Veranderingen bij Digitenne: Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland & Utrecht) [Afgerond]

  • 15 April 2019
  • 163 reacties
  • 17745 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Update: de omzetting van Regio 5 is successvol afgerond



De laatste loodjes van de Digitenneomzetting komen eraan. Regio 5, Noord- en Zuid-Holland, en Utrecht worden in juli gedaan.



Uitleg over de achtergrond van het geheel, het wisselproces en de nieuwe ontvangers vind je in het hoofdtopic. In dit topic vertel ik meer over hoe de communicatie verloopt en wanneer we wat gaan doen.

Regio 5 wordt omgezet op 9 juli. Dit gebeurt in de nacht tot in de vroege ochtend. Meestal zijn we 's nachts ook al klaar. Maar omdat het hier om een groot gebied gaat met veel masten kan het zijn dat we iets uitlopen tot in de loop van de ochtend. De nieuwe ontvanger pakt dan uit zichzelf op dat er nieuw signaal is.

Dan is het natuurlijk belangrijk dat we voor die tijd bij alle klanten in de regio de tuners en insteekkaarten hebben omgewisseld voor die nieuwe ontvanger.

Net als in de eerdere regio's hebben we de klanten onderverdeeld in groepen. Per groep krijgen deze klanten bericht. We zijn begonnen met een nieuwsbrief en vervolgens, in de weken daarna, aanvullende e-mails ter herinnering. Voor klanten waar we een 06-nummer van hebben sturen we ook sms ter herinnering.

In de mailings wordt uitgelegd wat er aan de hand is, en vragen we klanten om de omwissel in te plannen via de online tool op kpn.com/digitennevernieuwt.

Omdat Regio 5 niet alleen qua oppervlakte groot is maar ook qua aantal abonnees de grootste is, hebben we de klanten in 12 groepen verdeeld. We zijn daarom ook al een maand geleden begonnen met het versturen van mails en sms'jes.

Vanaf week 17 (de week van 22 april) gaan we beginnen met het uitzetten van de smartcards. Dit doen we in dezelfde groepenverdeling. Elke week, t/m week 26, gaat er een groep op zwart. We sluiten dat af met de laatste twee groepen in week 27 (de week van 1 juli). Met een gedeactiveerde smartcard kunnen klanten dan alleen nog maar NPO 1-3 kijken.

Daarnaast zullen er advertenties verschijnen in lokale kranten en meldingen op NPO 1 door middel van een rolkrant in beeld om op deze manier (voornamelijk) de mensen te bereiken die zonder abonnement kijken. De rolkrant is inmiddels actief. Deze wordt elke dag in de ochtend en de in de avond (beide rond half negen) vijf minuten getoond.

Heb je algemene vragen over de veranderingen bij Digitenne, stel ze dan onder het eerder genoemde topic. Heb je vragen specifiek over de tekst die hierboven staat plaats dan een reactie onder dit topic 🙂

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

163 reacties

Reputatie 7
Badge +28
@adam88: Erik heeft je eerder gewaarschuwd en we zijn er nu klaar mee. Je mag hier discussiëren, je mag een mening hebben over TotaalTV, maar de redacteur in elk bericht een belachelijke aanhef meegeven is nu afgelopen. Er komt geen volgende waarschuwing.
Twee weken geleden is digitenne overgegaan in Noord-Holland van DVB-T naar DVB-T2. Echter vorige week dinsdag of woensdag moesten diverse mensen hier op een camping alsnog hun Digitenne ontvanger opnieuw installeren (zenders zoeken etc). Nu las ik dat er in Alkmaar (oa) een kanaalwijziging of freq. wijziging is geweest en dat dat daarom was. Maar waarom was dat dan eigenlijk, en net na de overgang van DVB-T naar DVB-T2 ? Veel mensen hier wisten er namelijk niet van. Was dit wel aangekondigd door KPN ?
In hoeverre dat aangekondigd was weet ik niet. Ik volg het, ook via dit forum, op de voet dus zo'n aankondiging kan ik gemist hebben.
Ik weet wel dat er een scrolltekst op NPO 1 is getoond de avond tevoren van 20:25 tot 20:35.

Deze wijzigingen zijn nodig omdat KPN de 700 Mhz band dient te verlaten vanwege meer 4G en vooral 5G.

