Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 1 Noord [Afgerond]

• 22 juli 2018
  • 175 reacties
  • 22069 keer bekeken

Toon eerste bericht

175 reacties

Reputatie 7
Badge +23
In elk geval is het hele NPO en RO verhaal niet een onderdeel van KPN.

Is maar deels waar natuurlijk. De NPO heeft o.a. met KPN een deal gesloten voor de FTA-doorgifte van de desbetreffende kanalen. KPN is dan ook verantwoordelijk voor de distributie en de communicatie naar de klanten toe. Uiteraard heeft de NPO ook een rol in de communicatie en dat schreef Erik hier ook al.
Reputatie 7
Badge +23
Morgen is het 2 oktober 2018.

Hoe laat is het omschakelmoment naar DVB-T2?
Reputatie 5
Badge +3
Weet ik niet, maar ik zou verwachten om 12 uur vannacht, dan begint immers 2 oktober.

Sowiezo denk ik in ieder geval vannacht of in de vroege ochtend.
Reputatie 7
Badge +23
Ja, we zijn over! Mooi beeld

En TV Oost is ook toegevoegd op kanaal 60.
Ik moest wel even opnieuw scannen, want het oude signaal deed het niet meer.

Helemaal TOP!
Reputatie 4
Badge +4
Het werkt!
Vanavond maar eens goed gaan kijken of je het kunt zien.

Theo
Reputatie 5
Badge +3
Kan iemand mischien een kleine opname maken of een (aantal) screenshot(s) posten?
Reputatie 7
Badge +11

Reputatie 7
Badge +11
Grapje !

Dat is op de oude ontvanger, met een hardeschijf er aan met veel opnamen, dus die blijft in het systeem zitten hier.
NB : deze topfield ontvangers NIET laten scannen naar zenders, (heeft ook geen zin) maar als er geen zender is geconfigureerd dan kun je ook geen opnamen bekijken vanaf de HD.
Daar kwam ik jaren terug eens achter toen ik Denemarken was.
Het vreemde is, nu zie ik op de oude ontvanger ook geen signaal, dat was toen in Denemarken anders (meen ik nog te weten).

Inmiddels kan ik de HD-FTA zenders wel bekijken, @Giant2000 , middels de Vu+ en dan decoderen op een PC (linux in mijn geval) met (bv) VLC-player, wel even de juiste codec installeren, maar dat lukte zowaar ook in een keer :-)

Ik kan wel zien dat de PC moeite heeft met de hoeveelheid data, via wifi wil het dan ook niet goed werken.

En, o ja, het beeld is mooi !
Toch heb ik liever de opname functie ipv beter beeld.
Reputatie 7
Badge +16
Zit HD er al op dan @KeesYagi?
Volgens mij zijn de NPO zenders altijd wel te bekijken, die zijn namelijk ongecodeerd.

Met de VU+ app, de VLC app op je telefoon en een crhomecast op je tv kan je met een DVB-T2 tuner (zonder HEVC) gewoon kijken.
Reputatie 7
Badge +11
Ja, er is omgeschakeld inmiddels immers.
Dat kun jij toch ook ontvangen daar ?
Maar je bent op je werk ws ?
Reputatie 7
Badge +16
Ja ik ben niet thuis.
Ik lees er nog niks over in de media verder, maar ga vanavond even testen.
Dus ze zijn vannacht omgeschakeld op Smilde, die kan ik idd goed ontvangen.
Reputatie 5
Badge +3
@KeesYagi

Ik ook, liever opname dan beter beeld. Maar gelukkig kan NPO/RPO nog wel worden ogenomen laat ik maar zeggen.
Toch denk ik dat KPN op termijn wel weer met een CI+ module gaat komen, ze moeten op een gegeven moment ook wel denk ik zo.
Reputatie 4
Badge +4
Fijn om bij bv Discovery channel het HD tekentje te zien.👍
Prima beeld zo, dit kan weer jaren mee, nu nog een opname toestel er bij en KPN heeft een winner in huis!

Theo
Reputatie 7
Badge +23
@KeesYagi

Ik ook, liever opname dan beter beeld. Maar gelukkig kan NPO/RPO nog wel worden ogenomen laat ik maar zeggen.

Nou, ik niet. Ben best blij met dit mooie beeld op de NPO-zenders. Ook de nieuwe aanwinst TV Oost wordt hier gewaardeerd. Opnamemogelijkheden vind ik persoonlijk niet zo belangrijk....

Wel nog even een vraag aan een moderator:

Willen jullie de naam, van TV Drente laten aanpassen naar TV Drenthe ?
(Drenthe is namelijk met de h van heerlijk........)
Ik heb de naam nu handmatig maar even aangepast.
Reputatie 5
Badge +3
Als iemand dit mooie beeld nu nog even zou willen sharen?

Video/screenshots.
Reputatie 7
Badge +16
Eerste ervaringen met DVB-T2 via mast Hoogersmilde.

Test gedaan op een VU+ DUO2 via een truc, op een Humax Pure Vision 4K tv, alleen FTA mogelijk, versleutelde zenders zijn niet te bekijken op een andere tuner dan die van KPN.

Beeld is in 1080p, prachtig maar cijfers en ervaring is 2. Duidelijk is te zien dat er 5 zenders op 1 transponder zitten gepropt wat helaas ten koste gaat van de bandbreedte. Bij het natuurprogramma zie je vooral aan het logo rechtsboven dat dit niet altijd even strak is. Het zuivere vierkantje veranderd bij veel informatie (water bijvoorbeeld) in een kartelig dingetje.

