Beantwoord

Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 2 Midden & 2.1 Friesland [Afgerond]

  • 21 January 2019
  • 85 reacties
  • 18185 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

85 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo Erik,
Mijn TV is gekocht in Nederland en volgens het informatiescherm gewoon een EU-model.
De hoofdkeuze bij zenderinstellingen is DVB-T of DVB-C. Daarnaast kan ik kiezen voor voor gecodeerd of niet-gecodeerd, en voor volledig of snel scannen. Alle mogelijke combinaties heb ik al geprobeerd, maar geen NPO 1, 2 en 3. Hij vindt wel 17 gecodeerde kanalen (CNN, Fox, Canvas, etc.). Mijn vermoeden is dat hij die op DVB-T1 vindt.
Ik zal vandaag contact met Philips opnemen. Ik hoop dat ik niet de enige met dit probleem ben.


Helaas ook geen Duitse zenders gevonden. Momenteel heb ik geen enkel beeld. Ik zal nog eens experimenteren met de positie van de antenne. Hoewel deze niet is verplaatst kan ik me wel voorstellen dat een zwakker zendsignaal invloed op de positie heeft. Ik gebruik voor ontvangst de bij KPN bestelde Digitenne antenne V5 (Funke).

Contact met Philips lijkt me dan een goed idee inderdaad. Als er toch nog ergens een instelling is die je aan zou moeten passen dan moeten zij in ieder geval weten waar die is. De antenne is in ieder geval een goede. Maar experimenteer er inderdaad wel even mee qua locatie. Baat het niet dan schaadt het niet.
Hallo @Jaap2018 ,
bedankt voor je reactie,
het kanalenoverzicht is van Digitenne en niet van de kabel, zoals ik eerder binnen dit topic reageerde is het me gelukt de kanalen te verplaatsen van 828 etc naar de kanalen 1 t.e.m. 5.
@hjohnson, controleer effies of het antennelampje brandt als de tv aan staat. En experimenteer met de plek (en richting) v.d. antenne.
Ik heb Libreelec en RPI HAT ook aan de praat met DVB-T2. Het beeld ziet er prima uit maar ook hier ontbreekt de EPG. Ik heb het nog even getest met een signaal uit een andere regio en daar komt voor NPO een paar dagen aan EPG mee. Voor de DVB-T2 zenders alleen wat nu loopt en het volgende programma.

KPN spreekt van uitgebreidere EPG met DVB-T2. Dit lijkt dan in elk geval niet te werken via het EIT format. Via welke protocol komt de uitgebreide EPG binnen?
Ik heb Libreelec en RPI HAT ook aan de praat met DVB-T2. Het beeld ziet er prima uit maar ook hier ontbreekt de EPG. Ik heb het nog even getest met een signaal uit een andere regio en daar komt voor NPO een paar dagen aan EPG mee. Voor de DVB-T2 zenders alleen wat nu loopt en het volgende programma.

KPN spreekt van uitgebreidere EPG met DVB-T2. Dit lijkt dan in elk geval niet te werken via het EIT format. Via welke protocol komt de uitgebreide EPG binnen?

Bij mij reikt de EPG momenteel tot aan a.s. maandag 0:00, b.v. voor TV Drenthe. Die 2de regiozender had ik voor de omzetting niet, het kan dus niet zo zijn dat mijn TVHeadend dat nog had opgeslagen toen ik nog DVB-T had. Ik heb de installatie configuratie niet gewist, maar moest wel services opnieuw mappen om voor het totaal aan 14 kanalen de unieke ID's voor lokale URLs weer goed te hebben. Misschien wordt bij jouw nog oude lokaal opgeslagen info gebruikt.
Ik heb alleen de OTA EIT EGP DVB Grabber module actief.
Bij een andere TVHeadend installatie die nogal buggy was (met geheugen lekken enz), werkte de EPG niet goed, maar weet niet wat daadwerkelijk het probleem was.
Waar staat die info over uitgebreidere EPG met DVB-T2?
Protocol weet ik niet zo.
@hjohnson, controleer effies of het antennelampje brandt als de tv aan staat. En experimenteer met de plek (en richting) v.d. antenne.

Mijn antenne heeft geen lampje, en tot nu toe hebben andere locaties nog weinig uitgehaald.


