Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland & Utrecht) [Afgerond]

  • 15 April 2019
  • 163 reacties
  • 17745 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Update: de omzetting van Regio 5 is successvol afgerond



De laatste loodjes van de Digitenneomzetting komen eraan. Regio 5, Noord- en Zuid-Holland, en Utrecht worden in juli gedaan.



Uitleg over de achtergrond van het geheel, het wisselproces en de nieuwe ontvangers vind je in het hoofdtopic. In dit topic vertel ik meer over hoe de communicatie verloopt en wanneer we wat gaan doen.

Regio 5 wordt omgezet op 9 juli. Dit gebeurt in de nacht tot in de vroege ochtend. Meestal zijn we 's nachts ook al klaar. Maar omdat het hier om een groot gebied gaat met veel masten kan het zijn dat we iets uitlopen tot in de loop van de ochtend. De nieuwe ontvanger pakt dan uit zichzelf op dat er nieuw signaal is.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat we voor die tijd bij alle klanten in de regio de tuners en insteekkaarten hebben omgewisseld voor die nieuwe ontvanger.

Net als in de eerdere regio's hebben we de klanten onderverdeeld in groepen. Per groep krijgen deze klanten bericht. We zijn begonnen met een nieuwsbrief en vervolgens, in de weken daarna, aanvullende e-mails ter herinnering. Voor klanten waar we een 06-nummer van hebben sturen we ook sms ter herinnering.

In de mailings wordt uitgelegd wat er aan de hand is, en vragen we klanten om de omwissel in te plannen via de online tool op kpn.com/digitennevernieuwt.

Omdat Regio 5 niet alleen qua oppervlakte groot is maar ook qua aantal abonnees de grootste is, hebben we de klanten in 12 groepen verdeeld. We zijn daarom ook al een maand geleden begonnen met het versturen van mails en sms'jes.

Vanaf week 17 (de week van 22 april) gaan we beginnen met het uitzetten van de smartcards. Dit doen we in dezelfde groepenverdeling. Elke week, t/m week 26, gaat er een groep op zwart. We sluiten dat af met de laatste twee groepen in week 27 (de week van 1 juli). Met een gedeactiveerde smartcard kunnen klanten dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken.

Daarnaast zullen er advertenties verschijnen in lokale kranten en meldingen op NPO 1 door middel van een rolkrant in beeld om op deze manier (voornamelijk) de mensen te bereiken die zonder abonnement kijken. De rolkrant is inmiddels actief. Deze wordt elke dag in de ochtend en de in de avond (beide rond half negen) vijf minuten getoond.

Heb je algemene vragen over de veranderingen bij Digitenne, stel ze dan onder het eerder genoemde topic. Heb je vragen specifiek over de tekst die hierboven staat plaats dan een reactie onder dit topic 🙂

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

163 reacties

Reputatie 7
Badge +28
@wimdebok12

Je kan de ontvangst verbeteren door het buiten plaatsen van jouw antenne. Nog beter is om jouw oude antenne te vervangen door de Funke V5 in combinatie met de buitenmontageset.

Als abonnee op Digitenne kan je meestal in aanmerking komen voor de nieuwe buitenantenne.

Geef - als je dat wilt- dat dan hier even aan. @Paul_ wil jou dan vast wel zo'n set toesturen.
De kans is groot dat daarna de ontvangstproblemen verholpen zijn.
Reputatie 4
Badge +2
Ah @Noordzee dank voor de tip. Ik houd het in het achterhoofd. Wacht nog even af wat de frequentie wijzigingen te bieden hebben maar mocht dat ook geen oplossing bieden dan moet ik dat dan overwegen. Een buitenantenne.
Reputatie 7
Badge +28
Kan je nog even jouw locatie opgeven? Dan kan ik nog wat vertellen over de frequentiewissel.
Reputatie 4
Badge +2
Kan je nog even jouw locatie opgeven? Dan kan ik nog wat vertellen over de frequentiewissel.

Mijn locatie is Warmenhuizen, dus ik neem aan dat ik met de zender in Alkmaar te maken heb. Ik kreeg een mail van de kpn dat er 16 juli een omzetting komt.
Reputatie 7
Badge +28
Dat klopt, komende dinsdag gaan er wat frequenties wijzigen.

Maar in jouw regio verwacht ik nauwelijks een verbetering in de ontvangst. Want de verschuivingen van kanaalnummers zijn niet spectaculair.