Het kan kennelijk alleen na eerst omzetting van de zenders naar HD. Het kon niet tegelijk ivm het automatisch instellen van die HD na de omzetting. Dat zal men ook wel gemerkt hebben. Dat ging na aanzetten van de ontvanger helemaal vanzelf.
Dit kennelijk niet....

Dat weet ik dan ook weer als mast Haarlem aan de beurt is.
Reputatie 5
Badge +5
@hiburg73 het is op dit forum aangekondigd in de startpost van het topic: https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235

Of en hoe dit verder gecommuniceerd is -bijvoorbeeld naar digitenne abonnees, weet ik niet.
Reputatie 5
Badge +4

176.000 😀😁 Nou 1 ding kunnen we stellen de overgnang naar DVB-T2 heeft Digitenne (zoals ik had verwacht), geen opleving bezorgd en gaat dat voorlopig ook niet doen, tenzij de dienst redicaal veranderd gaat worden.


Televisie

Ook bij de verkoop van tv-abonnementen presenteerde KPN teleurstellende cijfers. Het aantal tv-klanten daalde in drie maanden tijd met 21.000. Opvallend daarbij is dat voor het eerst in lange tijd ook het aantal verkochte Interactieve TV-abonnementen (-7.000) daalde. Ook dit is te herleiden naar overstappende klanten vanwege prijsverhoging. KPN zag het aantal abonnees met 14.000 naar 176.000 dalen. Dit ondanks forse investeringen in het nieuwe DVB-T2 netwerk en het opwaarderen van het gehele zenderaanbod naar Full HD 1080P/50. Dit alles bij elkaar zorgde er mede voor dat ondanks de prijsverhogingen de omzet binnen de consumentendivisie met 3,2 procent daalde.

176.000 😀😁


Televisie

Ook bij de verkoop van tv-abonnementen presenteerde KPN teleurstellende cijfers. Het aantal tv-klanten daalde in drie maanden tijd met 21.000. Opvallend daarbij is dat voor het eerst in lange tijd ook het aantal verkochte Interactieve TV-abonnementen (-7.000) daalde. Ook dit is te herleiden naar overstappende klanten vanwege prijsverhoging. KPN zag het aantal abonnees met 14.000 naar 176.000 dalen. Dit ondanks forse investeringen in het nieuwe DVB-T2 netwerk en het opwaarderen van het gehele zenderaanbod naar Full HD 1080P/50. Dit alles bij elkaar zorgde er mede voor dat ondanks de prijsverhogingen de omzet binnen de consumentendivisie met 3,2 procent daalde.




En?
Reputatie 5
Badge +4
Volgende maand weer 14.000 eraf en wanneer komen we onder de 100.000?
Volgende maand weer 14.000 eraf en wanneer komen we onder de 100.000?

En?
Reputatie 6
Badge +4
Volgende maand weer 14.000 eraf en wanneer komen we onder de 100.000?
Dat is niet realistisch aangezien een groot deel hiervan is veroorzaakt door de verandering van prijs en techniek. Als dat stabiel is zal de afname ook sterk afremmen. Daarnaast heb ik reclame voor Digitenne gehoord op de radio dus er wordt aan gewerkt weer nieuwe klanten te werven.
Reputatie 5
Badge +4
Ik luister nooit radio, dus hoor die reclame NIET.
Reputatie 6
Badge +4
Ik heb die commercial in de auto gehoord toen ik
Ik luister nooit radio, dus hoor die reclame NIET.
Geeft niet, ik heb hem in de auto rond Amsterdam gehoord. Kan een lokale zender zijn geweest trouwens.

Het lijkt me dat dit samenvalt met het officieel bekendmaken dat Digitenne volledig HD vanaf 9 juli:

https://overons.kpn/nl/nieuws/2019/tv-kijken-via-digitenne-van-kpn-vanaf-morgen-in-heel-nederland-in-hd-kwaliteit

Iemand anders ook reclame gehoord of gezien?
De bedoelde radio reclame is hier te vinden :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-digitenne-in-zeeland-476604#post794795
( ik luister veel radio )
Reputatie 7
Badge +28
@Erik_ @Nadia

Het valt mij op dat ik vandaag op dit forum zo'n 5 tot 6 topics zie langskomen van klanten die ineens sinds enkele dagen geen ontvangst meer hebben.

Het gaat in al die gevallen om klanten die in Rotterdam-Zuid, ten zuiden van Rotterdam of in het uiterste noorden van Zeeland wonen.

Is er iets aan de hand met de zendmast van Rotterdam Waalhaven?

