Waarom geen Digitenne insteekkaart meer na de omruiling? Dit is de reden...

  • 6 January 2019
  • 42 reacties
  • 12821 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28
Regelmatig worden hier vragen gesteld over het niet meer kunnen gebruiken van een insteekkaart na de omwisseling van Digitenne-ontvangers. Veel klanten bekijken nu nog het oude Digitenne in SD via DVB-T. Daarvoor kan je inderdaad gebruik maken van een insteekkaart. Handig, want dan hoef je maar één afstandbediening in gebruik te hebben.

Na de omwisseling van DVB-T naar DVB-T2 kan je geen gebruik meer maken van een insteekkaart. Je oude insteekkaart gaat niet meer werken na de switch.

Heel begrijpelijk dat niet iedereen hier blij mee is. Er is ook een andere kant van het verhaal:

Uitzendingen in SD via DVB-T zijn niet meer van deze tijd. Sterker nog: Het beeld doet pijn aan mijn ogen. Zeker als je dadelijk het nieuwe HD-beeld gaat meemaken. Hier in Drenthe zijn we al over en daar ben ik best blij mee. Het is trouwens de overheid die KPN heeft verplicht tot deze overgang. Is een eis met betrekking tot de nieuwe vergunning.

De reden dat er op dit moment nog geen insteekkaart is, komt doordat bijna niemand een TV gebruikt die geschikt is voor de standaard H.265/HEVC. Deze TV's worden pas sinds ongeveer een jaar verkocht in de winkels. De meeste UHD (4K) TV's hebben nog de standaard H.264. Op deze (en oudere) TV's moet je dus wel een settopbox gebruiken. KPN heeft aangegeven dat in de toekomst er mogelijk een insteekkaart gaat komen. Maar op dit moment is dat zinloos, omdat de meeste klanten daar gewoon niet klaar voor zijn. Vergeet ook niet, dat veel klanten Digitenne bekijken op de camping of in een slaapkamer. Daar staat zelden een ultramoderne TV.

Na de omwisseling ga je altijd gebruik maken van een settopbox-ontvanger. KPN levert twee verschillende ontvangers, een ZTE en een Rebox. Beide ontvangers werken op dezelfde wijze.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +16

De reden dat er op dit moment nog geen insteekkaart is, komt doordat bijna niemand een TV gebruikt die geschikt is voor de standaard H.265/HEVC. Deze TV's worden pas sinds ongeveer een jaar verkocht in de winkels. De meeste UHD (4K) TV's hebben nog de standaard H.264. Op deze (en oudere) TV's moet je dus wel een settopbox gebruiken. KPN heeft aangegeven dat in de toekomst er mogelijk een insteekkaart gaat komen. Maar op dit moment is dat zinloos, omdat de meeste klanten daar gewoon niet klaar voor zijn. Vergeet ook niet, dat veel klanten Digitenne bekijken op de camping of in een slaapkamer. Daar staat zelden een ultramoderne TV.


En daar ben ik het dus niet mee eens. H.265/HEVC is nu al de nieuwe standaard voor tv's en tuners. Maak het alsjeblieft mogelijk gebruik te maken van een CI+ kaart... de keuze is aan de abonnee. De reden dat ik gestopt ben met Digitenne is omdat ik wel een ontvanger heb die geschikt is (en daar zijn er inmiddels heel veel van) maar ik kan nu slechts gebruik kan maken van de NPO zenders.
Reputatie 5
Badge +4
Ik vind dit eerlijk gezegd ook onzin, en al zijn er er dan mischien wel niet veel TVs met HEVC/DVB-T2, er zijn in ieder geval genoeg losse HEVC/DVB-T2 ontvangers te vinden waar een CI+ module inkan. Verder zal dit aantal alleen maar gaan toenemen.

Het hele argument tegen een STB ontvanger (of CI+ in de TV) is natuurlijk ook kul, KPN dwing nu zelf een STB in huur af. Eigen STB naast TV, of die van KPN? Wat is het verschil? Voor degene die graag met 1 afstandbediening willen zappen zal het in deze weinig verschil maken.

