Sticky

Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland & Utrecht) [Afgerond]

• 15 april 2019
  • 152 reacties
  • 15065 keer bekeken

Toon eerste bericht

152 reacties

Reputatie 6
Badge +3
@adam88: Interessante poging maar het is IPTV met additionele voorwaarden:

Het verbruikt 5 MB per minuut en dat kost bundeldata of een vaste Internet verbinding. Voor het zichtbaar maken op een gewoon (niet smart) TV toestel is een interface nodig. Wat is de beeldkwaliteit?
Reputatie 1
Hier een aantal keren wat geschreven over de digitenne. Nu een tijd verder en weer een posting. Afgelopen vrijdag de hele avond zitten martelen met de ontvanger voor de ontvangst bij het schakelen van rtl7 naar de bbc en cnn. Ik voelde met net mr bean in dat filmpje wat hier onlangs is gepost. Dat is toch niet goed!

Wat ik hier ook lees is de enorme wapperende signaalsterkte. Het valt me op dat het bij mij niet het geval is bij de FTA zenders maar wel bij de andere zenders. Je ziet het signaal steeds op en neer gaan.

Ik lees natuurlijk ook alle tips, over storende apparaten, de antenne buiten ophangen. Maar ook dat ook het niet altijd de oplossing biedt.

Waar ik nu nog wat op hoop dat er tzt weer een softwareupdate komt die alle problemen in 1 klapt verhelpt!

Maar afgelopen vrijdag bekroop me voor het eerst het gevoel ga ik hier mee door. Als er dan toch wat opgehangen moet worden dan maar over op de schotel. Maar liever niet, het is op zich een heel leuk systeem en als het werkt is het prachtig. Met heel mooi beeld nu, als het niet stoort.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom er niet gekozen is voor een oplossing waarmee via bijvoorbeeld een insteekkaartje meerdere ontvangers zijn te gebruiken. Zoals het nu is ben je afhankelijk van 1 ontvanger.

Ik weet nu nog steeds niet, is het een probleem van de ontvanger of is het een probleem wat onvermijdelijk is bij deze nieuwe variant van de Digitenne?
Reputatie 6
Badge +3
Hier een aantal keren wat geschreven over de digitenne. Nu een tijd verder en weer een posting. Afgelopen vrijdag de hele avond zitten martelen met de ontvanger voor de ontvangst bij het schakelen van rtl7 naar de bbc en cnn. Ik voelde met net mr bean in dat filmpje wat hier onlangs is gepost. Dat is toch niet goed!

Wat ik hier ook lees is de enorme wapperende signaalsterkte. Het valt me op dat het bij mij niet het geval is bij de FTA zenders maar wel bij de andere zenders. Je ziet het signaal steeds op en neer gaan.

Ik lees natuurlijk ook alle tips, over storende apparaten, de antenne buiten ophangen. Maar ook dat ook het niet altijd de oplossing biedt.

Waar ik nu nog wat op hoop dat er tzt weer een softwareupdate komt die alle problemen in 1 klapt verhelpt!

Maar afgelopen vrijdag bekroop me voor het eerst het gevoel ga ik hier mee door. Als er dan toch wat opgehangen moet worden dan maar over op de schotel. Maar liever niet, het is op zich een heel leuk systeem en als het werkt is het prachtig. Met heel mooi beeld nu, als het niet stoort.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom er niet gekozen is voor een oplossing waarmee via bijvoorbeeld een insteekkaartje meerdere ontvangers zijn te gebruiken. Zoals het nu is ben je afhankelijk van 1 ontvanger.

Ik weet nu nog steeds niet, is het een probleem van de ontvanger of is het een probleem wat onvermijdelijk is bij deze nieuwe variant van de Digitenne?

Als ik het goed begrijp lukt het niet om die drie zenders tegelijk goed te ontvangen? Ik heb dat filmpje geplaatst en eigenlijk klopt het pas sinds de digitale techniek er is. Het systeem is zo opgezet dat eenmaal over de drempel het beeld helemaal foutloos is. Dat betekent aan de andere kant dat grensgevallen leiden tot het martelen dat jij beschrijft.

