Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland & Utrecht) [Afgerond]

  • 15 April 2019
  • 163 reacties
  • 17745 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Update: de omzetting van Regio 5 is successvol afgerond



De laatste loodjes van de Digitenneomzetting komen eraan. Regio 5, Noord- en Zuid-Holland, en Utrecht worden in juli gedaan.



Uitleg over de achtergrond van het geheel, het wisselproces en de nieuwe ontvangers vind je in het hoofdtopic. In dit topic vertel ik meer over hoe de communicatie verloopt en wanneer we wat gaan doen.

Regio 5 wordt omgezet op 9 juli. Dit gebeurt in de nacht tot in de vroege ochtend. Meestal zijn we 's nachts ook al klaar. Maar omdat het hier om een groot gebied gaat met veel masten kan het zijn dat we iets uitlopen tot in de loop van de ochtend. De nieuwe ontvanger pakt dan uit zichzelf op dat er nieuw signaal is.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat we voor die tijd bij alle klanten in de regio de tuners en insteekkaarten hebben omgewisseld voor die nieuwe ontvanger.

Net als in de eerdere regio's hebben we de klanten onderverdeeld in groepen. Per groep krijgen deze klanten bericht. We zijn begonnen met een nieuwsbrief en vervolgens, in de weken daarna, aanvullende e-mails ter herinnering. Voor klanten waar we een 06-nummer van hebben sturen we ook sms ter herinnering.

In de mailings wordt uitgelegd wat er aan de hand is, en vragen we klanten om de omwissel in te plannen via de online tool op kpn.com/digitennevernieuwt.

Omdat Regio 5 niet alleen qua oppervlakte groot is maar ook qua aantal abonnees de grootste is, hebben we de klanten in 12 groepen verdeeld. We zijn daarom ook al een maand geleden begonnen met het versturen van mails en sms'jes.

Vanaf week 17 (de week van 22 april) gaan we beginnen met het uitzetten van de smartcards. Dit doen we in dezelfde groepenverdeling. Elke week, t/m week 26, gaat er een groep op zwart. We sluiten dat af met de laatste twee groepen in week 27 (de week van 1 juli). Met een gedeactiveerde smartcard kunnen klanten dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken.

Daarnaast zullen er advertenties verschijnen in lokale kranten en meldingen op NPO 1 door middel van een rolkrant in beeld om op deze manier (voornamelijk) de mensen te bereiken die zonder abonnement kijken. De rolkrant is inmiddels actief. Deze wordt elke dag in de ochtend en de in de avond (beide rond half negen) vijf minuten getoond.

Heb je algemene vragen over de veranderingen bij Digitenne, stel ze dan onder het eerder genoemde topic. Heb je vragen specifiek over de tekst die hierboven staat plaats dan een reactie onder dit topic 🙂

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

163 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dus dan zelf een ontvanger meenemen en een klein TV-tje.

Heb ik ook wel is gedaan jaren terug toen we naar een afgelegen huisje gingen zonder TV en internet.
Precies, ik heb een doos waar een heel setje in zit, onlangs nog gebruikt in utrecht.
PeterG, dank voor je tip w.b. Topfield 5300. ik heb overigens al voor weinig geld bij amazon.de een Xoro twin ontvanger gekocht (HRT 8772 Twin). een goede vervanger van de Topfield voor wie alleen Ned 1,2,3 kijkt. Inmiddels ben ik er ook achter wat de nieuwe frequentie wordt in Alkmaar. dat is nog niet zo eenvoudig om te achterhalen als je geen abonnée bent van digitenne.
Reputatie 7
Badge +28
Voor de volledigheid: Pas op 16 juli 2019 gaat de frequentie in Alkmaar van kanaal 39 naar kanaal 34.
Reputatie 7
Badge +30
@peroen, alle nieuwe frequenties vind je hier. Nog niet alle masten zijn omgeschakeld naar de frequenties zoals ze daar staan. Dat is pas in oktober helemaal klaar. Houdt voor de data van omzetting van de verschillende masten en frequenties het hoofdtopic over de Digitenne omzetting in de gaten.
Reputatie 7
Badge +28
Komende nacht is het zover:

De laatste drie provincies gaan over op DVB-T2 !
Reputatie 7
Badge +11
Ben benieuwd maar blijf er niet voor wakker @ Noorzee👍😀
Zojuist is om 00:00:57 zendmast Haarlem uit de lucht gegaan.

