Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 1 Noord [Afgerond]

• 22 juli 2018
  • 175 reacties
  • 22078 keer bekeken

Toon eerste bericht

175 reacties

Reputatie 7
Badge +9
SD; 576; bij een bitrate van maar 3 Mb/s. Via de kabel is SD al stukken mooier met 4,5 Mb/s (mpeg2). Nee. Ik begrijp echt degenen niet die de laatste jaren enthousiast waren van Digitenne. Tenzij je 't mobiel of steeds op een andere plek gebruikt(e).
Maar op een vaste plek: i-tv. kabel. schotel.
Vind het beetje apart dat je niet ziet hoe dramatisch slecht DVB-T is. Zeer terecht dat dat eruit gaat. Ik zal ermee blijven opnemen via m'n HDD-recorder. SD maar dan wel veel mooier beeld met goede bron.

Ik ben blij met de wijziging. Alleen zit ik verdomde jammer in de laatste regio :(

Maar ik was de enige niet. In 5 jaar tijd is Digitenne gezakt van ca. 1 miljoen naar nog geen 200.000 abonnee's.

Laat ik het anders stellen: Ik zie wel dat HD mooier is, maar het hangt er nogal vanaf hoe je kijkt naar die SD digitenne stream. Als je dat scaled naar beeldvullend op een 45 inch scherm en je gaat er 30cm vanafstaan begrijp ik de woordkeuze 'dramatisch' en 'slecht' wel. Maar datzelfde SD op een 5 inch smartphone scherm is een ander verhaal. Of een down-scaled venstertje op een computerscherm/laptop om wat door onderwerpen van een talkshow te fast-forwarden/pauzeren is ook weer wat anders.
Ik kijk ook zeker uit naar HEVC contentstream, al is decoderen ervan op wat oudere en/of low-power computerboards nog wel een punt; die hebben daarvoor meestal (nog) geen hardware ondersteuning, dus de stream direct afspelen werkt dan niet en zal ik het 1 en ander moeten transcoderen.
Reputatie 4
Badge +4
poeh, wat zeg je nu allemaal?
Inch en centimeters in een zin?
Dan weet je waar je over praat, scherm diagonaal niet in cm uitdrukken.
Ik wordt oud, ja ik weet 😎

Theo
Reputatie 7
Vroegah werd de diagonaal wel degelijk in cm uitgedrukt/aangegeven. Wij hadden "100" jaar geleden een grootbeeld 66 cm beeldbuis (4:3). En toen ik mijn eerste 'grote breedbeeld met 'platte' beeldbuis kocht was dat 85 cm. Nu heb ik een LCD en dan is het ineens 32 inch (terwijl dat gewoon 82 cm is . . . )

Tegenwoordig pas met die platte (eigenlijk ondiepe, mijn laatste beeldbuis was ook al 'plat') is het ook weer consequent in inches; ook in winkels. Maar ja, wij Nederlanders meten niet daarin. En omdat ik het van oudsher in cm gewend ben vind ik het nog steeds een beetje raar.
Reputatie 4
Badge +4
Even of topic, maar we leven in een metrisch stelsel, waarin maten gewichten en dergelijke vast gelegd zijn.
Als er maat voering gebruikt moet worden dan moet dit in het metrisch vast gelegde wijze gebeuren.
In meters dus en de afgeleiden daarvan.
Inch is niet van deze wereld meer, zelfs in de VS en UK hebben ze nu het metrisch stelsel ingevoerd.
Als je hip wilt doen, zeg dan beide, en met tussen haakjes de inches.
maar weer on topic 😀

Theo
Reputatie 7
Badge +11
https://forum.kpn.com/digitenne-12/veranderingen-bij-digitenne-aanvullende-informatie-omzetting-regio-noord-455534/index5.html#post674382
Reputatie 4
Badge +4
Ja dat heb ik wel gezien, maar ben ook net nieuwe hier op het forum 😎
Dan ga ik niet overal wat van zeggen.

Theo
Reputatie 7
Badge +11
Klopt, zo is het, jammer dat de "moderne" fora geen zijtakken hebben voor dit soort afgeleide gesprekken.
Beste KPN;

Bij deze een dikke duim OMLAAG!
Wij zitten in een buitengebied en hadden net 3 smart TV's gekocht waarin de de kaartjes van digitenne deden en zo fijn TV konden kijken EN opnemen omdat we niets terug kunnen kijken etc etc.

