Beantwoord

Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 2 Midden & 2.1 Friesland [Afgerond]

  • 21 January 2019
  • 85 reacties
  • 18185 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Update: De omzetting van Regio 2 op 12 februari, en de omzetting van Regio 2.1 op 26 februari, zijn succesvol afgerond



Nadat we in oktober 2018 de omzetting van Regio 1 (Noord) naar DVB-T2 successvol hebben afgerond zijn we inmiddels bezig met de voorbereiding van Regio 2 (Midden-Nederland) en 2.1 (Friesland).



Uitleg over de achtergrond van het geheel, het wisselproces en de nieuwe ontvangers vind je in het hoofdtopic. In dit topic vertel ik meer over hoe de communicatie verloopt en wanneer we wat gaan doen.

Regio 2 wordt op 12 februari omgezet. Dat wil zeggen dat vanaf dan de zendmasten via de nieuwe techniek uitzenden.
Regio 2.1 is op 26 februari aan de beurt.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat we voor die tijd bij alle klanten in die regio's de tuners en insteekkaarten hebben omgewisseld voor de nieuwe ontvanger. Daarom zijn we vorig jaar, eind oktober, al begonnen met de communicatie.

Net als in Regio Noord hebben we de klanten in Regio 2 en 2.1 onderverdeeld in groepen. Per groep krijgen deze klanten bericht. We zijn begonnen met een nieuwsbrief en vervolgens, in de weken daarna, aanvullende e-mails ter herinnering. Voor klanten waar we een 06-nummer van hebben sturen we ook sms ter herinnering.

In de mailings wordt uitgelegd wat er aan de hand is, en vragen we klanten om de omwissel in te plannen via de online tool op kpn.com/digitennevernieuwt.

Nu, in het nieuwe jaar, zijn we begonnen met het uitzetten van smartcards. Dit doen we in dezelfde groepenverdeling. Met een gedeactiveerde smartcard kunnen klanten dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken. Voor de mensen in Regio 2 loopt het deactiveren van de smartcards door tot en met week 6 (de week van 4 februari). Voor de mensen in Regio 2.1 doen we het deactiveren van de smartcards in week 8 (de week van 18 februari).

Daarnaast zullen er advertenties verschijnen in lokale kranten en meldingen op de NPO door middel van rolkrant in beeld op NPO 1 om op deze manier voornamelijk de mensen te bereiken die zonder abonnement kijken.

Heb je algemene vragen over de veranderingen bij Digitenne, stel ze dan onder het eerder genoemde topic. Heb je vragen specifiek over de tekst die hierboven staat plaats dan een reactie onder dit topic :)

Let op: met 'alle klanten in de regio' bedoelen we alle mensen wiens abonnementsadres in Regio 2 / 2.1 valt. Staat je abonnement geregistreerd op, bijvoorbeeld, een adres in Limburg maar ben je vaak in Regio 2, dan kun je alvast omruilen via de tool op kpn.com/digitennevernieuwt. Alleen als je adres in Regio 5 is kan dit nog niet. Neem in dat geval contact op met de klantenservice.

Klantenservice is bereikbaar via chat, telefoon (0800-0402), Facebook, Twitter en natuurlijk ook via het forum hier
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 8 February 2019, 17:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

85 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ik heb wat extra informatie over de masten en wat we nou precies gaan doen. Ik markeer dit ook als antwoord zodat het bovenaan duidelijk te zien is.

De masten


Regio 2 grenst natuurlijk aan een heleboel andere regio's. De grens met regio 1 is daarin niet zo belangrijk omdat regio 1 al omgezet is. Maar de grenzen met regio 3 en 5 zijn wel belangrijk.

Masten die op of in de buurt van de grens staan zijn ook buiten regio 2 te bereiken. Of het zijn masten die eigenlijk in regio 3 of 5 vallen, maar ook te ontvangen zijn in regio 2. Sommige frequentiekanalen worden dan in beide regio's gebruikt. Die kunnen we dan ook niet volledig gaan omzetten.

Wat we gaan doen is, bij deze masten, sommige kanalen omzetten naar T2, en sommige op T1 laten staan zodat mensen in de andere regio's dat frequentiekanaal nog gewoon kunnen ontvangen.