Midden in een betoog van Gerard Joling bevroor het beeld en kwam er [geen signaal] te staan. (TF6000 cok)
Reputatie 4
Badge +1
Om acht over twaalf viel, tijdens de reclame, het signaal ook in Rotterdam-Oost weg.
Is er een storing in Alkmaar? Ik heb weer is de melding Geen Digitenne signaal..
@Storis
Vannacht is in de provincies Utrecht, N-Holland en Z-Holland de omzetting naar het nieuwe Digitenne. Het oude Digitennesignaal is definitief uitgezet.

V.a. ongeveer 08:00 uur dinsdagochtend wordt er overal uitgezonden met DVB-T2 HEVC. Met de nieuwe rbx2800 of zxv7200 kun je v.a. morgenochtend weer kijken.

Met oude apparatuur krijg je dan niks meer.
O.a oude Samsungs, Topfields (TF6000/6500/5300), Rebox 1800t/2100t, zullen het nooit meer gaan doen.
Sinds ongeveer 03:00 uur is hier het nieuwe signaal in de lucht. De ontvanger ging na inschakelen (na good) automatisch opnieuw scannen (uitgebreid zoeken). En na ong. een minuutje kon ik weer kijken. In HD.

Wel opvallend: CNN is niet in HD terwijl dat op de Interactieve TV wel zo is. @Erik_
Ook béétje jammer: geen Dolby geluid. Mis ook wel de optical out; is op versterker met hdmi verbonden. Zelfs m'n oudste (digitenne) ontvanger had optical out.
Geen tv in regio Utrecht , blijft bij zenders zoeken op 0 procent in voortgang
Geen tv in regio Utrecht , blijft bij zenders zoeken op 0 procent in voortgang
Ik neem aan dat je wel een nieuwe ontvanger gebruikt? Een Samsung, TF6000, TF6500, TF5300, Rebox 1800t/2100t werkt niet meer.

Of mogelijk dat het in Utrecht om die tijd nog niet in de lucht was... (?).
Probeer het op een later tijdstip nogmaals. Gebruik, indien ie niet automatisch na inschakelen gaat zoeken, "uitgebreid zoeken" om de zenders opnieuw in te laden.
V.a. 08:00 uur zou het i.i.g. weer on air moeten zijn.
Reputatie 5
Badge +4
Hier is het prima gelukt, zelfs een vijfde regiozender erbij (tvwest) naast NH, Utrecht, Flevo en Gelderland.
Reputatie 7
Badge +28
En@John123 , wat vind je van de beeldkwaliteit?
Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen! Ik zie allemaal groene vakjes hier. De omzetting van regio 5 vannacht is dan ook goed verlopen 🙂

Fijn om hier te lezen dat het bij jullie ook weer werkt. @Marijke61, heb jij inmiddels ook weer zenders?
Mocht je nou toch geen zenders hebben, controleer of je antenne goed uitgericht staat en zoek opnieuw, uitgebreid, naar de zenders.

We zenden, na de omzetting, per mast twee regiozenders uit, @John123. Dus afhankelijk van waar je op uitricht kun je er inderdaad meerdere krijgen.
Hier is het prima gelukt, zelfs een vijfde regiozender erbij (tvwest) naast NH, Utrecht, Flevo en Gelderland.
Hier in Noord Holland 'mogen' we het met één regiozender blijven doen op Digitenne. Nml het brakke TVNH. TV-kanaal is niet veel soeps: SD. Magere programmering.
Radio NH is wel aardig. Best redelijk wat aan (via ITV, dat wel).
Reputatie 7
Badge +30
@Storis, ik heb je bericht verplaatst uit het andere topic waar je reageerde naar hier. Zoals Peter al benoemt is het signaal vannacht omgezet van DVB-T1 naar DVB-T2. Als je een abonnement hebt op Digitenne dan zou je daar in de afgelopen maanden over geïnformeerd moeten zijn, en idealiter ook al een nieuwe ontvanger moeten hebben. Daarmee zou je dan nu ook weer moeten kunnen kijken. Als dat niet zo is, zorg dan dat je antenne goed uitgericht is, en probeer uitgebreid zender zoeken.

Als je geen nieuwe ontvanger hebt, en je bent wel abonnee, vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan gaan we zorgen dat je apparatuur gewisseld wordt.

Ben je geen abonnee en kijk je alleen naar de gratis zenders, dan zul je zelf een nieuwe ontvanger moeten aanschaffen. Zorg er dan voor dat het er een is die DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC) ondersteunt.

Voor meer informatie over de omzetting in het algemeen, zie dit topic.
Reputatie 4
Badge +2
Zou het met de regen te maken hebben? Net een dag over, mooi beeld maar nu toch problemen met de radio ontvangst, een hakkelende Radio 1. Opnieuw laten scannen, en nu worden niet alle zenders gevonden. Geen BBC bijvoorbeeld. De signaalsterkte schiet ook alle kanten op van 18% tot 70% en Radio 1 blijft maar hakkelen. Ik hoop dat het kinderziektes zijn!