Ik adviseer jou daarom toch een betere antenne dan welke je nu in gebruik hebt.
Reputatie 4
Badge +2
@Noordzee Oh jee! Toch wacht ik het nog even af, over twee weken ben ik er weer en zie dan hoe de vlag ervoor staat, zonder verwachtingen. Ga dan mijn gedachten opmaken over hoe dan verder. Dank voor het antwoord!
Reputatie 4
Badge +2
Toch nog even een toevoeging, ik las in een andere discussie ook over slecht weer, haperende ontvangst en wisselende signaalsterkte. Heel herkenbaar! Daar werd gesproken over een Funke V5. Nu heb ik zo een nieuwe kastje en die antenne die daarbij hoort maar het plaatje lijkt veel op de die Funke V5. Heb de antenne nu voor het moment buiten gezet, inderdaad beter signaal, maar nog steeds haperende ontvangst op diverse zenders. En ook signaal wat in sterkte wisselt. Overigens, NPO1/2/3 zijn altijd goed, antenne binnen, raam dicht. Wel een prachtbeeld.

Nog eentje toe. Op de ANT knop gedruk voor de sterkte. NPO1:96-100 ga ik dan naar BBC-1:geen-80. BBC1 hapert aan alle kanten. Toen nog even naar buiten gelopen, antenne hoger in de lucht gehouden en ja, dat zag er al beter uit. Conclusie, Digitenne lijkt hier alleen goed te werken als je fatsoenlijke buitenantenne hebt.
Reputatie 7
Badge +28
En juist daarom adviseer ik jou om de Funke V5 buiten te plaatsen.

Daar is een buitenmontageset voor.
Reputatie 4
Badge +2
@Noordzee Ik denk inderdaad geen ontkomen aan, als ik over een paar weken weer in het vakantiehuis ben ga ik ermee aan de slag. NPO1 werkt gelukkig, het belangrijkste voor mij nu met de tour.
Reputatie 4
Badge +2
Nog even verder rommelen. Hier mijn ervaringen. Op dit moment staat mijn antenne op tafel, zo een dikke meter van het dubbele gesloten raam. De antenne kijkt' wat door het raam. Ik denk, niet in de in richting van waar de uitzendmast staat. Kijk nu naar RTL7 die ik steeds hakkelijkend met wapperende percentages binnen krijg en het percentage staat op zo een redelijk stabiele 98/100 %. Heel mal, je zit maar bij een ruit te rommelen. Maar nu staat de antenne binnen op tafel.

Twee dingen die me opvallen, het was een heel gedoe om de antenne zo op tafel te draaien zodat die daar in inderdaad op uitkomt, de beste ontvangst. Het kwam heel nauw bij kwa hoek. Geen stapjes van 45graden. Zet ik de antenne bij de ruit dan lukt me dat niet, ook omdat het maken van een hoek daarop wat lastig is door de smalle vensterbank. Een tweede wat me opviel, zet die funke antenn in de houder maar het maakt wel om hoe om je doet en welke zijde naar buiten kijkt. Als die met het ))) symbooltje erop naar buiten wijst heb ik betere ontvangst voor mijn gevoel dan andersom.

Vanuit deze stand weer alle zenders gescand. RTL7, 95/100%, NPO1 100%, en meerder zijn redelijk maar van een aantal daarvan wapperen de ontvangst percentages (0-60). Zal wel met die RF frequenties te maken hebben die ik heb zien staan. Per frequentie iets goed of minder goed.

Nu staat de antenne op de verwarming onder het raam en hij kijkt tegen een muur. Wel met die goede hoek wat even zoeken is. Prima ontvangst nu.

Vraag is hoe kan dat zo? Ligt het aan de ontvanger (al geopperd gezien) of is het de aard van de digitenne.
Reputatie 7
Badge +28
Het ligt aan de matige kwaliteit van de ontvanger. Op dit forum is er al heel veel over geschreven.

Het is nu wachten op @Paul_ die jou kan helpen. Daarna is het zaak om de buitenantenne goed uit te richten.
Reputatie 4
Badge +2
Het ligt aan de matige kwaliteit van de ontvanger. Op dit forum is er al heel veel over geschreven.

Het is nu wachten op @Paul_ die jou kan helpen. Daarna is het zaak om de buitenantenne goed uit te richten.