Contact met Philips lijkt me dan een goed idee inderdaad. Als er toch nog ergens een instelling is die je aan zou moeten passen dan moeten zij in ieder geval weten waar die is. De antenne is in ieder geval een goede. Maar experimenteer er inderdaad wel even mee qua locatie. Baat het niet dan schaadt het niet.


Philips gebeld en die hadden eerst wel, en daarna niet van het probleem gehoord. Er is een ticket voor aangemaakt. Als oplossing gaven zij een volledige herinstallatie van de TV. Hoewel ik dit niet prettig vind (alle instellingen en apps verloren) ga ik dit maar proberen. Ze konden niet precies uitleggen hoe dit zou helpen, maar het zou iets met de regio-link (oid) te maken hebben. Jullie horen van me of dit het probleem oplost.
hjohnson schreef: Mijn antenne heeft geen lampje

Dan heb je er niet een van KPN. Alle door kpn geleverde antennes hebben een lampje/ledje.
Bij de v4 zou het ringetje om de antenne-ingang bv. blauw moeten oplichten.

Ik neem aan dat het i.i.g. een actieve antenne is (er worden bij mijn weten geen gewone meer verkocht; zijn aan de grote kant).
Met een televisietoestel is áltijd een power inserter voor een actieve antennne nodig! Het tv toestel zelf levert de benodigde antennespanning (via de coax) NIET.

hjohnson schreef: Mijn antenne heeft geen lampje
Dan heb je er niet een van KPN. Alle door kpn geleverde antennes hebben een lampje/ledje.
Bij de v4 zou het ringetje om de antenne-ingang bv. blauw moeten oplichten.

Ik neem aan dat het i.i.g. een actieve antenne is (er worden bij mijn weten geen gewone meer verkocht; zijn aan de grote kant).
Met een televisietoestel is áltijd een power inserter voor een actieve antennne nodig! Het tv toestel zelf levert de benodigde antennespanning (via de coax) NIET.


Vreemd want ik heb hem toch echt via KPN besteld, compleet in doos met hun logo. Ik heb overigens de V5 (https://www.funke.nl/64_991_DSC550_4G_LTE_antenna.aspx) en niet de V4. Het klopt dat deze antenne niet actief is, maar heeft altijd zonder problemen gewerkt... tot 2 dagen geleden.
Misschien kan ik nog aan mn oude komen, zo ja dan zal die eens proberen.
De afgebeelde antenne is ook bij KPN te koop onder typenummer v5. Bij de antenne-invoer moet een ledje rondom de antenne-uitgang (blauw) branden. Het blauwe randje rondom de schroefaansluiting zoals zelfs op de foto is te zien. Anders werkt het versterkertje in de antenne niet en werkt het eerder tegen.
Advies: eerst maar eens een power insertertje (ca. 10e) aanschaffen 😉 Dan zal 't zéker werken.

De v5 is een ACTIEVE antenne en daar móet een lampje op branden tijdens in bedrijf. Een losse ontvanger geeft de benodigde voeding via het kastje. Als je een Digitenne abonnement hebt heb je zo'n kastje.

Zit die antenne echter direct achterin de tv (je kunt dan alleen NPO krijgen mits de tv HEVC ondersteund) dan MOET je een POWER INSERTER ertussen hebben omdat de antenne z'n voeding niet krijgt.

Met DVB-T was het nog wel zo dat het zonder power inserter nog wel kón werken. Maar met DVB-T2 HEVC is er écht een power inserter nodig indien direct achterin de tv gestoken.
De afgebeelde antenne is ook bij KPN te koop onder typenummer v5. Bij de antenne-invoer moet een ledje rondom de antenne-uitgang (blauw) branden. Het blauwe randje rondom de schroefaansluiting zoals zelfs op de foto is te zien. Anders werkt het versterkertje in de antenne niet en werkt het eerder tegen.
Advies: eerst maar eens een power insertertje (ca. 10e) aanschaffen 😉 Dan zal 't zéker werken.

De v5 is een ACTIEVE antenne en daar móet een lampje op branden tijdens in bedrijf. Een losse ontvanger geeft de benodigde voeding via het kastje. Als je een Digitenne abonnement hebt heb je zo'n kastje.

Zit die antenne echter direct achterin de tv (je kunt dan alleen NPO krijgen mits de tv HEVC ondersteund) dan MOET je een POWER INSERTER ertussen hebben omdat de antenne z'n voeding niet krijgt.