Jullie geven ons nu in Drenthe;
GEEN opname mogelijkheid meer!!!
Dikke extra kosten omdat koopkastjes 2e hands veel goedkoper waren dan HUREN bij jullie!
Zappen gaat SUPER langzaam! Kan nauwelijks van de een naar de ander komen.
Beeld blijft af en toe hangen.
Dus ; we wonen al afgelegen en hebben weinig mogelijkheden en nu in het jaar 2018 waarin we naar de maan vliegen; kunnen wij niet eens meer OPNEMEN??? Hoe ziet U dat zelf KPN?

Grote irritatie; aan de telefoon kunnen ze je niet doorverbinden met een klacht!!

Mvg Esther Klok
Eext
Als je in t buitengebied woont heb je geen kabel en wil je dus heeeel graag kunnen opnemen, want terug of vooruit kijken kunnen we niet!!!

SD; 576; bij een bitrate van maar 3 Mb/s. Via de kabel is SD al stukken mooier met 4,5 Mb/s (mpeg2). Nee. Ik begrijp echt degenen niet die de laatste jaren enthousiast waren van Digitenne. Tenzij je 't mobiel of steeds op een andere plek gebruikt(e).
Maar op een vaste plek: i-tv. kabel. schotel.
Vind het beetje apart dat je niet ziet hoe dramatisch slecht DVB-T is. Zeer terecht dat dat eruit gaat. Ik zal ermee blijven opnemen via m'n HDD-recorder. SD maar dan wel veel mooier beeld met goede bron.

Ik ben blij met de wijziging. Alleen zit ik verdomde jammer in de laatste regio :(

Maar ik was de enige niet. In 5 jaar tijd is Digitenne gezakt van ca. 1 miljoen naar nog geen 200.000 abonnee's.
Reputatie 4
Badge +4
Beste @EstherKlok,

Als er geen bekabeld alternatief is, kan je eigenlijk alleen nog maar zelf opnemen als je via de satelliet gaat kijken. Via zowel Joyne (wel beperkt door de verplichte CI module) als via CanalDigital kan dat. Voor CanalDigital zijn nog steeds smartcards te krijgen, waarmee je met de juiste apparatuur tot 4 Nederlandse kanalen tegelijkertijd kan kijken of opnemen. Buitenlandse zenders (Duits, Engels en nog heel veel meer zenders) zijn ongecodeerd en kunnen onbeperkt, binnen de technische beperkingen van je apparatuur, worden opgenomen. Hoelang CanalDigital nog met smartcards blijft werken is koffiedik kijken, maar gezien het feit dat ze weer verkocht worden doet vermoeden dat het nog wel even een goede oplossing blijft.
Reputatie 7
Badge +23
@EstherKlok

Als je drie TV's hebt, is het misschien een optie om op één van die drie TV'S een FTA-ontvanger aan te sluiten.
Er zijn (in ieder geval in Duitsland) zal FTA-ontvangers te koop met een opnamemogelijkheid. De kosten voor zo'n ontvanger variëren van 50 tot 100 Euro. Je kan daarmee dan kijken naar NPO 1/2/3, TV Drenthe, TV Oost en als je dicht bij de grens woont ook nog een flink aantal Duitse zenders.

Dan kan je met die ontvanger in ieder geval opnemen van de NPO.
en dat is beter dan niets, toch??
Zoek maar is op de DVB-T2 ontvangers van de merken Xoro, Strong of Technisat.
Reputatie 4
Badge +4
Goeie tip van @Noordzee,

Je kan op die manier ook ontvangst van de NPO via het nieuwe Digitenne combineren met satellietontvangst voor de buitenlandse zenders. Dat kan met een ontvanger die zowel DVB-T2 als DVB-S2 aan kan. De NPO en de satelliet zenders staan dan gewoon in 1 zaplijst. Als de Nederlandse commerciële zenders je niet interesseren, kan je op die manier tv kijken, zonder enig vorm van abonnement. Alleen een investering in de nodige ontvangst apparatuur is nodig. Je hebt dan wel 3 ontvangers nodig. De eerste wordt aangesloten op de schotel en antenne voor de NPO via het nieuwe digitenne. De tweede en derde ontvanger kunnen heel eenvoudig zijn en worden via je lokale netwerk verbonden met de hoofdontvanger. Op de 2e en 3e ontvanger hoeven niet perse antennes/schotels op worden aangesloten.
Zo'n installatie kan dan ook een smartcard van CanalDigital aan, mocht je alsnog de Nederlandse commerciële zenders willen zien.
Ik ben natuurlijk een echte vrouw EN dus zinnig en Discovery , TLC en net5 bekijk ik voor 90%. Die oplossing is helaas niet voor mij ideaal, maar wel bedankt voor uw tip!