Oh ja: omgeving Warmenhuizen, Noord-Holland.
Reputatie 7
Badge +25
Hi Wim. Vervelend dat het zo heen en weer schiet met de sterkte. Hier eventueel wat tips voor het richten van de antenne. Bij DVB-T2 komt het allemaal een stukje nauwkeuriger... Welke antenne gebruik je? Heb je ook "uitgebreid" gezocht?
Reputatie 4
Badge +2
@Paul Dank voor je reactie. Ik ben inderdaad even aan de gang gegaan met de tips, ANT knop indrukken en kijken naar de sterkte. Maar wat me opvalt, draai hem zodat ik maximale ontvangst heb maar dan nog. De signaal sterkte gaat heen en weer tussen 0 en 80 en veel wat daartussen zit, dan weer 12, dan weer 45. En heb bijvoorbeeld gekozen voor de zender SBS6, een hele hakkelende ontvangst. De antenne is gewoon de antenne die bij het nieuwe kastje is geleverd. Die staat voor het raam, raam open helpt.

Bij de eerdere versie, DVB-T, had ik ook wel eens een probleem, met Eurosport in dit geval. Raam open hielp, Maar bijvoorbeeld de meeste zender deden het altijd en zeker de radio zenders.

Nog een keer het uitgebreid zoeken gedaan (met iets gedraaide antenne), nu wel de BBC er ook tussen maar ook hakkelend. Mmm, gek, had het idee dat ik de eerste dag meteen na de overgang deze problemen niet had. Het begon vandaag met een hakkelende radio 1. Het enige verschil waar ik aan kan denken is dat het nu regent en eerder deze week helder was.

Verlaat zo het vakantiehuis, vrijdag eens verder kijken.
Die staat voor het raam, raam open helpt.

Dat kan heel goed kloppen. Dubbele beglazing heeft een coating die het signaal flink dempt.
Om niet altijd het raam open te hoeven hebben (vooral 's winters) zal buitenmontage van de antenne soelaas bieden. KPN heeft een montagekit daarvoor maar alléén voor de antenne v5.
Er moet dan wel een kabel door de muur natuurlijk.

Hier heb ik de antenne verplaatst naar aangrenzende ruimte met enkel glas. Had eerst 8 (!) tot 40 % op de commerciëlen en nu is alles 100 % en stabiel daarop. Ca. 10 km v.d. zendmast.
Er kan ong. tot 15 meter kabel aan de antenne. (meer heb ik nog nooit uitgeprobeerd)

Locaties v.d. zendmasten:
https://digitennes.nl/informatie/7-zendmasten
Allemaal goed(bedoelde) adviezen van Peter, maarrrrr :
Dat van de maximale kabelengte kun je zo algemeen echt niet stellen, of je genoeg signaal hebt aan het eind van de kabel (wat in de ontvanger gaat) hangt van vele factoren af.

Locaties v.d. zendmasten:
dit is de site van de regelgever :
http://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html
voor DVB-T (digitenne) kies UHF
Reputatie 4
Badge +2
Gisteren vanuit dezelfde stand waarin het niet werkte weer aangezet en een aantal zenders was weer prima (Radio 1) in ieder geval. Doet me denken dat de weersomstandigheden ook van invloed zijn. Gisteren was het helder, eerder in de week regenachtig. @PeterG Helder, dubbele beglazing is van invloed op het signaal. Iets waar ik in de oude situatie veel minder last van had. En het is dus raadzaam de antenne buiten te plaatsen maar daar is mijn antenne niet geschikt voor. Waar ik me steeds over verwonder is dat het signaal wappert, het is niet constant, hoe ik de antenne ook plaats.

Nu kreeg ik een mail dat er nog wat geschoven gaat worden met de frequenties dus ik wacht het af wat dat gaat brengen. Wel duidelijk, plaatsing van de antenne maakt een hoop uit voor een aantal zenders. Zie het nu ook weer, NPO zenders prima, Radio 1 prima, bijvoorbeeld SBS6 en nog een aantal slecht.

Zie het nog even een paar maanden aan. Omdat het bedrag per maand 17 euro bijna net zoveel is als voor canal plus zit ik zelfs daaraan te denken. Schotel plaatsen. Met dan de Duitse zenders kado, want dat vind ik wel jammer dat ARD/ZDF niet op de digitenne zit.

Als het werkt wel dik tevreden over de kwaliteit van het nieuwe beeld, ziet er prima uit.