Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 1 Noord [Afgerond]

• 22 juli 2018
  • 175 reacties
  • 20912 keer bekeken

Toon eerste bericht

175 reacties

Reputatie 7
Badge +11
Daar had ik al gekeken natuurlijk :-)
Bij het nieuws op de voorpagina zag ik niets, nu zie ik bij de FTA lijst kanaalnummers tussen ( ).
Heb jij nog meer info ?

Het zal er wel om gaan dat er nog meer zendmasten op dezelfde frequentie uit gaan zenden om ruimte te besparen, wellicht kon dat eerder niet door de looptijd verschillen bij zenders die ver uit elkaar staan en voorziet de nieuwe norm daar wel in.
Is er bij de AT nog meer te vinden ?
Reputatie 7
Badge +20
Nee, meer informatie is nog steeds niet bekend en dat vind ik negen dagen voor de switch hier in de regio wel wat laat. Vandaar dat ik hoop dat een moderator hier ergens een ingang heeft bij degenen binnen KPN die dit wel weten.

Wat betreft de indeling per kanaal. Het zou kunnen zijn dat door de "nieuwe" techniek MPEG-4 met HEVC/H.265 er meer ruimte is per uitzendkanaal. Ik hoop dat er voldoende ruimte is voor vijf zenders in 1080P. Zoals je misschien weet zitten er op de Duitse publieke kanalen ook minimaal vijf zenders in hoge kwaliteit, dus dat zou moeten kunnen. Het voordeel voor klanten van KPN zou zijn, dat klanten een extra zender gepresenteerd zouden kunnen krijgen. En dat is zeker leuk voor mensen die vlakbij de desbetreffende provinciegrens wonen. Er zou toch wel iemand bij KPN over deze mogelijkheid hebben nagedacht?
Reputatie 7
Badge +16
Ik ken het probleem, ik kan Oost, Drenthe en Flevoland ontvangen, en met rustig weer zelfs Friesland.
Probleem met de regionalen is dat er voorkeuze informatie meegestuurd (de plaats waar de zender in je tuner komt te staan, 22 geloof ik voor de RO). Zelfs mijn VU+ tuner heeft hier last van en geeft maar 1 regionale zender door, al kan ik daarin wel manipulatief kiezen welke regiozender ik wil zien. Ik heb ook tuners gehad die elke regionale zender in de lijst kon plaatsen.
AT5 deelt een kanaal en valt niet onder de FTA regionalen. De lokale zender is derhalve in heel Nederland te ontvangen. Waarom een locale zender landelijk? Dit is volgens mij nog een erfenis uit de begintijd van Digitenne die zijn start had in de regio Amsterdam. Zonder toevoeging van AT5 had Digitenne geen kans van slagen.
Reputatie 7
AT5 deelt een kanaal en valt niet onder de FTA regionalen. De lokale zender is derhalve in heel Nederland te ontvangen. Waarom een locale zender landelijk? Dit is volgens mij nog een erfenis uit de begintijd van Digitenne die zijn start had in de regio Amsterdam. Zonder toevoeging van AT5 had Digitenne geen kans van slagen.
Zou dat het wel zijn? Bij i-tv van kpn en ziggo en andere providers is AT5 ook landelijk te krijgen.
Reputatie 7
Badge +16
Zou dat het wel zijn? Bij i-tv van kpn en ziggo en andere providers is AT5 ook landelijk te krijgen.

Waarschijnlijk oorzaak en gevolg. Digitenne startte als stichting en is later pas in handen gekomen van KPN. Wel heeft KPN altijd aandelen gehad in Digitenne. De eerste uitzendingen waren in 2003 in het gebied rond Amsterdam. In de tijd van de analoge kabel was het natuurlijk wel handig als de destijds immens populaire Amsterdamse lokale zender onderdeel werd van Digitenne. Kun je je het nog voorstellen dat Digitenne in die jaren een messcherp beeld bracht in de huiskamer t.o.v. de analoge kabel? het was destijds wel de reden om over te stappen. 3 tevergeefse telefoontjes met @home om het beeld van Nederland 2 te laten verschijnen door de sneeuw, zo erg was het hier.
De hele overstap naar Ziggo heb ik dus langs me heen zien gaan want inmiddels hadden we ook de mogelijkheid om over te stappen naar Mine, de voorloper van Interactieve TV. En zo ben ik weer via via actief op dit forum geworden.
Reputatie 7
Badge +16
Artikel van 12 jaar geleden toen KPN dreigde AT5 van Digitenne af te halen.
http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/2006/12/08/at5-moet-op-digitenne-blijven
Reputatie 7
Kun je je het nog voorstellen dat Digitenne in die jaren een messcherp beeld bracht in de huiskamer t.o.v. de analoge kabel?
Ja. Jaren geleden, zeker 10 - 11 jaar geleden, was bij mijn moeder alleen nog analoge kabeltv met een veel slechter beeld dan Digitenne. En dat al duidelijk te zien op een 4:3 beeldbuis met diameter 44 cm. (wij hadden al lang digitaal). Vrijwel aan iedere gevel zag je al vrij snel een haaievin. De inwoners noemden het al snel digitennecity.
Doordat dáár 3 - 4 jaar later glasvezel er eerder kwam dan digitale kabel is men daar toen weer massaal van Digitenne naar I-tv van KPN via glas gegaan. Er is nu vrijwel geen haaievin meer te bespeuren. En UPC ... die had het nakijken.
Reputatie 7
Badge +20
Ik zie een aantal posting van leden die hier kennelijk heel veel posten. Mooi natuurlijk, maar daardoor raken mijn vragen uit beeld.

