Waarom geen Digitenne insteekkaart meer na de omruiling? Dit is de reden...

  • 6 January 2019
  • 42 reacties
  • 12828 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28
Regelmatig worden hier vragen gesteld over het niet meer kunnen gebruiken van een insteekkaart na de omwisseling van Digitenne-ontvangers. Veel klanten bekijken nu nog het oude Digitenne in SD via DVB-T. Daarvoor kan je inderdaad gebruik maken van een insteekkaart. Handig, want dan hoef je maar één afstandbediening in gebruik te hebben.

Na de omwisseling van DVB-T naar DVB-T2 kan je geen gebruik meer maken van een insteekkaart. Je oude insteekkaart gaat niet meer werken na de switch.

Heel begrijpelijk dat niet iedereen hier blij mee is. Er is ook een andere kant van het verhaal:

Uitzendingen in SD via DVB-T zijn niet meer van deze tijd. Sterker nog: Het beeld doet pijn aan mijn ogen. Zeker als je dadelijk het nieuwe HD-beeld gaat meemaken. Hier in Drenthe zijn we al over en daar ben ik best blij mee. Het is trouwens de overheid die KPN heeft verplicht tot deze overgang. Is een eis met betrekking tot de nieuwe vergunning.

De reden dat er op dit moment nog geen insteekkaart is, komt doordat bijna niemand een TV gebruikt die geschikt is voor de standaard H.265/HEVC. Deze TV's worden pas sinds ongeveer een jaar verkocht in de winkels. De meeste UHD (4K) TV's hebben nog de standaard H.264. Op deze (en oudere) TV's moet je dus wel een settopbox gebruiken. KPN heeft aangegeven dat in de toekomst er mogelijk een insteekkaart gaat komen. Maar op dit moment is dat zinloos, omdat de meeste klanten daar gewoon niet klaar voor zijn. Vergeet ook niet, dat veel klanten Digitenne bekijken op de camping of in een slaapkamer. Daar staat zelden een ultramoderne TV.

Na de omwisseling ga je altijd gebruik maken van een settopbox-ontvanger. KPN levert twee verschillende ontvangers, een ZTE en een Rebox. Beide ontvangers werken op dezelfde wijze.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Jaren geleden 3 digitenne ontvangers GEKOCHT, ook een CI-module met smartcard GEKOCHT.
Ik voel me behoorlijk opgelicht door KPN, kan ik alles in de kliko doen.
Het is toch idioot dat ik nu moet gaan huren en extra betalen.
KPN de deur uit doen, is wat er gedaan moet worden door alle benadeelde klanten.
Gr
Terra2

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +28
@rmvgend

Wat voor type TV heb jij?
@rmvgend

Wat voor type TV heb jij?


Een Aquasound ASV2256D, heeft een DVB-T tuner en analoog ingebouwd.
Heb juist voor deze gekozen omdat er in mijn woongebied geen kabel TV wordt aangeboden.

En werkt prima.. nu nog wel 😞
Reputatie 7
Badge +28
@rmvgend :

Dan heb ik helaas slecht nieuws voor jou.

Jouw TV heeft H.264 on board en dus niet het moderne H.265/HEVC.
Dit betekent dat een insteekkaart nooit gaat werken in jouw TV. Je zal dus altijd een settopbox-ontvanger nodig hebben.

Dit geldt trouwens voor 90 tot 95% van de TV's die in Nederland gebruikt worden.
Reputatie 2
Regelmatig worden hier vragen gesteld over het niet meer kunnen gebruiken van een insteekkaart na de omwisseling van Digitenne-ontvangers. Veel klanten bekijken nu nog het oude Digitenne in SD via DVB-T. Daarvoor kan je inderdaad gebruik maken van een insteekkaart. Handig, want dan hoef je maar één afstandbediening in gebruik te hebben.

Na de omwisseling van DVB-T naar DVB-T2 kan je geen gebruik meer maken van een insteekkaart. Je oude insteekkaart gaat niet meer werken na de switch.

Heel begrijpelijk dat niet iedereen hier blij mee is. Er is ook een andere kant van het verhaal:

Uitzendingen in SD via DVB-T zijn niet meer van deze tijd. Sterker nog: Het beeld doet pijn aan mijn ogen. Zeker als je dadelijk het nieuwe HD-beeld gaat meemaken. Hier in Drenthe zijn we al over en daar ben ik best blij mee. Het is trouwens de overheid die KPN heeft verplicht tot deze overgang. Is een eis met betrekking tot de nieuwe vergunning.

