Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 1 Noord [Afgerond]

• 22 juli 2018
  • 175 reacties
  • 20728 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28

Update: De omzetting van Regio Noord is succesvol afgerond

Vorig jaar hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2.

Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. We hebben een uitgebreid topic waarin jullie alles kunnen lezen over de nieuwe ontvanger en het wisselproces in het algemeen.

De eerste regio, Noord, gaan we in oktober omzetten. Omdat dit steeds dichterbij, hier een topic met meer specifieke informatie over hoe we dit gaan doen.

Heb je algemene vragen over de veranderingen bij Digitenne, stel ze dan onder het eerder genoemde topic. Heb je vragen specifiek over de tekst die hierna volgt, plaats dan een reactie onder dit topic :)

Regio Noord

Vanaf 2 oktober zetten we de zendmasten in regio Noord om. Regio Noord is, ruwweg, Groningen en Drenthe.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat we voor die tijd bij alle klanten in die regio de tuners en insteekkaarten hebben omgewisseld voor de nieuwe ontvanger. Daarom gaan we vanaf 23 juli beginnen met het versturen van mails en brieven naar klanten in regio Noord. In de mail/brief leggen we uit wat er aan de hand is en vragen we om zelf de omwissel in te plannen via de online tool.

We hebben de regio verdeeld in vier groepen. De eerste groep krijgt komende week bericht, de tweede groep de week daarna enz..

Omdat ervaring ons leert dat mensen niet altijd reageren op mails en brieven gaan we ook herinneringen sturen. Dit gebeurt per sms (voor de klanten waar we een 06-nummer van hebben) en e-mail. Met tenslotte nog een brief als er herhaaldelijk niets gedaan wordt.

Uiteindelijk gaan we vanaf begin september smartcards uitzetten. De klanten kunnen dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken. Daarbij gebruiken we dezelfde vier groepen, in dezelfde volgorde. Dat betekent dat elke groep zes weken de tijd heeft om zelf te reageren. Dit uitzetten, en de week waarin dat gebeurt, wordt ook vermeld in de mails en brieven.

Daarnaast zullen er advertenties verschijnen in lokale kranten en meldingen op de NPO door middel van rolkrant in beeld.

Let op: met 'alle klanten in de regio' bedoelen we alle mensen wiens abonnementsadres in regio Noord valt. Staat je abonnement geregistreerd op, bijvoorbeeld, een adres in Limburg maar ben je vaak in het Noorden, neem dan contact op met de klantenservice. Dan kunnen we handmatig een omruil inplannen.

Klantenservice is bereikbaar via chat, telefoon (0800-0402), Facebook, Twitter en natuurlijk ook via het forum hier :)

Update: 23 oktober 2018

175 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Uiteindelijk gaan we vanaf begin september smartcards uitzetten. De klanten kunnen dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken. Daarbij gebruiken we dezelfde vier groepen, in dezelfde volgorde. Dat betekent dat elke groep zes weken de tijd heeft om zelf te reageren. Dit uitzetten, en de week waarin dat gebeurt, wordt ook vermeld in de mails en brieven.

Laatste week van Augustus. Tot 2 Oktober is ongeveer 4 weken. Waar komt 6 weken vandaan? O, lees nu 23 Juli maar dan komt ik nog steeds uit op ongeveer 5 weken geen 6.
Sowiezo vind ik het overigens kort. Wat als mensen toevallig 4 weken op vakantie zijn in deze periode?
Dit had ook een half jaar van te voren gekund, dan was er veel meer tijd om de ontvanger uitgebreid te testen. Nu voelen mensen zich waarschijnlijk erg onder druk gezet snel een beslissing te moeten nemen. Zeker die niet actief op internet de media bijhouden.

Volgens mij was het beter geweest als de ontvanger 6 maanden van te voren verwisselt werden. En nu zit je ook met een evt. tekort aan ontvangers (ik denk dat veel het zullen opzeggen wegens het ontbreken van opname dus dat zal denk ik meevallen) of juist een overschot waardoor ontvangers blijven liggen. KPN kan niet goed pijlen op 4 weken van te voren waardoor de verwachte vraag wat betreft ontvangers slecht te voorspellen is. Daarnaast als je de ontvanger al zo vroeg van te voren heb is de overgang naar DVB-T2 toch minder drastisch, aangezien je aan de ontvanger dan in ieder geval wel gewend bent.
Verder moet ik wel zeggen dat ik gang van zaken wel netjes vind van email, brief, smsje, etc. om toch ook maar iets positiefs te melden.

De nieuwe ontvanger zou ik graag info van zien. Heeft deze trouwens ook een niet werkende USB poort en niet werkende opname knoppen op de afstandbediening?