Ik wacht dus op een inhoudelijke reactie van een moderator op mijn vragen. Ik zie dat er een aantal actief zijn op dit forum. Als jullie het eerst even moeten navragen, geef dat dan even aan. Dan weet ik dat er nog een antwoord komt.

Nog maar acht dagen en dan gaan we hier over in Drenthe. Ik heb drie vragen:
1/ Op welk kanaal wordt het Publieke-Omroepen-Pakket uitgezonden vanaf 2 oktober? Want volgens de nieuwe kanaalindeling zou dit kanaal 22 moeten worden (was kanaal 60). Dit kanaal is nu al in gebruik in Overijssel en dat blijft zo. Maar alleen gaat Overijssel pas in een latere fase over op DVB-T2 H.265. Het is echter natuurlijk niet handig als klanten in Drenthe tweemaal te maken krijgen met een switch, dus vandaar mijn vraag.
2. Komen in het Publiek-Omroepen-Pakket nu twee regionale zenders beschikbaar? Bijvoorbeeld TV Drenthe en TV Oost op kanaal 22. Want door de vermindering naar zeven kanalen voor bouquet 1 zou dit een leuke bijkomstigheid zijn. Of wordt vanuit Smilde TV Drenthe uitgezonden en vanuit Zwolle TV Oost? Dat laatste gaat dan nooit helemaal goed komen.... Daar zijn de provinciegrenzen te grillig voor.
3. Via welke kwaliteit word er dadelijk uitgezonden? En is dat voor alle zenders? Er is een testuitzending gespot in 1080P en dat zou natuurlijk geweldig zijn, want dat levert het mooiste plaatje op,

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Reputatie 7
Badge +16
Weet je @Noordzee, volgens mij moet je net als ons allemaal even die 8 dagen afwachten en je hebt antwoord op al je vragen. Ook moderators weten deze informatie (nog) niet anders werd er wel gereageerd.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Noordzee, welkom! We geven over het algemeen de medeforumgebruikers de gelegenheid om ook antwoord te geven op vragen waar zij dingen vanaf weten voor wij ons ergens mee bemoeien 🙂 Dit leidt al vaak tot het goede antwoord, of tot nuttige discussies. In dit geval geef je aan specifiek van een van ons een reactie te willen, wat natuurlijk ook geen probleem is.

Qua kwaliteit we gaan uitzenden in 1080p. Ik was in de veronderstelling dat dit in het hoofdtopic al stond, maar dat was nog niet zo. Nu wel.

Wat betreft de kanalen, ik heb zelf nog geen lijst gezien van de nieuwe kanalen, dus dat ga ik even checken.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Erik, Bedankt voor je antwoord. 1080P is goed nieuws. Dat is de beste kwaliteit wat nu mogelijk is. De Duitse zenders kan ik op dit moment ook zien en die zien er goed uit, dus dat belooft wat volgende week....

Ik ben benieuwd naar de antwoorden op de twee andere vragen.
Reputatie 3
Badge +1
Ik woon in Drenthe.
Ik ontvang nu alleen nog maar NL 1,2,3 en regionale omroep.
Gisteren was alles nog in orde.
Hoe weet ik of er op de achtergrond iets gebeurt of dat er iets anders aan de hand is?
Volgens mij was alles al omgezet, toch? Dus dit euvel is iets anders of hoort dit bij het proces?
Ontvangst antenne 100%

Trouwens; bouquet 4 is continu dikke ellende.....
Reputatie 7
Welke ontvanger betreft het Juultje68? Al de nieuwe zxv7200? Dan is 't een administratief probleem met het CAS-ID (onderop). Even bellen naar de KS lost dit snel op. 0800-0402
Reputatie 3
Badge +1
Welke ontvanger betreft het Juultje68? Al de nieuwe zxv7200? Dan is 't een administratief probleem met het CAS-ID (onderop). Even bellen naar de KS lost dit snel op. 0800-0402
Bedankt @PeterG Dit was inderdaad het probleem en na een telefoontje was het gelukkig opgelost.
Reputatie 7
Badge +28
Wat betreft de kanalen/frequenties heb ik meer duidelijkheid:

Bij het omzetten van de mast passen we in eerste instantie alleen het soort signaal aan. De frequenties blijven eerst nog hetzelfde. Nadat, in 2019, alle masten zijn omgezet gaan we op de nieuwe frequenties uitzenden. Tegen die tijd gaan wij (en de NPO) daar ook nog uitgebreid verder over informeren zodat iedereen dit weet.

