Beantwoord

Verkapte prijsverhoging Digitenne

  • 23 January 2019
  • 6 reacties
  • 555 keer bekeken

Mijn moeder is al jarenlang trouwe klant bij KPN. Ze heeft een alles in 1 instap abonnement met daarbij een aantal gratis producten die ook maandelijks op de factuur staan onder het kopje "gratis producten"; "Digitenne abonnement" en "Digitenne ontvanger". Mijn moeder heeft ook een aparte overeenkomst van KPN voor het digitenne abonnement waaruit blijkt dat 1 digitenne-ontvanger gratis inbegrepen is.

Nu echter is mijn moeder verplicht de digitenne ontvanger om te ruilen ivm wijziging van het signaal. Bij het invoeren van het omruilverzoek blijkt ineens dat mijn moeder na verplichte omruil ineens maandelijks 5 euro moet gaan betalen voor de ontvanger.

Contact met KPN helpdesk en klachtenlijn levert niets op; krijg steeds te horen dat het een zogenaamde koopontvanger betreft en dat het niet anders kan dan dat er nu betaald moet gaan worden. Het feit dat mijn moeder een aparte digitenne overeenkomst heeft en maandelijks op haar KPN factuur zwart op wit te zien krijgt dat een digitenne ontvanger als gratis product onderdeel uitmaakt van haar overeenkomst, wordt compleet genegeerd. Het heeft er nu alle schijn van dat KPN hier een verkapte prijsverhoging doorvoert; dat kan toch niet de bedoeling zijn???

Hoe kan mijn moeder een omwisselafspraak maken voor de digitenne ontvanger, zonder dat dit resulteert in een overduidelijk onterechte prijsverhoging van 5 euro extra per maand???
icon

Beste antwoord door Nadia 28 January 2019, 21:58

Bekijk origineel

6 reacties

Je moeder had nog een koopontvanger. Daar betaalt ze dus geen huur voor. Ze heeft 'm zeker al 10 jaar want sinds 1 juli 2008 krijgen Digitenne gebruikers al een huurontvanger van KPN. De oude garde gaat hier nu ook onder vallen. Voor het nieuwe uitzendsysteem van Digitenne (in HD) zijn geen koopontvangers te krijgen.
Omdat de koopontvangers al nogal oud zijn is daar geen compensatie voor.

Wil je moeder naast interactieve tv ook via Digitenne blijven kijken dan zal ze akkoord moeten gaan met de huurprijs van € 5 per maand. Het digitenne-abonnement (€ 10,50 na aftrek v.d. eerste ontvanger) is gratis.
Wil ze die € 5 per maand niet betalen dan kan ze alleen het gebruik van Digitenne stopzetten.

P.S. alle providers rekenen tegenwoordig € 5 per maand voor extra ontvangers (ook Ziggo, Caiway, Telfort, XS4ALL, T-mobile, Tele2 ... )
Beste Peter, bedankt voor je reactie! Het hele punt is dus dat het geen koopontvanger betreft! Bewijzen hiervoor zijn:

  • De aparte digitenne overeenkomst die mijn moeder heeft waaruit blijkt dat digitenne ontvanger onderdeel is van overeenkomst/dienstverlening!!!
  • Het feit dat het een overeenkomst van 30 maart 2011 betreft. Uit jouw verhaal begrijp ik dat digitenne klanten na 2008 een huurontvanger krijgen en geen koopontvanger.
  • Maandelijkse melding op factuur in het overzichtje "gratis producten" waarin zowel het digitenne abonnement als de digitenne ontvanger staan opgenomen. Feit dat digitenne ontvanger op zelfde wijze als andere digitale ontvanger als gratis product genoemd wordt, bewijst dat het net als de andere digitale ontvanger een huurontvanger betreft. Immers, waarom zou KPN een in een 2011 door mijn moeder verkregen eigendom steeds maandelijks op de factuur benoemen als gratis geleverd product..?
  • Het feit dat bij invullen van omwisselafspraak mijn moeder verzocht wordt om oude digitenne ontvanger met toebehoren terug te sturen. Eis om terug te sturen is alleen verklaarbaar indien het een huurontvanger betreft, immers KPN kan toch niet eisen verkregen eigendommen te retourneren.
Ik begrijp inmiddels dat mijn moeder blijkbaar een afwijkende contractconfiguratie heeft, en dat KPN in de omruilactie hier geen rekening mee heeft gehouden. Neemt niet weg dat mijn moeder dit contract heeft en ze dus in haar recht staat om de ontvanger zonder extra kosten per maand om te ruilen.

