Beantwoord

Vraag aan sailorbobby over signaal voor- en na de overgang op DVB-T2

  • 4 July 2019
  • 47 reacties
  • 1230 keer bekeken


Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dit is een terugkerend gegeven, en ik ben heel benieuwd naar de evaluatie hiervan door KPN.

Ik ook, volg daarvoor dit topic:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/heeft-de-nieuwe-ontvanger-een-slechtere-onvangst-dan-de-oude-469873
Reputatie 6
Badge +4
Ik heb de tabel bestudeerd en er vallen mij een paar dingen op:

Er treedt bij de ZXV geen verandering op in signaalsterkte door de omzetting naar T2 en de kwaliteit is daarna 100% op alle zenders (ook op de Xoro gaat de kwaliteit er op vooruit). Ik weet niet welke waarde je hieraan mag hechten want de ontvanger krijgt een heel ander signaal binnen en we weten niet hoe de software van de ontvanger hiermee omgaat. In ieder geval is geen vermindering zichtbaar op welke eigenschap dan ook. Wel valt me op dat bij de ZXV de twee kanalen 34 en 44 met een * die af en toe terugvallen naar 0% onverklaarbaar daarna 100% bleven?

De minimale wijziging van signaalsterkte na de kanaalwissel valt mij alles mee. Het absoluut vergelijken van signaalniveau op verschillende frequenties stelt hoge eisen aan de meetopstelling, ontvanger en antenne (opstelling) en ik vind deze uitkomst daarom erg goed.

Met kanaal 47 lijkt nu iets mis te gaan (zoals eerder met 34 en 44) want deze springt te duidelijk uit het totaal overzicht van de andere kanalen. Lastig na te gaan wat er aan de hand is maar mijn gevoel zegt een multipath/ reflectie dip. Er wordt een nieuwe antenne geprobeerd?
Reputatie 7
Badge +28
Hij heeft nu nog een Funke V4 en dat is niet de beste antenne.
Galdor68, Dit zal mogelijk per zender verschillen. Maar ik kan jou vertellen dat de beeldkwaliteit prachtig is. Dit topic gaat dan ook met name over de percentages ontvangststerkte en ontvangstkwaliteit. De beeldkwaliteit is te vergelijken met satelliet (HD) , IPTV van KPN (in HD dan) en de kabel van Ziggo (Ook HD). In het verleden hebben diverse mensen hier en elders dit verklaart.
Dat zijn inderdaad twee verschillende onderwerpen. Mij gaat het dan toch meer om wat ik uiteindelijk zie dan hoe sterk dat signaal binnen komt.
Reputatie 7
Badge +28
@Galdor68 Over de kwaliteit van de ontvanger (o.a. ook over beeldstoringen) loopt een uitgebreid ander topic:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/heeft-de-nieuwe-ontvanger-een-slechtere-onvangst-dan-de-oude-469873

Mogelijk ken je dit topic al?
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb in Friesland idd. mijn antenne door de V5 vervangen ipv de haaievin gaf iets verbetering , wel moeilijker afstellen. Ik heb hier thuis nog geen vervanger voor de V4 , mischien dat dat nog geregeld kan worden door een moderator dan kan ik die ook vervangen en testten. wel met een buitenmontageset A.u.b

Ik weet niet of jij twee abonnementen hebt, maar vermoedelijk krijg je per abonnement maar voor één locatie een nieuwe antenne.

Je kunt deze set anders ook zelf bestellen:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/

Maar mogelijk is de moderator van dienst in een goede bui?
@Galdor68 Over de kwaliteit van de ontvanger (o.a. ook over beeldstoringen) loopt een uitgebreid ander topic:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/heeft-de-nieuwe-ontvanger-een-slechtere-onvangst-dan-de-oude-469873

Mogelijk ken je dit topic al?

Die ken ik, ik lees mee uit intresse.
Reputatie 5
Badge +1
@DVB-T combiner @WAAE Kunnen jullie iets zeggen over de testresultaten van sailorbobby?

