Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland & Utrecht) [Afgerond]

  • 15 April 2019
  • 163 reacties
  • 17745 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

163 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Wat Combiner zegt inderdaad. KPN Broadcasting, in Hilversum, monitort dit. Ik ben daar vorig jaar nog geweest om een kijkje te nemen, en er gaan allerlei alarmen rinkelen als er op een mast storing optreedt. Dus dat we dagen lang niets zouden merken is niet aan de orde.

Wat wel aan de orde is, is de atmosfeer. Het blijft uiteindelijk een product dat door lucht wordt verzonden. En bij extreem weer kan er storing optreden.


Achteraf bleek er dus wel degelijk een storing te zijn in de mast van Rotterdam!
Reputatie 7
Badge +28
Komende dinsdag (17 september 2019) gaan er weer frequenties aangepast worden.
Het gaat dan om de zendmasten van Amsterdam (tweemaal), Wormer, Hilversum en Haarlem.

Het bouquet met de NPO zenders (RTS) gaat van kanaal 39 naar kanaal 34.
Het bouquet met o.a. RTL 4 en SBS 6 (NTS1) gaat van kanaal 49 naar kanaal 32.
Het bouquet van o.a. MTV en de BBC zenders (NTS2) gaat van kanaal 57 naar kanaal 45.

Deze aanpassing zal een verbetering van de ontvangst gaan opleveren.

Als het goed is, hoef je met de KPN-ontvangers niets te doen. Maar heb je een andere ontvanger of heb je dinsdag ineens geen beeld meer:

Geef dan een nieuwe opdracht zenders zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken.

@PeterG : Heb je al een bericht over deze wijziging via een rolkrant gezien? Dat was wel zo bij de wijziging in het Noorden van Noord-Holland...
Reputatie 4
Badge +2
Komende dinsdag (17 september 2019) gaan er weer frequenties aangepast worden.
Het gaat dan om de zendmasten van Amsterdam (tweemaal), Wormer, Hilversum en Haarlem.

Het bouquet met de NPO zenders (RTS) gaat van kanaal 39 naar kanaal 34.
Het bouquet met o.a. RTL 4 en SBS 6 (NTS1) gaat van kanaal 49 naar kanaal 32.
Het bouquet van o.a. MTV en de BBC zenders (NTS2) gaat van kanaal 57 naar kanaal 45.

Deze aanpassing zal een verbetering van de ontvangst gaan opleveren.


Ben benieuwd, lager kanaal beter voor de ontvangst meen ik wel gelezen te hebben. Niet ontevreden op dit moment al kan het nog wel beter.
Reputatie 5
Badge +5
@wimdebok12 een lagere frequentie geeft inderdaad betere ontvangst. Maar jouw locatie (noordelijk van Alkmaar als ik het wel heb) ligt jammer genoeg te ver af van deze zendmasten.
Reputatie 4
Badge +2
@wimdebok12 een lagere frequentie geeft inderdaad betere ontvangst. Maar jouw locatie (noordelijk van Alkmaar als ik het wel heb) ligt jammer genoeg te ver af van deze zendmasten.

Oh, niet goed gelezen!
Komende dinsdag (17 september 2019) gaan er weer frequenties aangepast worden.
Het gaat dan om de zendmasten van Amsterdam (tweemaal), Wormer, Hilversum en Haarlem.
PeterG: Heb je al een bericht over deze wijziging via een rolkrant gezien? Dat was wel zo bij de wijziging in het Noorden van Noord-Holland...

@Noordzee
Nee, nog niet. Die mededeling was overigens in heel Noord-holland te zien wat tot verwarring leidde.
Die melding is toch vaak ook alleen via NPO 1 ?

Overigens kijk ik natuurlijk méér tv via de Interactieve. Alleen live sport (voetbal) doe ik wel via de Digitenne. Op mijn nieuwe 43 inch is dat net een pietsie (niet veel) mooier.
@Noordzee
De melding is idd uitgezonden van 20:30 tot 20:35 en uitsluitend op NPO één. In het eind v.h. reclameblok en begin Radar. En je moet dus net NPO 1 aan gehad hebben in die korte tijd.

En ik weet het niet hoor: Noord-Holand Zuid. Ik woon toch echt in Noord-holland zuid. Met 2 ellen en holland en zuid met kleine letters.
Reputatie 5
Badge +5

Overigens kijk ik natuurlijk méér tv via de Interactieve. Alleen live sport (voetbal) doe ik wel via de Digitenne. Op mijn nieuwe 43 inch is dat net een pietsie (niet veel) mooier.

