Vraag

Wederom slechte ervaring met KPN

  • 2 April 2019
  • 12 reacties
  • 371 keer bekeken

Gisteren werd ik gebeld door een KPN-medewerker met de vraag of hij met mij zou mogen kijken of mijn abonnement aantrekkelijker gemaakt kan worden of dat hij er voordeel voor mij uit zou kunnen halen of dat hij het voordeliger zou kunnen maken.

Nou dat klinkt leuk! Dus ik blijf vervolgens 13 minuten aan de lijn....

Eind van verhaal is dat ik niks meer heb aan mijn tv met ingebouwde dvb-t 2 tuner die ik speciaal gekocht heb met het oog op de toekomst.
...Er weer een vervelend los kastje met extra afstandsbediening voor terugkomt. (Ik geloof dat ik een déja vu heb uit een ver verleden)
... En dat ik juist éxtra moet gaan betalen voor een tweede tv terwijl ik nu gewoon de insteekkaart wissel tussen mijn tv in de slaapkamer en de huiskamer.

Tot slot zegt deze verkoper dat ik het kastje in een KPN-winkel op kan halen of dat ik het toegestuurd krijg. Dus ik antwoord: Ik ga liever naar de winkel om het op te halen. Waarop hij antwoord dat dat niet kan omdat het 'systeem' al gekozen heeft dat ik het toegestuurd krijg!
Mijn broek zakt nu nog verder af....

Waarom in hemelsnaam beginnen met bovenstaande openingszin als je juist slecht nieuws komt brengen, KPN!?

In het verleden heb ik al eens een zeer slechte ervaring gehad met een mobiel abonnement van de KPN.
Sindsdien probeer ik de KPN te mijden. Maar ze blijven me maar achtervolgen...
..met de overname van Digitenne door KPN in 2004
... en nu weer met de overname van Telfort!

12 reacties

Hallo @Anette M ,
Digitenne is altijd al van KPN geweest, zij zijn er zelfs mee gestart in het verleden.
Telfort is ook altijd van KPN geweest als low-budget-merk en alleen de naam Telfort verdwijnt.
Welk merk en type tv heb je precies?
Als deze Digitenne type II ondersteunt zou het gewoon moeten werken, maar dat kan ik voor je nakijken. Een antenne aansluiten op de antenne-aansluiting van de tv, zenders op zoeken en kijken, je ziet dan alleen NPO1, 2, 3 en 1 of 2 regionale zenders.
Zelf heb ik een Sony-tv, met ingebouwde Digitenne II, een eenvoudige sprietantenne van 10 euro er op aangesloten en heb perfect beeld van 5 zenders.
Reputatie 7
Hey @Anette M, welkom op het KPN forum. Heel zuur dat je (wederom) een slechte ervaring met ons hebt gehad. Ik begrijp goed dat een wijziging in de techniek, DVB-T2 voor Digitenne en daarbij ook een nieuwe tuner, niet handig uitkomt omdat je een nieuwe tv hebt met ingebouwde DVB-T2 kaarthouder. We hebben voor het CAS- idnummering gekozen, dus zonder losse Smartcards, vanwege de verminderde fraudegevoeligheid en de betere ondersteuning voor software updates. Ook is de vaste tuner zonder smartcard kleiner van formaat, wat dus weer een voordeel oplevert.

Goeie tips @Jan-D, met de juiste ingebouwde DVB-T2 kan de TS alsnog gebruik maken van FTA-kanalen op de nieuwe TV. Digitenne is inderdaad altijd al een KPN product geweest. Heb je hier nog vragen over Annete? stel ze hier dan gerust :)

Een klein beetje achtergrond en een lichte correctie. Telfort is in september 1996 ontstaan uit een joint venture tussen British Telecom en de Nederlandse Spoorwegen (NS). NS had langs een groot deel van zijn spoorwegnetwerk een glasvezelnetwerk liggen dat nauwelijks gebruikt werd. Het Britse bedrijf wilde graag op het Europees vasteland uitbreiden en dus had de combinatie wederzijdse voordelen. Telfort bood toen alleen nog maar een mobielnetwerk aan. In 2005 heeft KPN Telfort overgenomen en is het later gestart om als voordeelprovider Internet en TV aan te bieden. Ik denk dat je dat ook bedoelt, de dochteronderneming Telfort heeft zijn vaste diensten (internet en bellen) altijd al onder de KPN-paraplu aangeboden 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@Jan-D @Nadia

Ik moet jullie even corrigeren. @Anette M heeft gelijk met haar stelling dat Digitenne niet altijd van KPN is geweest. Als Digitenne-fan van het eerste uur weet ik dat nog goed. Als één van de eerste Nederlanders kocht ik lang geleden (2003) een Brainwave-ontvanger voor de ontvangst van de FTA-zenders. Destijds via de zendmast van Alphen aan den Rijn.