Woon je in regio 2 langs de grens dan betekent dit dat je sommige kanalen in T2 zult binnenkrijgen, en sommigen nog in T1. Hier merk je in de praktijk weinig van. De nieuwe ontvanger kan beide aan en in zaptijd zien we eigenlijk geen verschil.

De masten waarbij we dit doen zijn de volgende:

Veenendaal: bouquet 1 met RTV Utrecht blijft op T1, de rest, inclusief bouquet 1 met Omroep Gelderland, wordt T2

Oss: bouquet 1 met Omroep Gelderland gaat naar T2, de rest, inclusief bouquet 1 met Omroep Brabant, blijft T1

Lelystad: bouquet 5 blijft op T1, de rest wordt T2

Nijmegen: bouquet 1 met Omroep Gelderland gaat naar T2, de rest blijft T1
Almere bouquet 1 met Omroep Flevoland gaat naar T2, de rest blijft T1

Regionale Omroepen
Op dit moment is het nog zo dat er maar één regionale omroep in je zenderlijst wordt opgeslagen, ook als je er twee kunt ontvangen. Standaard is dit degene met de beste kwaliteit. Zodra de hele migratie naar DVB-T2 is afgerond wordt de software van zowel de Rebox als de ZTE aangepast zodat alle regionale zenders die je kunt ontvangen ook in je zenderlijst komen te staan.


De frequenties


Onderdeel van de vergunning die we hebben gekregen is dat ook de frequenties aangepast moeten worden. Hiervoor moet ook de antennewizard in de nieuwe ontvangers aangepast worden. Dit wordt gedaan met een software-update. Vanaf 4 februari is die beschikbaar voor de ZTE ontvanger. Vanaf 12 februari voor de Rebox. Na de update heeft de ZTE versie 32 en de Rebox versie 23.

Het daadwerkelijk wijzigen van de frequenties doen we later pas, behalve in regio 2.1 en regio 1. Zodra we op de 26e de mast in Leeuwarden omzetten naar DVB-T2 passen we ook daar, en in regio 1, de frequenties aan. Dat betekent dat ook klanten in regio 1 de volgende ochtend opnieuw zenders moeten gaan zoeken.

Edit: hier en daar iets verduidelijkt
Regionale Omroepen
Op dit moment is het nog zo dat er maar één regionale omroep in je zenderlijst wordt opgeslagen, ook als je er twee kunt ontvangen. Standaard is dit degene met de beste kwaliteit. Zodra de hele migratie naar DVB-T2 is afgerond wordt de software van zowel de Rebox als de ZTE aangepast zodat alle regionale zenders die je kunt ontvangen ook in je zenderlijst komen te staan.



hoi,

mooi om te zien dat mijn wens gelijk is opgepakt.
als ik het goed begrijp moet ik nog even geduld hebben en dan heb ik alle 4 regiozenders die ik hier kan ontvangen weer tegelijkertijd in de lijst staan
Reputatie 4
Badge +4
mooi dan kan ik er straks 6 zien?

Theo
De omzetting van Digitenne I naar Digitenne II is bij mij geslaagd.
Ik had de antenne tot en met vanochtend aangesloten op een TV die alleen type I aan kon, geen beeld en geluid meer vanochtend.
De antenne aangesloten op een TV die type II wèl ondersteunt, en. voilà, beeld en geluid in perfecte kwaliteit.
Moest alleen even duidelijk zoeken waar NPO 1 nu zit, vanaf kanaal 828.
Ik ontvang nu vanaf 828 NPO1, 2 en 3 en aansluitend TV Gelderland en TV Flevoland en op andere kanalen diverse vrije radio-zenders.
Ben benieuwd of de zenders straks gewoon vanaf kanaal 1 gaan werken, anders is het even wennen.
Heb nu een mooie back-up als de tv-decoder van Telfort het toevallig even niet doet.
Ben er helemaal blij mee met deze moderne techniek.☺️
Omgeving Apeldoorn nu ook overgeschakeld op het nieuwe signaal en moet zeggen dat het veel beter is geworden...., nu mooi strak beeld.☺️
@Jan-D Voor de goede orde je ziet ze nu via de dvbt2 tuner van de tv zelf dan ga ik er een beetje vanuit dat je de kanaal voorkeuze zelf kan wijzigen. Of je moet opnieuw zoeken als in je huidige zenderlijst ook nog kanalen van je vorige provider Ziggo staan.
Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen allemaal! Ik ben verheugd te melden dat de omzetting van regio 2 vannacht goed is verlopen. Vanmorgen, iets na zessen, was alles afgerond en waren de nieuwe zenders in de lucht. Goed om te lezen dat de eerste ervaringen goed zijn.

