Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]

  • 20 March 2019
  • 127 reacties
  • 10409 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30
We zijn er bijna, mensen, Regio 4 is aan de beurt!



Uitleg over de achtergrond van het geheel, het wisselproces en de nieuwe ontvangers vind je in het hoofdtopic. In dit topic vertel ik meer over hoe de communicatie verloopt en wanneer we wat gaan doen.

Regio 4 wordt omgezet op 9 april. Dit gebeurt in de nacht tot aan vroege ochtend. De nieuwe ontvanger pakt dan op de 9e uit zichzelf op dat er nieuw signaal is.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat we voor die tijd bij alle klanten de tuners en insteekkaarten hebben omgewisseld voor die nieuwe ontvanger. Limburg is een relatief kleine regio. We zijn in week 8 (week van 18 februari) begonnen met het uitsturen van mails naar de klanten.

Net als in de eerdere regio's hebben we de klanten onderverdeeld in groepen. Per groep krijgen deze klanten bericht. We zijn begonnen met een nieuwsbrief en vervolgens, in de weken daarna, aanvullende e-mails ter herinnering. Voor klanten waar we een 06-nummer van hebben sturen we ook sms ter herinnering.

In de mailings wordt uitgelegd wat er aan de hand is, en vragen we klanten om de omwissel in te plannen via de online tool op kpn.com/digitennevernieuwt.

Per 1 april (week 14) gaan we beginnen met het uitzetten van smartcards. Dit doen we in dezelfde groepenverdeling. Met een gedeactiveerde smartcard kunnen klanten dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken.

Daarnaast zullen er advertenties verschijnen in lokale kranten en meldingen op NPO 1 door middel van een rolkrant in beeld om op deze manier (voornamelijk) de mensen te bereiken die zonder abonnement kijken. De rolkrant loopt vanaf afgelopen week (week 11) t/m week 14.

Heb je algemene vragen over de veranderingen bij Digitenne, stel ze dan onder het eerder genoemde topic. Heb je vragen specifiek over de tekst die hierboven staat plaats dan een reactie onder dit topic :)

Let op: met 'alle klanten in de regio' bedoelen we alle mensen wiens abonnementsadres in Regio 4 valt. Staat je abonnement in Regio 5 geregistreerd kun je vanaf 1 april omruilen via de tool op kpn.com/digitennevernieuwt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

127 reacties

De Duitse zenders komen op 100% binnen naar ja die besparen niet op apparatuur en zetten meer masten ipv minder. 4 hele masten in Limburg we zijn klaar voor de toekomst.

Probleem hier in Limburg is dat er dankzij de ligging niet zomaar masten geplaatst kunnen worden. Men moet het internationale frequentieplan in acht nemen. Het is niet de bedoeling dat de zendmasten onderling elkaar gaan storen.

Overigens.... Ik woon in Valkenburg aan de Geul en heb hier 100% ontvangst. Inclusief de Duitse zenders. Geen idee via welke mast ik het signaal ontvang. Ik vermoed Heerlen.
Digitenne werkte fijn en nu niets meer. Constant aanduiding signaalkwaliteit nul!
soms 1-2 seconde signaal 100 % en dan worden paar zenders binnengehaald.
heel teleurstellend, KPN. Een verbetering moet wel een verbetering zijn.
wat nu? Aanduiding 8888 op display......

Admin: bericht samengevoegd met verzameltopic
Profiel aangepast 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen allen!

@Noordzee, dank voor je vele reacties hier gisteren!

Hoewel de omzetting van de masten in Limburg hartstikke goed is verlopen zien we inderdaad de problemen die jullie ook beschrijven. Het Duitse signaal is vrij sterk, waardoor de plaatsing van je antenne nauw luistert. Natuurlijk kijken we ook wat wij als KPN hier aan kunnen doen, maar het grootste advies dat ik toch voor jullie heb is: ga met je antenne spelen. Het is net als met een FM-antenne, zo heb je prima ontvangst, en 20 cm verderop ruist en kraakt het als een malle.