@EstherKlok

Als je drie TV's hebt, is het misschien een optie om op één van die drie TV'S een FTA-ontvanger aan te sluiten.
Er zijn (in ieder geval in Duitsland) zal FTA-ontvangers te koop met een opnamemogelijkheid. De kosten voor zo'n ontvanger variëren van 50 tot 100 Euro. Je kan daarmee dan kijken naar NPO 1/2/3, TV Drenthe, TV Oost en als je dicht bij de grens woont ook nog een flink aantal Duitse zenders.

Dan kan je met die ontvanger in ieder geval opnemen van de NPO.
en dat is beter dan niets, toch??
Zoek maar is op de DVB-T2 ontvangers van de merken Xoro, Strong of Technisat.
Bedankt Ik ga t uitzoeken!

Beste @EstherKlok,

Als er geen bekabeld alternatief is, kan je eigenlijk alleen nog maar zelf opnemen als je via de satelliet gaat kijken. Via zowel Joyne (wel beperkt door de verplichte CI module) als via CanalDigital kan dat. Voor CanalDigital zijn nog steeds smartcards te krijgen, waarmee je met de juiste apparatuur tot 4 Nederlandse kanalen tegelijkertijd kan kijken of opnemen. Buitenlandse zenders (Duits, Engels en nog heel veel meer zenders) zijn ongecodeerd en kunnen onbeperkt, binnen de technische beperkingen van je apparatuur, worden opgenomen. Hoelang CanalDigital nog met smartcards blijft werken is koffiedik kijken, maar gezien het feit dat ze weer verkocht worden doet vermoeden dat het nog wel even een goede oplossing blijft.
Reputatie 4
Badge +4
@EstherKlok

Er zijn helaas maar een handjevol winkels in Nederland die dat soort spullen kunnen leveren. Hier in het westen kom je als snel uit bij Ziezotec of Cardwriter (beiden in Zoetermeer), maar er zijn er meer.
Reputatie 7
Badge +16
Ik neem op dit moment vol op met mijn VU+ tuner, nou, ja, slechts de NPO zenders dan. Maar voor mij is dat prima. Maar het valt echt op dat Digitenne, ondanks die stoere 1080p, niet kan tippen aan de het beeld van kabel/IPTV en zelfs niet aan de volgepropte Canal Digitaal transponder.

De lage bitrate geeft best een bedroevend beeld op een groot scherm en daarmee is Digitenne m.i. zeker niet klaar voor de toekomst. En dan te bedenken dat je een behoorlijke prijs moet betalen voor iets waar je, behalve live tv kijken, alle voordelen die alle andere providers wel hebben (opnemen, uitzending gemist, Hbbtv enz.) moet missen.
Reputatie 7
Badge +9
Ik zie net hier
https://www.totaaltv.nl/nieuws/mogelijk-vertraging-bij-dvbt2-uitrol-kpn-digitenne/
"Bij de meeste zenders waardeert KPN het 1080i aanvoersignaal naar 1080P met een verversingsnelheid van beeld van 50 frames per seconde op. Dit levert een veel betere beeldkwaliteit op dan het oude Digitenne met DVB-T in SD-kwaliteit."
Ik ga ervan uit dat het de-interlacing algorithme van voldoende niveau is, anders lijkt 1080P leuk, maar kan het tegen vallen.
Voor de oude/huidige mpeg2 interlaced FTA streams gebruik ik het meest rekenintensie de-interlacing algorithme, dan zie je in ieder geval niks terug van het (hatelijke) interlacing. Ik heb geen TV en al helemaal geen beeldbuis die alleen maar interlaced signalen aankan, dus ik kan dat interlacing missen als kiespijn.
Reputatie 7
Er is niks mis met interlacing. Alle zenders worden via de Mediagateway aan de providers aangeboden met 1080i50 mpeg4; h.264 12 Mb/s.
Via Digitenne zet kpn het om naar 1080p50 maar het oorspronkelijke aanbod blijft i. Zie bijv. dit testbeeld met 1080i50 melding van RTL4.

Voor dvb-t zet kpn 1080i50 momenteel om naar 576i.