Ik geef hiervan zeker niet alleen de ontvanger schuld want het is door de full HD gewoon iets moeilijker geworden om de drempel signaalsterkte te halen. Dit moet terug gewonnen worden door de ontvangst iets te verbeteren. Dat zal voor de ene kijker simpel of ongemerkt gebeuren maar iemand die pech heeft zoekt zich rot naar een antenne opstelpunt waar het genoeg is. Uiteindelijk werken de opties uit de analoge "harkantenne" tijd nog steeds het beste. Het is begrijpelijk dat er dan een punt komt waar de schotel de moeite die dat kost kan verbeteren.

Zelf heb ik grote(re) antennes op zolder (onder de nok) en daarmee haal ik een hele serie Duitse en andere regio zenders binnen die nooit wegvallen.
Reputatie 6
Badge +3
576 tot 720p zie boven.
Niet alle zenders zijn in 720p beschikbaar, 576p is dan het hoogste.

Dat lijkt mij geen enkel probleem en ik vermoed dat als Digitenne hiervoor had gekozen een heleboel ontvangst problemen waren voorkomen. Maar goed dan gaat het voor klanten waar het nu prima draait ook een stapje terug.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb de Duitse zenders ook via DVB-T2, maar ook via de satelliet.

Beneden heb ik een combi-ontvanger staan voor DVB-T2, satelliet (FTA) en streams via internet.

CNN uiteraard ook in HD via de satelliet.

Er zijn dus alternatieven.

Maar wat betreft Digitenne:

In Noord-Holland-zuid gaat nog wel een frequentie wijziging volgen. Dat gaat nog wel wat helpen. Verder vooral uitgebreid zenders zoeken proberen.
Reputatie 7
Badge +16
Voor de volledigheid: Pas op 16 juli 2019 gaat de frequentie in Alkmaar van kanaal 39 naar kanaal 34.
Reputatie 7
Dat zijn het aantal Digitenne only abonnementen. Er zijn er nog 100.000-en meer in gebruik onder ITV-abonnementen. Dus met het totale gebruik van Digitenne valt het wel mee, denk ik zo.
Reputatie 6
Badge +3

Hoeveel klanten zou Digitenne nog hebben?:

http://www.easypolls.net/poll.html?p=5d28dec8e4b02736566fe050
Volgens de poll en Jarco Kriel (https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-maakt-misstap-met-hd-bij-interactieve-tv/) nu inderdaad tussen de 150.000 en 200.000 Digitenne klanten. Was eerst nog iets meer dan 200.000 gaat lekker zo!

Klopt dat Totaal TV bericht wel bij je conclusie over het aantal Digitenne klanten?

De poll is trouwens sterk gekleurd want ik heb meer dan 10 stemmen uitgebracht op gewoon een beetje minder dan een tijd geleden, het verloop zoals het er al was. Was een leuke test😀

Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Je hoeft toch geen klant te zijn als het product niet bij je past?
Reputatie 7
Badge +10
Nog geen probleem, maar als het aantal abb. nog verder daalt dan zal er toch iets gaan gebeuren logischerwijs en niet ten voordele van de gebruikers die er nog wel zijn.
En dat zou ik jammer vinden, als er geen ether televisie meer is bedoel ik.
Overigens hoorde ik vandaag voor het eerst (?) radio reclame voor digitenne.
Iets over een vernieuwd netwerk ???
Gericht op de kampeerders, dat vind ik nu een mooie toepassing, en geen last van dikke betonnen muren die het signaal tegenhouden.
Reputatie 6
Badge +3
Ik lees hier over een software update. Wordt er ook aan de tuner gewerkt om iets te doen aan het verschil met de FTA ontvanger? Ik heb het zelf niet kunnen traceren maar het is buitengewoon vreemd dat er zoveel klachten minder zijn met een willekeurige FTA ontvanger.
Reputatie 7
Badge +27
@peroen, alle nieuwe frequenties vind je hier. Nog niet alle masten zijn omgeschakeld naar de frequenties zoals ze daar staan. Dat is pas in oktober helemaal klaar. Houdt voor de data van omzetting van de verschillende masten en frequenties het hoofdtopic over de Digitenne omzetting in de gaten.
Reputatie 7
Badge +28
@adam88: Erik heeft je eerder gewaarschuwd en we zijn er nu klaar mee. Je mag hier discussiëren, je mag een mening hebben over TotaalTV, maar de redacteur in elk bericht een belachelijke aanhef meegeven is nu afgelopen. Er komt geen volgende waarschuwing.
Reputatie 7
Badge +16
@adam88 : Sommige klanten stellen het zo lang mogelijk uit, omdat ze b.v. meer moeten betalen. Of omdat ze zolang mogelijk via de CI-Cam willen blijven kijken.