Dat er verschillen zijn tussen diverse merken apparatuur. Maar ook dat men het randje aan het opzoeken is.
Er komt bij dat we in Nederland geen wettelijk vastlegde vrije apparatuurkeuze kennen. Daardoor zijn er naast de verhuurontvangers relatief weinig andere typen ontvangers en TV's (met ingebouwde DVB-T2 tuner en HEVC) in gebruikt voor ontvangst van DVB-T2 in Nederland.

In het algemeen, en zeker in het westen van Nederland, is de sterkte van de uitgezonden signalen toereikend . Het zijn meer de eigenschappen van de apparatuur die aan de kant van de kijker ingezet worden. Een voldoend goede selectiviteit is daarbij essentieel.
Bij veel tuners in digitale receivers wordt aan de ingang (als dit al gedaan wordt) heel grof gefilterd. Jammer als in zo'n situatie er een stoor signaal zit in de doorgelaten bandbreedte, want die beland dan ook keihard in het volgende deel van die tuner. De kans dat het gewenste signaal verstoord kan worden is daardoor levensgroot.
Het zou goed zij als er aan de ontvangers professionele metingen gedaan worden. Dan is aan de hand van de gemeten waarden een zinnige uitspraak te doen hoe zo'n ontvanger zich houd in een bepaalde situatie.
Het zou me niet verbazen als KPN voor ze met ZTE in zee gingen de ZXV7200 aan alle kanten hebben gecheckt. En het zou echt mooi zijn als men de meetresultaten (hier) publiceert.

Dan is er een (eigenlijk belangrijker) onderdeel wat de ontvangst kan maken of breken: de antenne.
De eigenschappen van de gebruikte antenne ken ik niet in detail. Met name kanaal 47 wordt genoemd als het gaat om minder goede ontvangst.
Een stoorprodukt wat toevallig op kanaal 47 valt en af en toe er is lijkt me een potentiele veroorzaker.
Ik zou het uit de (actieve) antenne komende signaal eens op een spectrum monitor bekijken. Dan zie je al gauw wat. In het algemeen ziet het spectrum bij alle actieve antenne's er al smerig uit; Als er uit de buurt dan 1 sterk vreemd signaal opgepikt wordt veroorzaakt dat al snel meerdere (te sterke) stoorprodukten.

@DVB-T combiner @WAAE Kunnen jullie iets zeggen over de testresultaten van sailorbobby?Het zou me niet verbazen als KPN voor ze met ZTE in zee gingen de ZXV7200 aan alle kanten hebben gecheckt. En het zou echt mooi zijn als men de meetresultaten (hier) publiceert.

Hmm daar heb ik mijn twijfels over eerlijk gezegd de eigenlijk nog niet klaar voor de uitrol v10a bijvoorbeeld. De prijs en andere belangen zullen eerder meespelen.


@DVB-T combiner @WAAE Kunnen jullie iets zeggen over de testresultaten van sailorbobby?Dat er verschillen zijn tussen diverse merken apparatuur. Maar ook dat men het randje aan het opzoeken is.
Er komt bij dat we in Nederland geen wettelijk vastlegde vrije apparatuurkeuze kennen. Daardoor zijn er naast de verhuurontvangers relatief weinig andere typen ontvangers en TV's (met ingebouwde DVB-T2 tuner en HEVC) in gebruikt voor ontvangst van DVB-T2 in Nederland.


Deze is er wel in de vorm van het besluit eindapparaten alleen hebben de providers en KPN in het byzonder zich er voorlopig onder uit gewurmd. Voor de fabrikanten is Nederland een nieuwe markt voor HEVC in combinatie met DVB- T2

Op de NPO FTA kanalen na is Digitenne een KPN product waardoor ze vrij zijn hun eigen regels op te stelllen. Het kwalijke is dat de NPO kanalen met eigen apparatuur minder makkelijk toegankelijk zijn.
Reputatie 5
Badge +1
Ik ben ieder geval blij met de link die je me stuurt waarin (met zoveel woorden) helder wordt gemaakt dat het EU regels / cq wetten zijn die de koppelverkoop abonnement icm . apparatuur moeten tegengaan.