Via de kabel kun je niet eens p kijken tenzij je voor 720 kiest.
Reputatie 7
Badge +9
Er is niks mis met interlacing.Op zich met het principe niet; Tientallen jaren terug heeft men dit als oplossing voor een probleem bedacht, maar dat is heden ten dagen al lang niet meer aan de orde. Met de voor Europa 50 Frames Per Second (FPS) gooi je per frame de helft van de beeldlijnen weg, terwijl er aan de camera kant moderne hoge resolutie beeldchips (CCDs) gebruikt worden.
Ik weet niet wat er in professionele studio camera's tegenwoordig gebruikt wordt, maar in de laaste consumenten smartphones is de camera en video verwerking dusdanig, dat die de capaciteiten van het menselijk oog met gemak ver te boven gaat. Zie b.v.
https://www.qualcomm.com/products/sdm845
De helft van de beeldlijnen weggooien om ze er daarna ergens bij een content (her)provider er weer bij te interpoleren is dan natuurlijk een beetje zonde.

Via de kabel kun je niet eens p kijken tenzij je voor 720 kiest.Dit is dan 25 FPS? of 50?
Reputatie 7
Badge +16

Via de kabel kun je niet eens p kijken tenzij je voor 720 kiest.Dit is dan 25 FPS? of 50?

De Duitse omroepen gebruiken geen 1080i (25 fps) maar 720p (50 fps) op de satelliet en dat zal op de kabel niet anders zijn denk ik.
Reputatie 7
Badge +23
Volgens het kaartje met de regio-indeling in de intro van deze topic zou ZO-Drenthe (outdoor) bediend worden via de zendmast van Hengelo.
Mooi verhaal, ik weet niet of of dit klopt in de praktijk. (Ben bang van niet eigenlijk...)

De koppeling van de zenders TV-Drenthe en TV-Oost op de kanalen 22 en 60 wordt er wel extra mee gemotiveerd.
"Het vernieuwen en omruilen gebeurt per regio. Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via een persoonlijke e-mail en brief."

De bovenstaande tekst staat op de KPN site bij de Digitenne veranderingen. Ik woon in regio2 maar heb nog geen persoonlijk e-mail en brief ontvangen. Ook via de tv zenders zie ik geen bericht dat ik binnenkort afgeschakeld ga worden. Is het nog op schema ?
Reputatie 7
Badge +23
Regio 2 (Gelderland, Overijssel en Flevoland) gaat op 12 februari 2019 over, Friesland op 26 februari 2019.

Als je nog niets hebt gehoord van KPN kan je ook zelf de omwisseling doen, dat kan via deze link:
https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm
Ik neem op dit moment vol op met mijn VU+ tuner, nou, ja, slechts de NPO zenders dan. Maar voor mij is dat prima. Maar het valt echt op dat Digitenne, ondanks die stoere 1080p, niet kan tippen aan de het beeld van kabel/IPTV en zelfs niet aan de volgepropte Canal Digitaal transponder.

De lage bitrate geeft best een bedroevend beeld op een groot scherm en daarmee is Digitenne m.i. zeker niet klaar voor de toekomst. En dan te bedenken dat je een behoorlijke prijs moet betalen voor iets waar je, behalve live tv kijken, alle voordelen die alle andere providers wel hebben (opnemen, uitzending gemist, Hbbtv enz.) moet missen.

Een oudere reactie ik weet het.

Waar ik wel op wil wijzen dat ether uitzendingen of dit nu radio of tv is per definitie bedoelt zijn om live te luisteren of kijken. Het verbaast mij te lezen dat het " een bedroevend" beeld geeft of is dit ondertussen anders ? Als er EPG wordt mee gestuurd wat volgens een eerdere reactie van Noordzee het geval is moet je gewoon kunnen opnemen. Dat dit met de KPN decoders niet kan zal puur vanuit de content aanbieders komen. Dat je via een digitenne kastje geen uitzending gemist hebt, kan ik deels begrijpen dat het gemist wordt maar dat is op andere manieren op te lossen.

Alle reacties lezende aangaande deze hele overgang blijkt wel dat ook hier gewoonweg geldelijk gewin meespeelt. Niet betalen is niet kijken punt.
Reputatie 7
Badge +28
Komende nacht vind de omzetting van Regio 2.1 (Friesland) plaats. Hier wijzigen we ook direct de frequenties (lees er meer over in dit topic). Dit betekent dan dat morgenochtend ook de mensen uit Regio 1 opnieuw zenders moeten gaan zoeken.

Reageer