Beantwoord

Volume bij nieuwe digitenne

  • 20 May 2019
  • 25 reacties
  • 693 keer bekeken

Het geluid van het nieuwe digitenne apparaat kan in 20 stappen verhoogd worden. Het verschil tussen 5 en 100 is te weinig. Na 50 wordt het geluid nauwelijks nog verhoogd. Volume op 5 gebruiken we voor achtergrond muziek. Als we TV willen kijken moeten we afstandbediening van de TV erbij gebruiken want bij 100 horen we niet alles. Kunnen ze bij de volgende software update hier niets aan doen of is er een andere oplossing zonder de TV afstandbediening te gebruiken.
icon

Beste antwoord door Noordzee 21 May 2019, 19:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Jouw wens is duidelijk.

Maar onthoudt jouw TV niet de laatst gekozen stand van het volume?
Jouw wens is duidelijk.

Maar onthoudt jouw TV niet de laatst gekozen stand van het volume?

Jawel, die staat standaard op 35, dat is juist goed als we naar muziek luisteren via digitenne en daar staat dan op 5, maar als we bijvoorbeeld naar het nieuws kijken gaat het volume van digitenne naar 100 en moet ik de volume van de TV verhogen naar 45.
Reputatie 7
Badge +28
Ik zou het geluid van jouw TV standaard verhogen naar bijvoorbeeld 50.
En dan verder alles afstellen met de Digitenne-afstandbediening.

Is dat een mogelijke oplossing?
Ik zou het geluid van jouw TV standaard verhogen naar bijvoorbeeld 50.
En dan verder alles afstellen met de Digitenne-afstandbediening.

Is dat een mogelijke oplossing?

Nee, want als dan achtergrond muziek wil hebben is de volume stand 5 op digitenne te hard.
Reputatie 7
Badge +28
OK, dan is er voorlopig geen andere oplossing dan twee afstandsbedieningen te gebruiken voor het afstellen van het geluid.

Is verder wel te overzien toch?

Voor alle overige functies (behalve TV aan/uit en geluid) kan je de Digitenne-afstandsbediening gebruiken.

Jouw tip is bij deze gehoord, maar er zijn ergere mankementen aan de ontvangers.
Reputatie 7
Badge +28
En nog even voor de duidelijkheid voor meelezers. Het gaat hier bij nader inzien niet om Digitenne, maar om interactieve TV van KPN. Dat is mij inmiddels duidelijk geworden na het lezen van zijn andere topic...
En nog even voor de duidelijkheid voor meelezers. Het gaat hier bij nader inzien niet om Digitenne, maar om interactieve TV van KPN. Dat is mij inmiddels duidelijk geworden na het lezen van zijn andere topic...
Nee, het gaat over de digitenne.
Bij de vorige versie van digitenne was het mogelijk om het geluid beter te regelen als bij de huidige digitenne. Na 50 wordt het geluid nauwelijks verhoogd.
Reputatie 7
Badge +28
OK, je weet bij mij wel voor verwarring te zorgen. In dat andere topic lijkt het erop dat je interactieve TV hebt aangeschaft.....

Maar kennelijk heb je ook nog steeds een Digitenne-ontvanger.

De laatste oplossing die ik kan bedenken is dat je switchst van Digitenne-ontvanger. Er zijn namelijk twee types in omloop : Een ZTE ZXV en een Rebox RBX. Kan je aangeven welk type jij hebt?

Mogelijk werkt de volume-regeling bij het andere type Digitenne-ontvanger beter voor jou. Is de moeite van het uittesten waard....

Mogelijk wil @PeterG is een testje uitvoeren? Kan je op jouw ZTE is uittesten of het geluid boven standje 50 (tot 100) nauwelijks nog wordt verhoogd?
Tja, ik had al e.e.a uitgeprobeerd hier n.a.v. de vraag. Maar met het volume van tv of in mijn aansluitsituatie de versterker op een vaste instelling is regelen tussen 5 en 70 v.d. Digitenne voldoende verschil. Met 5 is ie behoorlijk zacht, nauwelijks te horen. Met 70 is het gewoon te volgen. Ik kan dus niet meegaan in de ervaring van Dol.

