Beantwoord

Vraag over zendmast Leusden

  • 25 May 2019
  • 14 reacties
  • 751 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28
Wie weet de huidige stand van zaken met betrekking tot de zendmast in Leudsen? Mogelijk weet @Erik_ of @DVB-T combiner er iets over te zeggen.

Ik kom op deze vraag vanwege een ontvangstklacht van een klant uit die regio.

In 2012 is deze mast juist vlak langs de A28 geplaatst om ontvangstproblemen in de regio daar op te lossen.
http://www3.pe1don.nl/index.php/nieuwsflitsen/83-digitennemast-bij-leusden

Maar later is de mast weer uitgeschakeld. Waarom is mij onduidelijk. Volgens radio-tv-nederland wordt er momenteel nog steeds niet uitgezonden. Wel is de zendmast opgenomen in de planning voor het nieuwe Digitenne.

In september 2018 is de zendmast wel weer tijdelijk gebruikt voor testuitzendingen van het nieuwe Digitenne:
7-9-18Nieuw digitaal TV signaal op UHF kanaal 32 gespot in Nijkerk
Via e-mail stuurde een oplettende TV kijker uit Nijkerk het bericht dat hij deze week een nieuw digitaal TV signaal op UHF kanaal 32 kan ontvangen via de ether nadat hij een scan had gedaan op zijn Samsung 6 series TV. Het gaat om dit zenderpakket:
NPO 1 in HD 1080p
NPO 2 in HD 1080p
NPO 3 in HD 1080p
RTV Utrecht in SD 576p
+ radio zenders in he-acc v12.0.
Dit signaal komt vanaf de zendmast Leusden.

(bron : radio-tv-nederland)

@Erik_ : Welke datum staat gepland om via deze mast Digitenne uit te zenden?
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 3 June 2019, 15:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Hierover weet ik ook weinig. Aan de hand van recente ontvangst van kanaal 50 met TV Utrecht de indruk dat deze mast al aanstaat omdat ik het signaal net zo vlot en eigenlijk nog sterker ontving dan kanaal 39 met Noord Holland. Dit was jarenlang duidelijk niet het geval.

Dit staat dan weer in tegenstelling tot die ontvangstklacht en ik heb heel lang geleden ergens gelezen dat deze vanaf de wijziging van de regio aangaat. Of dat dan het moment van HEVC of de kanalenwissel is weet ik ook niet.

Anyway, ik hoop dat Erik het weet.
Reputatie 7
Badge +28
Volgens deze - uiterst betrouwbare - site is het zendvermogen nihil. En dat de zender uitstaat - zeker in combinatie met die klacht- moet dan wel kloppen.

https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
Leusden
Ut
50
706
-
V
8
120
1 2
Hier onder een bericht hier over uit feb. 2018

"de Digitenne antennes van Leusden zijn verhuisd naar een nieuwe mast in Nijmegen vorig jaar.
Ik hoor geruchten dat Amersfoort vervangen gaat worden door Leusden dus zal er een digitenne antenne geplaatst moeten worden"

Meer weet ik er niet van.
Reputatie 6
Badge +4
Volgens deze - uiterst betrouwbare - site is het zendvermogen nihil. En dat de zender uitstaat - zeker in combinatie met die klacht- moet dan wel kloppen.

https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.htmlLeusdenUt
50
706-V
8
1201 2

Waarom is die site uiterst betrouwbaar? Ik weet wel dat hij heel actueel is, dat zeker wel.

Heb het net geprobeerd op de website van het antennebureau. Daar zijn de zenders in Hengelo niet bijgewerkt aan de laatste situatie en er wordt nog over DVB-T gesproken dus dat wordt niets.
Dat daar de mast in Amersfoort nog aanstaat mag dan ook geen verbazing wekken.

Overigens meldt het antennebureau 20 kW in Hengelo en jouw link geeft 40 kW aan. Scheelt maar 3 dB.
Reputatie 7
Badge +28
Tsjaa , ik weet dat die site dagelijks wordt bijgehouden. En dat ze met talloze bronnen werken.

En ze zijn altijd goed op de hoogte van alle wijzigingen. Je moet toch ergens vanuit kunnen gaan.
Reputatie 7
Badge +30
Ha @Noordzee, geen idee! Maar ik heb navraag gedaan en het wordt dus vervolgd 🙂.
Reputatie 7
Badge +28
Fijn Marcia,

Na het bericht van @KeesYagi herinnerde ik mij inderdaad dat de zender van Leusden verhuisd was naar een locatie waar die nog harder nodig was.

Maar met het nieuwe Digitenne is een zender in Leusden zeker geen overbodige luxe voor de regio daar.

Ik ben benieuwd naar jouw antwoord.
Reputatie 7
Badge +30
Inmiddels heb ik een terugkoppeling: in oktober 2018 is de zendmast in Leusden aangezet voor testuitzendingen en sinds januari is 'ie echt live. We hebben hierop Amersfoort uitgezet. De zendmast in Leusden werkt dus gewoon!
Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor het uitzoeken !
Reputatie 6
Badge +4
Leuk om te lezen en een bevestiging van mijn enigszins onzekere constatering dat het signaal met gunstige weersomstandigheden (in Twente) veel sneller te ontvangen is en duidelijk sterker dan voorheen.
Reputatie 7
Badge +28
@DVB-T combiner : Op de genoemde website is Amersfoort meteen verdwenen uit het overzicht. (Ze lezen dus zeker mee hier...) Er staat alleen nog geen zendvermogen bij Leusden.
Reputatie 6
Badge +4
@DVB-T combiner : Op de genoemde website is Amersfoort meteen verdwenen uit het overzicht. (Ze lezen dus zeker mee hier...) Er staat alleen nog geen zendvermogen bij Leusden.
Inderdaad, mooi👍
Reputatie 7
Badge +28
@DVB-T combiner : Op de genoemde website is Amersfoort meteen verdwenen uit het overzicht. (Ze lezen dus zeker mee hier...) Er staat alleen nog geen zendvermogen bij Leusden.

Inmiddels zijn de zendvermogens gevuld. Het valt mij op dat er vanuit Leusden met laag vermogen wordt uitgezonden.

Bijvoorbeeld de RTS op kanaal 50;
Leusden 2,7 kW
Maarssen 10 kW
Utrecht 10 kW
Lopik 15 kW (op 370 meter hoogte!)

Het is niet meer dan een regionale steunzender....
Reputatie 6
Badge +4

@DVB-T combiner : Op de genoemde website is Amersfoort meteen verdwenen uit het overzicht. (Ze lezen dus zeker mee hier...) Er staat alleen nog geen zendvermogen bij Leusden.Inmiddels zijn de zendvermogens gevuld. Het valt mij op dat er vanuit Leusden met laag vermogen wordt uitgezonden.

Bijvoorbeeld de RTS op kanaal 50;
Leusden 2,7 kW
Maarssen 10 kW
Utrecht 10 kW
Lopik 15 kW (op 370 meter hoogte!)

Het is niet meer dan een regionale steunzender....

Ik zie het! Dan zal ik waarschijnlijk toch het signaal van Lopik hebben gehad want Leusden is 7,5 dB lager in vermogen en ook behoorlijk veel lager.