@WAAE
@DVB-T combiner

Of komt het door “TROPO”?
Reputatie 6
Badge +4
Een uitval van een zender kan onmogelijk drie dagen onopgemerkt blijven. De zenders geven zelf storing alarm en het zal letterlijk klachten regenen. Mijn indruk is eerder een SFN probleem. Als de zender niet meer exact synchroon is met zijn collega's dan zullen er gebieden ontstaan met zelf interferentie. Wie dichtbij de zender woont zal hiervan geen last hebben omdat die zender dominant is.

Ik weet niet of hierop scherp wordt bewaakt, ben daar niet in thuis. Nogmaals het is mijn indruk.

Tropo storingen komen met deze weersomstandigheden 80% zeker voor maar net zo zeker ook pas na 23 uur tot de zon in de ochtend weer opwarming geeft. Overdag is dat echt niet aan de orde,

Tropo storingen kunnen in de winter wel de hele dag aanhouden maar zijn dan wel véél zeldzamer.
Reputatie 7
Badge +30
Wat Combiner zegt inderdaad. KPN Broadcasting, in Hilversum, monitort dit. Ik ben daar vorig jaar nog geweest om een kijkje te nemen, en er gaan allerlei alarmen rinkelen als er op een mast storing optreedt. Dus dat we dagen lang niets zouden merken is niet aan de orde.

Wat wel aan de orde is, is de atmosfeer. Het blijft uiteindelijk een product dat door lucht wordt verzonden. En bij extreem weer kan er storing optreden.
Reputatie 5
Badge +5
Volgende maand weer 14.000 eraf en wanneer komen we onder de 100.000?
Het gaat om kwartaalcijfers, in het tweede kwartaal zijn er per maand gemiddeld 4.666 af gegaan. Niet zo boeiend wat mij betreft, zo lang er maar free to air wordt uitgezonden.
Reputatie 7
Badge +28
@DVB-T combiner @Erik_

Dank jullie, het geeft wel een hoop extra drukte hier op het forum. En dat met die warmte.....
Dat zijn het aantal Digitenne only abonnementen. Er zijn er nog 100.000-en meer in gebruik onder ITV-abonnementen. Dus met het totale gebruik van Digitenne valt het wel mee, denk ik zo.
Reputatie 4
Badge +2
Hier een aantal keren wat geschreven over de digitenne. Nu een tijd verder en weer een posting. Afgelopen vrijdag de hele avond zitten martelen met de ontvanger voor de ontvangst bij het schakelen van rtl7 naar de bbc en cnn. Ik voelde met net mr bean in dat filmpje wat hier onlangs is gepost. Dat is toch niet goed!

Wat ik hier ook lees is de enorme wapperende signaalsterkte. Het valt me op dat het bij mij niet het geval is bij de FTA zenders maar wel bij de andere zenders. Je ziet het signaal steeds op en neer gaan.

Ik lees natuurlijk ook alle tips, over storende apparaten, de antenne buiten ophangen. Maar ook dat ook het niet altijd de oplossing biedt.

Waar ik nu nog wat op hoop dat er tzt weer een softwareupdate komt die alle problemen in 1 klapt verhelpt!

Maar afgelopen vrijdag bekroop me voor het eerst het gevoel ga ik hier mee door. Als er dan toch wat opgehangen moet worden dan maar over op de schotel. Maar liever niet, het is op zich een heel leuk systeem en als het werkt is het prachtig. Met heel mooi beeld nu, als het niet stoort.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom er niet gekozen is voor een oplossing waarmee via bijvoorbeeld een insteekkaartje meerdere ontvangers zijn te gebruiken. Zoals het nu is ben je afhankelijk van 1 ontvanger.

Ik weet nu nog steeds niet, is het een probleem van de ontvanger of is het een probleem wat onvermijdelijk is bij deze nieuwe variant van de Digitenne?
Reputatie 7
Badge +28


Ik weet nu nog steeds niet, is het een probleem van de ontvanger of is het een probleem wat onvermijdelijk is bij deze nieuwe variant van de Digitenne?



Het is een probleem van de ontvanger. Bij veel mensen werkt een FTA-ontvanger veel beter. Alleen ontvang je dan niet de Betaal-TV-zenders.

Wij wachten hier op het forum al best lang op de beloofde software-update. Erik heeft onlangs verteld dat die update niet eerder komt dan in november.