In principe herkennen de ontvangers dat ze om moeten naar DVB-T2 en zullen ze automatisch opnieuw zenders gaan scannen. Mocht dit nou onverhoopt niet gebeuren, doorloop dan de antennewizard en zoek zo de zenders opnieuw op.
Tot mijn schrik was in regio 2 inderdaad DVB-T om ca. 5 uur uit de lucht, en ook DVB-T2 nog niet aangezet.
Beetje jammer wel dat alle info en data hierover via dit soort fora loopt, en niet duidelijk op de website van KPN gemeld wordt.
Ook de telefonische KPN-helpdesk is vrijwel niet geïnformeerd.
Zijn de "free-to-air" kanalen nu ook nog steeds met andere ontvangers dan die door KNP worden geleverd, te ontvangen? Bijvoorbeeld een Thomson THT712? Die zou DVB-T2, HEVC / H.265 aan moeten kunnen.
Reputatie 1
@JohanSch Ja hoor, ik heb een simpele Megasat DVB-T2 HEVC ontvanger (van conrad) en werkt prima.

Sinds vannacht zeer mooi beeld van de zenders Hengelo (NPO1/2/3, TV Oost en TV Drenhte) en Doetinchem (NPO1/2/3, TV Gelderland en Flevoland).
@Jan-D Voor de goede orde je ziet ze nu via de dvbt2 tuner van de tv zelf dan ga ik er een beetje vanuit dat je de kanaal voorkeuze zelf kan wijzigen. Of je moet opnieuw zoeken als in je huidige zenderlijst ook nog kanalen van je vorige provider Ziggo staan.
Hallo @Galdor68
Ik heb de vrije tv-zenders kunnen verplaatsen naar de kanalen 1 tot en met 5.☺️
Reputatie 5
Badge +4
De omzetting van Digitenne I naar Digitenne II is bij mij geslaagd.
Ik had de antenne tot en met vanochtend aangesloten op een TV die alleen type I aan kon, geen beeld en geluid meer vanochtend.
De antenne aangesloten op een TV die type II wèl ondersteunt, en. voilà, beeld en geluid in perfecte kwaliteit.
Moest alleen even duidelijk zoeken waar NPO 1 nu zit, vanaf kanaal 828.
Ik ontvang nu vanaf 828 NPO1, 2 en 3 en aansluitend TV Gelderland en TV Flevoland en op andere kanalen diverse vrije radio-zenders.
Ben benieuwd of de zenders straks gewoon vanaf kanaal 1 gaan werken, anders is het even wennen.
Heb nu een mooie back-up als de tv-decoder van Telfort het toevallig even niet doet.
Ben er helemaal blij mee met deze moderne techniek.☺️


Heb je dit toevallig gefilmd of opgenomen? Ik wilde dit opnemen (het moment dat het beeld op zwart ging, al weet ik niet of je nog iets bijzonderd zag), maar heb het gemist, ik dacht dat het vandaag nog DVB-T1 was en dat vanacht pas naar DVB-T2 werd geschakeld.
Ik baal er best wel van dat ik dit heb gemist. Ik denk dat het beeld op dat moment gewoon zwart werd of gebeurde er nog iets bijzonders? Mocht iemand van regio 2.1 of verdere regio aan de beurt zijn, zou die dat dan willen filmen/opnemen? Alvast bedankt!

Ik heb trouwens geen EPG op de nieuwe zenders, ik zie wel de huidige programma en volgende maar niet de hele EPG, heb een VU+ Solo 4K.

Ik vind het inderdaad ook wel slecht en jammer dat KPN dit zo slecht communiceert en niet bv. een redelijk concrete tijd/termijn noemt.
Tot mijn schrik was in regio 2 inderdaad DVB-T om ca. 5 uur uit de lucht, en ook DVB-T2 nog niet aangezet.
Beetje jammer wel dat alle info en data hierover via dit soort fora loopt, en niet duidelijk op de website van KPN gemeld wordt.
Ook de telefonische KPN-helpdesk is vrijwel niet geïnformeerd.
Zijn de "free-to-air" kanalen nu ook nog steeds met andere ontvangers dan die door KNP worden geleverd, te ontvangen? Bijvoorbeeld een Thomson THT712? Die zou DVB-T2, HEVC / H.265 aan moeten kunnen.