De reden dat er op dit moment nog geen insteekkaart is, komt doordat bijna niemand een TV gebruikt die geschikt is voor de standaard H.265/HEVC. Deze TV's worden pas sinds ongeveer een jaar verkocht in de winkels. De meeste UHD (4K) TV's hebben nog de standaard H.264. Op deze (en oudere) TV's moet je dus wel een settopbox gebruiken. KPN heeft aangegeven dat in de toekomst er mogelijk een insteekkaart gaat komen. Maar op dit moment is dat zinloos, omdat de meeste klanten daar gewoon niet klaar voor zijn. Vergeet ook niet, dat veel klanten Digitenne bekijken op de camping of in een slaapkamer. Daar staat zelden een ultramoderne TV.

Na de omwisseling ga je altijd gebruik maken van een settopbox-ontvanger. KPN levert twee verschillende ontvangers, een ZTE en een Rebox. Beide ontvangers werken op dezelfde wijze.
Reputatie 2
Mijn 1,5 jaar oude mobiele 19" Samsung TV heeft al de mogelijkheid voor de nieuwe standaard.
Op mijn zeilboot zit ik al helemaal niet te wachten op een setup box die extra stroom vreet, ook al is het maar 1A.
Wij hebben het niet, wij maken het niet, u krijgt het niet. Misbruik van monopoliepositie noem ik het.
Reputatie 2
leeftijd TV aangepast, sorry
Andere insteek, als via DVB-C en DVB-S gewoon zonder poespas HD kan worden door gegeven zie ik persoonlijk geen noodzaak voor DVB-T2 .

Ik vond zojuist dit artikel wat mijn vermoeden bevestigd het gaat puur om de grote van de data stream die codec H.265 is er blijkbaar al ruim 9 jaar hoezo modern??

https://nl.hardware.info/artikel/5126/h265-aka-hevc-videocodec-van-de-toekomst#opvolger-van-h264

Afgaande op dat artikel hebben zouden alle 4K tv's vermoedelijk juist wel H.265 aan boord.
Anders zouden deze nooit de 4k content van Netflix en youtube kunnen tonen.
Andere insteek, als via DVB-C en DVB-S gewoon zonder poespas HD kan worden door gegeven zie ik persoonlijk geen noodzaak voor DVB-T2 .
Voor -C heb je een coax kabel nodig, voor -S een schotel. Daarvoor is er -T.
Verder is DVB-(C,S,T) is kwa kanaalcodering bij niet zo efficient als voor andere technieken, b.v. 4G.
In (bestaande) TV's de de keten van kanaalcodewring en videocodering vast met elkaar verbonden, d.w.z.de eindgebruiker heeft niet de mogelijkheid om gratis hier zaken anders te schakelen.

Ik vond zojuist dit artikel wat mijn vermoeden bevestigd het gaat puur om de grote van de data stream die codec H.265 is er blijkbaar al ruim 9 jaar hoezo modern??

Een standaard kan dan wel 'af' zijn en op papier bestaan en duidelijk zijn hoe je die in chips/hardware moet implementeren, dat kost gewoon miljoenen en je bent er echt niet zeker van dat dat 1 op 1 door consumenten wordt opgehoest. Daarnaast moet je ook rekening houden met licentiekosten. In het begin en voor kleine aantallen zijn die vaak hoog, zie b.v.
https://tweakers.net/nieuws/106951/licenties-voor-gebruik-hevc-videocodec-worden-goedkoper.html

https://nl.hardware.info/artikel/5126/h265-aka-hevc-videocodec-van-de-toekomst#opvolger-van-h264

Afgaande op dat artikel hebben zouden alle 4K tv's vermoedelijk juist wel H.265 aan boord.
Anders zouden deze nooit de 4k content van Netflix en youtube kunnen tonen.

Het is strict genomen niet 'nooit', je kan zeker H.264 content met 4K resolutie over internet transporteren, maar de bitrate is relatief hoog en de genoemde organisties moeten gewoon betalen voor internetbandbreedte danwel caching locaties enz. Dus als er een videocodering beschikbaar is die op zelfde resolutie en kwaliteit met beduidend lagere bitrate toekan, dan zal dat de strategie zijn.

