Beantwoord

Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 2 Midden & 2.1 Friesland [Afgerond]

  • 21 January 2019
  • 85 reacties
  • 18185 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Update: De omzetting van Regio 2 op 12 februari, en de omzetting van Regio 2.1 op 26 februari, zijn succesvol afgerond



Nadat we in oktober 2018 de omzetting van Regio 1 (Noord) naar DVB-T2 successvol hebben afgerond zijn we inmiddels bezig met de voorbereiding van Regio 2 (Midden-Nederland) en 2.1 (Friesland).



Uitleg over de achtergrond van het geheel, het wisselproces en de nieuwe ontvangers vind je in het hoofdtopic. In dit topic vertel ik meer over hoe de communicatie verloopt en wanneer we wat gaan doen.

Regio 2 wordt op 12 februari omgezet. Dat wil zeggen dat vanaf dan de zendmasten via de nieuwe techniek uitzenden.
Regio 2.1 is op 26 februari aan de beurt.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat we voor die tijd bij alle klanten in die regio's de tuners en insteekkaarten hebben omgewisseld voor de nieuwe ontvanger. Daarom zijn we vorig jaar, eind oktober, al begonnen met de communicatie.

Net als in Regio Noord hebben we de klanten in Regio 2 en 2.1 onderverdeeld in groepen. Per groep krijgen deze klanten bericht. We zijn begonnen met een nieuwsbrief en vervolgens, in de weken daarna, aanvullende e-mails ter herinnering. Voor klanten waar we een 06-nummer van hebben sturen we ook sms ter herinnering.

In de mailings wordt uitgelegd wat er aan de hand is, en vragen we klanten om de omwissel in te plannen via de online tool op kpn.com/digitennevernieuwt.

Nu, in het nieuwe jaar, zijn we begonnen met het uitzetten van smartcards. Dit doen we in dezelfde groepenverdeling. Met een gedeactiveerde smartcard kunnen klanten dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken. Voor de mensen in Regio 2 loopt het deactiveren van de smartcards door tot en met week 6 (de week van 4 februari). Voor de mensen in Regio 2.1 doen we het deactiveren van de smartcards in week 8 (de week van 18 februari).

Daarnaast zullen er advertenties verschijnen in lokale kranten en meldingen op de NPO door middel van rolkrant in beeld op NPO 1 om op deze manier voornamelijk de mensen te bereiken die zonder abonnement kijken.

Heb je algemene vragen over de veranderingen bij Digitenne, stel ze dan onder het eerder genoemde topic. Heb je vragen specifiek over de tekst die hierboven staat plaats dan een reactie onder dit topic :)

Let op: met 'alle klanten in de regio' bedoelen we alle mensen wiens abonnementsadres in Regio 2 / 2.1 valt. Staat je abonnement geregistreerd op, bijvoorbeeld, een adres in Limburg maar ben je vaak in Regio 2, dan kun je alvast omruilen via de tool op kpn.com/digitennevernieuwt. Alleen als je adres in Regio 5 is kan dit nog niet. Neem in dat geval contact op met de klantenservice.

Klantenservice is bereikbaar via chat, telefoon (0800-0402), Facebook, Twitter en natuurlijk ook via het forum hier
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 8 February 2019, 17:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

85 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Erik,

Klopt het dat alle zendmasten in de provincie Gelderland overgezet gaan worden en alle zendmasten in de provincie Utrecht niet?

Of loopt de grens van de regio's anders?
Erik,

Klopt het dat alle zendmasten in de provincie Gelderland overgezet gaan worden en alle zendmasten in de provincie Utrecht niet?

Of loopt de grens van de regio's anders?


Daar ben ik ook zeer benieuwd naar, ik woon in Veenendaal en maak gebruik van de mast hier (die zowel het pakket voor Gelderland als Utrecht uitzendt). Duidelijk een grensgeval, hoe wordt dit opgelost? 😎
Reputatie 7
Badge +30
Erik,

Klopt het dat alle zendmasten in de provincie Gelderland overgezet gaan worden en alle zendmasten in de provincie Utrecht niet?