Ik ben ervan overtuigt dat dit gewoon een geld kwestie is en/of een eis van auteursrecht eigenaren. Erg kinderachtig van KPN dat die zich daar achter probeert te verschuilen. Maar ik ben bang dat al onze klaagzangen aan dove mans oren zijn gericht.
Hiermee maakt KPN het een stuk minder aantrekkelijk om digitenne te nemen voor mensen met campers, caravans, pleziervaart etc.
Willen ze nu verliezen van IPTV?
Ik zou zeggen: neem een data abonnement en ga voortaan via internet tv kijken.
Jammer, ik zou liever een tv gebruiken met insteekkaart, maar ga nu zoeken naar een iptv abonnement.
Is een investering, maar dan kan niemand meer bepalen welke apparatuur je nodig hebt!
Daaahaaaaaggg KPN.
Reputatie 5
Badge +4
Vreemd als iets mij bekent staat als iets zonder vrije apparatuur keuze is het wel IPTV. Zo heb je bij KPN iTV zeker geen vrije apparatuur keuze en ook nooit gehad.

Okay, de illegale IPTV pakketten hebben wel vrije apparatuur keuze, maar of dat nu wordt bedoelt?
Reputatie 4
Badge +4
Insteek kaart en vrije keus in ontvangers, dat is echt een gemiste kans.
Maar, het kan nog weer recht gezet worden, als de wil van KPN en de druk van de klant er maar is..
Het beeld is zo prachtig, het verdient door mensen bekeken te worden.
Wij zijn gedwongen over gegaan naar ITV, ik vind het maar niets.
De opname functie is niet zelf in te richten dmv van mappen aan te maken waar series en films in kunnen.
Ook zie ik regelmatig snelle onderbrekingen in beeld en geluid, je ziet echt ruis 😁
Nee digitenne heeft nu een volwassen beeld kwaliteit, maak hier gebruik van KPN.

Theo
Ok, erg handig geen CI modules...ik het twee tv.s opgehangen aan de muur,onder 1 staat zelfs geen meubel of iets dus mag ik weer ergens een los kastje aan de muur frommelen...handig!
Nog even daargelaten, ik heb twee werkende kaarten in het abonnement,maar kan maar 1 oude setop box terug vinden. Ik heb die tweede CI module ooit als een nieuw en ongeopend "Officieel digitenne CI pakketje" op marktplaats gekocht. Ik krijg nu vast geen twee setop boxen zeker bij het omruilen??
Waarom moet die oude zooi eigenlijk terug? Ze kunnen toch in het abonnement zien hoeveel smartcards er actief zijn en hoeveel nieuwe setup boxen er dus nodig zijn op dat adres?
Ik begrijp nu ook dat ik extra mag betalen voor de huur van die dingen??
Reputatie 5
Badge +4
@AM-FM

Is een VESA mount of DIN rail geen optie?
Badge
Ik had bij het oude Digitenne in Groningen minder storingen dan nu met HD en sinds maandag 28 januari is het helemaal erg, er kwam een update over de ljin die eerst 1900 seconden duurde. Geprobeerd af te breken maar binnen 5 seconden begon ie opniuew.
Daarna 25 minuten gewacht en nu zie ik alleen maar
8888 op het scherm.
En heb ik dus al 8 dagen geen TV.




Ik heb net 25 minuten of 1500 secondne naar de rode balk van digitenne gekeken en toen de zaak opnieuw opgestart.
1. 25 minuten naar rode bavlk gekeken
2. Menu en afstandsbediening deed niets meer. Toe nmaar na 25 minuten een aan uit gedaan.
3. De Digitenne start op , duurt 10-25 seconden en dan heb ik heel even 10 secondne beeld en dan krijg ik meteen de melding dat ie software down wil loden
4. En nu kijk ik weer 800 seconden tegen een langzam roder wrodenden balk.
Wat nu ?


https://photos.app.goo.gl/vU6gSr38TmEqYZEU6

Please wat download in Progress LOADER DATA MAN ID
MAN ID 235
HW VER 3
Check ALG
DSN6
VERAIN 384
LOADER VER 503
DOWNLOAD INPROGRESS
D Download
Error
Time 1417 seconden


https://photos.app.goo.gl/vU6gSr38TmEqYZEU6
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb net gereageerd in dit topic: https://forum.kpn.com/digitenne-12/krijg-je-foutcode-8888-te-zien-466063

