Vraag

Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant & Zeeland) [Afgerond]

  • 27 February 2019
  • 57 reacties
  • 8697 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Update: De omzetting van Regio 3 op 12 maart is successvol afgerond



Inmiddels zijn we op de helft aanbeland. Regio's 1 en 2 zijn succesvol omgezet, Regio 3 is de volgende die aan de beurt is.



Uitleg over de achtergrond van het geheel, het wisselproces en de nieuwe ontvangers vind je in het hoofdtopic. In dit topic vertel ik meer over hoe de communicatie verloopt en wanneer we wat gaan doen.

Regio 3 wordt omgezet op 12 maart. Dit gebeurt in de nacht tot aan vroege ochtend. Daarbij worden ook frequenties van een aantal masten aangepast.Dat lijstje vind je hieronder:

De tabel laat de frequenties zien zoals ze zijn vanaf 12 maart. De zwarte cijfers geven aan dat een frequentie gelijk is gebleven, rood dat hij veranderd is. De frequenties gemarkeerd met een * wijzigen we in de komende periode nog een keer. Wanneer precies varieert per mast. Dit laten we dan weten als het zo ver is.

Voor de meeste masten geldt dat dit degene zijn die omgezet worden naar DVB-T2, je hoeft daarvoor dan ook niet zelf opnieuw de antennewizard te starten, de ontvanger pikt de nieuwe frequenties op zodra hij het DVB-T2 signaal binnenkrijgt. Voor de masten Oss en Nijmegen geldt wel dat je daarvoor even de antennewizard moet laten lopen op de 12e.

Per 19 maart wijzigen we de frequenties van nog een paar masten, dat zijn deze:

Hier hetzelfde verhaal, de rood gemarkeerde cijfers (in dit geval alleen NTS4) verandert.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat we voor die tijd bij alle klanten de tuners en insteekkaarten hebben omgewisseld voor de nieuwe ontvanger. Daarom zijn we vorig jaar, eind december, al begonnen met de communicatie.

Net als in de eerdere regio's hebben we de klanten onderverdeeld in groepen. Per groep krijgen deze klanten bericht. We zijn begonnen met een nieuwsbrief en vervolgens, in de weken daarna, aanvullende e-mails ter herinnering. Voor klanten waar we een 06-nummer van hebben sturen we ook sms ter herinnering.

In de mailings wordt uitgelegd wat er aan de hand is, en vragen we klanten om de omwissel in te plannen via de online tool op kpn.com/digitennevernieuwt.

Nu, in februari, zijn we begonnen met het uitzetten van smartcards. Dit doen we in dezelfde groepenverdeling. Met een gedeactiveerde smartcard kunnen klanten dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken. Het deactiveren van smartcards is vorige week (week 8 ) begonnen en loopt door tot en met komende week (week 10).

Daarnaast zullen er advertenties verschijnen in lokale kranten en meldingen op de NPO door middel van een rolkrant in beeld op NPO 1 om op deze manier voornamelijk de mensen te bereiken die zonder abonnement kijken.

Heb je algemene vragen over de veranderingen bij Digitenne, stel ze dan onder het eerder genoemde topic. Heb je vragen specifiek over de tekst die hierboven staat plaats dan een reactie onder dit topic :)

Let op: met 'alle klanten in de regio' bedoelen we alle mensen wiens abonnementsadres in Regio 3 valt. Staat je abonnement in Regio 4 geregistreerd kun je alvast omruilen via de tool op kpn.com/digitennevernieuwt. Als je abonnement op een adres in Regio 5 staat kan dit nog niet. Neem in dat geval contact op met de klantenservice.

Klantenservice is bereikbaar via chat, telefoon (0800-0402), Facebook, Twitter en natuurlijk ook via het forum hier.

