Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 1 Noord [Afgerond]

• 22 juli 2018
  • 175 reacties
  • 23058 keer bekeken

Toon eerste bericht

175 reacties

Reputatie 7
KPN kijkt naar het adres waarop Digitenne staat ingeschreven. Lijkt me ook wel logisch.
En dat adres is in Overijssel dus in principe Zwolle. Niet in Drenthe of Groningen.
Ik zou gewoon rustig wachten. Dat betekent alleen maar dat de omruiltool ook voor jouw nu actief is. Op mijn adres werkt die bijvoorbeeld nog niet.
Reputatie 7
Badge +28
Kan zijn dat je al wel meegenomen bent in de groep, Giant. Mensen die in een andere regio geregistreerd staan, maar wel binnen bereik zijn van een van de Regio Noord masten zijn volgens mij ook meegenomen voor de zekerheid al. Je hebt dan kans dat jouw smartcard deze maand ook op zwart gaat (dat wordt dan 6 weken nadat je de eerste mail hebt ontvangen).
Reputatie 1
Ik gebruik 1 x Digitenne nu op de boot. Daarbij heb ik de zwarte rechthoekige buitenantenne in gebruik.
Mijn vraag: kan ik deze antenne blijven gebruiken of komt daar ook een andere voor?
Reputatie 7
Badge +24
Ik gebruik 1 x Digitenne nu op de boot. Daarbij heb ik de zwarte rechthoekige buitenantenne in gebruik.
Mijn vraag: kan ik deze antenne blijven gebruiken of komt daar ook een andere voor?

De antenne kan je gewoon houden en blijven gebruiken.
Ik snap het niet meer allemaal.... Ik heb 2 rebox ontvangers zonder abonnement in huis om de eerste drie NPO zenders te zien...... Dat lukt nu prima, maar begrijp ik het goed dat dat binnenkort stopt? En dat ik die ontvangers bij het grof vuil kan zetten?

Als dit klopt, moet ik dus 2 nieuwe ontvangers kopen.... Waar kan ik die kopen (niet huren!)? En wat kosten die?

En dan nog iets: een jaar geleden een smart TV met DVT tuner gekocht (ingebouwd; veel gebruikersvriendelijker).... Gaat dat nog werken zonder externe box?
Reputatie 4
Badge +4
De Reboxen zijn inderdaad niet geschikt voor het nieuwe systeem. Je hebt een ontvanger nodig die overweg kan met DVB-T2 en H.265 om na de omschakeling de NPO en regio-omroep te kunnen ontvangen. Dat geldt voor zowel je TV als voor je losse ontvangers. Let op: de commerciële zenders zijn straks alleen met de KPN huurontvanger icm een abonnement te zien. Voor de NPO heb je alleen maar een geschikte ontvanger nodig. Er is voldoende aanbod in de markt. Bv de Thomson THT 712, de Strong SRT 8211 ( beiden rond de 55 euro) of wat luxer, de VU+ Zero 4K voor rond de 155,- euro.

Als je TV een 4K model is met een DVB-T2 tuner, is er een goede kans dat deze de NPO ook na de omschakeling nog kan ontvangen. Anders is een externe ontvanger nodig (of een nieuwe TV....)

De losse ontvangers, die dus alleen de NPO en in het oosten de Duitse zenders kunnen ontvangen, vindt je bij winkels als Cardwriter, Ziezotec, van Hunen, Asat, Arob Antenne Bouw. Zeker met de op de 'enigma2' gebaseerde ontvangers zoals de Vu+ is veel mogelijk, inclusief opnemen en streamen naar bv laptops en tablets. Sommige modellen kunnen ook van een satelliet tuner worden voorzien, zodat je de gratis NPO met de gratis Engelse en Duitse zenders op de satelliet kunt combineren met 1 ontvanger. Laat je vooral voorlichten door een of meer van de winkeliers! Kijk ook eens rond op een forum zoals 'https://forums.openpli.org'. OpenPLI is een firmware voor dvb-ontvangers (zowel kabel, satelliet als via de ether). Daar is veel expertise over het gebruik van losse open ontvangers.
Reputatie 7
@jww
Die Reboxen zijn t.z.t. inderdaad niet meer bruikbaar. Afh. van je regio wordt die ergens tussen oktober en april omgezet. Daarbij gaat het huidige systeem (DVB-T) uit de lucht. Voor het nieuwe (DVB-T2 HEVC) zijn deze ontvangers ongeschikt en zul je inderdaad nieuwe moeten komen. Om het wat makkelijker te maken heb ik op mijn site daar al enkele modellen van rond de € 50 voor vermeld in dit artikel.
DVB-T2 in Nederland; welke ontvanger is geschikt voor het gratis NPO pakket?