Wat ik Dol gewoon adviseer is zet het volume van Digitenne in een vaste stand, ergens tussen 70 en 100 en regel het alleen met de weergever (tv / versterker). Die kan dan vast zacht genoeg en ook hard genoeg.

Zelf gebruik ik eerlijk gezegt NOOIT het volume via de settopbox(en) die ik gehad heb. En heb er sinds Mr. Zap (2001) héél wat gehad. Die zet ik altijd voluit en gebruik het volume van het apparaat (tv / versterker) zelf. Krijg je ook veel minder ruis mee. Want dat krijg je wel behoorlijk als je de Digitenne héééél zacht zet natuurlijk.

Bij mij loopt Digitenne via de versterker via hdmi. Heb het geluid dus alleen daarop. TV krijgt via versterker alleen het beeld. Digitenne staat gewoon op 100. Altijd.
@PeterG
Heb je dat getest met audio via HDMI ?
Dat zou verschil kunnen maken met de andere audio uitgang.
@PeterG
Heb je dat getest met audio via HDMI ?
Dat zou verschil kunnen maken met de andere audio uitgang.

En ook via de analoge uitgang kan ik de ervaring van Dol niet onderschrijven.
TV op de helft van zijn volume.
Bij Digitenne op 5 gewoon best zacht, prima als achtergrond. Bij volume op 70 prima. En 100 zelfs best hard (nogmaals bij al deze instellingen van de Digitenne staat de TV op de helft)
Aha, dat had je zelf ook al bedacht :-)
Dan zou ik nog kunnen vermoeden dat er ergens een compressor actief is, dat komt wel voor bij een koptelefoon zender, maar bij een TV audio ingang . . . ?
Reputatie 7
Badge +28
Of mogelijk heeft hij een Rebox-ontvanger. Dan zou hij een ZTE kunnen proberen.

@Dol : Wat voor type Digitenne-ontvanger heb jij?
Of mogelijk heeft hij een Rebox-ontvanger. Dan zou hij een ZTE kunnen proberen.

@Dol : Wat voor type Digitenne-ontvanger heb jij?

Ik heb een ZTE en ja ik heb ook interactieve TV van KPN, maar we gebruiken alleen Digitenne en kijken hoofdzakelijk naar nieuwsuur 22:00 op NPO2 en L1 op kanaal 33 en luisteren radio L1 op kanaal 129. ITV alleen voor sport FOX. Digitenne is simpel in zijn gebruik en dat past bij ons, geen moeilijk gedoe.
Door KPN Compleet kost mij alles (incluis mobiel) maar € 5,00 meer en we hebben FOX sport gratis. We zijn gepensioneerd en moeten op de kleintjes passen. Het geluid volume is misschien voor jongeren voldoende, maar gelang je ouder wordt, wordt het gehoor ook minder.
Dat zijn allemaal vrije zenders (FTA) dat kan met een koopontvanger ook, heb je er in een paar maanden uit.
Dat zijn allemaal vrije zenders (FTA) dat kan met een koopontvanger ook, heb je er in een paar maanden uit.
Behalve dan Fox sports. Begrijp dat HCall dat ook via Digitenne kijkt.
Dat lees ik er niet in . . .
Maar laten we het aan @HCall vragen
Reputatie 7
Badge +28
@KeesYagi heeft gelijk: @HCall kijkt fox sports via interactieve TV.

De suggestie van Kees zou dan de oplossing zijn. Koop voor ongeveer 30 euro een FTA-ontvanger en kijk/luister daarop naar de NPO en L1.

Daarnee kan je mogelijk meteen het probleem van het volume oplossen.

Mijn advies is een XORO 7619. Digitenne kun je dan opzeggen. Want als je alleen maar naar de NPO en L1 kijkt heb je niets aan die andere zenders.
Reputatie 7
Badge +28
En hierbij nog even een link naar die FTA-ontvanger:
https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7619-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6E0
@KeesYagi heeft gelijk: @HCall kijkt fox sports via interactieve TV.

De suggestie van Kees zou dan de oplossing zijn. Koop voor ongeveer 30 euro een FTA-ontvanger en kijk/luister daarop naar de NPO en L1.

Daarnee kan je mogelijk meteen het probleem van het volume oplossen.