Met DVB-T was het nog wel zo dat het zonder power inserter nog wel kón werken. Maar met DVB-T2 HEVC is er écht een power inserter nodig indien direct achterin de tv gestoken.


Heel erg bedankt voor je uitleg Peter! Dat klinkt mij als een logisch verhaal. Ik ga er power inserter tussen zetten en kom hier terug met het resultaat. De vorige had er 1 bij zitten, de nieuwe niet, dus ik ga even shoppen.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb een VU+ Solo 4K

Ik heb geen EPG bij het nieuwe signaal, alleen het huide en volgende programma en dat ook nog alleen in de zender OSD.

Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen? Gebruik nu overigens de internet EPG maar die gegeven zie ik ook niet.

Ik heb Libreelec en RPI HAT ook aan de praat met DVB-T2. Het beeld ziet er prima uit maar ook hier ontbreekt de EPG. Ik heb het nog even getest met een signaal uit een andere regio en daar komt voor NPO een paar dagen aan EPG mee. Voor de DVB-T2 zenders alleen wat nu loopt en het volgende programma.

KPN spreekt van uitgebreidere EPG met DVB-T2. Dit lijkt dan in elk geval niet te werken via het EIT format. Via welke protocol komt de uitgebreide EPG binnen?
Bij mij reikt de EPG momenteel tot aan a.s. maandag 0:00, b.v. voor TV Drenthe. Die 2de regiozender had ik voor de omzetting niet, het kan dus niet zo zijn dat mijn TVHeadend dat nog had opgeslagen toen ik nog DVB-T had. Ik heb de installatie configuratie niet gewist, maar moest wel services opnieuw mappen om voor het totaal aan 14 kanalen de unieke ID's voor lokale URLs weer goed te hebben. Misschien wordt bij jouw nog oude lokaal opgeslagen info gebruikt.


Ik had een DVB-T (niet T2) regio tijdelijk geprobeerd die ik ook kan ontvangen. Dus voor DVB-T werkt het nog, voor DVB-T2 niet meer. Ik hoop dat dit een foutje is of dat de EPG toch nog mee komt op ene toegankelijk manier. Kan iemand van KPN hier antwoord op geven?
@JB9 Hoe heb je dan het 1 en ander ingericht?
Welk programma of onderdeel moet volgens jouw de EPG binnenhalen?
Een waar spreekt KPN van uitgebreidere EPG met DVB-T2?
Is dat niet simpelweg dat het 'programma aanbod' nu groter is, n.l. o.a. een extra regionale zender voor FTA?
Reputatie 7
Badge +30
Wat betreft uitgebreidere EPG, daar heb ik over gesproken eerder. Het gaat dan om de EPG op onze eigen ontvangers. Op dit moment is het zo dat de EPG op de ZTE ontvanger uitgebreider is (qua programmainformatie) dan op de Rebox. Dat wordt, zoals het er nu uitziet, in de komende softwareupdate van de Rebox hersteld.

Dat gezegd hebbende, de NPO stuurt wel netjes EPG info mee voor zover ik weet, dus zou je dat ook moeten kunnen ontvangen. Maar kan zijn dat je dan wellicht toch hier of daar nog wat aan instellingen moet aanpassen. Daar ben ik zelf niet zo in thuis, maar tmoesel en anderen hier kunnen vast en zeker helpen.
OK Erik_, duidelijk wat mij betreft. Ik zie ook geen verandering voor de NPO zenders (of beter gezegd de hele FTA mux). De EPG is nu bij mij weer een dag verder in de toekomst bijgewerkt, het is een dag of 5 vooruit. En ik heb geen powersave van de tuner actief momenteel, alle nieuwe info wordt dus continue effectief en dus zichtbaar.
Ik denk dat dit, ook gezien de melding m.b.t. ZTE en Rebox ontvangers, hoofdzakelijk een applicatie kwestie is. Ik maak nauwelijk gebruik van EPG, maar in Kodi ziet het er zo uit:

@JB9 Hoe heb je dan het 1 en ander ingericht?
Welk programma of onderdeel moet volgens jouw de EPG binnenhalen?
Een waar spreekt KPN van uitgebreidere EPG met DVB-T2?
Is dat niet simpelweg dat het 'programma aanbod' nu groter is, n.l. o.a. een extra regionale zender voor FTA?