Het onder een regel / Wet uitwurmen ken ik al van o.a. Caiway met haar glasvezelnetwerk. Het trucje is me dus niet onbekend.

Ik ken ook de situatie in Duitsland een beetje, en daar kan het Kartel-Amt genadeloos hard op treden tegen misstanden ook in gevallen waarin dat op het moment van constateren het nog niet juridisch 1 op 1 bewezen kan worden. Simpel door te dreigen met een onderzoek, en als .... Ze geven daar dan mogelijke boetes alvast even publiekelijk door. Negatieve reclame is al niet goed, maar als je als provider de pech treft dat je veroordeeld wordt is dat helemaal vol risico's .

Het systeem wat door Digitenne toegepast wordt wijkt technisch gezien niet wezenlijk af van wat nu in Duitsland voor DVB-T2 ingezet wordt. Net als in Nederland wordt in Duitsland DVB-T2 i.c.m. HEVC toegepast. En voor zenders die gecodeerd moeten worden heeft men de Nederlandse firma Irdeto erbij gehaald. Ook KPN-Digitenne gebruikt Irdeto. En, net als in Nederland is de publieke omroep in Duitsland in FTA en is onafhankelijk van de commerciele aanbieder.
Voor o.a. de commerciele omroepen kun je in Duitsland gewoon CI+ modules's kopen bij de (grote) electronica shops. Daar zit gelijk een abonnement bij voor een jaar. En bij diezelfde shop kun je voor enkele tientjes ook een abomnnements-verlenging kopen als je na 1 jaar niet wenst op te zeggen.
Of topic?

Bij de klanten van internet providers is dat randapparaten besluit onderwerp van gesprek in verband met de eigen modem/routers ik ben van mening dat dit ook op gaat voor tv ontvangers.
Zie ook deze draad en het staatsblad. Daar laat ik het bij.


Terug on topic.
@Noordzee was de vraag naar deze metingen puur uit intresse?
Als ik goed op de hoogte ben zou het signaal sterkte en kwaliteit niet uit moeten maken.
De drager is wel analoog het signaal is digitaal en mag daar verder geen hinder van ondervinden met de juiste foutcorrecties toegepast.

Het in Nederland korter in gebruik zijnde DAB laat dat wel zien. Of je hebt ontvangst dan heb je goed geluid geen kraakjes etc of je hebt geen ontvangst dan heb je niks. Niet zoals een AM of FM zender waar je steeds verder vandaan rijdt. Persoonlijk vind ik DAB+ geen verbetering.
Reputatie 7
Badge +28
@Galdor68

Sorry voor mijn late reactie. Ik kom er net achter dat ik meer dan 30 Forum-mails in mijn spam-box heb zitten en daar was deze er eentje van.

Zeker puur uit interesse. De bevindingen van sailorbobby bevestigen eigenlijk wat ik al veel langer ervaar. Maar ondanks dat het geen professionele test is, kun je er goed conclusies uit trekken.

Signaalsterkte en signaalkwaliteit zijn twee verschillende waarden. Daar was onlangs al een topic over.
En anders kan @DVB-T combiner daar veel beter over vertellen dan ik.

Mijn conclusies uit deze test is dat de signaalsterkte en het bereik van DVB-T en DVB-T2 gelijk is. Dat blijkt ook wel uit het gebruik van FTA-ontvangers. Het is puur de ontvanger die niet zo best is. Dat is natuurlijk niet echt nieuws, maar zelfs @DVB-T combiner heeft de oorzaak nog niet gevonden. Zelf heb ik een idee dat het proces van het decoderen van het signaal met een soort chip mogelijk wel eens een invloed kan hebben. Maar het kan goed zijn dat dat onzin is.