Update: 12-3-2019

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

57 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Ik heb dit en het centrale topic doorgelezen en zit nog met 1 waarschijnlijk onbenullige vraag: Moet ik op 12 Maart nog wat doen of kan ik gewoon die avond het Digitenne kastje aanzetten en TV kijken? Ik kijk nu al met zo'n nieuw kastje (ZTE).
Reputatie 7
Badge +30
Helemaal geen onbenullige vraag, Walter! Je hoeft in de basis zelf niets te doen. De ontvanger merkt zelf, op het moment dat je hem aanzet, dat er nu DVB-T2 doorkomt en zal dat uitzenden.

Er zijn drie masten waarbij elk één van de frequenties wijzigt. Dat zal ik ook nog even toevoegen bovenaan nu ik dat duidelijk heb. Dus als jij van een van deze masten gebruik maakt, moet je op de 12e even opnieuw zenders zoeken.

Voor de mast Roosendaal gaat de frequentie van de RTS (bouquet 1) van 30 naar 33, deze wijziging blijft zo.

Voor de mast Nijmegen gaat de frequentie van NTS4 (bouquet 5) van 27 naar 30,
Voor de mast Venlo gaat de frequentie van NTS4 (bouquet 5) van 33 naar 30
Deze laatste twee zullen allebei nog een keer wijzigen, later. Dat laten we dan weten.


Edit: De frequenties die wijzigen zijn veranderd, zie het startbericht voor de meest up to date informatie
Reputatie 6
Badge +7
Bedankt!
Ik woon tussen Eindhoven en Tilburg dus volgens mij heb ik met de frequentiewijziging niets van doen.
Reputatie 7
Badge +30
Dan zit jij inderdaad wel goed, Walter, jij maakt dan gebruik van of een mast in Eindhoven, of Den Bosch.
Boven in het topic word een melding gedaan van een drie tal frequentie wijzigingen namelijk:

Voor de mast Roosendaal gaat de frequentie van de RTS (bouquet 1) van 30 naar 33, deze wijziging blijft zo.

Voor de mast Nijmegen gaat de frequentie van NTS4 (bouquet 5) van 27 naar 30,
Voor de mast Venlo gaat de frequentie van NTS4 (bouquet 5) van 33 naar 30
Deze laatste twee zullen allebei nog een keer wijzigen, later. Dat laten we dan weten.

Nu is frequentie 30 voor bouquet 1 in gebruik op de zendmast in OSS waar ik mijn ontvangst van heb.
Nu is mijn vraag (ik woon in Mill) geeft de wijziging van de mast Nijmegen van NTS4 (bouquet 5) van 27 naar 30 geen storing op deze zelfde frequenties?
Reputatie 7
Badge +30
Voor zover ik heb begrepen maakt dat niet uit, maar ik vraag het voor de zekerheid nog even na. Ik kom er in het weekend bij je op terug.
Reputatie 5
Badge +4

Oproepertje, wil iemand een camera of video opname maken van het uitschakelen van DVB-T1?


Regio 3 komt 12 Maart a.s.

Ik zit in regio 2, maar heb dit gemist. Ik dacht dat het signaal in de nacht van 12-2 en 13-2 eruit ging ipv. tussen 11-2 en 12-2.

Graag een opname met camera camcorder/fototoestel of mobiel, maakt niet zoveel uit zolang de kwaliteit redelijk is.. Een TS (Transport Stream) recording mag ook.
Graag posten op internet (liefs YouTube)

Alvast heel hartelijk bedankt! En niet geschoten is altijd mis...
Reputatie 7
Badge +30
@DVB-T KIJKER: Ik heb overlegd hierover, en ze gaan het toch anders doen, om uit te sluiten dat er storing kan ontstaan. Ik heb het startbericht van het topic daarop aangepast.
Weet iemand hoezo Venlo in de tabel staat? Word deze mast dan ook rond 12 maart omgezet?
Reputatie 1
Dat valt niets tegen. Mijn 2017 Philips hdReady tv geeft mooi beeld na de omzetting.....

ontvangst is wel zwakker geworden; maar dat wordt nog beter misschien????

Reputatie 2
Badge
Vanmorgen een geslaagde update. Ik ontvang alleen de FTA zenders met een Lenco mini TV. Nieuw is dat Goes nu ook Tv en radio Rijnmond uitzendt op kanaal 54.