Opvallend! Ik had eerder verwacht dat voetbal uitzendingen er op interactieve tv beter uit zouden zien dan op digitenne. De vergelijking kan ik hier niet goed maken met alleen FTA zenders op dvb-t2.
Reputatie 7
Badge +28
@PeterG @John123

Is de frequentiewijziging goed gegaan?
Reputatie 5
Badge +4
Ja prima, alleen NH is veranderd bij mij, ander kanaal en nu komt NH 2x binnen. (Ik snap niet wat daar het nut van is.)
De npo's laat ik op Lopik staan.
Reputatie 7
Badge +28
Is het ontvangstsignaal sterker ?
@PeterG @John123

Is de frequentiewijziging goed gegaan?

Ja. Was nogal wat zenders kwijt (zendmast Haarlem). Maar zowel met uitgebreid zoeken als op prov. Noord-holland werkt het prima.
Vanmiddag nog naar kennissen om het weer even in orde te maken.

Overigens kijk ik natuurlijk méér tv via de Interactieve. Alleen live sport (voetbal) doe ik wel via de Digitenne. Op mijn nieuwe 43 inch is dat net een pietsie (niet veel) mooier.Opvallend! Ik had eerder verwacht dat voetbal uitzendingen er op interactieve tv beter uit zouden zien dan op digitenne. De vergelijking kan ik hier niet goed maken met alleen FTA zenders op dvb-t2.

@P. Grigio
Interactieve TV is 1080i50 met 7 Mb/s H.264. (standaard v.a. mediagate 12 Mb/s)
Digitenne is 1080p50 met 5 Mb/s HEVC. Dat signaal zit dus dichter bij, zo niet op het origineel.

Met glasvezel is Interactieve TV beter (1080i50 met 12 Mb/s H.264).

Met HEVC heb je ongeveer een halvering v.d. bitrate, dus 12 Mb/s H.264 is dan gelijk aan 6 Mb/s HEVC.
Reputatie 7
Badge +28

@PeterG @John123


Is de frequentiewijziging goed gegaan?
Ja. Was nogal wat zenders kwijt (zendmast Haarlem). Maar zowel met uitgebreid zoeken als op prov. Noord-holland werkt het prima.
Vanmiddag nog naar kennissen om het weer even in orde te maken.


Het blijft raar dat dit niet automatisch gaat.
Reputatie 7
Badge +28
Komende dinsdag (1 oktober 2019) gaan er frequenties wijzigen via de zendmasten van Zoetermeer, Goede, Oegstgeest, Alphen aan den Rijn en Den Haag.

Geen beeld meer? Dan even opnieuw uitgebreid zenders zoeken.
Reputatie 1
Komende dinsdag (1 oktober 2019) gaan er frequenties wijzigen via de zendmasten van Zoetermeer, Goede, Oegstgeest, Alphen aan den Rijn en Den Haag.

Geen beeld meer? Dan even opnieuw uitgebreid zenders zoeken.

Heel apart want op KPN website wordt regio Utrecht genoemd zie
KPN info
Reputatie 7
Badge +28
Ik ga uit van het overzicht op Dit forum.

Misschien kan één van de moderators aangeven welk overzicht het juiste is?
Hmm, de laatste 2 blokken zijn 'omgekeerd'.

Hier houd ik ook voor 1 okt. Utrecht, Maarssen, IJsselstein, en Leusden aan.
Breedbeeldweetjes | Wijzigingen in uitzendfrequentie Digitenne
Reputatie 1
Hmm, de laatste 2 blokken zijn 'omgekeerd'.

Hier houd ik ook voor 1 okt. Utrecht, Maarssen, IJsselstein, en Leusden aan.Breedbeeldweetjes | Wijzigingen in uitzendfrequentie Digitenne


Heel apart !
Reputatie 7
Badge +28
Nee @PeterG

Komende nacht gaat Zuid-Holland over.

Volgende week gaat Utrecht over. DeZe datum is twee weken vervroegd.
En die voor vannacht kennelijk één week doorgechoven.

Bericht aangepast! Dank!

Breedbeeldweetjes | Vannacht wijzigt deel Digitennefrequenties
Reputatie 7
Badge +28
Nee, die voor vannacht (Zuid-Holland) is ongewijzigd gebleven. Maar OK, het belangrijkste is dat het nu duidelijk is.

En voor de meelezers in dit topic:

Tot 8 oktober 2019 wordt in de Randstad nog niet overal op alle frequenties met vol vermogen uitgezonden. Het kan dus zijn dat de ontvangst in eerste instantie tegenvalt. Maar vanaf 8 oktober 2019 wordt wel met het volledige vermogen uitgezonden.
Reputatie 7
Badge +28
Vandaag ineens geen beeld meer op alle zenders?

Dan even opnieuw uitgebreid zenders zoeken.
Reputatie 7
Badge +28
Komende dinsdag (8 oktober 2019) gaan er frequenties wijzigen via de zendmasten van Maarssen, IJsselstein, Utrecht en Leusden.

Geen beeld meer? Dan even opnieuw uitgebreid zenders zoeken.
Reputatie 6
Badge +4
Als ik het goed heb zijn nu ook alle kanaal wijzigingen achter de rug? Mooi werk, best een hele klus!