Beantwoord

verdwenen zenders

• 8 november 2017
  • 9 reacties
  • 757 keer bekeken

Hallo
Sinds een jaar woon ik in het buitengebied en maak gebruik van Digitenne. KPN geeft geen garantie op goede ontvangst, maar de die viel op zich wel mee. Kwaliteit is gemiddeld boven de 80% soms zelf 96 %. Soms is de ontvangst bv BBC of NGC slecht, dan kreeg ik bericht dat ik de antenne moest aanpassen enz. Sinds een week of 3 heb ik problemen met de zenders 4 t/8 ( de smartcard was niet geactiveerd) het duurde iedere keer 10/15 minuten tot ze goed beeld gaven, maar uiteindelijk was er wel ontvangst. Gebeld met KPN, kreeg een nieuwe ontvanger Re-1800t, tot mijn verbazing zijn de zenders 4/8 (rtl4 en 5, SBS6 enz.) nu helemaal uit mijn zenderlijst verdwenen. Van 3 ga ik meteen door na 9. 2e optie was een nieuwe smartcard, maar ook dat veranderde niets. Samen met KPN medewerker veel uitgeprobeerd ( bv terugzetten fabriekstand, opnieuw opstarten, de hele procedure van KPN bij storingen) de zenders blijven verdwenen. Na overleg met collega’s komt ze uiteindelijk met het verhaal dat KPN van begin af aan niet voor goede ontvangst kon garanderen. Mijn vraag hoezo de zenders niet in de overzichtslijst te zien zijn kon ze niet beantwoorden. Het argument dat ik verder goede ontvangst heb, gisteren zelf kwaliteit van 96 % en alle andere zenders het doen, werd niet gehoord. KPN garandeert geen goede ontvangst bleef haar enige antwoord.
Als dat zo is, moet ik het accepteren, maar ik wil toch graag een verklaring voor het verdwijnen van de zenders in mijn overzichtslijst bij goede kwaliteit van ontvangst. Wie heeft een idee?
icon

Beste antwoord door Barbara Neede 9 november 2017, 15:11

hallo,
bedankt voor het meedenken,
vanmiddag na het werk, zonder dat iets gebeurt was met de antenne, voor gevoelt de 100e keer 🙂 fabrieksinstellingen, dit keer voor de verandering automatisch zoeken (wel vaker gedaan) en tot mijn vreugde zijn alle zenders weer aanwezig en ook met goede kwaliteit, blijft wel het probleem dat het als ik heen en weer schakel buiten 4 t/m 8 een paar minuten kan duren tot de zender "goed" is. Eigenlijk de situatie voor het wisselen van rebox en smartcard., maar da zal ik dan wel mee moeten leren leven.
Wel valt te vermelden dat ik met automatisch zoeken 5 Duitse zenders van relatief goede kwaliteit ontvang, WDR, NDR, das Erste enz. een extraatje :-)
groetjes en nog een keer bedankt Barbara
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Hoi, allereerst welkom op het forum 😃

De antennesterkte in het menu is van maar 1 van de 5 frequenties. Meestal die van de NPO. De zenders 4 t/m 8 zitten precies samen in één van de andere frequenties. Vaak helpt verplaatsen of wat verdraaien (antenne is enigszins richtinggevoelig) wel (eigen ervaring).
Heb je de antenne buiten? Buiten de Randstad is buitenmontage wel handig. Liefst natuurlijk aan de kant van het pand waar 'vrij' zicht is op de mast/zenderlocatie.

Lukt het allemaal niet dan zal mogelijk de antenne vervangen moeten worden. (die is toch niet ooit een keer gevallen?)

Lukt het niet met bovenstaande aanwijzigingen, meldt je dan uiteraard weer. 😃
hallo Peter,
bedankt voor je reactie,
De antenne voor buiten, hangt er ongeveer 10 maanden, is nooit beschadigt of zo.
Intussen ben volgende stap aan uitproberen geweest.
Net heb ik mijn antenne voor binnen aangesloten, zenders gezocht, omdat ze niet helemaal goed was afgesteld kwamen er natuurlijk niet zo veel zenders, maar zelf die zenders waar ik geen ontvangst op had stonden in de lijst, bv 24 Kitchen BBC enz, klik ik de zender aan, lees ik dat tv ontvanger geen signaal ontvangt, logisch.
Tot mijn verbazing, maar eigenlijk ook niet, komen ook in deze zenderlijst de missenden zenders 4 t/m 8 niet voor. Van NPO3 gaat het meteen met Veronica verder.
Is mijn conclusie dat het niet aan de antenne ligt verkeerd?
groetjes Barbara
Reputatie 7
Er zijn nog geen meldingen dat er zenders uitliggen in jouw regio op het forum behalve deze.
Heb je mogelijkheid dit te checken bv. bij kennissen die ook Digitenne in de buurt gebruiken. Danwel via een tweede ontvanger indien je die hebt?
Excuus, ben vergeten bij het uitproberen met mijn binnen antenne eerst terug te gaan na fabriek instellingen en dan pas te zoeken.
Ga aan de slag met mijn antenne, misschien toch een vogel op gaan zitten 😞 in de buurt zijn geen meldingen van storingen bij digitenne.
Reputatie 7
Inderdaad. Bij opnieuw zoeken zenders eerst fabrieksinstellingen terug zetten.
Mochten de zenders ondanks alles wegblijven meld je je dan weer? En of ze dan wel/niet in de lijst voorkomen.

Ikzelf heb Digitenne met een oude spriet van een oude portable tv. Werkt ook prima.
zal even duren, heb hulp nodig, antenne hang hoog 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Via de link van Peter kun je vinden wat het uitzendkanaal is van het missende bouquet en dan de ontvanger laten "zoeken" op alleen dat kanaal.
Ik zie niet staan om welke ontvanger het gaat, maar dat moet kunnen lijkt me.

Verder, zie dit, daar staat alles wel zo'n beetje wat ik er over kan zeggen, dat scheelt me weer typerei :-)
https://forum.kpn.com/digitenne-12/storing-kanaal-49-rtl4-5-7-431092
Reputatie 7
Badge +20
Dag Barbara en ook namens mij van harte welkom op het Forum. Wat een vervelende situatie is het zo. Ik zie dat Peter en Kees je al heel veel nuttige tips hebben gegeven en ik ben heel benieuwd wat daar uitkomt. Ik zie uit naar je antwoorden!
hallo,
bedankt voor het meedenken,
vanmiddag na het werk, zonder dat iets gebeurt was met de antenne, voor gevoelt de 100e keer 🙂 fabrieksinstellingen, dit keer voor de verandering automatisch zoeken (wel vaker gedaan) en tot mijn vreugde zijn alle zenders weer aanwezig en ook met goede kwaliteit, blijft wel het probleem dat het als ik heen en weer schakel buiten 4 t/m 8 een paar minuten kan duren tot de zender "goed" is. Eigenlijk de situatie voor het wisselen van rebox en smartcard., maar da zal ik dan wel mee moeten leren leven.
Wel valt te vermelden dat ik met automatisch zoeken 5 Duitse zenders van relatief goede kwaliteit ontvang, WDR, NDR, das Erste enz. een extraatje :-)
groetjes en nog een keer bedankt Barbara

Reageer