Beantwoord

Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 2 Midden & 2.1 Friesland [Afgerond]

  • 21 January 2019
  • 85 reacties
  • 18185 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Update: De omzetting van Regio 2 op 12 februari, en de omzetting van Regio 2.1 op 26 februari, zijn succesvol afgerond



Nadat we in oktober 2018 de omzetting van Regio 1 (Noord) naar DVB-T2 successvol hebben afgerond zijn we inmiddels bezig met de voorbereiding van Regio 2 (Midden-Nederland) en 2.1 (Friesland).



Uitleg over de achtergrond van het geheel, het wisselproces en de nieuwe ontvangers vind je in het hoofdtopic. In dit topic vertel ik meer over hoe de communicatie verloopt en wanneer we wat gaan doen.

Regio 2 wordt op 12 februari omgezet. Dat wil zeggen dat vanaf dan de zendmasten via de nieuwe techniek uitzenden.
Regio 2.1 is op 26 februari aan de beurt.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat we voor die tijd bij alle klanten in die regio's de tuners en insteekkaarten hebben omgewisseld voor de nieuwe ontvanger. Daarom zijn we vorig jaar, eind oktober, al begonnen met de communicatie.

Net als in Regio Noord hebben we de klanten in Regio 2 en 2.1 onderverdeeld in groepen. Per groep krijgen deze klanten bericht. We zijn begonnen met een nieuwsbrief en vervolgens, in de weken daarna, aanvullende e-mails ter herinnering. Voor klanten waar we een 06-nummer van hebben sturen we ook sms ter herinnering.

In de mailings wordt uitgelegd wat er aan de hand is, en vragen we klanten om de omwissel in te plannen via de online tool op kpn.com/digitennevernieuwt.

Nu, in het nieuwe jaar, zijn we begonnen met het uitzetten van smartcards. Dit doen we in dezelfde groepenverdeling. Met een gedeactiveerde smartcard kunnen klanten dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken. Voor de mensen in Regio 2 loopt het deactiveren van de smartcards door tot en met week 6 (de week van 4 februari). Voor de mensen in Regio 2.1 doen we het deactiveren van de smartcards in week 8 (de week van 18 februari).

Daarnaast zullen er advertenties verschijnen in lokale kranten en meldingen op de NPO door middel van rolkrant in beeld op NPO 1 om op deze manier voornamelijk de mensen te bereiken die zonder abonnement kijken.

Heb je algemene vragen over de veranderingen bij Digitenne, stel ze dan onder het eerder genoemde topic. Heb je vragen specifiek over de tekst die hierboven staat plaats dan een reactie onder dit topic :)

Let op: met 'alle klanten in de regio' bedoelen we alle mensen wiens abonnementsadres in Regio 2 / 2.1 valt. Staat je abonnement geregistreerd op, bijvoorbeeld, een adres in Limburg maar ben je vaak in Regio 2, dan kun je alvast omruilen via de tool op kpn.com/digitennevernieuwt. Alleen als je adres in Regio 5 is kan dit nog niet. Neem in dat geval contact op met de klantenservice.

Klantenservice is bereikbaar via chat, telefoon (0800-0402), Facebook, Twitter en natuurlijk ook via het forum hier
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 8 February 2019, 17:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

85 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Bejede! Jammer te horen dat het wisselproces en de informatie daaromheen bij jou niet vlekkeloos verliep. Soms komt het voor dat we van mensen geen up to date informatie hebben waardoor communicatie niet aankomt. Het kan ook zijn, als het e-mailadres dat we van je hebben wel klopt, de mail misschien in een spammap is blijven hangen.