Ik twijfel nog over de buitenantenne, het is dus toch weer monteren, gaten boren in het huisje, ik weet het niet. Ik herinner me van de oude digitenne die probleem veel minder gehad te hebben. Gewoon met een binnenantenne. Ik denk dat het antwoord meer ligt bij een goede ontvanger. En in de tussentijd me redden, hoe meer je rommelt met de antenne hoe beter je hem gaat kennen.
Reputatie 6
Badge +4
Nog even verder rommelen. Hier mijn ervaringen. Op dit moment staat mijn antenne op tafel, zo een dikke meter van het dubbele gesloten raam. De antenne kijkt' wat door het raam. Ik denk, niet in de in richting van waar de uitzendmast staat. Kijk nu naar RTL7 die ik steeds hakkelijkend met wapperende percentages binnen krijg en het percentage staat op zo een redelijk stabiele 98/100 %. Heel mal, je zit maar bij een ruit te rommelen. Maar nu staat de antenne binnen op tafel.

Twee dingen die me opvallen, het was een heel gedoe om de antenne zo op tafel te draaien zodat die daar in inderdaad op uitkomt, de beste ontvangst. Het kwam heel nauw bij kwa hoek. Geen stapjes van 45graden. Zet ik de antenne bij de ruit dan lukt me dat niet, ook omdat het maken van een hoek daarop wat lastig is door de smalle vensterbank. Een tweede wat me opviel, zet die funke antenn in de houder maar het maakt wel om hoe om je doet en welke zijde naar buiten kijkt. Als die met het ))) symbooltje erop naar buiten wijst heb ik betere ontvangst voor mijn gevoel dan andersom.

Vanuit deze stand weer alle zenders gescand. RTL7, 95/100%, NPO1 100%, en meerder zijn redelijk maar van een aantal daarvan wapperen de ontvangst percentages (0-60). Zal wel met die RF frequenties te maken hebben die ik heb zien staan. Per frequentie iets goed of minder goed.

Nu staat de antenne op de verwarming onder het raam en hij kijkt tegen een muur. Wel met die goede hoek wat even zoeken is. Prima ontvangst nu.

Vraag is hoe kan dat zo? Ligt het aan de ontvanger (al geopperd gezien) of is het de aard van de digitenne.

De door jou beschreven effecten zijn wel grotendeels terug te voeren op het natuurlijk gedrag van UHF frequenties die reflecteren in de kamer. Het signaal zal in veel gevallen inderdaad via een raam in huis kunnen komen ook al was dat niet de richting van de zender.

Het wapperen van de meter zou misschien wel de ontvanger zijn, lastig te zeggen. De antenne naar buiten voorkomt het grootste deel van de reflectie effecten en daardoor verschillen tussen de kanalen onderling.

Het doet me ineens wel heel sterk denken aan een goed uitgebeeld filmpje van Mr Bean. Hoewel in de analoge tijd maar al wel met UHF frequenties:

https://www.youtube.com/watch?v=Sm3_qEMTdc4
Reputatie 5
Badge +4
Hoeveel klanten zou Digitenne nog hebben?:

http://www.easypolls.net/poll.html?p=5d28dec8e4b02736566fe050
Reputatie 6
Badge +4
Ik denk iets minder dan de laatste echte cijfers. Er zouden ook nieuwe klanten bij kunnen komen als er reclame wordt gemaakt. Misschien komt dat nog als de hele ombouw is afgesloten?
Reputatie 7
Badge +30
@wimdebok12, het is me toch niet helemaal duidelijk waarom je denkt dat het aan de ontvanger ligt. Zou je dat eens willen verduidelijken? Ik ben Paul niet, maar kan je wel van een montageset voorzien als je je forumprofiel aanvult met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s). Je kunt deze ook zelf bestellen wanneer het jou uitkomt.

Mochten we nog iets voor je kunnen doen, laat het gerust weten.
Melding:
Sinds de omschakeling naar DVB-T2 in mijn stuk van Regio5 (030),
laat het tv-gids bladermenu van nieuwe tuner,
NIET meer op juiste wijze umlauts, trema's etc. etc. zien (die worden niet meer op juiste wijze 'geescaped').
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor de melding, @KMC030. Welke ontvanger heb je, de Rebox of de ZTE? En, zou je hier een screenshot van kunnen plaatsen?
Hoi, @Erik_
Zie het aparte topic over leestekens dat @KMC030 hierover (ook) geopend heeft. 😉
https://forum.kpn.com/digitenne-12/umlauts-worden-niet-meer-geescaped-in-de-gids-476150
Reputatie 4
Badge +2
@wimdebok12, het is me toch niet helemaal duidelijk waarom je denkt dat het aan de ontvanger ligt. Zou je dat eens willen verduidelijken? Ik ben Paul niet, maar kan je wel van een montageset voorzien als je je forumprofiel aanvult met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s). Je kunt deze ook zelf bestellen wanneer het jou uitkomt.