Als de smart tv voorzien is van een T2 ontvanger met HEVC ondersteuning dan zou je daar ook met het nieuwe systeem ontvangst op moeten hebben. Heeft ie geen HEVC dan zal ook die voorzien moeten worden van een ontvangertje. Dat is goedkoper dan meteen alweer een nieuwe tv denk ik zo.

Met de DVB-T2 HEVC ontvangers kan ook al het huidige DVB-T worden ontvangen. Het is dus geen bezwaar ze 'alvast' te kopen.
Reputatie 7
Badge +11
9-9-'18 van teletekst :

Nieuwe antenne nodig voor HD ether-tv

Binnenkort wordt de uitzendtechniek voor ethertelevisie gewijzigd.Dat heeft gevolgen voor iedereen die met een antenne of via Digitenne televisie kijkt.

Het ethersignaal wordt opgewaardeerd van DVB-T naar DVB-T2.Dat is het gevolg van nieuwe,internationale afspraken over het gebruik van de ether. Voordeel van de wijziging is dat de NPO-zenders voortaan in HD te ontvangen zijn.

Om de zenders na de wijziging te kunnen blijven ontvangen,is in veel gevallen nieuwe ontvangstapparatuur nodig.

Abonnees van Digitenne krijgen automatisch bericht om de apparatuur om te ruilen.

Wie geen abonnement heeft bij Digitenne maar de NPO-zenders wel 'Free To Air' wil blijven ontvangen,kan zelf nieuwe apparatuur aanschaffen.

Wie dat niet wil,maar wel gratis wil kijken,kan dat doen via NPO Start.

De vernieuwing van het netwerk vindt gefaseerd plaats en begint in oktober in Noord-Nederland.
Reputatie 7
Badge +11
Maar ja, zoals heel vaak met techniek in nieuwsberichten heeft dit ook weer een hoog klok-en-klepel gehalte.
Wie heeft hier de term antenne in verwerkt ?
Wat zou een betere term zijn ? Uitzendnorm ? Maar dat is te lang voor teletekst :-/
Maar dan toch maar "ontvanger" gebruiken.
De antenne is nu juist het enige wat wel kan blijven.
@jww
Die Reboxen zijn t.z.t. inderdaad niet meer bruikbaar. Afh. van je regio wordt die ergens tussen oktober en april omgezet. Daarbij gaat het huidige systeem (DVB-T) uit de lucht. Voor het nieuwe (DVB-T2 HEVC) zijn deze ontvangers ongeschikt en zul je inderdaad nieuwe moeten komen. Om het wat makkelijker te maken heb ik op mijn site daar al enkele modellen van rond de € 50 voor vermeld in dit artikel.
DVB-T2 in Nederland; welke ontvanger is geschikt voor het gratis NPO pakket?

Als de smart tv voorzien is van een T2 ontvanger met HEVC ondersteuning dan zou je daar ook met het nieuwe systeem ontvangst op moeten hebben. Heeft ie geen HEVC dan zal ook die voorzien moeten worden van een ontvangertje. Dat is goedkoper dan meteen alweer een nieuwe tv denk ik zo.

Met de DVB-T2 HEVC ontvangers kan ook al het huidige DVB-T worden ontvangen. Het is dus geen bezwaar ze 'alvast' te kopen.

Dank je wel PeterG en erwinde voor jullie verduidelijking... Ik was er al bang voor... Deze wijziging gaat me dan dus sowieso geld kosten. En daar baal ik van. Met name mbt de smart TV van amper 1 jaar oud. Speciaal aangeschaft om met 1 AB de zaak makkelijk en snel te kunnen bedienen.....