Het is niet zo zinvol om in twee topics tegelijk dezelfde melding te doen.
Reputatie 2
Vind het wel raar dat die insteek kaarten. Niet ondersteund worden. Heb een bijna 3 jaar oude Telefunken budget tv van net 300 euro . Gekocht bij reaal in rees . Gewoon beeld op NPO 123 en omroep Gelderland en omroep Flevoland in Arnhem. Overigens mooier beeld als met de KPN box
Slechte marketing van KPN, terug naar de de jaren 60 als je Ned2 wilde ontvangen moest je ook een exstra ontvanger aanschaffen. De marktwerking is gebaat bij zo minmogelijk rompslomp, geënt op innovatie en technische mogelijkheden, gemak dient de mens. Ja, ja, ouderen worden nu opgescheept met 2 afstandsbedieningen. Zigo zal inspelen op het achterhaald beleid van KPN met het promoten van haar smartcard systeem voor meer ontvangstmogelijkheden geschikt voor de daarvoor gefabriceerde tv's zonder extra kostenpost van een tv-ontvanger.
. . . terug naar de de jaren 60 als je Ned2 wilde ontvangen moest je ook een exstra ontvanger aanschaffen.
Ha !
Je bedoelt (ws) een 2e net kastje, ik heb er nog een hier, die zet het UHF signaal om naar een VHF signaal.
Was niet in het hele land nodig, wel bij lopik.

Maar dit geheel ter zijde allemaal.

Dus weer terug naar . . , zie dit :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235/index20.html?sort=dateline.desc#post642144
HEVC H265 codec voor DVB-T2 de opvolger van H264

Bij aankoop van een nieuwe tv, voor ontvangst van DVB-T2, is H265 een vereiste, ook gezien de toekomstige UHD (4K) uitzendingen. De hogere beeldresolutie is gevoeliger voor de ontvangstkwaliteit mede door weersinvloeden, vermogen en de afstand tussen de zendmast en tv-ontvanger. Voor Tweakersnet heb ik met vrienden uit de techwereld antennes getest voor slechte ontvangstgebieden. Prijs/kwaliteitverhouding kwam de multifunctionele König actieve antenne als winnaar uit de test.

König DVB-T/T2 - DAB+ Versterkte Buitenantenne 24 dB FM / VHF / UHF; voor gemiddeld € 30,00
Twee uitgangen / 220 en 12 volt geschikt voor Fm, tv, DVB-t2 en Dab+radio
https://www.konigelectronic.com/nl/televisie/antennes/dvb-tt2-dab-versterkte-buitenantenne-24-db-fm-vhf-uhf-550520327

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/DVB-T-frequenties
Hallo @EdTeunissen ,
ik kocht laatst een König sprietantenne (binnen) bij het Onderdelenhuis voor € 9,99, werkt perfect voor de FTA-zenders die ik met mijn Sony tv kan ontvangen, NPO1, 2, 3 en 2 regionale zenders.
Standaard tv kijk ik via de decoder van Telfort, en heb de spriet aangesloten als back-up, voor het geval de decoder c.q. internet eens uitvalt.
Een soort redundant systeem dus.
König DVB-T/T2 - DAB+ Versterkte Buitenantenne 24 dB FM / VHF / UHF; voor gemiddeld € 30,00
Twee uitgangen / 220 en 12 volt geschikt voor Fm, tv, DVB-t2 en Dab+radio
https://www.konigelectronic.com/nl/televisie/antennes/dvb-tt2-dab-versterkte-buitenantenne-24-db-fm-vhf-uhf-550520327

Die ken ik ook nog uit een grijs verleden, is die nog steeds leverbaar ? Ik zie nu ook een ander type :
https://webshop.nedis.nl/nl-nl/zoeken?q=F1861007

Die uitklap vleugels kun je er wel aflaten zeker ? De UHF antenne zal in de behuizing zitten.

