Beantwoord

Waarschijnlijk is de antenne defect

  • 13 June 2019
  • 21 reacties
  • 363 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Hallo,

Ik heb vandaag de nieuwe ontvanger binnen gekregen. De ZTE 7200.
Meteen aangesloten en getest. Maar het lijkt maar niet te lukken om iets van ontvangst te krijgen.

Bij mijn oude ontvanger werkte het ook al maanden niet meer. (gebruik het niet zo vaak zoals je leest, moest daar nog steeds voor bellen) Ik hoopte stiekem dat met de nieuwe ontvanger het probleem opgelost zou zijn.

Zou het kunnen dat de antenne stuk is omdat zowel mijn oude als nieuwe ontvanger geen beeld krijgen??

Hoor graag hoe ik een nieuwe antenne kan verkrijgen, denk dat dat de oplossing is.

Groet Ton
icon

Beste antwoord door Noordzee 16 June 2019, 10:36

Bekijk origineel

21 reacties

Hoi, Ton. Welkom op het forum 😄
Brandt het lampje/ledje op de antenne als de ontvanger aan staat?
Reputatie 3
Badge
Hoi Peter,

Er zit geen lampje op. Tenminste ik heb hem nog nooit gezien.

De antenne kom ergens uit eind 2001 of begin 2002, ik denk dat dat de eerste antenne is die Digitenne heeft uitgegeven. Die zat toen in het startpakket.

Gr Ton
Toen bestond Digitenne nog niet. Het is in 2004 in het Westen gekomen en dec. 2006 was het landelijk. Jarenlang werd deze antenne meegeleverd. Daar zit een (geel) ledje in de voet. Dat moet branden.

ALLE antennes van Digitenne hebben een ledje. Ze zijn namelijk altijd actief geweest.

Latere versies v4, v5 hebben een blauw oplichtend rondje bij de kabelinvoer.
Reputatie 3
Badge
Hoi Peter,

Dacht echt dat ik in 2002 al Digitenne had. In 2001 had ik namelijk mijn woning gekocht en heb een aantal maanden zwart gekeken tot multikabel mij afsloot. Zal dan net iets langer dan een paar maanden hebben geduurd ;-)

Maar in ieder geval ik was de eerste bij ons in de duurt. Had in het begin ook slechte ontvangst. Digitenne is destijds nog bij mij geweest om de signaalsterkte in de buurt te meten. Aan de hand van die meting in mijn postcode gebied toen geschrapt. Nieuwe klanten konden toen geen lid meer worden op die postcode. Pas jaren werd het signaal weer beter en kon iedereen kijken....
Maar goed. Lang verhaal..... Pfff :-(

Ik heb deze antenne dus al sinds de 2002 proefperiode. Er staat geen sticker op van Funke en een lampje kan ik niet ontdekken of hij brand niet. De vorm is overigens wel hetzelfde als de link die jij doorstuurt.

Gr Ton
De vorm is overigens wel hetzelfde als de link die jij doorstuurt.

Dan zit er zéker een ledje in de voet. Wat móet branden als de ontvanger aan staat. Dat is dus niet het geval dus ... is deze antenne stuk! (tja)

Je kunt van KPN een nieuwe krijgen. Alleen zal het wel even (2 dagen) kunnen duren voordat een moderator hier komt aangezien je vraag hier nog heel jong is. Maar ik zal ze tóch maar even van je vraag op de hoogte brengen. Een nieuwe antenne kopen is trouwens niet zo duur: € 17,50.

Om een antenne toegestuurd te krijgen zijn wel je naam, postcode + huisnummer, en klantnummer minimaal nodig. Vul deze in op je forumprofiel.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Peter,

Dacht echt dat ik in 2002 al Digitenne had. In 2001 had ik namelijk mijn woning gekocht en heb een aantal maanden zwart gekeken tot multikabel mij afsloot. Zal dan net iets langer dan een paar maanden hebben geduurd ;-)

Maar in ieder geval ik was de eerste bij ons in de duurt. Had in het begin ook slechte ontvangst. Digitenne is destijds nog bij mij geweest om de signaalsterkte in de buurt te meten. Aan de hand van die meting in mijn postcode gebied toen geschrapt. Nieuwe klanten konden toen geen lid meer worden op die postcode. Pas jaren werd het signaal weer beter en kon iedereen kijken....
Maar goed. Lang verhaal..... Pfff :-(

Ik heb deze antenne dus al sinds de 2002 proefperiode. Er staat geen sticker op van Funke en een lampje kan ik niet ontdekken of hij brand niet. De vorm is overigens wel hetzelfde als de link die jij doorstuurt.

Gr Ton


Even een stukje historie:

In het najaar van 2002 zou het Digitenne-signaal actief worden in het gebied rond Amsterdam, Haarlem, Alphen aan den Rijn, Hilversum en Almere. De introductie wordt echter uitgesteld tot het voorjaar van 2003. Vanaf 1 mei 2004 is Digitenne in vrijwel de gehele Randstad te ontvangen. De rest van het netwerk kon pas een paar jaar later worden uitgerold, omdat eerst het analoge televisiesignaal uit de lucht gehaald moest worden.
In het voorjaar van 2004 kochten Nozema en KPN tevens elk 10% van de aandelen in Digitenne over van het NOB, omdat het NOB niet meer investeerde. Vanaf het najaar van 2004 begon KPN ook zelf met de verkoop van het Digitenne-zenderpakket onder de naam KPN digitale TV. Bestaande internet- en/of telefoonklanten van KPN kregen korting op de abonnementsprijs.