Wat betreft de insteekkaart. Dit is door KPN (ook via moderator Erik) niet helemaal uitgesloten. Lees er hier meer over:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/waarom-geen-digitenne-insteekkaart-meer-na-de-omruiling-dit-is-de-reden-466163

Meer algemeen: Binnenkort vind er binnen KPN een evaluatie plaats over de huidige status van Digitenne, zo net naar de overgang naar DVB-T2. Net als jij hoop ik op een aantal verbeteringen.
Reputatie 6
Badge +4
Hier een aantal keren wat geschreven over de digitenne. Nu een tijd verder en weer een posting. Afgelopen vrijdag de hele avond zitten martelen met de ontvanger voor de ontvangst bij het schakelen van rtl7 naar de bbc en cnn. Ik voelde met net mr bean in dat filmpje wat hier onlangs is gepost. Dat is toch niet goed!

Wat ik hier ook lees is de enorme wapperende signaalsterkte. Het valt me op dat het bij mij niet het geval is bij de FTA zenders maar wel bij de andere zenders. Je ziet het signaal steeds op en neer gaan.

Ik lees natuurlijk ook alle tips, over storende apparaten, de antenne buiten ophangen. Maar ook dat ook het niet altijd de oplossing biedt.

Waar ik nu nog wat op hoop dat er tzt weer een softwareupdate komt die alle problemen in 1 klapt verhelpt!

Maar afgelopen vrijdag bekroop me voor het eerst het gevoel ga ik hier mee door. Als er dan toch wat opgehangen moet worden dan maar over op de schotel. Maar liever niet, het is op zich een heel leuk systeem en als het werkt is het prachtig. Met heel mooi beeld nu, als het niet stoort.

Wat ik niet helemaal begrijp waarom er niet gekozen is voor een oplossing waarmee via bijvoorbeeld een insteekkaartje meerdere ontvangers zijn te gebruiken. Zoals het nu is ben je afhankelijk van 1 ontvanger.

Ik weet nu nog steeds niet, is het een probleem van de ontvanger of is het een probleem wat onvermijdelijk is bij deze nieuwe variant van de Digitenne?

Als ik het goed begrijp lukt het niet om die drie zenders tegelijk goed te ontvangen? Ik heb dat filmpje geplaatst en eigenlijk klopt het pas sinds de digitale techniek er is. Het systeem is zo opgezet dat eenmaal over de drempel het beeld helemaal foutloos is. Dat betekent aan de andere kant dat grensgevallen leiden tot het martelen dat jij beschrijft.

Ik geef hiervan zeker niet alleen de ontvanger schuld want het is door de full HD gewoon iets moeilijker geworden om de drempel signaalsterkte te halen. Dit moet terug gewonnen worden door de ontvangst iets te verbeteren. Dat zal voor de ene kijker simpel of ongemerkt gebeuren maar iemand die pech heeft zoekt zich rot naar een antenne opstelpunt waar het genoeg is. Uiteindelijk werken de opties uit de analoge "harkantenne" tijd nog steeds het beste. Het is begrijpelijk dat er dan een punt komt waar de schotel de moeite die dat kost kan verbeteren.

Zelf heb ik grote(re) antennes op zolder (onder de nok) en daarmee haal ik een hele serie Duitse en andere regio zenders binnen die nooit wegvallen.
Reputatie 4
Badge +2


Ik weet nu nog steeds niet, is het een probleem van de ontvanger of is het een probleem wat onvermijdelijk is bij deze nieuwe variant van de Digitenne?

Het is een probleem van de ontvanger. Bij veel mensen werkt een FTA-ontvanger veel beter. Alleen ontvang je dan niet de Betaal-TV-zenders.

Wij wachten hier op het forum al best lang op de beloofde software-update. Erik heeft onlangs verteld dat die update niet eerder komt dan in november.


Duidelijk. Ik heb er hoop op dat dat wat gaat verbeteren, het is toch gek FTA 100% stabiel, betaalde zenders wapperen. Kan niet geloven dat dat in het signaal zit. Afwachten dus.


Wat betreft de insteekkaart. Dit is door KPN (ook via moderator Erik) niet helemaal uitgesloten. Lees er hier meer over:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/waarom-geen-digitenne-insteekkaart-meer-na-de-omruiling-dit-is-de-reden-466163


Begrijp het nu ook beter, omdat veel tv's niet geschikt zijn voor de h.265 standaard, maar ik bedoelde ook dat er andere ontvangers (kastjes) gebruikt zouden kunnen worden die dat wel ondersteunen. Nu zit je aan 1 kastje vast.