En niet te vergeten, een kwart slag draaien voor verticale polarisatie, is de beugel daar geschikt voor ?
Reputatie 1
Regelmatig worden hier vragen gesteld over het niet meer kunnen gebruiken van een insteekkaart na de omwisseling van Digitenne-ontvangers. Veel klanten bekijken nu nog het oude Digitenne in SD via DVB-T. Daarvoor kan je inderdaad gebruik maken van een insteekkaart. Handig, want dan hoef je maar één afstandbediening in gebruik te hebben.

Na de omwisseling van DVB-T naar DVB-T2 kan je geen gebruik meer maken van een insteekkaart. Je oude insteekkaart gaat niet meer werken na de switch.

Heel begrijpelijk dat niet iedereen hier blij mee is. Er is ook een andere kant van het verhaal:

Uitzendingen in SD via DVB-T zijn niet meer van deze tijd. Sterker nog: Het beeld doet pijn aan mijn ogen. Zeker als je dadelijk het nieuwe HD-beeld gaat meemaken. Hier in Drenthe zijn we al over en daar ben ik best blij mee. Het is trouwens de overheid die KPN heeft verplicht tot deze overgang. Is een eis met betrekking tot de nieuwe vergunning.

De reden dat er op dit moment nog geen insteekkaart is, komt doordat bijna niemand een TV gebruikt die geschikt is voor de standaard H.265/HEVC. Deze TV's worden pas sinds ongeveer een jaar verkocht in de winkels. De meeste UHD (4K) TV's hebben nog de standaard H.264. Op deze (en oudere) TV's moet je dus wel een settopbox gebruiken. KPN heeft aangegeven dat in de toekomst er mogelijk een insteekkaart gaat komen. Maar op dit moment is dat zinloos, omdat de meeste klanten daar gewoon niet klaar voor zijn. Vergeet ook niet, dat veel klanten Digitenne bekijken op de camping of in een slaapkamer. Daar staat zelden een ultramoderne TV.

Na de omwisseling ga je altijd gebruik maken van een settopbox-ontvanger. KPN levert twee verschillende ontvangers, een ZTE en een Rebox. Beide ontvangers werken op dezelfde wijze.


Zojuist een nieuwe LG TV gekocht voor op de boot met Digitenne. Wat een onzin dat Digitenne klanten geen gebruik zouden willen maken van een insteekkaart! Is ons als klanten iets daarover ooit iets gevraagd? Vooral in de boot of caravan is de ruimte schaars en 220V beperkt aanwezig. Een insteekkaart biedt dan uitkomst. De antenne is van stroom te voorzien met een power inserter via het 12 volt boordnet of de bijna altijd op de TV aanwezige USB aansluiting.

Bovendien is de kwaliteit van een interne tuner over het algemeen beter dan die van een externe ontvanger via HDMI. Biedt ajb gewoon die optie via een smartcard ook aan en houdt ook deze grote groep Digitenne gebruikers tevreden!
Vreemd als iets mij bekent staat als iets zonder vrije apparatuur keuze is het wel IPTV. Zo heb je bij KPN iTV zeker geen vrije apparatuur keuze en ook nooit gehad.

Okay, de illegale IPTV pakketten hebben wel vrije apparatuur keuze, maar of dat nu wordt bedoelt?

Ik kom bij toeval hierlangs maar KPN Interactieve TV is een product of dienst IPTV het protocol wordt gebruikt voor die dienst. Ik zie vaker dat de term Internet Protocol TeleVision wordt gebruikt als gaat over het product TV via een provider.
Reputatie 7
Badge +28

Zojuist een nieuwe LG TV gekocht voor op de boot met Digitenne. Wat een onzin dat Digitenne klanten geen gebruik zouden willen maken van een insteekkaart! Is ons als klanten iets daarover ooit iets gevraagd? Vooral in de boot of caravan is de ruimte schaars en 220V beperkt aanwezig. Een insteekkaart biedt dan uitkomst. De antenne is van stroom te voorzien met een power inserter via het 12 volt boordnet of de bijna altijd op de TV aanwezige USB aansluiting.