Mijn advies is een XORO 7619. Digitenne kun je dan opzeggen. Want als je alleen maar naar de NPO en L1 kijkt heb je niets aan die andere zenders.@KeesYagi heeft gelijk: @HCall kijkt fox sports via interactieve TV.

De suggestie van Kees zou dan de oplossing zijn. Koop voor ongeveer 30 euro een FTA-ontvanger en kijk/luister daarop naar de NPO en L1.

Daarnee kan je mogelijk meteen het probleem van het volume oplossen.

Mijn advies is een XORO 7619. Digitenne kun je dan opzeggen. Want als je alleen maar naar de NPO en L1 kijkt heb je niets aan die andere zenders.

Toen ongeveer 2 jaar geleden Duitsland overging naar de nieuwe norm DVB-T2 HEVC konden we de Duitse zenders niet meer ontvangen via Digitenne. Toen heb een ontvanger in Duitsland gekocht (merk Strong), waarmee ik tot nu toe probleemloos de Duitse Zenders en nu ook de Nederlandse publieke en regio zenders ontvang. Het volume probleem, wat ik heb met de ontvanger voor Digitenne, heb ik niet met de ontvanger met het merk Strong. De stabiliteit van de Duitse zenders is veel beter, geen storingen, die hebben we wel voor zenders via Digitenne. Ik snap niet dat KPN het Duitse systeem hebben overgenomen of daar zijn gaan kijken. Als ik zo naar het forum kijk heeft KPN nogal wat problemen.
Waarom hebben we wel Digitenne en ITV. Wel zoals ik schreef moeten we op de kleintjes (kleinkinderen) passen ja en die kijken niet naar de publieke zenders.
En om naar sport te kijken deed ik dat via mij Smart TV via de sites http://livetv.sx/enx/ en http://www.hesgoal.com/. Zo kunt je naar alle belangrijke sportevenementen wereldwijd kijken.

Het volume probleem kan eenvoudig in een volgende software update verbeterd worden.
Nog beter is om als je een vrije keuze hebt voor de ontvanger bijv. de XORO HRT 8772 HDD met of zonder harddisk. Genoeg info voor KPN om door te kunnen ontwikkelen op het product Digitenne.
Succes.
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor je feedback, Dol! We nemen het in ieder geval mee. In de tussentijd is het dan inderdaad een kwestie van met beide afstandsbedieningen werken.
Twee maanden geleden heb ik een topic ingezonden, namelijk Volume bij nieuwe Digitenne.
Tot op heden is hier nog steeds niets aangedaan. Ik weet dat dit niet de belangrijkste topic is, alleen wel de gemakkelijkste om op te lossen.
Reputatie 7
Badge +28
De eerst volgende software-update is pas in november.

Meldt het voor de zekerheid nog even hier:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/wat-gaat-er-verbeteren-na-de-volgende-software-update-477743
Volume bij nieuwe Digitenne.
Het geluid van het nieuwe digitenne apparaat kan in 20 stappen verhoogd worden. Het verschil tussen 5 en 100 is te weinig. Na 50 wordt het geluid nauwelijks nog verhoogd. Volume op 5 gebruiken we voor achtergrond muziek. Als we TV willen kijken moeten we afstandbediening van de TV erbij gebruiken want bij 100 horen we niet alles. Kunnen ze bij de volgende software update hier niets aan doen of is er een andere oplossing zonder de TV afstandbediening te gebruiken.
Ik kom er gisteren achter dat er een aanzienlijk volumeverschil is tussen de analoge uitgang en de hdmi-uitgang. De analoge is veel harder! Ik gebruik zelf hdmi naar m'n versterker (en tv) dus dan kan ie wel best zacht op 5. Ook via tv met HDMI verbinding. Maar diezelfde stand geeft nog een aanzienlijk volume via de analoge uitgang. Ook via scart op een tv. Ik kan me voorstellen dat je dan het volume van de tv nog wat zachter zet.

Ik ben dus benieuwd hoe "alles" bij jouw aangesloten is. TV via HDMI en versterker via analoog?

Mijn advies vooralsnog:
Zet de Digitenne tussen 50 en 75 en regel het volume via de aangesloten apparaten zelf. Dat bevalt mij het beste.