Admin: Samengevoegd met centraal topic
Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen! De omzetting naar DVB-T2 is vannacht wederom goed verlopen, we waren voor 7 uur klaar :)

Voor de meeste masten waar ook frequenties wijzigen hoef je zelf niets te doen, de ontvanger pakt dit automatisch op zodra hij merkt dat er nu een DVB-T2 signaal is i.p.v. een DVB-T1.

Voor mensen die op de masten Oss en Nijmegen zitten, die moeten zelf even de antennewizard opnieuw laten lopen.

Ruvaz, de mast Venlo is ook omgezet naar DVB-T2. Je ontvanger pikt dit automatisch op.
Goedemorgen! De omzetting naar DVB-T2 is vannacht wederom goed verlopen, we waren voor 7 uur klaar :)

Voor de meeste masten waar ook frequenties wijzigen hoef je zelf niets te doen, de ontvanger pakt dit automatisch op zodra hij merkt dat er nu een DVB-T2 signaal is i.p.v. een DVB-T1.

Voor mensen die op de masten Oss en Nijmegen zitten, die moeten zelf even de antennewizard opnieuw laten lopen.

Ruvaz, de mast Venlo is ook omgezet naar DVB-T2. Je ontvanger pikt dit automatisch op.



Ik ontvang nog steeds de SD zenders geen HD te bekennen.
Ik gebruik daarvoor de ZTE ontvanger.
Zelfs via de cam module werkt npo en regiozender nog steeds.
Reputatie 6
Badge +7
De omzetting is hier in huis prima verlopen! Bedankt!
Reputatie 7
Badge +30
Goed om te horen, Walter!

Ruvaz, wil je eens controleren of de beeldscherminstellingen goed staan? Dit doe je op de ontvanger via Menu, Instellingen en dan Beeldscherminstellingen.
Reputatie 7
Badge +28
@Ruvaz :

Ontvang je nog steeds alles in SD?
Heb je al geprobeerd om opnieuw zenders te zoeken via de provincie Brabant?
Want mogelijk ontvang je jouw zenders nu via een zendmast uit Limburg.
Hallo.
In de auto gebruik ik een VDO PN6000 navigatieapparaat waar een DVB-T ontvanger zit. Ik heb dan ook tot voor kort gewoon kosteloos in de auto naar de 3 NPO zenders kunnen kijken. Sinds de overgang naar DVB-T2 heb ik geen signaal meer.

Het lijkt er nu op neer te komen, dat ik pech heb en het navigatieapparaat kan weggooien.
Of is er nog en andere mogelijkheid om dit apparaat te kunnen blijven gebruiken.

Groeten Frank
Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Frank! Tenzij dat apparaat aan te passen is dat hij ook het DVB-T2 signaal kan ontvangen, kun je hem inderdaad niet meer gebruiken om tv te kijken. Ik zie, als ik de handleiding zo even bekijk, daar niets over terug, dus ik vrees dat je navigatie-tv combinatie nu alleen nog maar navigatie is. Als je dan tv wilt blijven kijken in de auto, zal je een nieuwe moeten aanschaffen.
@Ruvaz :

Ontvang je nog steeds alles in SD?
Heb je al geprobeerd om opnieuw zenders te zoeken via de provincie Brabant?
Want mogelijk ontvang je jouw zenders nu via een zendmast uit Limburg.


Ik woon in de regio venl dus de zendmast in Venlo ik heb al een paar keer opnieuw laten scannen.
Vanaf Veronica is het HD alle zenders er onder SD.
Beste mensen,
begin februari is mijn regio omgezet naar Digitenne type 2 en kan de vrije zenders perfect ontvangen op mijn tv.☺️
Vandaag las ik in TotaalTV het onderstaande artikel:
https://www.totaaltv.nl/nieuws/frequentiewijziging-bij-digitenne-einde-verslechterde-ontvangst/
en dacht bij mezelf laat ik de tv maar eens updaten, kan nooit kwaad.
Wèl dus.
Ik ontvang nu alleen de kanalen 800 t.e.m. 861, de meeste gecodeerd en enkele vrije radiozenders wèl.
Kanaal 800 is RTL4 en kanaal 861 is FunX
Kanalen lager dan 800 en hoger dan 861 zijn er niet.
Ik ontvang de vrije kanalen NPO1, 2, 3 en TV Gelderland niet meer.😣
De hiervoor genoemde update is dus in mijn nadeel uitgevallen.
Graag een oplossing.
Reputatie 7
Badge +28