Ik begrijp niet hoe KPN kan volhouden dat het een koopontvanger betreft terwijl overduidelijk is dat de digitenne ontvanger onderdeel is van de overeenkomst als hier serieus naar gekeken zou worden.

De reactie die ik op botte wijze telefonisch van KPN klachtenlijn ontving dat mijn moeder het gewoon maar heeft te accepteren of anders haar abonnement maar moet opzeggen vond ik buitengewoon stuitend en klantonvriendelijk en gaf mij sterk het gevoel dat KPN onwillig is de blijkbare uitzondering van mijn moeders contract ook als zodanig te onderkennen en hier ook naar te handelen. Ik hoop/reken dan ook nog steeds op een bevredigend antwoord op de vraag: "Hoe kan mijn moeder een omwisselafspraak maken voor de digitenne ontvanger, zonder dat dit resulteert in een overduidelijk onterechte prijsverhoging van 5 euro extra per maand???"
A. je moeder had dus eerst alleen Digitenne-abonnement. Daarin is de eerste Digitenne-ontvanger inbegrepen (er staat gratis)
Nu: heeft je moeder Interactieve tv; daarin is de eerste Interactieve ontvanger inbegrepen. Hierdoor is het originele "alleen Digitenne" contract vervallen: Digitenne's vallen nu onder het huidige abonnement en zullen dus altijd een toegevoegde zijn. En die zijn € 5 per maand per stuk. Ook als de oorspronkelijke dus "gratis" (inbegrepen bij Digitenne-abonnement) was.

Ik ontdekte in een ander topic dat KPN per juli 2011 gestopt is met verkoop van (eigen) ontvangers. Ik denk zomaar dat je moeder indertijd haar ontvanger voor Digitenne nog gekocht heeft aangezien ze er nu geen huur voor betaalt. (het is al een tijd geleden, dat zat niet helemaal goed in mijn hoofd helaas. Had er indertijd ook geen artikel aan gewijd op mijn site, dus niks om te refereren)
Je moeder zal ze zeker gekocht hebben, anders zou ze nu ook al gewoon huur hebben moeten betalen onder het Interactieve tv-abonnement.

Als zaken wijzigen, vrijwillig of zoals nu gedwongen, dan wijzigen ook de voorwaarden, helaas.
Voor iedereen met Digitenne'-ontvangers geldt: je gaat er € 5 per maand voor betalen. KPN wijkt hier niet van af.

Voor het nieuwe Digitenne zijn i.c.m. abonnement (alle zenders) alleen nog ontvangers te huur. Je moeder zal hiermee akkoord moeten gaan of de Digitenne's uit haar abonnement halen zodat ze geen huur ervoor gaat betalen. Ze kan dan echter alleen nog in de woonkamer met de Interactieve tv kijken (lijkt me).

Ik heb zelf nog huurontvangers uit het begin. Dat zijn de Samsung ontvangers. De Topfield TF6000 is ook nog wel verkocht. Die zijn al erg oud en 2 v.d. 3 werken er hier niet goed meer. Die zou ik zelf moeten verangen, maar dat is vrijwel onmogelijk (vrijwel niet te krijgen en alleen gebruikt). Zeker nu alle zenders via een gekochte straks niet meer kan. Ik heb me er dus bij neergelegd dat ik er voor moet gaan betalen. Ik ga verder met 2 i.p.v. 3. Ze zijn tenslotte makkelijk verplaatsbaar.

Een defecte koopontvanger zou ook alleen maar door een huurontvanger vervangen kunnen worden. En dan zou je ook € 5 p/m ervoor gaan betalen. Ongeacht of het uitzendsysteem wijzigt.

Huur heeft nog een voordeel: als ie defect raakt heb je zo een nieuwe van KPN.

Je moeder heeft, begrijp ik uit je eerste tekst, er maar één. Dat is dus slechts € 5 per maand.

Ook: bij geen enkele provider zijn nog gratis extra ontvangers af te nemen. Zelfs als je er een koopt voor kabeltelevisie (nauwelijk nog te krijgen i.v.m. huurbeleid v.d. providers) dan nog betaal je er € 5 per maand voor voor het gebruik ervan. Anders krijg je er geen smartcard voor. (Ziggo)
Reputatie 7
Hallo ChristiaanC, welkom op het KPN forum. Leuk dat je gebruik maakt van dit platform, aardig dat je dit namens je moeder doet 🙂 Ik zie dat je PeterG al hebt ontmoet, hij geeft een duidelijke uitleg over de migratie naar DVB-T2 en de gevolgen daarvan.

