Beantwoord

Wat is er nou veranderd?

  • 9 July 2019
  • 15 reacties
  • 371 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Toen ik vanmorgen de Digitenne-tuner aanzette zijn er wat kanalen veranderd. Ik zie nu bijv. dat ik ook Omroep Zeeland heb (wat moet ik daar mee in Dordrecht?), en alle kanalen die ik geblokkeerd had (want geen interesse in) moest ik opnieuw blokkeren.

Maar van een verbeterde beeldkwaliteit merk ik niets. Volgens mij moet er 'HD' in het omroeplogo staan, en dat zie ik niet.
icon

Beste antwoord door Noordzee 9 July 2019, 21:24

Bekijk origineel

15 reacties

Nee, er staat bij geen enkele zender meer HD bij het logo, omdat het al een paar jaar de norm is en niet meer iets speciaals. Ook bij de zendernamen zet KPN geen HD.

Het beeld is van de slechtste SD kwaliteit naar de beste HD kwaliteit gegaan, beter dan de kabel. Dat zié je toch? Hij is toch wel met een HDMI kabel verbonden met je HD-tv?. Met SCART zal het inderdaad maar weinig verschil maken, al is het wel ietsje beter dan het was.

Ik zit momenteel te genieten van het prachtige beeld i.c.m. tennis en wielrennen! 😃
Tot gisteren vond ik Digitenne echt een absolute noodvoorziening, maar nu...
Reputatie 5
Badge +4
met HDMI is het inderdaad beter,maar via scart is het nu minder omdat de zxv7200 cvbs ipv RGB op de scart geeft. Dit gaf de tf5300k wel
Ikzelf vind het via scart nu beter dan het was.

Eerst die brakke SD kwaliteit weliswaar via SCART RGB (blijft brak)
Maar nu een heel erg goede aanvoer via CVBS (vind ik nu mooier dan situatie 1)
Maar uiteraard staat Digitenne hier nu ook via HDMI 😁
Reputatie 7
Het beeld is van de slechtste SD kwaliteit naar de beste HD kwaliteit gegaan, beter dan de kabel.
De bron is nog altijd de 1080i die van de zender afkomstig is en beter dan dat zal het niet worden zolang de bron niet van hogere kwaliteit is. De kwaliteit van Digitenne zal dus eigenlijk niet beter kunnen zijn dan de HD-"Glas" zenders via het vaste net.
Ik ga er inderdaad van uit dat Digitenne nu gelijk is aan HDglas, @wjb Het is echt 'spatje' scherp. 😃.
Reputatie 7
Badge +28
Toen ik vanmorgen de Digitenne-tuner aanzette zijn er wat kanalen veranderd. Ik zie nu bijv. dat ik ook Omroep Zeeland heb (wat moet ik daar mee in Dordrecht?), en alle kanalen die ik geblokkeerd had (want geen interesse in) moest ik opnieuw blokkeren.

Maar van een verbeterde beeldkwaliteit merk ik niets. Volgens mij moet er 'HD' in het omroeplogo staan, en dat zie ik niet.


Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je geen beter beeld ervaart, want het verschil t.o.v. de oude situatie is aanzienlijk.

Naast de al eerder gegeven tip om een HDMI-kabel te gebruiken, kan je ook nog even naar de resolutie kijken in het menu van jouw TV. Die mag je op 1080P zetten als dat mogelijk is. Verder is het beter om beeldverbeteraars van jouw TV uit te zetten.

Probeer anders even het volgende metje Digitenne-ontvanger:
1/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen.
2/ Doe een software-update indien jouw ontvanger daarom vraagt.
3/ Geef daarna een opdracht uitgebreid zenders zoeken.
4/ Blokkeer daarna (opnieuw) de zenders die je niet wilt zien.