Goed om te zien dat het uiteindelijk wel gelukt is om alles om te wisselen en dat je beeld hebt. Als je richting Arnhem blokkering beeld hebt, dan bereikt het signaal je waarschijnlijk niet helemaal goed. Probeer in dat geval of je de antenne hoger kunt plaatsen. Of, als je dat niet al hebt, buiten.
Ik krijg wel digitale facturen. Verder is de spammap leeg. Dus de info zou dan naar een ander e-mailadres gestuurd moeten zijn.
Verder mag er geen buitenantenne geplaatst worden. Er zou dan een gat in de buitenmuur gemaakt moeten worden en dat mag niet. Hoger plaatsen heb ik ook al geprobeerd maar alles richting Arnhem is blokkering tot geen beeld.
Reputatie 7
Badge +30
Als je de facturen wel ontvangt zou het mailadres in orde moeten zijn, dat is ook dezelfde die we gebruiken voor communicatie zoals deze. Dan heb ik helaas geen verklaring waarom jij geen bericht hebt gekregen. In ieder geval mijn excuses daarvoor.

Met de antenne in de richting Arnhem zijn dan echt alle zenders blokkerig, of een bepaald deel ervan? Als het een bepaald deel is, dan zou het kunnen zijn dat je alleen dat ene bouquet niet goed ontvangt. In dat geval kun je nog de volgende methode gebruiken:
  • Druk op Menu en ga naar Zender zoeken
  • Ga naar Handmatig zoeken (Zie je deze optie niet, druk dan op de blauwe knop)
  • Ga dan naar RF Kanaal (een van de pijlen eromheen) en pas deze aan naar het kanaal voor het bouquet dat de problemen geeft.
  • Ga dan naar Start zoeken en druk op OK van je afstandsbediening

Voor Arnhem zijn de frequenties (nu nog, dat zal later wijzigen) als volgt:
RTS (bouquet 1) = 42
NTS1 (bouquet 2) = 36
NTS2 (bouquet 3) = 58
NTS3 (bouquet 4) = 53
NTS4 (bouquet 5) = 28
Ik wacht voorlopig even. Pas als mijn schoonmoeder niet meer belt als ze tv wilt kijken hoe dit aan te zetten ga ik proberen of via Arnhem er betere ontvangst is. Omroep Gelderland is even minder belangrijk dan de eerste 10 zenders die ze wilt kijken.

hebben jullie al ervaring met een harmony one van Logitech om zowel tv als de digitenne ontvanger te gebruiken
Reputatie 7
Badge +30
Ah, ja in dat geval is afwachten waarschijnlijk beter :)

Wat betreft de afstandsbediening, daarvoor raad ik je aan om dat te vragen in het hoofdtopic over nieuwe Digitenne, of om een nieuw, los, topic aan te maken. Dit omdat die vraag niet specifiek regiogebonden is. Met een los topic, of reactie in het hoofdtopic, krijg je dan waarschijnlijk sneller een reactie van andere gebruikers 🙂 Zelf heb ik geen ervaring met de Harmony One.
Vanaf de omzetting naar DVB-T2 in de regio Arnhem op 12 februari ontving ik de FTA TV zenders NPO1, NPO2, NPO3 en TV Gelderland met een Raspberry PI 3 B+ met TV HAT en TVheadend. Ik ontving deze zenders prima in HD via de 642 MHz mux (Tenet toren Arnhem) tot gisteren 16 april 2019 plotseling geen signaal meer door kwam. Ik krijg sterk de indruk dat deze zender vanaf gisteren niet meer actief is of door een storing getroffen is.

Kan iemand van KPN daar uitsluitsel over geven?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi SprintV,

Gisterochtend is de frequentie gewijzigd. De NPO zit nu op kanaal 26. Even opnieuw zenders zoeken en je hebt weer beeld.
Hoi Noordzee,

Dank voor je response. In TVheadend zie ik geen kanaalnummers. Weet je ook de bijbehorende frequentie in MHz.?
Reputatie 1
Dat is 514 MHz.

Succes.
Dank jullie, hij doet het weer.

De mux van 514 MHz aangepast naar DVB-T2, scan uitgevoerd en ik had er 14 services bij.

Nogmaals dank.