Helaas werkt het bij mij niet. Ik zie dat om 1:00 het DVB-T signaal wegviel, maar tot op heden levert het continue scannen niets op. Het gaat om een TV HAT op een RaspberryPi3+.
En als ik de hele bestaande DVB-T configuratie wis, valt wel op dat bij herconfiguratie de initieele scan heel erg snel klaar is. Er was tot het afschakelen van DVB-T voldoende ontvangst (21dB SNR en -54dBm SignalStrength). Nu zie ik -55dBm SignalStrength tijdens scannen, dat zou naar ik denk genoeg moeten zijn, maar op alle frequenties gaat het mis ook dus op de 482MHz van Zwolle.
Reputatie 7
Badge +30
Ik vind het inderdaad ook wel slecht en jammer dat KPN dit zo slecht communiceert en niet bv. een redelijk concrete tijd/termijn noemt.

Wat bedoel je hier mee, Adam, wat wil je weten? De data waarop de omzetting gebeurt staan in het topic aangegeven. Werkzaamheden beginnen over het algemeen iets na middernacht en wanneer het klaar is hangt af van hoeveel masten er zijn en hoe het loopt. Het doel is in ieder geval altijd om te zorgen dat de werkzaamheden in de nacht afgerond zijn zodat mensen vanaf de ochtend ook gewoon weer kunnen kijken.


Beetje jammer wel dat alle info en data hierover via dit soort fora loopt, en niet duidelijk op de website van KPN gemeld wordt.
Ook de telefonische KPN-helpdesk is vrijwel niet geïnformeerd.
Zijn de "free-to-air" kanalen nu ook nog steeds met andere ontvangers dan die door KNP worden geleverd, te ontvangen? Bijvoorbeeld een Thomson THT712? Die zou DVB-T2, HEVC / H.265 aan moeten kunnen.


Welkom, Johan! Alle uitgebreide informatie over de omzetting van Digitenne vind je hier op het forum, maar zeker ook op de KPN website. We hebben er zelfs een aparte pagina voor: kpn.com/digitennevernieuwt. Intern wordt ook iedereen van informatie voorzien. Het kan echter voorkomen dat je nou net die persoon spreekt die dat gemist heeft.

De FTA zenders kunnen ook met een niet-KPN ontvanger gekeken worden zolang de andere ontvanger inderdaad maar MPEG 4 H.265 (HEVC) ondersteunt.
Reputatie 7
Badge +30

Helaas werkt het bij mij niet. Ik zie dat om 1:00 het DVB-T signaal wegviel, maar tot op heden levert het continue scannen niets op. Het gaat om een TV HAT op een RaspberryPi3+.
En als ik de hele bestaande DVB-T configuratie wis, valt wel op dat bij herconfiguratie de initieele scan heel erg snel klaar is. Er was tot het afschakelen van DVB-T voldoende ontvangst (21dB SNR en -54dBm SignalStrength). Nu zie ik -55dBm SignalStrength tijdens scannen, dat zou naar ik denk genoeg moeten zijn, maar op alle frequenties gaat het mis ook dus op de 482MHz van Zwolle.


Nu heb ik hier geen verstand van, maar ondersteunt die TV HAT de juiste vorm van DVB-T2?

Tot mijn schrik was in regio 2 inderdaad DVB-T om ca. 5 uur uit de lucht, en ook DVB-T2 nog niet aangezet.
Beetje jammer wel dat alle info en data hierover via dit soort fora loopt, en niet duidelijk op de website van KPN gemeld wordt.
Ook de telefonische KPN-helpdesk is vrijwel niet geïnformeerd.
Zijn de "free-to-air" kanalen nu ook nog steeds met andere ontvangers dan die door KNP worden geleverd, te ontvangen? Bijvoorbeeld een Thomson THT712? Die zou DVB-T2, HEVC / H.265 aan moeten kunnen.
Helaas werkt het bij mij niet. Ik zie dat om 1:00 het DVB-T signaal wegviel, maar tot op heden levert het continue scannen niets op. Het gaat om een TV HAT op een RaspberryPi3+.
En als ik de hele bestaande DVB-T configuratie wis, valt wel op dat bij herconfiguratie de initieele scan heel erg snel klaar is. Er was tot het afschakelen van DVB-T voldoende ontvangst (21dB SNR en -54dBm SignalStrength). Nu zie ik -55dBm SignalStrength tijdens scannen, dat zou naar ik denk genoeg moeten zijn, maar op alle frequenties gaat het mis ook dus op de 482MHz van Zwolle.