Geven deze tips (voor zowel jouwe TV als jouw ontvanger ) een verbetering van je beeld?
Reputatie 1
Badge
De tuner is met HDMI aangesloten op een 32 inch Samsung Smart TV van enkele jaren oud. De beeldinstelling is 1920x1080/50p ('Auto' instelling). Beeldinstellingen van de TV staan op de fabrieksinstellingen Er is geen software update beschikbaar en ik heb uitgebreid zenders gezocht. De graphics bij sportwedstrijden (kleine tekstblokjes met namen en uitslagen van sporters) zijn nog steeds onscherp en slecht leesbaar. Bij kennissen met KPN Glas-internetTV zijn deze graphics wel scherp en goed leesbaar, vandaar mijn opmerking.
Echt raar. Hier ook een 32 inch Full HD (gekocht begin 2013). En het is haarscherp. Scherper dan HD bij KPN ITV. En net zo scherp als de HDglas kanalen 661 t/m 670 bij mijn moeder.
Zelfs de kleinstje lettertjes zijn nu leesbaar. Dat waren ze tot gisteren absoluut niet.

Check eens even de output naar je TV.
Menu > instellingen > Beeld instellingen.
Wat staat daar grijs gemarkeerd onder HDMI opties en wat staat daar vlak naast?
Reputatie 7
Badge +28
Ergens gaat er iets niet goed. Heb je nog andere HDMI-kabel in huis? Er zijn namelijk verschillende soorten HDMI-kabels op de markt.
Reputatie 1
Badge
In het menu Beeldinstellingen staat geen menu-optie HDMI. De TV is Samsung UE32J5200, modeljaar 2015. https://tweakers.net/pricewatch/457388/samsung-ue32j5200-zwart/specificaties/

Ik heb alleen de HDMI-kabel die bij de tuner zat. Deugt die niet, dan?
Je hebt toch een Digitenne ontvanger van KPN. Dáárin bedoel ik. Beeldkwaliteit kan je niet eens op je tv instellen, dat moet op de ontvanger. Het menu v.d. ontvanger dus.

Bij mij is het ook via de HDMI-kabel aangesloten die erbij zat. Haarscherp dus. Die kabel is wat mij betreft prima.
Reputatie 7
Badge +28
Op de TV kan je (zoals hierboven al geschreven) wel wat instellingen veranderen, zoals de resolutie en beeldverbeteraars.
Reputatie 1
Badge
Je zei er niet bij dat ik dat in de tuner moest nakijken. 🙂
De HDMI instelling staat op Auto, als ik dit wijzig in 1080p50 (of 480p) zie ik nog steeds geen verschil.

De reden waarom ik het eigenlijk vroeg was dat ik meende gelezen te hebben dat de HD-kanalen pas later beschikbaar zouden komen, ik meen dat ik oktober had gelezen. Nu kan ik dit echter nergens meer in de info van KPN vinden, dus ik denk dat ze daar oktober vorig jaar mee bedoelden. Ik zal nog wel eens wat andere uitzendingen bekijken, mischien valt het dan wel op dat het beeld beter is.
Zoals gezegd, als ik bij kennissen met KPN HD Glas TV kom zeg ik altijd meteen: wat hebben jullie toch een mooi scherp beeld. Mischien deugt mijn TV wel niet meer☹️.
Reputatie 7
Badge +28
HD is sinds vandaag bij jou aanwezig. Wel gaan op 3 september 2019 nog wat frequenties wijzigen.
Mischien deugt mijn TV wel niet meer.

Was mijn gedachte ook even. Kan het me echter niet voorstellen. Dit model was te koop v.a. augustus 2015 tot en met ca. december 2018.
Maar dan nog kan het aan de tv liggen.

De ontvanger is de énige plek waar je de HDMI output op kunt instellen (720p, 1080i, 1080p enzo) dus daarom noemde ik het niet. Solly. 😕

Nogmaals: Digitenne heeft nu dezelfde beeldkwaliteit (i.i.g. op de NLD-se zenders) als de HDglas kanalen via KPN ITV (661 t/m 670). Alleen CNN en Ketnet zijn niet in HD.
RTL4 (net aan) is nóg scherper dan via de HD van KPN over koperdraad (kanalen 1 t/m 538 )

Reageer