Meer algemeen: Binnenkort vind er binnen KPN een evaluatie plaats over de huidige status van Digitenne, zo net naar de overgang naar DVB-T2. Net als jij hoop ik op een aantal verbeteringen.


Conclusie voor nu is dat ik het nog even afwacht en aanzie. Houd het maar op kinderziektes en er nog ruimte voor verbetering is. Het zal vast aan de orde komen bij de evaluatie want zo is het nu is, is het nog niet goed.
Reputatie 4
Badge +2

Als ik het goed begrijp lukt het niet om die drie zenders tegelijk goed te ontvangen? Ik heb dat filmpje geplaatst en eigenlijk klopt het pas sinds de digitale techniek er is. Het systeem is zo opgezet dat eenmaal over de drempel het beeld helemaal foutloos is. Dat betekent aan de andere kant dat grensgevallen leiden tot het martelen dat jij beschrijft
.


Klopt, het is heel lastig om de zender tegelijkertijd goed te ontvangen. CNN het meest dramatisch, niet te bekijken.

Ik geef hiervan zeker niet alleen de ontvanger schuld want het is door de full HD gewoon iets moeilijker geworden om de drempel signaalsterkte te halen. Dit moet terug gewonnen worden door de ontvangst iets te verbeteren. Dat zal voor de ene kijker simpel of ongemerkt gebeuren maar iemand die pech heeft zoekt zich rot naar een antenne opstelpunt waar het genoeg is. Uiteindelijk werken de opties uit de analoge "harkantenne" tijd nog steeds het beste. Het is begrijpelijk dat er dan een punt komt waar de schotel de moeite die dat kost kan verbeteren.


Als dat inderdaad zo is, de aard van de digitenne dan is het aan de KPN aan te geven wat er nodig is voor een goede ontvangst. Zoiets als, alleen goede ontvangst met een buitenantenne. Anders niet. Nu blijft het wat onduidelijk. Schotel, het is zo wat, wel Engeland en Duitsland FTA en kijk en luister meestal alleen naar de NPO. Ik hoop er toch op dat een software update wonderen gaat doen.

Zelf heb ik grote(re) antennes op zolder (onder de nok) en daarmee haal ik een hele serie Duitse en andere regio zenders binnen die nooit wegvallen.


Bofkont! Ik zou heel graag de duitse zenders (ARD,ZDF) in het digitenne pakket te zien. Dan kan ik alle voetbal zien die ik graag wil zien. Helaas, in Noord-Holland zit ik veel te ver weg denk ik.
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb de Duitse zenders ook via DVB-T2, maar ook via de satelliet.

Beneden heb ik een combi-ontvanger staan voor DVB-T2, satelliet (FTA) en streams via internet.

CNN uiteraard ook in HD via de satelliet.

Er zijn dus alternatieven.

Maar wat betreft Digitenne:

In Noord-Holland-zuid gaat nog wel een frequentie wijziging volgen. Dat gaat nog wel wat helpen. Verder vooral uitgebreid zenders zoeken proberen.
Reputatie 4
Badge +2
Ik heb de Duitse zenders ook via DVB-T2, maar ook via de satelliet.

Beneden heb ik een combi-ontvanger staan voor DVB-T2, satelliet (FTA) en streams via internet.

CNN uiteraard ook in HD via de satelliet.

Er zijn dus alternatieven.


Netjes. Gebruik Digitenne in het vakantiehuisje, mocht ik het ooit nog eens willen verhuren dan zal ik zeker de schotel overwegen. Zoals het nu is kan je de digitenne mensen niet aanbieden. Wat voor kastje is dat? Heb ook wel zitten kijken naar nieuwe TV's met DVB-T2 (de juiste dan) en DVB-S2.

Maar wat betreft Digitenne:

In Noord-Holland-zuid gaat nog wel een frequentie wijziging volgen. Dat gaat nog wel wat helpen. Verder vooral uitgebreid zenders zoeken proberen.


Al zoveel keer uitgebreid laten zoeken en ook al heel veel keren dat dan niet alle zenders gevonden worden, ook daarvoor is het zaak de antenne goed neer te zetten.

Overigens, kijk vooral NPO, en de ontvangst daarvan is uitstekend met mooi beeld.