Of loopt de grens van de regio's anders?


Zo ziet het plaatje er wel uit, maar ik ga het checken.
Reputatie 1
Ik heb alleen NPO 1,2 en 3 en TV Oost, dus geen abonnement bij kpn.
Moet ik nu wel mijn toestel inruilen die plm. 6 jaar oud is en krijg ik geen ontvangst meer op het oude toestel.? Als ik alleen NPO 1,2 een 3 wil ontvangen wat moet ik dan voor toestel kopen en bij wie, bij KPN?
Mijn vraag is kan ik zonder omruiling wel ontvangst krijgen op[ mijn toestel, ja of nee.
Hoi, @jopie20
Als je een 4K tv hebt heb je kans dat deze al de nieuwe uitzendnorm DVB-T2 HEVC (H.265) ondersteunt. Check de specificaties.
Of je toestel al geschikt is kan ik zonder typenummer niet zeggen. Maar bij een tv van 6 jaar oud acht ik die kans heel klein. Zeg maar 0,0001 %.

En indien dat niet zo is dan is het veel goedkoper om een nieuw los ontvangertje te kopen. Zonder opnemen ongeveer € 30. Met harde schijf voor opnemen v.a. € 60.
Da's al een stuk goedkoper dan een hele nieuwe tv, toch. En 6 jaar is toch wel jong om al een nieuwe te kopen.

Makkelijkst verkrijgbaar via Amazon.de. In Nederlandse (web)shops zijn SetTopBoxen voor alleen NPO met een vergrootglas te vinden.
hoi,

wanneer krijgen inwoners van friesland de nieuwsbrief over de wijzigingen betreffende digitenne?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Vrije Fries, 👋🏽

Welkom op dit forum! (Ik zie hier op dit forum steeds meer bekende gebruikers van andere hobbyboards....)

In Drenthe (wij zijn al over) heb ik geen nieuwsbrief gezien, zelfs geen aankondiging in ons plaatselijk sufferdje. Maar als je de weg hiernaartoe gevonden hebt, heb je ook geen nieuwsbrief nodig. Heb je het hoofdtopic al gelezen? Daar staat nog veel meer info.

https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235
Reputatie 4
Badge +4
Je hebt geen brief gekregen omdat je geen abbo hebt op de commercieel zenders pakket.
Ik ben via een brief en mail geïnformeerd over de veranderingen.

Theo
Reputatie 7
Badge +30
hoi,

wanneer krijgen inwoners van friesland de nieuwsbrief over de wijzigingen betreffende digitenne?


Inwoners an sich krijgen geen bericht. Mensen die een abonnement bij ons hebben krijgen bericht. Dat gaat via e-mail en sms. En, voor klanten waar we geen e-mailadres en/of 06-nummer van hebben per brief.

Daarnaast tonen we, op NPO 1, als het moment van omzetting dichterbij komt, een rolkrant. Deze is dan in de ochtend en in de avond 5 minuten te zien. Afhankelijk van de regio doen we ook adverteren in lokale/regionale bladen.

Nu je hier bent, je vindt alle inhoudelijke info in het hoofdtopic waar Noordzee al naar linkt. Friesland gaat op 26 februari over. Dus vanaf dat moment heb je een DVB-T2 ontvanger nodig om Digitenne te kunnen kijken.
Reputatie 7
Badge +28
Een leuke bijkomstigheid van de omzetting naar het nieuwe Digitenne is dat er een tweede regiozender bijkomt.

In Friesland kun je dadelijk ook kijken naar TV Noord.
In Overijssel kun je dadelijk ook kijken naar TV Drenthe.
In Gelderland kun je dadelijk ook kijken naar Omroep Flevoland.
En tenslotte in Flevoland kun je dadelijk ook kijken naar Omroep Gelderland.
Reputatie 5
Badge +4
Bij mij in Eemnes heb ik al jaren goede ontvangst van Flevoland, Utrecht, Noord-Holland en in beperkte mate Gelderland. Wel met antenne in de dakgoot. Ik hoop dat dit zo blijft als de HD er komt. Wordt dit uitgezonden op dezelfde frequentie en hetzelfde vermogen?
Reputatie 7
Badge +28
In eerste instantie blijven de frequenties en vermogen hetzelfde. Komende zomer komt er wel een wijziging van de frequentie. Wel blijkt uit ervaring van klanten dat de nieuwe KPN-ontvangers iets minder goed ontvangen dan de oude ontvangers.