@Ruvaz :

Ontvang je nog steeds alles in SD?
Heb je al geprobeerd om opnieuw zenders te zoeken via de provincie Brabant?
Want mogelijk ontvang je jouw zenders nu via een zendmast uit Limburg.
Ik woon in de regio venl dus de zendmast in Venlo ik heb al een paar keer opnieuw laten scannen.
Vanaf Veronica is het HD alle zenders er onder SD.


Dan ontvang je dus een aantal zenders via de mast in Venlo en een aantal zenders via de mast in Roermond.

Mogelijk helpt het om jouw antenne te richten op Venlo. Maar je kan ook gewoon wachten tot 9 april 2019. Dan zijn alle zendmasten in Limburg over op HD en is het probleem opgelost.
Reputatie 7
Badge +28
Beste mensen,
begin februari is mijn regio omgezet naar Digitenne type 2 en kan de vrije zenders perfect ontvangen op mijn tv.☺️

Vandaag las ik in TotaalTV het onderstaande artikel:
https://www.totaaltv.nl/nieuws/frequentiewijziging-bij-digitenne-einde-verslechterde-ontvangst/
en dacht bij mezelf laat ik de tv maar eens updaten, kan nooit kwaad.
Wèl dus.
Ik ontvang nu alleen de kanalen 800 t.e.m. 861, de meeste gecodeerd en enkele vrije radiozenders wèl.
Kanaal 800 is RTL4 en kanaal 861 is FunX
Kanalen lager dan 800 en hoger dan 861 zijn er niet.
Ik ontvang de vrije kanalen NPO1, 2, 3 en TV Gelderland niet meer.😣

De hiervoor genoemde update is dus in mijn nadeel uitgevallen.
Graag een oplossing.


Doe is een handmatige scan op alleen kanaal 42. Dan zouden de NPO-zenders weer terug moeten komen. Als je geen ontvangst hebt op kanaal 42, is jouw antenne niet goed genoeg.
Hallo @Noordzee ,
je bent geweldig, ik heb weer beeld!
Bedankt☺️


@Ruvaz :

Ontvang je nog steeds alles in SD?
Heb je al geprobeerd om opnieuw zenders te zoeken via de provincie Brabant?
Want mogelijk ontvang je jouw zenders nu via een zendmast uit Limburg.
Ik woon in de regio venl dus de zendmast in Venlo ik heb al een paar keer opnieuw laten scannen.
Vanaf Veronica is het HD alle zenders er onder SD.
Dan ontvang je dus een aantal zenders via de mast in Venlo en een aantal zenders via de mast in Roermond.

Mogelijk helpt het om jouw antenne te richten op Venlo. Maar je kan ook gewoon wachten tot 9 april 2019. Dan zijn alle zendmasten in Limburg over op HD en is het probleem opgelost.


Bedankt voor de uitleg het is me nu duidelijk.
Ik wacht wel tot 9 april.👍🏻
Reputatie 7
Badge +28
LET OP:
In het Oosten van Brabant gaat komende dinsdag (21 mei 2019) een aantal frequenties wijzigen.

Op dat moment gaan op de masten Eindhoven, Loon op Zand, Oss, Den Bosch, en Helmond de frequentie van NTS1 en NTS4 wijzigen.

NTS1 (RTL 4/5/7, SBS 6 en Net5 ) gaan overgezet worden naar kanaal 42.
NTS4 (o.a. Fox, RTL Z en CNN) gaan overgezet worden naar kanaal 28.

Julie gaan merken dat dit een verbetering van de ontvangst gaat opleveren.