Stukje achtergrond waarom dit voorheen niet, of veel minder van toepassing was: Het signaal wordt via een aantal frequenties verstuurd. Met de oude SD-kwaliteit beeld en de grote bandbreedte aan frequenties konden de ontvangers relatief makkelijk het signaal eruit vissen. Dus ondanks de sterke aanwezigheid van het Duitse signaal was het meestal geen probleem om de Nederlandse zenders goed te ontvangen zonder dat je heel precies hoefde te zijn met de antenne.

Toen wij van de overheid de licentie kregen om verder te gaan met Digitenne zat daar aan voorwaarde aan vast dat we de helft aan frequenties terug moesten geven aan de overheid. Wat betekent dat we nu een hogere beeldkwaliteit in minder frequenties moeten stoppen. Dat is goed te doen, maar dat betekent wel dat de ontvanger veel gerichter moet zoeken om de signalen er uit te vissen. En dan is de antenneplaatsing essentieel.

Dit kan dus ook betekenen dat je de antenne aan de andere kant van de kamer moet zetten om een goede ontvangst te krijgen. Of dat je hem het beste buiten ergens kunt plaatsen.

Mis je enkele zenders, probeer dan handmatig zender zoeken op deze manier:
- Druk op Menu en ga naar Zender zoeken
- Ga naar Handmatig zoeken (Zie je deze optie niet, druk dan op de blauwe knop)
- Ga dan naar RF Kanaal (een van de pijlen eromheen) en zet deze eens op het kanaal voor de transportstream wiens zenders je mist.
- Ga dan naar Start zoeken en druk op OK van je afstandsbediening

Een overzicht van welke zenders in welke transportstream:
RTS: NPO 1-3, Regionale Omroep
NTS1: RTL 4/5/7, SBS6, Net 5
NTS2: MTV, Animal Planet, BBC 1/2, National Geographic, 24Kitchen
Fox Sport 1/2
NTS3: Veronica, RTL 8, Comedy Central, Een, Canvas, Discovery, Eurosport, Meiden van Holland
NTS4: Nickelodeon, Fox, Xite, RTL Z, Investigation Discovery, CNN, Ketnet

En een overzicht van de frequentienummers per mast in Limburg:
Venlo
RTS: 54
NTS1: 21
NTS2: 31
NTS3: 30
NTS4: 56

Heerlen, Maastricht, Roermond, Sittard
RTS: 54
NTS1: 21
NTS2: 24
NTS3: 51
NTS4: 27

Daarnaast kan, als je een oudere antenne hebt dan de Funke v5 (de DSC550) er ook storing ontstaan van het 4G-signaal. Laat in dat geval even hier weten als je een ouder model hebt. Dan gaan we die vervangen.
@Erik_

Wandelen met de antenne is ook beperkt want de middelen die je bij KPN verkrijgt zijn ook minimaal.
We worden verplicht om de antenne naar buiten te verplaatsen naar de kabel is daar erg kort voor dus bijna niet te doen.
Nu heb ik geluk dat ik het in een caravan gebru ik dus hij staat buiten 5 m hoog en ben al alle kanten op geweest zonder enig resultaat.
Hier hebben we schat ik 200 a 300 aansluitingen en lees niemand krijgt signaal. Toch wel bijzonder op een best grote oppervlakte dat niemand iets heeft. Inleveren van frequenties en vervolgens het overige signaal niet voldoende versterken wat ze in Duitsland wel doen is dan ook zeer merkwaardig bij KPN dus laat kon zich de kaas van het brood eten door een concurrent uit het buitenland.
Ggelukkig gaan we in juli meer betalen en misschien is er dan nog geld over om het signaal te versterken en er een paar ampere bij te doen om het te versterken allemaal. Dat geld wordt nog meer daar jullie ook al zenders gaan weg halen per 1 juli.
Gezien jullie De mensen al hebben voorzien van uitgeklede Chinese kastjes zo goedkoop mogelijk denk ik ook niet dat er hoogstaand apparatuur is gebruikt in de masten die het signaal moeten doorgeven. Klaar voor de toekomst vaarwel kpn en welkom iptv das de toekomst en zeer zeker kpn niet.
Heb een kabel van 30 meter geprobeerd. Alle hoeken van het huis en de tuin. Signaal soms 3 seconden aanwezig dan weer 0


Erik:
"Daarnaast kan, als je een oudere antenne hebt dan de Funke v5 (de DSC550) er ook storing ontstaan van het 4G-signaal. Laat in dat geval even hier weten als je een ouder model hebt. Dan gaan we die vervangen."