Jammer dat die info over de Rebox ontvanger in dit topic trouwens ontbreekt.
Die Rebox vertrouw ik overigens weinig, die ZTE zal nog wel enigzins over nagedacht en getest zijn, maar die van de Rebox lijkt gehaastig gekozen te zijn en ongetest.
Ik gok op grote kans met problemen met die ontvanger.
Reputatie 5
Badge +3
Komt er trouwens ook een update op Digitenne.nl?
Reputatie 7
Badge +16
@adam88 Je weet toch zeker ook wel dat je de ontvanger NU al kunt omruilen. Dit is alleen voor de "last minute" klanten die op dat moment nog geen actie hebben ondernomen.
Reputatie 5
Badge +3
En hoe wisten deze dat ze konden omruilen? Hadden ze al een brief gehad?

(Ik zit bij EDPnet, ik heb helemaal geen huur ontvanger, alleen een smartcard.)
Reputatie 7
Badge +16
Ik zit bij EDPnet, ik heb helemaal geen huur ontvanger, alleen een smartcard.
Richt dan je klachten op EDPnet en niet op KPN.
Reputatie 7
Badge +28
En hoe wisten deze dat ze konden omruilen? Hadden ze al een brief gehad?

Het verschilt per regio maar vanaf maart zijn klanten benaderd per mail of per post als we geen correct e-mailadres hebben. Eerst regio 1 (Noord), per regio schuift de berichtgeving verder t/m januari 2019. Er wordt ook een herinneringsmail verstuurd als er nog geen actie is ondernomen en rond de omzetting verschijnen er 'tickers' (scrollende teksten) op de DVB-T1 zenders. Ik weet niet hoe dit bij EDPnet gaat maar voor onze klanten zal dit niet als een verrassing komen.
Reputatie 5
Badge +3
Wat betreft die rolkrant op de NPO zenders, dat geld toch niet voor mensen die een eigen ontvanger gebruiken? (en wellicht ook de insteekkaart)
Reputatie 7
Badge +10
Het verschilt per regio maar vanaf maart zijn klanten benaderd per mail of per post als we geen correct e-mailadres hebben. Eerst regio 1 (Noord), . . .Ik heb een postadres in regio noord en nog niets gezien van de aankomende verandering per persoonlijk bericht.
De facturen komen hier wel maandelijks binnen per email, op hetzelfde email adres wat ik ook gebruik voor dit forum, dan heb ik nog een door kpn aangemaakt e-mailadres via webmail, het laatste bericht daar op is van mei 2017 en ging over de verhoging van 14 naar 15,50 euro. ( ws heb ik nadien het communicatie e-mailadres veranderd )
Ook per post niets
Reputatie 5
Badge +3
Dat is dan allemaal traag en laat, ik voorspel dat er allemaal issues gaan komen.
Haastige spoed is zelden goed.

Is er op de facturen trouwens ook niks aangegeven?

Gewoon zoiets als: Digitenne gaat vernieuwen. Voor meer info over de toekomstige veranderingen ga naar Digitenne.nl of bezoek het KPN forum.
Reputatie 7
Badge +28
Wat betreft die rolkrant op de NPO zenders, dat geld toch niet voor mensen die een eigen ontvanger gebruiken? (en wellicht ook de insteekkaart)

De streams zijn voor iedereen hetzelfde dus ook op de eigen ontvanger/insteekkaart kun je rolkranten gaan zien als de apparatuur niet is omgewisseld. De boodschap dat DVB-T1 stopt met werken is ook voor deze groepen relevant. Ik heb geen details wanneer de rolkranten ingezet worden en of dat een definitieve keuze is. Ik ga ervan uit dat dit alleen de laatste dagen wordt weergegeven voor de stekker er uit gaat.

Ik heb een postadres in regio noord en nog niets gezien van de aankomende verandering per persoonlijk bericht.
De facturen komen hier wel maandelijks binnen per email, op hetzelfde email adres wat ik ook gebruik voor dit forum, dan heb ik nog een door kpn aangemaakt e-mailadres via webmail, het laatste bericht daar op is van mei 2017 en ging over de verhoging van 14 naar 15,50 euro. ( ws heb ik nadien het communicatie e-mailadres veranderd )
Ook per post niets

Volgens mij heb jij alleen kooptuners toch? De groep klanten met alleen koopapparatuur wordt ook nog benaderd met uitleg en opties. Dat gebeurt vanaf vandaag en duurt 4 weken. Ook klanten met huurapparatuur die nog niet hebben omgeruild zullen meerdere malen een reminder krijgen.
Reputatie 5
Badge +3
O, dan had ik dan verkeerd begrepen ik dacht dat de lichtkrant dmv. een firmware update via de box zelf gegenereerd getoond werd over het TV beeld heen, maar in de streams zelf is natuurlijk beter.