Maar grote wereldwijde internetmedia bedrijven zou ik niet vergelijken met een Broadcast systeem van een ISP. Internetmedia bedrijven leunen extreem op software en internet en maar weinig op hardware. Men kan de videocodering per minuut, film, stream, gebruikersetting enz aanpassen. Google heeft o.a. eigen videocodering ingezet die licentievrij was/is.
Goede uiteenzetting echter de encoder is vrij de decoder staat blijkbaar vast begrijp ik uit datzelfde artikel. Die licentie kosten waren er blijkens meerdere bronnen niet voor h.264, voor h.265 lijkt dat anders te zijn.

Aangezien je aangeeft dat 4K ook met h.264 mogelijk is met de hogere bitrate is HD ook gewoon mogelijk. Het gaat mij er om dat de enige reden voor deze omzetting is ingegeven om zuiniger met de bandbreedte om te kunnen gaan en was HD zonder dit ook gewoonweg mogelijk. Wat in mijn ogen neerkomt dat de gebruikers hardware al klaar was voor HD.

Youtube zet volgens deze site vp9 in en blijkbaar ook gewoon h.264 vond ik elders.
Die licentie kosten waren er blijkens meerdere bronnen niet voor h.264, voor h.265 lijkt dat anders te zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC#Licensing
Volgens mij valt Digitenne TV content niet onder "... H.264 encoded Internet video that is free to end users." Voor de genoemde datum moesten internetbedrijven wel degelijk betalen voor H.264, dus was er veel gaande om een 'vrije' video codering beschikbaar te hebben, even simpel gezegd.

Voor HVEC https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Video_Coding#Patent_license_terms

KPN lijkt zich niet te realiseren dat het niet voor iedereen mogelijk is om een losse set-topbox met hdmi te gebruiken. 

Mijn auto heeft bijvoorbeeld wel de mogelijkheid voor DVB-T2/HEVC ontvangst met een CI kaart, maar een HDMI ingang zit er echt niet op (en ja, je kunt alleen bij stilstand kijken).

Zo ook bij boten, sommige campers en ga zo maar door. 
En in de gevallen waarbij je wel de keuze hebt uit een CI module en HDMI poorten wil je niet altijd de HDMI ingangen die je al voor andere dingen gebruikt opgeven. 

En laten we eerlijk zijn: Het kastje wat KPN levert is lelijk, heeft naast een HDMI poort van je TV ook nog stroom nodig waardoor de draden-bundel lelijke proporties aanneemt. 

Ik heb het enige gedaan dat ik nog kon bij gebrek aan een CI kaart en dat is Digitenne (na 17 jaar!) opzeggen. 

Reputatie 4
Badge +1

Ik hoop dat KPN ofwel de regionale zenders nog eens zal toevoegen aan de iTV app, ofwel toch nog insteekkaarten gaat leveren, want op het moment van spreken zou ik namelijk nu via de app de meeste zenders kunnen kijken op mijn TV, maar een antenne moeten gebruiken om de regionale te ontvangen.

Ik zou liever of de een of de ander gebruiken (liever de app, maar toch, met een insteekkaart zou je ook nog radio kunnen ontvangen).

Ik vind het ook heel jammer dat de insteek kaart verdwenen is. Ik heb op de camping een tv in de caravan en een tv onder mijn overkapping. Twee antennes aangeschaft en twee Digitenne ontvangers met insteekkaart. Als ik buiten tv wilde kijken alleen kaart wisselen van binnen naar buiten ontvanger en lekker kijken. Kan dus niet meer en kan 1 ontvanger weggooien. Jammer hoor!! Moet nu de ontvanger zonder kaart verhuizen naar tv onder overkapping!! Errug jammer KPN !!!!

Reputatie 7
Badge +28

@Gunny61 

Zijn beide TV's geschikt voor DVB-T2 h.265 / HEVC? Ik betwijfel dat, want alleen de TV's van de laatste twee jaar hebben soms die specificaties on board. In oudere TV's zal een eventuele insteekkaart niet werken.   

Aan dit antwoord heb ik toch helemaal niets! Het blijft gewoon zwaar k…. dat ik niet meer kan doen zoals ik beschreven heb. Het is mijn inziens gewoon een geldkwestie. Als ik hetzelfde wil blijven doen moet ik nog een ontvanger kopen. Maar oké mijn vraag is beantwoord!!

Reputatie 7
Badge +28

Voor de geïnteresseerden : 

Het is nu weer mogelijk om Digitenne te ontvangen met een insteekkaart CI+-module) :