(offtopic: Ik ben juist wel een grote fan van DAB+, maar laten we daar elders over discussiëren.)
Het is puur de ontvanger die niet zo best is. Dat is natuurlijk niet echt nieuws, maar zelfs @DVB-T combiner heeft de oorzaak nog niet gevonden. Zelf heb ik een idee dat het proces van het decoderen van het signaal met een soort chip mogelijk wel eens een invloed kan hebben. Maar het kan goed zijn dat dat onzin is.


Goedkope chinese prut? In tegenstelling tot de Koreaanse Rebox.
ZTE heeft net als Huawei een handelsverbod met belangrijke leveranciers.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/ZTE
https://fortune.com/2018/05/10/zte-components-china-technology-denial-order/

(offtopic: Ik ben juist wel een grote fan van DAB+, maar laten we daar elders over discussiëren.)
Goed plan.
Reputatie 7
Badge +20
Ik heb in Friesland idd. mijn antenne door de V5 vervangen ipv de haaievin gaf iets verbetering , wel moeilijker afstellen. Ik heb hier thuis nog geen vervanger voor de V4 , mischien dat dat nog geregeld kan worden door een moderator dan kan ik die ook vervangen en testten. wel met een buitenmontageset A.u.b
Dag allemaal. Mooie discussie hier, waar ik me niet inhoudelijk in zal mengen. Wel zag ik het bericht van @sailorbobby over die V4. Ik heb inmiddels een V5 met buitenmontageset naar je toe gestuurd.
Reputatie 7
Badge +28
@sailorbobby

Heb je inmiddels de buitenmontageset thuis aangesloten?

Dan ben ik wel benieuwd naar de
ontvangstresultaten op de vijf zenders uit dit topic.

Wil je deze resultaten met ons delen?
Reputatie 7
Badge +28
@sailorbobby

Staat de buitenantenne bij jou thuis al op een goede plek?
Reputatie 5
Badge +4
@sailorbobby

Heb je inmiddels de buitenmontageset thuis aangesloten?

Dan ben ik wel benieuwd naar de
ontvangstresultaten op de vijf zenders uit dit topic.

Wil je deze resultaten met ons delen?

Reputatie 5
Badge +4

Deze reclame kan toch echt niet als zelfs de postcodecheck van KPN zelf een groot deel van Nederland geen bereik geeft !
Reputatie 5
Badge +5
Verschil tussen de V5 en V4, gemeten in signaal percentage op de ZTE decoder, is hier:

-V5 is 2% hoger op NPO1 (34)
-V5 is 2% hoger op RTL4 (36)
-V5 gelijk aan V4 op MTV (23)
-V5 is 2% lager op NPO1 (44)

De V5 levert dus nauwelijks sterker signaal op, en in geval van kanaal 44 zelfs een lager percentage.
Reputatie 7
Badge +28
En dan kan je je afvragen of er wel optimaal uitgericht is.

Want al vaak genoeg is hier op het forum een beter resultaat gemeld net de V5tov de V4.
Reputatie 5
Badge +4
En dan kan je je afvragen of er wel optimaal uitgericht is.

Want al vaak genoeg is hier op het forum een beter resultaat gemeld net de V5tov de V4.

Ik kan echt wel een antenne uitrichtten NOORDZEE , je wilt gewoon dat alleen de V5 goed is.
Er moet gewoon een betere ontvanger komen.
Reputatie 7
Badge +28

En dan kan je je afvragen of er wel optimaal uitgericht is.

Want al vaak genoeg is hier op het forum een beter resultaat gemeld net de V5tov de V4.
Ik kan echt wel een antenne uitrichtten NOORDZEE , je wilt gewoon dat alleen de V5 goed is.
Er moet gewoon een betere ontvanger komen.



Nou nee hoor, ik ben het zelfs volledig eens met jouw conclusie over de ontvanger.

Maar zolang die betere ontvanger er niet is, moet je toch wat.

Reageer