Die rolkrant op NPO is natuurlijk ook erg fijn voor de mensen die alleen FTA kijken en dus geen brief oid. krijgen.
Reputatie 3
Badge +4
Ik ga even aanmelden voor een omruil, zie trouwens niet hoe het zit met mensen die het kastje toen hebben gekocht.

Toen ik digitenne naast Interactief TV nam kocht ik het kastje, daardoor betaal ik geen huur. Nergens wordt hier een melding van gemaakt.
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Roelsema. In dit topic Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne lees je alle algemene info over wat er veranderd. Daarin vind je ook dit, wat aansluit bij jouw vraag.

Samengevat zul je dus niet zoveel meer hebben aan de eigen tuners, helaas:
Het omwisselen van de apparatuur

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners.
Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.

Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Reputatie 3
Badge +4
Hoi Roelsema. In dit topic Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne lees je alle algemene info over wat er veranderd. Daarin vind je ook dit, wat aansluit bij jouw vraag.

Samengevat zul je dus niet zoveel meer hebben aan de eigen tuners, helaas:

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners.
Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.

Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.

@Erwin_ bedankt voor het antwoord alleen beantwoord dit niet mij vraag, ik heb een koop tuner en weet dat deze niet meer zal werken althans met dezelfde zenders als nu. Maar ik kan nergens vinden wat de kosten zijn voor de mensen met een koop tuner.

Moeten wij ook betalen of is het net zoals het was gratis.
Reputatie 7
Badge +15
@roelfsema Als je nieuwe apparatuur van ons ontvangt/omruilt die je nodig hebt voor de nieuwe DVB-T2 techniek, betaal je 5,- p/mnd huur voor de nieuwe tuner.

Reputatie 3
Badge +4
@Nadia klopt alleen geeft mijnKPN anders aan.
Reputatie 7
Badge +15
Ah, ik snap nu je verwarring! Scherp 😉 Je neemt een Alles-in-1 Standaard van ons af. In het pakket ontvang je 2 tv-ontvangers of tuners bij de abonnementsprijs inbegrepen. Jij neemt momenteel 1 HD tv-ontvanger af, en de Digitenne tuner(s) die staan geregistreerd op je adres zijn destijds gekocht, en werden automatisch (kosteloos) aangemeld op je Alles-in-1. Jij hebt inderdaad nog 1 tv-ontvanger of tuner gratis van ons tegoed. Dat klopt (1 + 1 = 2). Voor alle abonnees die het maximaal aantal gratis ontvangers of tuners al in het abonnement heeft, en daarnaast een kooptuner (gratis) het volledige Digitenne zenderpakket ontvangt gaat na de Digitenne wijziging 5,- p/mnd voor de nieuwe tuner betalen 🙂
Reputatie 3
Badge +4
@Nadia ik heb 2 HD ontvangers en 1 digitenne ontvanger.
Reputatie 5
Badge +3
Moest er van dit topic eigenlijk geen sticky gemaakt worden?
Reputatie 7
Badge +10
Afgelopen nacht waren de zenders in het noorden een paar uur uit de lucht.
Niet dat het (voor mij) belangrijk is, maar worden dit soort werkzaamheden ergens aangekondigd ?
Ik ben er absoluut niet blij mee. Ik gebruikte de Topfield waarmee ik 2 zenders kon opnemen een een derde bekijken. Dus ik bepaalde zelf welk en wanneer ik iets de moeite waard vond om te zien.
Voor een hoog technisch bedrijf als KPN een lachertje om met een simpele ontvanger te komen zoals we dat eigenlijk 50 jaar terug hadden.
Voor de volledigheid nog even een toelichting. In mijn omgeving ligt alleen een telefoonkabel en Intra-actief of hoe dat ook mag heten is niet mogelijk. Alleen Digitenne of de schotelontvangst van Canal Digital.
Reputatie 6
Badge +7
@gewicht 50 jaar terug was er geen commerciele TV en betaalde kijk-en-luistergeld en kon je gewoon opnemen en doorkopieren etc. Nu dwingen de commerciele partijen die content maken doorgevers als KPN zodanig dat vrijelijk opnemen en dus risiko op gratis digitaal doorkopieren niet meer mogelijk is.

Maar hoe snel is die telefoonlijn met ADSL?
Verder biedt o.a. Canal Digital ook TV via internet en er zijn wellicht opties om je internet zodanig te versnellen (SIB van KPN) dat dat een optie is.
De snelheid van de telefoonlijn is 3 mbit/s. Helaas te laag voor opties als interactief en zo.
Reputatie 5
Badge +3
Nogmaals: Moest er van dit topic eigenlijk geen sticky gemaakt worden?

Waarom reageert Erik_ Moderator niet?

Reageer