Dat de wereld om mij heen verandert vind ik niet zo erg, maar dat ik gedwongen ben om, als ik hetzelfde wil blijven doen, mee moet veranderen, vind ik diep triest.....
Reputatie 7
Badge +11

Dat de wereld om mij heen verandert vind ik niet zo erg, maar dat ik gedwongen ben om, als ik hetzelfde wil blijven doen, mee moet veranderen, vind ik diep triest.....

Dat zeg je mooi, in veel gevallen denk ik er ook zo over.

Maar wbt digitenne, de overgang van pal (analoog) naar DVB-T/digitenne is na wat opstartproblemen wmbt een vooruitgang gebleken. Nu kiest men er voor om (onder druk van de programma aanbieders ???) voor een totaal niet flexibel systeem, een type huur apparaat, zonder opname. Dat is duidelijk een achteruitgang.
Dus voor mij einde digitenne, ik heb nu glasvezel met radio en TV digitaal en analoog, en dat blijft zo, en ook TV5 er bij.

Dit is in dit kader ook wel toepassing :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-mogelijk-postcode-controle-niet-vertrouwen-457530

Dat de wereld om mij heen verandert vind ik niet zo erg, maar dat ik gedwongen ben om, als ik hetzelfde wil blijven doen, mee moet veranderen, vind ik diep triest.....Dat zeg je mooi, in veel gevallen denk ik er ook zo over.

Maar wbt digitenne, de overgang van pal (analoog) naar DVB-T/digitenne is na wat opstartproblemen wmbt een vooruitgang gebleken. Nu kiest men er voor om (onder druk van de programma aanbieders ???) voor een totaal niet flexibel systeem, een type huur apparaat, zonder opname. Dat is duidelijk een achteruitgang.
Dus voor mij einde digitenne, ik heb nu glasvezel met radio en TV digitaal en analoog, en dat blijft zo, en ook TV5 er bij.

Dit is in dit kader ook wel toepassing :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-mogelijk-postcode-controle-niet-vertrouwen-457530

Tja, als ik de mogelijkheid had om aansloten te worden op een glasvezelkabel, zou ik dat waarschijnlijk ook doen. Ik woon in een zgn "onrendabel gebied" en ben voor de niet-FTA zenders overgeleverd aan Digitenne of Canal Digitaal. Van die laatste club ben ik lid (met 2 abonnementen met bijbehorende decoders) en die roeren zich ook.... Binnenkort maar mbv de WIFI op de mobiel het nieuws volgen en s'avonds weer spelletjes doen en vroeg het bed in. Er is met alle vooruitgang, uiteindelijk niets nieuws onder de zon!
Reputatie 4
Badge +4
Helemaal mee eens. Het is ook de reden dat ik stop met digitenne. Maar dat terzijde.

Een oplossing waarbij je met 1 afstandbediening werkt is ook met een losse ontvanger goed mogelijk. Het protocol heet HDMI-CEC en het zorgt ervoor dat de signalen van de afstandbediening naar de aangesloten apparaten worden gestuurd via de HDMI kabel. In de slaapkamer heb ik een Samsung TV met een Vu+ ontvanger. Met de afstandbediening van de TV kan ik o.a. zappen op de Vu+ en met de afstandbediening van de Vu+ kan ik o.a. ook het volume van de TV regelen. Sommige fabrikanten gebruiken hier andere benamingen voor (Samsung noemt het bv AnyNet) , maar het praat wel allemaal met elkaar.
Reputatie 5
Badge +3
Ik vind het nog steeds maar een rare regio verdeling, bv. Regio 3 is veel groter dan regio 5.
Hoe zat dit ook alweer? De logica is ver te zoeken. Het volgt ook niet de provinciale grenzen.
Reputatie 7
Badge +11

https://forum.kpn.com/digitenne-12/veranderingen-bij-digitenne-aanvullende-informatie-omzetting-regio-noord-455534/index3.html#post664457
Inmiddels is op teletekst pag. 212
het woordje "antenne" vervangen door "apparatuur"
(wellicht nav mijn bericht naar teletekst)

Reputatie 7
Badge +16
Kan zijn dat je al wel meegenomen bent in de groep, Giant. Mensen die in een andere regio geregistreerd staan, maar wel binnen bereik zijn van een van de Regio Noord masten zijn volgens mij ook meegenomen voor de zekerheid al. Je hebt dan kans dat jouw smartcard deze maand ook op zwart gaat (dat wordt dan 6 weken nadat je de eerste mail hebt ontvangen).
We gaan het zien...
Voorlopig doet de kaart het nog steeds en daar ben ik blij mee omdat ik de Vuelta (Ronde van Spanje op Sporza VRT) opneem en bewaren wil. Volgend jaar zal dat niet meer lukken, hoe ik dat ga doen zie ik dan wel weer.