Gelderland wordt voor jou straks beter. Vanaf juli 2019 krijg je ook nog de mogelijkheid om TV West te ontvangen. Heb je een KPN-ontvanger?, dan kan je maar twee regiozenders ontvangen. Met sommige andere ontvangers, kan je wel meerdere regionale-zenders in je zenderlijst kwijt.
Reputatie 5
Badge +4
Nee, geen KPN maar een Xoro. Hoezo kan ik dan tvwest ontvangen, dat is nogal uit de buurt richting het Westland.
Reputatie 7
Badge +28
OK, dan begrijp ik het, ik heb zelf ook een Xoro. Dan heb je inderdaad meer mogelijkheden m.b.t. de ontvangst van regiozenders.

Vanaf juli 2019 kan je in de hele provincie Utrecht ook TV West ontvangen en in de regio Zuid-Holland-Noord TV Utrecht. Bij het nieuwe Digitenne zijn twee regio's aan elkaar gekoppeld m.b.t. de frequentie. Wij hebben hier in Drenthe b.v. TV Oost erbij gekregen.
Reputatie 5
Badge +4
Wanneer en hoe laat kan ik nu de overgang van regio 2 verwachten? Is het tot 12 februari of t/m 12 februari? Hoe moet ik dit zien? Is de overgang s'nachts of overdag bv.?

PS. Ook van regio 2.1 handig dit uiteraard te weten.

PS. Blijven de boeketten eigenlijk op dezelfde frequenties?
Reputatie 7
Badge +28
In Drenthe was de overgang op de aangegeven datum 's-nachts rond 1.00.

In eerste instantie blijven de frequenties en het vermogen hetzelfde. Komende zomer komt er wel een wijziging van de frequentie.
Nogmaals: Hoe zit het met de zender in Veenendaal (nu nog met een dubbele regio-zender voor de regio's Gelderland en Utrecht), hoe wordt dat opgelost, of is dat problematisch?

In Oss dezelfde situatie, een dubbele regio-zender die nu de regio's Noord- Brabant en Gelderland bedient).

Erg onduidelijk allemaal!

🤓
Heb je een KPN-ontvanger?, dan kan je maar twee regiozenders ontvangen. Met sommige andere ontvangers, kan je wel meerdere regionale-zenders in je zenderlijst kwijt.


mijn oude ontvanger is ook een KPN-ontvanger de RE 2100T en ik heb meerdere regiozenders gewoon in de zenderlijst staan.

ik heb hier nu de regiozenders van friesland , groningen en drenthe in de lijst staan
benieuwd of dit straks ook mogelijk is met de nieuwe ontvanger
@l.oosterhoff
ik heb hier nu de regiozenders van friesland , groningen en drenthe in de lijst staan
benieuwd of dit straks ook mogelijk is met de nieuwe ontvanger

Dat is hier al meerdere keren vermeld. Met de nieuwe ontvangers krijg je alleen de regio-zenders die in jouw regio (lees frequentie voor de NPO) worden aangeboden. Het is niet mogelijk om tegelijkertijd een 2de (of 3de) NPO frequentie in te stellen met verdere regiozenders.
Dit dus i.t.t. de huidige Samsung, Topfield en Rebox 1800/2100.

In de nieuwe HD zendsituatie worden er 2 regiozenders met de NPO meegezonden.