Mochten we nog iets voor je kunnen doen, laat het gerust weten.


Ha Marcia, ik opperde: zit het in de ontvanger of in de aard van de digitenne? Het is een vraag. Dan bedoel ik de problemen met het zoeken naar de beste manier om een goede ontvangst te krijgen. Zie het nog even aan voordat ik besluit een antenne op het dak van de vakantiewoning te zetten. Maar ook hier al opmerkingen gelezen over de ontvanger maar ook over de sterkte van het signaal. Lees wel dat ik niet de enige ben die problemen heeft met de ontvangst.
Reputatie 5
Badge +4

Hoeveel goedkoper is Digitenne dan andere (kabel) televisie aanbieders?

Gewoon via de kabel tv-kijken via Ziggo of UPC kost je al snel €18,- per maand. Met Digitenne bespaar je elke maand flink op je tv-kosten! Al helemaal als je ervoor kiest om meerdere tv’s aan te sluiten met je huisgenoten.

Klopt maar liefs 1 euro per maand goedkoper 🙂 😀 De clowns.


Hoeveel goedkoper dan de kabel is Digitenne?

De basis tv-ontvanger kun je op alle televisies met een scart aansluiting aansluiten en wordt in een compleet pakket geleverd. Meer heb je niet nodig om draadloos digitaal tv te kijken. Wil je geen nieuwe kastjes in je interieur en heb je een flatscreen met een ingebouwde DVB-T ontvanger, dan is de Digitenne insteekkaart (niet leverbaar) wat voor jou.

Geen antwoord op de vraag, en wat heb je aan een insteek kaart als deze niet leverbaar is? De clowns.


Grappig dat men Digitenne nog steeds probeerd te adventeren als een goedkoop alternatief voor de kabel, wat het al lang niet meer is. Hoe geloofwaardig?

Trouwens als je via de kabel de buren laat meeliften (het ongecodeerde DVB-C pakket) kost dat praktisch 0 euro per maand, nog altijd goedkoper dan Digitenne.
Reputatie 6
Badge +4
@adam88: Waar staat die vergelijkende tekst? Ik kan die niet vinden. Inmiddels is het prijsverschil 1,70 euro.

Ik zie wel dit: https://www.digitenne.nl/goedkoop-tv-kijken/

Een ander verschil is dat het vrije TV pakket van Ziggo alleen de NPO en sportzender in HD doorgeeft.

Waar ik wel van sta te kijken is de claim op de site van KPN dat er landelijke dekking is!

https://www.digitenne.nl/

Digitenne van KPN

Overal in Nederland dekking

Met de draadloze TV-ontvanger van Digitenne kun je overal in Nederland binnen een mum van tijd TV-kijken, waar je ook bent! Of je nu op de camping staat, erop uitgaat met de boot, of gewoon lekker thuis de beste programma’s wilt bekijken: het enige wat je nodig hebt is een stopcontact en een TV.

Waar je ook bent, de beste zenders binnen handbereik

Reputatie 5
Badge +4
Men heeft het alleen over de prijs van Digitenne vergeleken het goedkoopste kabel TV pakket, SD, HD of analoog doet hier helemaal niet ten zake. De vergelijk is op prijs, niet op aanbod en/of kwaliteit.

https://www.digitenne.nl/service-en-contact/faq/

Ik zie trouwens geen HD kwaliteit, alleen HD resolutie.
Regelmatig zie ik grote pixels of korelig beeld, met name rond de logo's.
Ik vind de kwaliteit nog steeds middelmatig vergeleken het HD signaal bij Liberty Global.
Reputatie 6
Badge +4
Bij de harde vergelijking op prijs is het toch de goedkoopste? Daarbij is het niet relevant hoeveel het scheelt.

Klopt, HD resolutie. Ik heb het ook gezien op een regionale zender waarbij het bewegende beeld door een half doorzichtige tekstveld zichtbaar was. Ik zal bij gelegenheid nog eens vergelijken.

Vreemd vind ik het wel met de beschikbare bitrate in de NPO mux!
Reputatie 5
Badge +4
Nou als dit wordt geschreven lijkt me dat toch echt wel relevant:

Gewoon via de kabel tv-kijken via Ziggo of UPC kost je al snel €18,- per maand. Met Digitenne bespaar je elke maand flink op je tv-kosten!

Flink