Stuur de nieuwe antennes maar op. Gegevens in mijn profiel. Probeer ik dat nog eens uit.
Reputatie 1
Erik,

Leuk de achtergrond uitleg, maar wij hebben er niks aan.....

Het is gewoon hetzelfde verhaal...de mensen hebben van alles geprobeerd, ik heb letterlijk op het dak gestaan (10m hoog) en iemand naast de televisie om te kijken of er wat verandert,0% signaal...alleen duitse zenders.

Wordt er moe van, jullie zeggen gewoon niet wat er in werkelijk heid aan de hand is.
Anders stopt iedereen met kpn..
Erik,

Leuk de achtergrond uitleg, maar wij hebben er niks aan.....

Het is gewoon hetzelfde verhaal...de mensen hebben van alles geprobeerd, ik heb letterlijk op het dak gestaan (10m hoog) en iemand naast de televisie om te kijken of er wat verandert,0% signaal...alleen duitse zenders.

Wordt er moe van, jullie zeggen gewoon niet wat er in werkelijk heid aan de hand is.
Anders stopt iedereen met kpn..

Wat er is gebeurt is bekend ze hebben fouten gemaakt bij de omzet dat is mij gisteren al verteld door een medewerker.wat bijzonder blijft is dat ze bij KPN meerdere verhalen vertellen en er nergens iets is te vinden over een storing of wat dan ook. Totaal niemand verteld de waarheid en het lijkt wel of ze iets willen verbergen voor gezichtsverlies. Die Duitsers zijn altijd al slimmer geweest en lopen ook veel meer voor met de techniek. Hollandse zuinigheid hier. Maar goed van de 190.000 klanten zullen er wat al aan het gebeuren was steeds minder overblijven en wie wel blijft gaat daar de dupe van worden want ze gaan blijven verhogen. In 10 jaar van 7.50 naar 17 en het wordt er niet beter op. Hier in Limburg zijn ze waarschijnlijk de mist in gegaan omdat de rest van Nederland vrijlaat is en hier veel bergen en dalen. Dat signaal komt nergens overheen en is veel te zwak
Hier in Lanaken hetzelfde. Antenne binnen en buiten alle kanten gericht (Funke V5). 0% signaal. Als ik het signaal op Flevoland zet(alleen slaapkamer) , krijg ik heel soms 100% maar kan geen enkele zender ontvangen. ZEER SLECHT DIT! KPN, doe er iets aan!
Reputatie 7
Badge +30
@Drim: nieuwe antenne is onderweg!

Voor iedereen: als er een langere antennekabel nodig is, geef het aan. Ook die kunnen we opsturen.

Zoals ik aangaf, natuurlijk kijken we ook wat wij hier aan kunnen doen. Zodra ik meer informatie heb, horen jullie dat gelijk.
Reputatie 1
@erik

Ik woon in Heerlen.... 3km van de zender in de Beitel. Krijg met een antenne op het dak 0 signaal. Heb extra ook nog een versterkte buitenantenne en een lange draad aangesloten en deze ochtend buiten rondgewandeld maar ook dan 0 signaal.
Duitse zenders altijd beeld. Wallonie *Luik (in dezelfde richting als de Beitel zender) ook met de andere andere antenne 60% signaal. Dus een zender 3km bij mij vandaan 0 signaal. Een zender in exact dezelfde richting maar dan 45km verwijdert van mijn huis 60% signaal. ????

Echt Erik bij KPN klopt er iets niet. Ik had net nog contact met een kennis wonend bij het Roda stadion in de buurt (minder dan 1km van de zender) en ook daar...geen signaal.

