. Ik noem dit altijd "TROPO". Heb jij echt nog nooit van dit fenomeen gehoord?

Zelf had de afgelopen dagen juist ontvangst van zenders die ik normaliter niet ontvang.


@SebastiaanRenes

Je zou eens kunnen proberen om de resolutie in jouw ontvanger op 576P te zetten. Maakt dat verschil?

Als de storingen aanhouden ook nu het warme weer langzamerhand minder wordt, is het denk ik het beste om jouw ontvanger om te wisselen voor een nieuw exemplaar. Als je zo dicht bij de zendmast van Lopik zit, moet je een feilloze ontvangst hebben!
@ Noordzee
Ik had wel zo'n idee dat je daar op doelde, ik weet heel goed wat dat is, maar op deze afstand, lijkt me dat echt heeeeeel sterk.
Daar bij wordt deze storing al langer en vaker gemeld.

@ SebastiaanRenes
Een andere voedingsadapter proberen is het proberen waard, je weet maar nooit.
Deze aansluiting is tegenwoordig redelijk standaard (denk/vermoed ik)

Er is ook een onderwerp over een soortgelijke storing op een boot, hoe zou die ontvanger gevoed worden, op de accu of . .
Eens vragen in dat onderwerp.

NB :
Ik zat (ook) al heel jong aan de tv (en radio) te draaien om verre stations te ontvangen bij gelegenheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Propagatie_(radio)
Reputatie 7
Badge +28
@SebastiaanRenes

Als het nodig is om je ontvanger om te wisselen, zijn jouw gegevens nodig.

Een moderator wil graag het een en ander voor je nakijken. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

Het CAS-ID nummer kan je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos.
Reputatie 2
Badge
Ik heb het net ingevuld
Reputatie 2
Badge
Een andere voeding ga ik er niet in duwen KeesYagi dit allemaal i.v.m. garanties en schade claims, ik zou een nieuwe coaxkabel kunnen proberen, welk type zo het beste zijn?
4 x afgeschermd 120db?
Reputatie 7
Badge +28
Bij de buitenmontageset (zie eerdere link) zit een prima coax-kabel van 10 meter lang.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @SebastiaanRenes, Goed dat je aangeeft dat je een storing hebt gehad. Dat moet uiteraard niet de bedoeling zijn. Helemaal balen, wanneer je net midden in een film zit. Ik begrijp dat je deze problemen ervaart sinds je de ontvanger hebt aangesloten. Je maakt er dus al een tijdje gebruik van. Je hebt één CAS-ID nummer ingevuld, maar zie dat je gebruik maakt van twee ontvangers. Hoe is je ervaring met je andere ontvanger? Gaat dit wel goed of ervaar je dezelfde problemen?
Reputatie 2
Badge
Goedendag
Op de andere ontvanger heb ik het nog niet meegemaakt.
Reputatie 7
Badge +19
@SebastiaanRenes, Goed om te weten. Je krijgt een nieuwe ontvanger. Alle informatie over deze verzending staan in een privébericht. Als je vragen hebt hierover, stel ze vooral!
Reputatie 7
Badge +19
@SebastiaanRenes, Heb je de ontvangers inmiddels omgeruild en de nieuwe ontvanger geïnstalleerd?
Reputatie 2
Badge
Goedenmiddag.

Ja deze heb ik omgeruild en geinstalleerd.
Echter geen verbetering.
Morgen krijg ik een nieuwe coax kabel, 4 x geisoleerd en beschermt tegen 4g/lte verstoring zelfs de connectoren, dan ga ik de antenne buiten plaatsen.
Ik denk/hoop dat de storing dan over is.
Reputatie 7
Badge +28
Noordzee schreef:
@SebastiaanRenes

Je zou eens kunnen proberen om de resolutie in jouw ontvanger op 576P te zetten. Maakt dat verschil?



Heb je al geprobeerd om de resolutie van de ontvanger aan te passen?
Reputatie 7
Badge +19
@SebastiaanRenes, Wat jammer dat je nog geen verbetering ervaart. Ik hoop met je mee, ik verwacht wel dat dit verbetering oplevert. Hou je ons weer op de hoogte?
Reputatie 2
Badge
Dat ga ik zeker doen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en advies.
Reputatie 2
Badge
Na een hoop gestoei met de kabel naar buiten en de antenne plaatsen, geen verbetering.
Zeer gefrustreerd de antenne open gemaakt en ik trof zeer veel corrosie aan op de printplaat.
Ik heb dus €50 aan kabel uitgegeven en veel frustratie van een defecte antenne.
Ik ga een nieuwe antenne bestellen.
Reputatie 7
Badge +28
@SebastiaanRenes

Kijk, dat verklaart het. Zo dicht bij Lopik mag de ontvangst geen enkel probleem zijn. Maar de antenne moet wel in orde zijn.

Voordat je gaat bestellen. Als klant van KPN krijg je van @Marina_ gratis een nieuwe antenne bij een defect.
Reputatie 2
Badge
Is het dan wel een buiten antenne?😀
Reputatie 7
Badge +28
Ja, De Funke V5 en een speciale buitenmontageset kunnen door Marina naar jou worden opgestuurd.

Nieuwsgierig?
Hier staan ze:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/
Reputatie 2
Badge
Dat zou ik zeer fijn vinden.
Wat een super service👌
Reputatie 7
Badge +19
Ja hoor, dat fiksen we @SebastiaanRenes. Geregeld. Ik verwacht dat je hem vrijdag in huis hebt. Wil je ons op de hoogte houden? Ik verwacht dat het dan al een stuk beter gaat.