Het stond in deze thread: https://forum.kpn.com/digitenne-12/opnemen-met-digitenne-465518

Ik gebruik een Raspberry Pi met TV HAT met daarop TVheadend voor de ontvangst en speciaal voor de HEVC codering heb ik nu bij de TV een Odroid C2 met Libreelec en TVheadend client.

Maar! Het werkt inmiddels weer. Ik zien nu de EPG in regio Gelderland weer tot en met maandag.

@JB9 Hoe heb je dan het 1 en ander ingericht?
Welk programma of onderdeel moet volgens jouw de EPG binnenhalen?
Een waar spreekt KPN van uitgebreidere EPG met DVB-T2?
Is dat niet simpelweg dat het 'programma aanbod' nu groter is, n.l. o.a. een extra regionale zender voor FTA?
Het stond in deze thread: https://forum.kpn.com/digitenne-12/opnemen-met-digitenne-465518

Ik gebruik een Raspberry Pi met TV HAT met daarop TVheadend voor de ontvangst en speciaal voor de HEVC codering heb ik nu bij de TV een Odroid C2 met Libreelec en TVheadend client.

Maar! Het werkt inmiddels weer. Ik zien nu de EPG in regio Gelderland weer tot en met maandag.

OK mooi zo, net als bij mij tuner/ontvanger gescheiden van weergave, zoals nu na de overgang noodzakelijk is m.b.t. de TV HAT (maar had ik al zo).
Odroid C2 is kwa linux kernel support nu recenter dan de RPi zie ik, dus dat lijkt me ook wel interressant. Vooalsnog lukt het om als test tegelijk 3 TV zenders naar 960x540p50 H264 softwarematig te transcoderen op een standaard PC in realtime, zodat ik ook nog op oude apparaten TV kan kijken. Maar is geen permanente oplossing.
Reputatie 4
Badge +2
Ik zit in mijn caravan op de Veluwe bij Apeldoorn en mis zenders 4 tm 8
Heb al opnieuw gezocht en fabriek instellingen gedaan maar blijf ze missen...
Wat moet ik doen?
Heeft het ermee te maken dat ik niet thuis ben (Schiedam) en mijn abbo op een andere regio staat?
@Sjjo ➡️ https://forum.kpn.com/digitenne-12/rtl-zenders-niet-te-ontvangen-468527
Reputatie 4
Badge +2
Heb gisteren nog contact gehad met een medewerker. Deze heeft een firmupdate naar het kastje gestuurd . Daarna nog een keertje uitgebreid zender zoeken gedaan ........ en het werkte zoals t hoort.... Byzonder dat dat kan op afstand maar t is gelukt en ik ben blij
@PeterG Ontzettend bedankt voor uw hulp. Het was inderdaad de voeding van de antenne die bij mij ontbrak. Heb dit weekend de Funke PI150 aangeschaft en heb nu prima ontvangst en beeld.
Reputatie 7
Badge +30
Komende nacht vind de omzetting van Regio 2.1 plaats. Hier wijzigen we ook direct de frequenties, zoals ik in het gemarkeerde antwoord ook al aangaf. Dit betekent dan dat morgenochtend ook de mensen uit Regio 1 opnieuw zenders moeten gaan zoeken.
Reputatie 5
Badge +4
Is er nog iemand die een opname kan en wilt maken of filmen van het uitschakelen van DVB-T1??

Voorbaat dank!
Reputatie 7
Badge +30
Ach, vergeet ik helemaal te melden dat ook de omzetting in Regio 2.1, en de frequentiewissel in Regio 2.1 en Regio 1 succesvol is afgerond vanmorgen. Omdat we nu dus twee dingen deden duurden de werkzaamheden wat langer. Maar zo tegen half tien was overal alles weer in de lucht 🙂
Helaas is er totaal geen communicatie ontvangen wat betreft het omzetten van digitenne. Gevolg een paar weken zonder digitenne. het opsturen ging ook niet lekker op 3 verschillende adressen spullen ontvangen. vandaag eindelijk alles goed werkend gekregen. Het enige restpunt is dat omroep gelderland niet ontvangen kan worden in Bennekom. Het advies om de antenne richting Arnhem te zetten resulteert in erg blokkerig beeld. Richting Utrecht werkt het nu goed.