Het spijt mij te vernemen dat je op een botte wijze te woord bent gestaan door de klantenservice, dat is zeker niet de bedoeling! Ik snap goed dat je ervan baalt dat de apparatuur die 8 jaar geleden hebt gekocht voor Digitenne na de migratie onbruikbaar wordt. Aan de andere kant is het huidige DVB-T zwaar verouderd. Ik hoop dat ik met een stukje context het een beetje beter kan verwoorden:

Wij hebben in 2016 de licentie opnieuw verkregen van het Agentschap Telecom om het Digitenne signaal uit te mogen zenden. Een verplichting die daarbij hoort is dat we overgaan naar het nieuwe DVB-T2 techniek. Hiervoor moeten alle masten in Nederland worden verbouwd en heeft de klant ook een nieuwe tuner nodig om dit signaal op te pikken. De oude ontvanger wordt daardoor waardeloos. Dit biedt natuurlijk ook mogelijkheden, zoals het HD-kwaliteit tv-kijken! En door deze omzetting is iedere Digitenne gebruiker weer jaren verzekerd van een 'modern' en stabiel signaal. Helaas zullen daarmee de kooptuners wegvallen. Ik kan dat helaas niet mooier maken. Dat is dus eigenlijk ook de uitspraak van onze klachtenafdeling. Elke gebruiker die nu nog gebruik maakt van een kooptuner, mag deze omruilen voor een nieuwe (DVB-T2) huurtuner voor € 5,- p/mnd. Ik snap dat het niet leuk is dat er een wijziging eraan komt, financieel gezien. Ik hoop dat moeders erg blij zal worden door de ervaring van HD-zenders te kunnen kijken.

Je vermoedt dat je moeder een afwijkend contract heeft met ons, daar is mij niks over bekend. Ik kan de zaken hierdoor niet anders maken dan het hierboven al is benoemd. Maar ik ben er wel benieuwd naar. Zou je jouw forumprofiel willen aanvullen met de gegevens van je moeder; klantnummer, naam, postcode en huisnummer. Ik kijk er dan graag nog even naar!
Beste Nadia, bedankt voor je reactie en dat je gaat kijken! Ik had jouw reactie nog niet gezien en heb inmiddels omwisselafspraak gemaakt om beeld niet op zwart te laten gaan.

In bevestigingsmail van omwisselafspraak zie ik overigens nogmaals bevestigd dat het geen koopontvanger betreft:
————-
Bedankt voor uw wijziging. Hierbij bevestigen wij welke extra dienst(en) u hebt gewijzigd:
De volgende dienst(en) zijn toegevoegd
- Digitenne Basis Ontvanger
De volgende dienst(en) zijn verwijderd
- Digitenne Ontvanger
—————
De ontvanger staat vermeld als dienst, dus niet als iets wat 8 jaar geleden gekocht is. Uit het lijstje “gratis producten” is digitenne ontvanger nu ook verdwenen en geplaatst onder betaalde diensten (de 5 euro p/m). Voelt zo onterecht...
Reputatie 7
Hay Christiaan, fijn dat je nog even de gegevens hebt aangevuld. Ik zie dat je moeder een Alles-in-1 Instap met een interactieve tv-ontvanger (gratis) + een Digitenne tuner afneemt . De tuner is inderdaad na omruil voor 5,- p/mnd. Het abonnement heeft slechts 1 gratis ontvanger (iTV of Digitenne). Ik wilde het voor de zekerheid nakijken, bijvoorbeeld als je moeder een Alles-in-1 Standaard zou afnemen heb je 2 gratis ontvangers (iTV en/of Digitenne) in het pakket. Met een A-in-1 Standaard had de Digitenne tuner wel gratis moeten zijn. Maar dat is hier niet het geval.

Alle KPN-diensten staan voor het overzicht op de factuur. Zo ook de 'Gratis producten'. Ik zie in het systeem staan dat de Digitenne een kooptuner betreft. Mocht het echt zo zijn dat de tuner destijds niet is gekocht, dan is het een administratieve 'fout in uwer voordeel' geweest. Ze heeft dan een aantal jaren een product afgenomen waarvoor eigenlijk huur in rekening moest worden gebracht ;)

Ik hoop dat moeders veel kijkplezier beleeft aan de nieuwe HD-kwaliteit Digitenne. Mocht je nog een vraag hebben, je kunt het hier altijd kwijt!

Reageer