Heb je echter géén abonnement op Digitenne, dan kun je een FTA ontvanger aanschaffen. Ca. € 30 bij Amazon.de. Hierop zijn wel meerdere NPO-muxen in te stellen.
@l.oosterhoff



ik heb hier nu de regiozenders van friesland , groningen en drenthe in de lijst staan
benieuwd of dit straks ook mogelijk is met de nieuwe ontvanger
Dat is hier al meerdere keren vermeld. Met de nieuwe ontvangers krijg je alleen de regio-zenders die in jouw regio (lees frequentie voor de NPO) worden aangeboden. Het is niet mogelijk om tegelijkertijd een 2de (of 3de) NPO frequentie in te stellen met verdere regiozenders.
Dit dus i.t.t. de huidige Samsung, Topfield en Rebox 1800/2100.

In de nieuwe HD zendsituatie worden er 2 regiozenders met de NPO meegezonden.

Heb je echter géén abonnement op Digitenne, dan kun je een FTA ontvanger aanschaffen. Ca. € 30 bij Amazon.de. Hierop zijn wel meerdere NPO-muxen in te stellen.

ik ga er dus op achteruit wat betreft het aantal te ontvangen tv en radiozenders
hopelijk komt kpn binnenkort met een software update die dit wel mogelijk maakt
Reputatie 7
Badge +28
Jij hebt dadelijk Friesland en TV Noord in jouw zenderlijst staan. Maar via de satelliet ligt de rest van de wereld toch aan jouw voeten?
In de nieuwe HD zendsituatie zijn er 2 regionale zenders te ontvangen!!
Dit wordt te minste gesuggereerd als je als nieuwe ontvanger de RBX 2800 gebruikt.
In woon ook in Friesland ,houd dit gegeven dan in dat je in heel Friesland dan ook TV noord kunt ontvangen, ongeacht de afstand van de lokale Digitenne zender in de stad Groningen ???

Pier Soepboer Holwerd (Friesland)
Reputatie 7
Badge +28
Ja, in heel Friesland kan je dadelijk TV Noord ontvangen. De zendmast staat in Leeuwarden.
zojuist bericht ontvangen dat ik op vrijdag 8 februari de REBOX RBX2800 zal ontvangen.

daar ik in zuid oost friesland woon komt de zender smilde hier het beste binnen
daar deze zender al om is kan ik direct de zenders in nieuwe uitzendnorm DVB-T2 HEVC (H.265) bekijken en hoef niet te wachten tot friesland op 26 februari overgaat.

hierbij zal ik dus de regiozenders RTV Drenthe en RTV Oost in de lijst terug vinden.

ook kan ik hier de zenders uit leeuwarden en groningen goed ontvangen maar smilde komt het sterkste binnen.

de zenders leeuwarden en groningen hebben beide als regio zenders TV Noord en Omrop Fryslan.

nu ben ik van plan om van het sterkste signaal uit smilde gebruik te blijven maken voor digitenne ontvangst met dus RTV Drenthe en RTV Oost in de lijst

mocht ik een programma op RTV Noord of Omrop Fryslan willen zien kan dit gemakkelijk door tijdelijk even handmatig de zender van leeuwarden of groningen in te lezen waardoor dan deze beide regiozenders in de lijst komen te staan en later smilde weer in te lezen voor de oude situatie met RTV Drenthe en RTV Oost.

het is en beetje omslachtig maar zo kan ik toch 4 regiozenders via digitenne bekijken en ga ik dus van 3 naar 4 regiozenders

eindig ik toch met iets positiefs maar het zou natuurlijk beter zijn als er een update komt waar door er meer regiozenders standaard in de lijst komen te staan.
Reputatie 7
Badge +28
Goede analyse 😎

Je kan dus vandaag al genieten van het mooie beeld, had je eigenlijk al veel eerder moeten doen! Smilde staat al sinds begin oktober aan in HD.

Misschien vind je het leuk om een extra ontvanger aan te schaffen voor in de hobbykamer? Via de website amazon.de kan je voor ongeveer 30 euro een FTA-ontvanger aanschaffen. Met zo'n ontvanger krijg je wel alle vier regiozenders in jouw lijst. Samen met NPO 1/2/3 natuurlijk. Ik heb hier een Xoro 7619 draaien.