Blijf erbij dat ik het erg jammer vind dat de opnemers gedwongen worden met Digitenne te stoppen. Echt een gemiste kans. Met de oude Digitenne Topfiels Personal Recorder 160 uit de vorige eeuw (?) kon je destijds al opnemen. Het bestand kon je alleen terugkijken met de geactiveerde smartcard, delen met anderen was er niet bij.
KPN had er voor ditzelfde principe kunnen kiezen als de USB poort actief werd gemaakt voor externe USB opslag. Delen van je bestanden is immers toch onmogelijk aangezien het gecodeerd wordt opgeslagen.
Reputatie 7
Badge +24
Nog negen dagen en dan gaan we hier over in Drenthe. Ik heb drie vragen:
1/ Op welk kanaal wordt het Publieke-Omroepen-Pakket uitgezonden vanaf 2 oktober? Want volgens de nieuwe kanaalindeling zou dit kanaal 22 moeten worden (was kanaal 60). Dit kanaal is nu al in gebruik in Overijssel en dat blijft zo. Maar alleen gaat Overijssel pas later over op DVB-T2 H.265. Het is echter natuurlijk niet handig als klanten in Drenthe tweemaal te maken krijgen met een switch, dus vandaar mijn vraag.
2. Komen in het Publiek-Omroepen-Pakket nu twee regionale zenders beschikbaar? Bijvoorbeeld TV Drenthe en TV Oost op kanaal 22. Want door de vermindering naar zeven kanalen voor bouquet 1 zou dit een leuke bijkomstigheid zijn. Of wordt vanuit Smilde TV Drenthe uitgezonden en vanuit Zwolle TV Oost? Dat laatste gaat dan nooit helemaal goed komen....
3. Via welke kwaliteit word er dadelijk uitgezonden? En is dat voor alle zenders? Er is een testuitzending gespot in 1080P en dat zou natuurlijk geweldig zijn, want dat levert het mooiste plaatje op,

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Reputatie 7
  1. Na de herscan krijg je het P.O. pakket met de regiozender waar je voor kiest in het instelmenu.
  2. Zie 1, het is vooralsnog niet mogelijk om meer dan 1 regiozender in te stellen in de zenderlijst
  3. Het bronmateriaal op de mediagateway = 1080i50 in H.264 bij 12 Mb/s. KPN zet dit voor Digitenne om naar 1080p50 in H.265 (=hevc) met ong. 6,5 Mb/s. (want ik neem aan dat het gelijk wordt aan de Duitse norm)
Via mijn i-tv ontvanger heb ik ook 1080p50 ingesteld naar m'n tv.
Reputatie 7
Badge +24
@PeterG Bedankt voor je reactie, maar ik zou toch graag een reactie willen hebben van een moderator. En ik verwacht dat deze moderator dit dan wellicht eerst nog is intern moet gaan navragen.

Mijn situatie is waarschijnlijk anders dan bij jou. Ik kijk met een vrije HEVC H.265 .ontvanger naar het NPO-pakket en naar de Duitse zenders. Op dit moment heeft mijn ontvanger ook geen last van beperkingen zoals b.v. maximaal één regionale zender als ik in een grensgebied zou zitten. Daarnaast stel ik mijn ontvanger dus handmatig in en niet met een KPN-volgorde.
Reputatie 7
Uit je vra(a)g(en) bleek mij geenszins dat je een eigen ontvanger gebruikt, dus bij deze:

Met een vrije NPO ontvanger kun je WEL meerdere regiozenders instellen. Die beperking is er alleen met de zxv7200 van kpn zelf (gek genoeg en jammer genoeg).
Na overgang van het uitzendsysteem in je regio voor NPO wel ff de ontvanger opnieuw instellen.
Reputatie 7
Badge +24
Bedankt voor je reactie, maar het zijn geen antwoorden op mijn vragen. Logisch, alleen iemand bij KPN kan deze vragen beantwoorden aangezien de antwoorden op de vragen nog nergens terug te lezen zijn.
Ter verduidelijking van mijn vragen hierbij een overzicht van de nieuwe kanaalindeling:
40: Groningen en Friesland
22: Drenthe en Overijssel
26: Flevoland en Gelderland
33: Brabant en Limburg
39: Utrecht en Zuid-Holland Noord
21: Zeeland en Zuid-Hollland-Zuid
34: Noord-Holland
Ik ga er voorzichtig vanuit dat per kanaal twee regionale zenders meegezonden worden, bij Noord-Holland zouden dat dan TVNH en AT5 kunnen zijn. Maar dit is een aanname, die ik graag bevestigd wil zien.

Ik hoop dus op een inhoudelijke reactie van een moderator op mijn vragen:

Nog negen dagen en dan gaan we hier over in Drenthe. Ik heb drie vragen:
1/ Op welk kanaal wordt het Publieke-Omroepen-Pakket uitgezonden vanaf 2 oktober? Want volgens de nieuwe kanaalindeling zou dit kanaal 22 moeten worden (was kanaal 60). Dit kanaal is nu al in gebruik in Overijssel en dat blijft zo. Maar alleen gaat Overijssel pas in een latere fase over op DVB-T2 H.265. Het is echter natuurlijk niet handig als klanten in Drenthe tweemaal te maken krijgen met een switch, dus vandaar mijn vraag.
2. Komen in het Publiek-Omroepen-Pakket nu twee regionale zenders beschikbaar? Bijvoorbeeld TV Drenthe en TV Oost op kanaal 22. Want door de vermindering naar zeven kanalen voor bouquet 1 zou dit een leuke bijkomstigheid zijn. Of wordt vanuit Smilde TV Drenthe uitgezonden en vanuit Zwolle TV Oost? Dat laatste gaat dan nooit helemaal goed komen.... Daar zijn de provinciegrenzen te grillig voor.
3. Via welke kwaliteit word er dadelijk uitgezonden? En is dat voor alle zenders? Er is een testuitzending gespot in 1080P en dat zou natuurlijk geweldig zijn, want dat levert het mooiste plaatje op,

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Reputatie 7
Badge +11
De nummers die je geeft kan ik niet thuisbrengen.
Maar, om een lang verhaal kort te maken, voor zo ver ik het nu begrijp wordt de merkwaardige behandeling van regionale zenders alleen maar nog vreemder.
Nu kun je ze nog wel apart instellen maar wordt de EPG samengevoegd, raar maar waar.
Ik zou (zal) een FTA ontvanger er voor(/bij) kopen.
Reputatie 7
Badge +24
De nummers zijn kanaalnummers. Ik snap dat de meeste mensen daar niets mee doen. Ik ben echter een hobbyist, die met eigen apparatuur werkt. Voor mij is de info dus wel van belang.

Een FTA-ontvanger voor erbij is voor veel mensen dadelijk best wel een uitkomst. Want dan kan je in ieder geval nog opnemen van de NPO-zenders. En de FTA-ontvangers kosten slechts enkele tientjes in aanschaf. Maar dat is een hele andere discussie........
Reputatie 7
Badge +11
Om een kort verhaal dan toch iets langer te maken.
Groningen FTA is kanaal 54 en Friesland is kanaal 32.
De rest heb ik niet nagekeken, maar 2 regionalen op een zendkanaal is er niet.
Dus ik ben zeer benieuwd waar je deze vandaan hebt.

O wacht, de nieuwe kanaal indeling, ik wist niet dat die al bekend is gemaakt.
Eerst gaan alle zenders over naar T2 en dan later (voor het hele land in een keer ?) de kanalen omzetten.
(voor zo ver ik het begrepen heb)
Reputatie 7
Badge +24
Groningen FTA is nu nog 46, maar gaat net als Friesland over naar 40.
Maar goed, kijk het allemaal zelf maar is na op : http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
Sowieso een hele nuttige website.

En wat jij zegt van twee switchmomenten, dat wil ik dus graag van een moderator horen. Dus mijn drie vragen staan nog open.

Reageer