Natuurlijk is het beeld ten opzichte van de SD versie veel mooier, maar ik heb bij de oude Digitenne nog nooit gemerkt dat er bij NPO een bandbreedte tekort was. Wat dat betreft was het oude NPO beeld nogal wat stabieler.

Als ik eerlijk ben dan is het beeld van Interactieve TV veel mooier, ondanks slechts 1080i. Ik heb ook de mogelijkheid te testen met het beeld van Canal Digitaal en dat is ongeveer gelijk, zij het dat CD gewoon in MPEG4 uitzend en dus meer bandbreedte nodig heeft.

Het volgende is niet van toepassing op KPN maar puur voor mijn eigen hobby. Opnemen met een tuner die slechts DVB-T2 heeft zonder HEVC ondersteuning. Ik heb gewoon een uur lang alle 5 zenders opgenomen en kijken wat er gebeurd.
Het resultaat is verbluffend! Zonder problemen zijn alle programma's opgenomen, de bestanden zijn zelfs kleiner dan NPO in de oude versie.
Oh ja, je moet de opnames wel eerst op een USB stick zetten en op je tv afspelen.

Kijken met de VU+ zonder HEVC kan ook, en wel via de VU+ app i.c.m. de VLC app (die HEVC ondersteund) en de UHD Chromecast. Maar dit had ik eens eerder getest bij de echt 4K demo uitzendingen van de Astra satelliet.
Reputatie 5
Badge +3
Eerste ervaringen met DVB-T2 via mast Hoogersmilde.

Test gedaan op een VU+ DUO2 via een truc, op een Humax Pure Vision 4K tv, alleen FTA mogelijk, versleutelde zenders zijn niet te bekijken op een andere tuner dan die van KPN.

Beeld is in 1080p, prachtig maar cijfers en ervaring is 2. Duidelijk is te zien dat er 5 zenders op 1 transponder zitten gepropt wat helaas ten koste gaat van de bandbreedte. Bij het natuurprogramma zie je vooral aan het logo rechtsboven dat dit niet altijd even strak is. Het zuivere vierkantje veranderd bij veel informatie (water bijvoorbeeld) in een kartelig dingetje.

Natuurlijk is het beeld ten opzichte van de SD versie veel mooier, maar ik heb nog nooit gemerkt dat er een bandbreedte tekort was. Wat dat betreft was het oude NPO beeld stabieler.

Als ik eerlijk ben dan is het beeld van Interactieve TV veel mooier, ondanks slechts 1080i. Ik heb ook de mogelijkheid te testen met het beeld van Canal Digitaal en dat is ongeveer gelijk, zij het dat CD gewoon in MPEG4 uitzend en dus meer bandbreedte nodig heeft.

Het volgende is niet van toepassing op KPN maar puur voor mijn eigen hobby. Opnemen met een tuner die slechts DVB-T2 heeft zonder HEVC ondersteuning. Ik heb gewoon een uur lang alle 5 zenders opgenomen en kijken wat er gebeurd.
Het resultaat is verbluffend! Zonder problemen zijn alle programma's opgenomen, de bestanden zijn zelfs kleiner dan NPO in de oude versie.
Oh ja, je moet de opnames wel eerst op een USB stick zetten en op je tv afspelen.

Kijken met de VU+ zonder HEVC kan ook, en wel via de VU+ app e.c.m. de VLC app (die HEVC ondersteund) en de UHD Chromecast. Maar dit had ik eens eerder getest bij de echt 4K demo uitzendingen van de Astra satelliet.

Videotje/screenshot??
Reputatie 7
Badge +16

Videotje/screenshot??

Valt niks aan te zien, gewoon het NPO beeld, maar dan scherper als je gewend was.
Reputatie 7
Badge +23
@Giant2000

Hoe groot is jouw TV?

Ik kijk in mijn hobbykamer op een kleine HD-ready TV van 44 cm breed. Ik overweeg voor in de huiskamer een VU DUO 4K aan te schaffen, zodra deze ontvanger beschikbaar is. (In combinatie met de Duitse en Engelse zenders FTA via de satelliet.) Maar in de woonkamer heb ik een veel grotere UHD-TV te staan.
Reputatie 7
Badge +16
@Giant2000

Hoe groot is jouw TV?

43".
Reputatie 7
Badge +11
http://www.gometricusa.org/
http://edition.cnn.com/TECH/space/9909/30/mars.metric.02/
( sorry, kon het niet laten )
Reputatie 5
Badge +3

Videotje/screenshot??

Valt niks aan te zien, gewoon het NPO beeld, maar dan scherper als je gewend was.

We mogen de HD kwaliteit toch wel zien? Mijn PC scherm is ook HD. Ik zit in Regio 2 (Deventer) dus ik moet nog even wachten.
Reputatie 7
Badge +16

Reputatie 4
Badge +4
Opnemen kan niet met dit ding dus ik kan je niet de HD laten zien.
Wat je bij ITV en Ziggo HD ook ziet, dat is nu ook via de ether te zien.

Theo
Reputatie 5
Badge +3
@Giant2000

Hoe heb jij de screenshots gemaakt dan? via een VU+ ontvanger?

NPO1 ziet er goed uit, maar lijkt me niet de beste HD kwaliteit. TV Oost ziet eruit als pure bagger, dit zou ik nog niet eens SD willen noemen. Is er niet iets verkeerd gegaan tijdens het maken van deze screenshot?

Kun je ook een screenshot maken Liberty Global vs. Digitenne? (exact dezelfde shot)

Reageer