Het blijkt heel eenvoudig werkend te krijgen!; TVHeadend (de build die ik op de RPi3 heb draaien) gaat standaard op DVB-T staan voor alle muxes. Dat alleen even op DVB-T2 zetten voor de Zwolle frequentie van 482MHz en voila, ik kan weer de hele mux/stream binnenhalen, nu met 5TV en 9radio kanalen.
Het beeld ziet er enorm strak uit (nu NPO1 NOS Vragenuurtje). Vooralsnog even compleet software content decoding met VLC op een goedkope FullHD monitor. Zal de komende tijd nog wel wat andere varianten gebruiken.

Reputatie 1
En ook mijn DVB-T2 HEVC Philips TV 55POS9002 een prachtig HD beeld met FTA zenders.

Bij mijn eerste indruk zie ik geen verschil met Ziggo HD.
Ik woon in Enschede (Overijssel) en heb alleen NPO 1,2 en 3 en TV Oost en dus geen abonnement bij KPN. De overgang naar DT2 is bij mij mislukt.

Ik heb op elke mogelijke manier opnieuw naar zenders zitten scannen, maar ik krijg steeds nul gevonden zenders terug.

Mijn 4K televisie is nieuw (Philips 49pus7101/12) en ondersteund volgens de specificaties DVB-T2 HVEC. Ook heb ik handmatig zitten zoeken/testen op verschillende frequenties (482, 738, 786 MHz) en niets gevonden

Wat gaat er mis? En hoe los ik dit op?
Ik woon in Enschede (Overijssel) en heb alleen NPO 1,2 en 3 en TV Oost en dus geen abonnement bij KPN. De overgang naar DT2 is bij mij mislukt.

Ik heb op elke mogelijke manier opnieuw naar zenders zitten scannen, maar ik krijg steeds nul gevonden zenders terug.

Mijn 4K televisie is nieuw (Philips 49pus7101/12) en ondersteund volgens de specificaties DVB-T2 HVEC. Ook heb ik handmatig zitten zoeken/testen op verschillende frequenties (482, 738, 786 MHz) en niets gevonden

Wat gaat er mis? En hoe los ik dit op?

Bij de beschrijving hier zie ik geen DVB-T2 bij de tuner staan:
https://www.coolblue.nl/product/702791/philips-49pus7101-ambilight.html
maar zo'n winkelsite zit er gemakkelijk naast. Maar ik zou het links en rechts checken, 'ondersteund' is ook een losser begrip dan b.v. ingebouwd.
Als ie het gisteren met DVB-T en zelfde antenne enz wel gewoon deed, misschien toch ergens diep verstopt nog een instelling of voorkeur een bepaalde DVB variant.

Bij de beschrijving hier zie ik geen DVB-T2 bij de tuner staan:
https://www.coolblue.nl/product/702791/philips-49pus7101-ambilight.html
maar zo'n winkelsite zit er gemakkelijk naast. Maar ik zou het links en rechts checken, 'ondersteund' is ook een losser begrip dan b.v. ingebouwd.
Als ie het gisteren met DVB-T en zelfde antenne enz wel gewoon deed, misschien toch ergens diep verstopt nog een instelling of voorkeur een bepaalde DVB variant.


Mijn televisie en de officiële website en handleiding zeggen van wel. Ik ben nog aan het graven naar instellingen.


Bij de beschrijving hier zie ik geen DVB-T2 bij de tuner staan:
https://www.coolblue.nl/product/702791/philips-49pus7101-ambilight.html
maar zo'n winkelsite zit er gemakkelijk naast. Maar ik zou het links en rechts checken, 'ondersteund' is ook een losser begrip dan b.v. ingebouwd.
Als ie het gisteren met DVB-T en zelfde antenne enz wel gewoon deed, misschien toch ergens diep verstopt nog een instelling of voorkeur een bepaalde DVB variant.
Mijn televisie en de officiële website en handleiding zeggen van wel. Ik ben nog aan het graven naar instellingen.