Dus KPN vertel eindelijk eens wat er echt aan de hand is.
Reputatie 7
Badge +28
@Keveng en anderen:

Je kan beter niet zoeken op provincie. Geef een opdracht tot UITGEBREID zenders zoeken. Dan wordt van elke zender het sterkste signaal gezocht.
Goede morgen vannuit Dusseldorf (sorry voor mijn niet perfect nederlands)
Ik heb sins gisteren ontvang via mijn Dak Antenna op E54 in 68% Signalsterkte vannuit Heerlen,
Geen idee wat daar aan de hand is in Limburg ? Wij hebben ontvangst een ziijn via lucht 80 km weg !
Maar ik denk dit is geen help voor jullie ....😥
Hallo.
Ik zit tussen Aken en Keulen (ruim 35km tot Heerlen De Beitel)- ontvangst op K54 is mogelijk, maar heel zwak. Signalsterkte om 42db (dat zijn goed 20db minder dan met DVBToud)- qualiteit tussen 6 en 12% (indoor onder dak). Op de laage K21/24 Signalsterkte om 56 db- geen ontvang. Ontvanger Technisat.
Sinds 9 april ook hier in het grensgebied Ned\Belgie geen signaal meer. Graag voor mijn beide digitenne ontvangers zxv 7200 twee nieuwe antennes.
Reputatie 1
Laatste test Heerlen (3km van zender De Beitel)
KPN ontvanger kanaal 54 NPO zenders... geen ontvangst o%.. Duitsland 66% en Waalse Zender Luik 71%
Xoro HRT 8720 ontvanger kanaal 54 NPO zenders 0% ... Duitsland 76% en Waalse Zender Luik 67%

UHF Antenne op het dak.

Als dit zo blijft dan goodbye digitenne....... ik krijg echt het idee dat dit eigenlijk ook de bedoeling van KPN is. Kijk naar hun XS4All beleid en je weet genoeg.

Als ik voor 9 April een breinaald op de antenne ingang van de Xoro hield dan had ik al beeld op kanaal 54.... en nu ineens niets. Daar geloof ik dus niks van. Heb gelukkig nog een schotel dus dan maar canaaldigitaal.
Blijft de antenne voor Luik staan en voor de rest ... terug naar de schotel.
Reputatie 7
Badge +25
Sinds 9 april ook hier in het grensgebied Ned\Belgie geen signaal meer. Graag voor mijn beide digitenne ontvangers zxv 7200 twee nieuwe antennes.
Welke antennes gebruik je op dit moment? Een oudere dan de Funke v5?

Ik zit wat minder in de technische materie dan Erik, dus inhoudelijk is het wat lastiger voor mij om te reageren. Erik heeft de signalen in ieder geval doorgegeven aan de technische mensen, en we wachten op reactie wat dat betreft.
Reputatie 7
Badge +28
@riddler59

Ik adviseer jou om de nieuwe Funke V5 antenne (plus montageset) te proberen.
Die antenne dan buiten plaatsen en nauwkeurig uitrichten.

Wellicht wil @Paul_ jou er eentje opsturen.?
Reputatie 1
KPN gaan jullie nog reageren?
Reputatie 7
Badge +25
@riddler59


Ik adviseer jou om de nieuwe Funke V5 antenne (plus montageset) te proberen.
Die antenne dan buiten plaatsen en nauwkeurig uitrichten.

Wellicht wil @Paul_ jou er eentje opsturen.?

Natuurlijk willen we dat. Wel even het profiel invullen zodat we de juiste gegevens hebben.
Reputatie 7
Badge +28
@Tamaram

wat voor antenne gebruik je? En staat de antenne binnen kof buiten?
Reputatie 7
Badge +28
Sinds 9 april ook hier in het grensgebied Ned\Belgie geen signaal meer. Graag voor mijn beide digitenne ontvangers zxv 7200 twee nieuwe antennes.

Wil jij ook even je profiel vullen?
@Tamaram

wat voor antenne gebruik je? En staat de antenne binnen kof buiten?

Binnen, buiten is niet mogelijk
Reputatie 7
Badge +28
@duizendpoot

wat voor antenne gebruik jij? Staat die binnen of buiten?

En graag nog even het profiel verder aanvullen....
Reputatie 7
Badge +28
@Leo59

Dezelfde vragen aan jou. Wat voor antenne gebruik je? Binnen of buiten?

En ook jij graag je profiel even vullen....