Wat is het energie verbruik van Digitenne?

  • 26 September 2022
  • 5 reacties
  • 137 keer bekeken

Een vriend van mij was bezorgd over het gebruik van cloud opslag. Na wat onderzoek bleek dat het vooral om zoek-opdrachten die zoveel energie kosten maar alles bleek in het niets te vallen bij het streamen van video's. 
Ik denk dat als je echt milieubewust bent dat je dan terug moet gaan naar digitenne. 

Klopt dat, zijn er onderzoeken naar gedaan?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Waar gaat dit over? Welk apparaat gebruikt er veel stroom denkt u?

Volgens mij is het de tv zelf die veruit het meeste stroom gebruikt. Als ik alleen de tv ontvanger aan heb staan en verder niets, dan gebruikt dat zo'n 5 watt. Zet ik de tv aan, dan zit ik zo aan de 60 watt.

Ik bedoel de infrastructuur van KPN. Om een programma te kunnen zien moet er een gigantische hoeveelheid data verstuurd worden voor iedere keer dat een gebruiker TV kijkt. Bij digitenne wordt deze data in één keer naar alle gebruikers verstuurd.

Zie dit artikel in Kassa:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/hoe-beinvloedt-jouw-browsergedrag-je-energieverbruik
De conclusie was netflixen e.d. is het ergste qua energieverbruik. 

 

Reputatie 7
Badge +24

Hi Arjan, welkom hier. 

Om eerlijk te zijn weet ik dit niet. Bij alle systemen moet je ook rekening houden met hoe die bedrijven hun infrastructuur hebben geregeld, bijvoorbeeld de opslag en server van Netflix, de codering, de kwaliteit van de stream. Er zijn zoveel variabelen dat je dit niet snel duidelijk kunt krijgen. Ik weet namelijk ook niet hoeveel energie het kost om Digitenne uit te zenden via alle masten en vanuit de bron weer naar die masten. 

 Interessante gedachte

Ik bedoel de infrastructuur van KPN.

Daar dacht ik ook direct aan.

De zenders slingeren aardig wat energie de lucht in, en dan nog wat verlies in de vorm van warmte er bij.

Hier krijg je een indruk :

https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/index.html

Klik maar eens wat rond, UHF is voor DVB-T cq digitenne ( VHF voor DAB+ )

Het uitgestraalde vermogen is inclusief antenne “versterking” eigenlijk bundeling.

Voor de tijd van DVB-T waren er minder TV zenders (opstelpunten) maar wel met veel meer vermogen.

Lopik 2 & 3 waren 1 Mw ERP om maar eens wat (!) te noemen.

En de middengolf zenders waren zeker echte energieslurpers.

 

war betreft energie besparen zou KPN eens de hand in eigen boezem moeten steken.

ik heb digitenneTV en internet via koperdraad zowel het digitennemodem als de experiabox zijn

stroomslurpers alleen al omdat zo warm zijn dus geen energiezuinig ontwerp.

ik heb dit opgelost door digitenne alleen in te schakelen als ik TV kijk en de experiabox v6 om te 

ruilen naar versie v10.

zo heb ik 300 wat minder energie gebruik per dag