OK, zou erg vreemd zijn als ie geen DVB-T2 zou kunnen.
Probeer bij Instellingen iets te vinden zou ik zeggen. En alle anders zaken afkoppelen, dus alleen 230V en DVB-T/DVB-T2 antenne aangesloten. Anders maar even met Philips contact opnemen. Of kijken of er een nieuwe Android versie beschikbaar is. Of een fabrieksreset uitvoeren.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom, hjohnson! Jammer te lezen dat het bij jou niet vlekkeloos verloopt. Screenshot geeft inderdaad ook aan dat hij wel DVB-T2 HEVC ondersteunt. Als ik op de website van Philips kijk, zie ik dit ook terug (onder de kop multimediatoepassingen), maar wel met (onder het vraagtekentje) de melding EU TV Serie. Ik ga ervan uit dat jouw model ook gewoon een EU-model is. Maar mocht dit onverhoopt niet zo zijn, dan zal daar de oorzaak in zitten.

Als het wel een EU-model is, heb je nog ergens instellingen gevonden die hier verband mee lijken te houden?
Welkom, hjohnson! Jammer te lezen dat het bij jou niet vlekkeloos verloopt. Screenshot geeft inderdaad ook aan dat hij wel DVB-T2 HEVC ondersteunt. Als ik op de website van Philips kijk, zie ik dit ook terug (onder de kop multimediatoepassingen), maar wel met (onder het vraagtekentje) de melding EU TV Serie. Ik ga ervan uit dat jouw model ook gewoon een EU-model is. Maar mocht dit onverhoopt niet zo zijn, dan zal daar de oorzaak in zitten.

Als het wel een EU-model is, heb je nog ergens instellingen gevonden die hier verband mee lijken te houden?


Hallo Erik,
Mijn TV is gekocht in Nederland en volgens het informatiescherm gewoon een EU-model.
De hoofdkeuze bij zenderinstellingen is DVB-T of DVB-C. Daarnaast kan ik kiezen voor voor gecodeerd of niet-gecodeerd, en voor volledig of snel scannen. Alle mogelijke combinaties heb ik al geprobeerd, maar geen NPO 1, 2 en 3. Hij vindt wel 17 gecodeerde kanalen (CNN, Fox, Canvas, etc.). Mijn vermoeden is dat hij die op DVB-T1 vindt.
Ik zal vandaag contact met Philips opnemen. Ik hoop dat ik niet de enige met dit probleem ben.
Reputatie 1
@hjohnson

Het typenummer gevolgd door /12 is een EU-model.

Ik denk dat het antenne probleem is. Bij DVB-T2 is het nogal nauwkeurig met het uitrichten alsof het signaal minder is.
Kun je wel de Duitse zenders in HD ontvangen? (ik woon in de buurt)
Helaas ook geen Duitse zenders gevonden. Momenteel heb ik geen enkel beeld. Ik zal nog eens experimenteren met de positie van de antenne. Hoewel deze niet is verplaatst kan ik me wel voorstellen dat een zwakker zendsignaal invloed op de positie heeft. Ik gebruik voor ontvangst de bij KPN bestelde Digitenne antenne V5 (Funke).
Reputatie 2
Badge
De omzetting van Digitenne I naar Digitenne II is bij mij geslaagd.
Ik had de antenne tot en met vanochtend aangesloten op een TV die alleen type I aan kon, geen beeld en geluid meer vanochtend.
De antenne aangesloten op een TV die type II wèl ondersteunt, en. voilà, beeld en geluid in perfecte kwaliteit.
Moest alleen even duidelijk zoeken waar NPO 1 nu zit, vanaf kanaal 828.
Ik ontvang nu vanaf 828 NPO1, 2 en 3 en aansluitend TV Gelderland en TV Flevoland en op andere kanalen diverse vrije radio-zenders.
Ben benieuwd of de zenders straks gewoon vanaf kanaal 1 gaan werken, anders is het even wennen.
Heb nu een mooie back-up als de tv-decoder van Telfort het toevallig even niet doet.
Ben er helemaal blij mee met deze moderne techniek.☺️
Ik denk dat je zaken door elkaar haalt. 828 is KPN kabel en heeft niets met ether TV van doen. Je kijkt dan ook via de kabel.