Uiteindelijk gaat de randstad pas op 9 juli 2019 over op HD, dus er is nog alle tijd.
Reputatie 7
@Noordzee
De melding is idd uitgezonden van 20:30 tot 20:35 en uitsluitend op NPO één. In het eind v.h. reclameblok en begin Radar. En je moet dus net NPO 1 aan gehad hebben in die korte tijd.

En ik weet het niet hoor: Noord-Holand Zuid. Ik woon toch echt in Noord-holland zuid. Met 2 ellen en holland en zuid met kleine letters.
Reputatie 5
Badge +3
@adam88 Ik neem TVNH op omdat ik met de NPO al via Almere kijk. Kan ook TVUtrecht doen.
Het wordt een digitenne-opname geprogrammeerd van 00.00-04.00 dan knip ik er wel een stukkie van af.
Reputatie 7
Hmm, de laatste 2 blokken zijn 'omgekeerd'.

Hier houd ik ook voor 1 okt. Utrecht, Maarssen, IJsselstein, en Leusden aan.
Breedbeeldweetjes | Wijzigingen in uitzendfrequentie Digitenne
Reputatie 7
Badge +10
Allemaal goed(bedoelde) adviezen van Peter, maarrrrr :
Dat van de maximale kabelengte kun je zo algemeen echt niet stellen, of je genoeg signaal hebt aan het eind van de kabel (wat in de ontvanger gaat) hangt van vele factoren af.

Locaties v.d. zendmasten:
dit is de site van de regelgever :
http://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html
voor DVB-T (digitenne) kies UHF
Reputatie 5
Badge +3
Ja prima, alleen NH is veranderd bij mij, ander kanaal en nu komt NH 2x binnen. (Ik snap niet wat daar het nut van is.)
De npo's laat ik op Lopik staan.
Reputatie 7
Sinds ongeveer 03:00 uur is hier het nieuwe signaal in de lucht. De ontvanger ging na inschakelen (na good) automatisch opnieuw scannen (uitgebreid zoeken). En na ong. een minuutje kon ik weer kijken. In HD.

Wel opvallend: CNN is niet in HD terwijl dat op de Interactieve TV wel zo is. @Erik_
Ook béétje jammer: geen Dolby geluid. Mis ook wel de optical out; is op versterker met hdmi verbonden. Zelfs m'n oudste (digitenne) ontvanger had optical out.
Reputatie 1
Ah @Noordzee dank voor de tip. Ik houd het in het achterhoofd. Wacht nog even af wat de frequentie wijzigingen te bieden hebben maar mocht dat ook geen oplossing bieden dan moet ik dat dan overwegen. Een buitenantenne.
Reputatie 5
Badge +3
Hier is het prima gelukt, zelfs een vijfde regiozender erbij (tvwest) naast NH, Utrecht, Flevo en Gelderland.
Reputatie 7
Badge +16
Nee, die voor vannacht (Zuid-Holland) is ongewijzigd gebleven. Maar OK, het belangrijkste is dat het nu duidelijk is.

En voor de meelezers in dit topic:

Tot 8 oktober 2019 wordt in de Randstad nog niet overal op alle frequenties met vol vermogen uitgezonden. Het kan dus zijn dat de ontvangst in eerste instantie tegenvalt. Maar vanaf 8 oktober 2019 wordt wel met het volledige vermogen uitgezonden.
Reputatie 7
Badge +10
De bedoelde radio reclame is hier te vinden :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-digitenne-in-zeeland-476604#post794795
( ik luister veel radio )
Reputatie 7
Badge +16

@PeterG @John123

Is de frequentiewijziging goed gegaan?
Ja. Was nogal wat zenders kwijt (zendmast Haarlem). Maar zowel met uitgebreid zoeken als op prov. Noord-holland werkt het prima.
Vanmiddag nog naar kennissen om het weer even in orde te maken.

Het blijft raar dat dit niet automatisch gaat.
Reputatie 1
@Noordzee Oh jee! Toch wacht ik het nog even af, over twee weken ben ik er weer en zie dan hoe de vlag ervoor staat, zonder verwachtingen. Ga dan mijn gedachten opmaken over hoe dan verder. Dank voor het antwoord!

Reageer