Wel is het inderdaad zo dat we minder kanalen gebruiken en dat dit gevolgen heeft voor de regionale omroep. We gaan dan ook, zoals jij al noemde, twee regionale omroepen per kanaal uitzenden. Dit blijft dan ook zo. Welke mast precies welke regionale omroepen gaat uitzenden is nog niet voor heel Nederland bekent, dat wordt per regio bekeken. Voor Noord is het in ieder geval zo dat de mast in Groningen RTV Noord & Omrop Fryslan zal uitzenden en Smilde doet TV Drenthe & TV Oost.
Reputatie 1
Bedankt Erik.

En is de datum van overzetten "regio 2" al bekend?
Reputatie 7
Badge +16
Aha, mooi.
Wellicht dat ik in deze overgangsfase de NPO 2x kan ontvangen, zowel in HD via Smilde of in SD via Zwolle.
"de mast in Groningen RTV Noord & Omrop Fryslan zal uitzenden en Smilde doet TV Drenthe & TV Oost"
Wie heeft dit nu weer bedacht? Wat hebben Groninger nu aan Omrop Fryslan? Niet te verstaan! Groningen en Drenthe hebben veel meer gemeen met elkaar. En Drenthen ook meer met Groningers dan met Oost.
Ik hoop dat daar nog eens kritisch naar kan worden gekeken, zodat ik tijdens mijn vakantie in Drenthe zowel Noord als Drenthe kan ontvangen. 😏
Reputatie 7
Badge +16
En zo kan je wel aan de gang blijven. Wij hier in de kop van Overijssel hebben veel meer met Friesland maar alleen het deel onder de Tsjonger en Drenthe en dan alleen het deel rond Meppel en Flevoland, maar dan alleen Noordoostpolder en niet met Almere en ook hebben we niks met Twente, waar onze provincie dan toevallig wel weer onder valt. Zeg het maar
Reputatie 7
En als er 2 regionale omroepen in 1 mux zitten.... er is maar één kanaalnummer voor regionalen: 22. Of gaat dat dan ook veranderen. Zodat je, eindelijk, met de zxv7200 ook meer dan één regiozender kunt instellen als je onder de rook (zendbereik) van meerdere valt.
Reputatie 7
Badge +16
En als er 2 regionale omroepen in 1 mux zitten.... er is maar één kanaalnummer voor regionalen: 22. Of gaat dat dan ook veranderen. Zodat je, eindelijk, met de zxv7200 ook meer dan één regiozender kunt instellen als je onder de rook (zendbereik) van meerdere valt.
Dat is een goede Peter!
Reputatie 7
Badge +20
@Erik : Bedankt voor de inhoudelijk reactie!

Ik kijk hier nu een paar dagen rond op dit forum, mijn mening is dat jullie hier een prima service verlenen aan de klanten. Compliment👍

Overigens een logische keuze om twee switch-momenten te hanteren. Anders kom je in de problemen met regio's die al dan niet over zijn naar DVB-T2.
Reputatie 7
Badge +20
@Casey

Wees maar blij met het gegeven paard. Je krijgt er gratis een tweede regiozender bij.
Wat jij zegt over voorkeur van "Drenthen" blijft persoonlijk lijkt me. Ik woon in het zuiden van Drenthe en heb niets met Groningen, maar wel wat meer met Overijssel. En zo kan je inderdaad wel aan de gang blijven. We mogen gewoon blij zijn met een extra kanaal.

Wat betreft de indeling lijkt mij de volgende aanname logisch aangezien de kanaalindeling al vaststaat. Ze gaan uiteraard maar 1 mux uitzenden per kanaal.

40: Groningen en Friesland
22: Drenthe en Overijssel
26: Flevoland en Gelderland
33: Brabant en Limburg
39: Utrecht en Zuid-Holland Noord
21: Zeeland en Zuid-Hollland-Zuid
34: Noord-Holland

De reactie van Erik sluit hier alvast op aan.
Ik verwacht dat AT5 ook naar 34 gaat, zodat er op een ander kanaal een plekje vrij komt.
Reputatie 4
Badge +3
Hopelijk krijgen de regio-zenders allemaal hun eigen unieke PID in de nieuwe muxen. Dan is het met elke ontvanger mogelijk alle regio-zenders in de lijst te zetten, waar je het signaal van kan ontvangen. Hier in Rotterdam zijn dat Zeeland, Brabant, Utrecht, TV West en natuurlijk TV Rijnmond. Dat zou een serieuze verbetering zijn tov het oude Digitenne, waar de meeste ontvangers het verschil niet kunnen zien tussen de verschillende regiozenders, waardoor alleen de sterkste wordt opgeslagen.
Reputatie 7
Badge +16
In elk geval is het hele NPO en RO verhaal niet een onderdeel van KPN.

Reageer