Bovendien is de kwaliteit van een interne tuner over het algemeen beter dan die van een externe ontvanger via HDMI. Biedt ajb gewoon die optie via een smartcard ook aan en houdt ook deze grote groep Digitenne gebruikers tevreden!


@SKerstel :

Jouw onvrede over het ontbreken van de insteekkaart kan ik niet wegnemen. Sterker nog, ik begrijp jou volledig.

Maar ergens anders kan ik jou misschien wel mee helpen. Want de twee nieuwe ontvangers (ZTE en Rebox) hebben allebei een 12 volts-aansluiting. Je kan dus op de boot kijken via 12 volt. Je hebt dan wel een speciaal kabeltje nodig om de ontvanger aan te sluiten op jouw 12-volt-netwerk. Als je zo'n kabeltje niet hebt liggen, kan je daarvoor het beste naar de elektro-speciaalzaak gaan.
Kan een moderator hier eens vertellen of KPN nog iets doet met de grote vraag naar de mogelijkheid om ook in het nieuwe systeem weer gebruik te kunnen maken van insteekmodules?
Reputatie 7
Badge +16
Dat is al vaker gedaan, een moderator kan je niet veel meer vertellen dan dat de CI module er voorlopig niet komt.
Ik zou ook graag de reden daarvan vernemen. ‘T is toch raar dat hier niets mee wordt gedaan, terwijl er zo veel vraag naar is? En dat in deze wereld waar zo veel mogelijk is. Voor mij onbegrijpelijk.
Ik zou ook graag de reden daarvan vernemen. ‘T is toch raar dat hier niets mee wordt gedaan, terwijl er zo veel vraag naar is? En dat in deze wereld waar zo veel mogelijk is. Voor mij onbegrijpelijk.
Een van de redenen noemt Noordzee in het starttopic.

De andere reden lijkt mij wel voor de hand liggend pure centen kwestie vermoedelijk mede ingegeven door de content leveranciers. Als er een goede methode zou bestaan om die kaartjes aan een inlog optie te koppelen dus dat ze de € 5,00 in rekening kunnen brengen is er geen reden om dit niet mogelijk te maken.

Niet iedereen zal het zo zien in mijn ogen gaat deze verplichting tot alleen KPN kastjes regelrecht in tegen het eindapparaten besluit.

Alles gaat om de omzet bij Telfort wordt niet voor niks dvb-c uitgeschakeld ook deze klanten waar ik bij hoorde moeten voor extra ontvangers gaan betalen of genoegen nemen met het aanbod via de app en dit streamen naar een extra tv.
Reputatie 7
Badge +28
Er zijn dus meerdere redenen te bedenken.

Het is nu drie maanden geleden dat ik dit topic gestart heb. Inmiddels vermoed ik dat het niet aanbieden van opnemen ook hiermee te maken heeft. Als je een insteekkaart gebruikt, kan je die ook in ontvangers steken waarmee je kunt opnemen. Om redenen van copyright zie je de laatste tijd dat het door diverse providers steeds moeilijker wordt gemaakt om zelf programma's op te nemen.

Alleen zijn de providers (en dus ook KPN) niet echt scheutig met mededelingen doen over dit onderwerp. Ik heb zo een vermoeden dat er nog het een en ander speelt op de achtergrond.
Dat bemoeilijken van opnames en wat wel of niet mag worden terug gekeken wordt ook door Talpa en consorten gedicteerd. Dat is allemaal vrij voor de hand liggend de samenwerking met commerciële kanalen om gerichte reclame te willen aanbieden bewijst al de belangen verstrengeling en disrespect naar de consument.
Waardeloos verhaal dit. Ik heb een in de badkamer ingebouwde TV die alleen met een digitenne insteekkaart kan functioneren. Deze TV is waterdicht en ook voorzien van een waterdichte afstandsbediening zodat alles veilig te gebruiken is. Een losse ontvanger bijplaatsen is dus in mijn situatie letterlijk onmogelijk. KPN zegt hierop alleen maar dat ze 'helaas geen oplossing' hebben.. en daar wordt t mee afgedaan. Ik kan mijn €2k TV vanaf volgende maand gewoon weg kieperen! Daar ben je dan al jaren lang klant voor... triest hoor