Ook ik was één van de eerste pioniers wat betreft Digitenne. Ik had al een ontvanger ver voordat KPN begon met het eigen zenderpakket. Dat was destijds (begin 2003) een Brainwave met een blauw Digitenne-kaartje.
Reputatie 7
Badge +28
Ik moet die antenne ook nog ergens achter de luiken hebben liggen, maar ik kan mij inderdaad ook geen lampje herinneren.
Reputatie 7
Badge +21
Goedenavond @Ton_Heeremans, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

We zijn in ieder geval weer een stukje wijzer geworden van alle reacties, super! 🙂 Voor jou heb ik inmiddels een nieuwe antenne aangevraagd (met montageset, mocht je hem buiten willen ophangen). Deze krijg je zo snel mogelijk, maar kan inderdaad enkele werkdagen duren. Zou je willen terugkoppelen, op het moment dat de nieuwe antenne geïnstalleerd is, of dit de oplossing is voor jou? 😉
Reputatie 3
Badge
Hallo Susan,

Super bedankt voor het opsturen alvast. Als hij binnen is ga ik het meteen testen en zal ik hier een update plaatsen.

Alle andere uiteraard ook bedankt!

Gr Ton
Reputatie 7
Badge +28
@Ton_Heeremans

Heb je de antenne inmiddels al ontvangen? Plaats de antenne bij voorkeur buiten op een zo hoog mogelijke plek. Met de 10 meter lange kabel erbij kan je vast wel een goede plek daarvoor uitzoeken.

Als de antenne aangesloten op de ontvanger, kan je de installatie uitvoeren:

1/ Ga in het menu eerst is terug naar de fabrieksinstellingen.
2/ Geef dan een opdracht uitgebreid zenders zoeken.
3/ Doe daarna een software-update indien daarom gevraagd wordt.
4/ Laat de ontvanger de eerste minimaal een uur lang aanstaan. De abonnementsstatus in jouw menu kan dan verspringen van Nee naar Ja.

Is het gelukt met de installatie?
Reputatie 3
Badge
Hallo allemaal!

Antenne ontvangen en zojuist aangesloten. Spreekt voor zich allemaal. Kan bijna niets fout aan gaan denk ik.

MAAR.... Ik zie bij het aanzetten van de ontvanger even snel een Digitenne logo op de tv verschijnen en vervolgens springt hij op zwart.

Op de ontvanger zelf zie ik iets meer gebeuren.
Na het aanzetten staat er DL, dan rA dan good en dan alleen maar 88888.

Heb al even gewacht en nogmaals opgestart, stekkers e.d. gecontroleerd. Maar er lijkt iets niet goed te gaan.

Iemand enig idee wat ik fout doe?
Reputatie 3
Badge
O ja, via de afstandsbediening kan ik klikken op ant of menu of elke andere knop maar gebeurt niets. Alleen de aan en uit knop doet iets....
Reputatie 3
Badge
Opgelost!!!!
Heb zelf even door het forum gebladerd... Knap kind hè!

Iedereen nogmaals bedankt!

Gr Ton
Reputatie 7
Badge +28
Fijn Ton !

Heb je nu een stabiel beeld op alle zenders?

Staat de abonnementsstatus in het menu al op ja?
Mijn complimenten, Ton! 😁 (wat was nou het probleem? Bleef tv niet op de goede ingang staan?)

Ontvanger aan laten totdat abonnementstatus op Ja staat. (zie menu abonnementstatus)
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Ton_Heeremans, Susan is een aantal dagen vrij, daarom duurde het even voordat je een reactie kreeg. Wel goed om te lezen dat je het zelf hebt opgelost. Mocht je toch nog tegen problemen aanlopen, weet je ons te vinden!
Reputatie 7
Badge +28
Fijn Ton !

Heb je nu een stabiel beeld op alle zenders?

Staat de abonnementsstatus in het menu al op ja?


@Ton_Heeremans

Ik vraag toch nog even een bevestiging over het bovenstaande. Want je schreef in je openingbericht dat je Digitenne niet zo vaak gebruikt.



Bij mijn oude ontvanger werkte het ook al maanden niet meer. (gebruik het niet zo vaak zoals je leest, moest daar nog steeds voor bellen)

Het is nu echter wel van belang dat je binnen een week de abonnementsstatus op Ja hebt staan . Heb je dit al gecontroleerd?
Reputatie 3
Badge
Hoi Noordzee,

Ik heb stabiel beeld
Abonnement status? Geen idee. Ik heb alles geïnstalleerd en het werkte. Zal eens kijken of ik daar iets over kan vinden.
Ik gebruik Digitenne amper. De laatste paar maanden zo ie zo niet meer omdat het toen helemaal niet meer werkte, waarschijnlijk dus door de defecte antenne. Nu werkt het weer super.

Laat het straks weten!
Reputatie 7
Badge +21
Fijn om te lezen Ton! Abonnement status kan je vinden onder menu > abonnement status 😉 Staat deze op 'Nee', laat de ontvanger dan even een uurtje aan staan.
Reputatie 3
Badge
Status stond inderdaad op nee. Heb de ontvanger vannacht aan laten staan en vanmorgen stond hij op JA.

Ik hoef nu dus helemaal niets meer te doen? Want waarschijnlijk gaat hij nu weer voor een paar weken uit.
Reputatie 7
Badge +28
Top, goed gedaan. 👌🏼
Het handigste is dat je de ontvanger minimaal eens in de 14 dagen een uurtje aan laat staan. Dan kan de ontvanger activatiesignalen en updates oppikken.

Reageer