Een jaar later kwam KPN met de Samsung-ontvangers op de markt.

Als bewijs heb ik dit gevonden op Wikipedia:

In het najaar van 2002 zou het Digitenne-signaal actief worden in het gebied rond Amsterdam, Haarlem, Alphen aan den Rijn, Hilversum en Almere. De introductie wordt echter uitgesteld tot het voorjaar van 2003. Vanaf 1 mei 2004 is Digitenne in vrijwel de gehele Randstad te ontvangen. De rest van het netwerk kon pas een paar jaar later worden uitgerold, omdat eerst het analoge televisiesignaal uit de lucht gehaald moest worden.
In het voorjaar van 2004 kochten Nozema en KPN tevens elk 10% van de aandelen in Digitenne over van het NOB, omdat het NOB niet meer investeerde. Vanaf het najaar van 2004 begon KPN ook zelf met de verkoop van het Digitenne-zenderpakket onder de naam KPN digitale TV. Bestaande internet- en/of telefoonklanten van KPN kregen korting op de abonnementsprijs.
Begin 2006 telde Digitenne circa 60.000 en KPN circa 100.000 DVB-T-klanten.


Eind 2005 gaf KPN aan dat ze Nozema wilde overnemen, mede vanwege het belang in Digitenne. In het voorjaar van 2006 kreeg KPN daarvoor toestemming. Tevens nam KPN de resterende aandelen van de NOB over. Hiermee had KPN nu 90% van de aandelen van Digitenne in handen. De nieuwe naam voor Nozema Services werd KPN Broadcast Services.
KPN heeft sindsdien een semi-monopolie in de digitale ethermarkt. De overname was omstreden, mede omdat in de licentievoorwaarden stond dat de minister van Economische Zaken gerechtigd was de licentie in te trekken als een dominante telecomoperator een aanmerkelijk belang in Digitenne en daarmee de controle op Digitenne zou verkrijgen. Ondanks dat KPN een dominante operator is stonden de toenmalige ministers Laurens Jan Brinkhorst en opvolgend minister Joop Wijn van Economische Zaken en Gerrit Zalm van Financiële Zaken de overname toe. Joop Wijn heeft aan het eind van zijn ministerschap, als demissionair minister, de beleidsregel geschrapt.[3]
Vanaf het najaar van 2006 konden nieuwe abonnementen uitsluitend nog bij KPN worden besteld.
Reputatie 7
Badge +28


Tot slot zegt deze verkoper dat ik het kastje in een KPN-winkel op kan halen of dat ik het toegestuurd krijg. Dus ik antwoord: Ik ga liever naar de winkel om het op te halen. Waarop hij antwoord dat dat niet kan omdat het 'systeem' al gekozen heeft dat ik het toegestuurd krijg!
Mijn broek zakt nu nog verder af....


Ik vrees dat je zo helemaal geen broek meer aan hebt.....

Want is jou ook verteld dat je nu extra kosten maakt? Thuisbezorgen kost geld, ik dacht 10 euro, maar dat weet Nadia vast beter. Ophalen bij de KPN-winkel is gratis.


Wat betreft jouw verhaal over de insteekkaart. Ik heb daar een tijdje terug een verhaal over geschreven. Wil je is uitzoeken of jouw TV geschikt is voor DVB-T2 h.265 of alleen DVB-T2 h.264?
https://forum.kpn.com/digitenne-12/waarom-geen-digitenne-insteekkaart-meer-na-de-omruiling-dit-is-de-reden-466163
@Nadia @Noordzee
Nee, over bezorgkosten heeft de KPN-medewerker het helemaal niet gehad. Lijkt me sterk dat mij nu €10,- in rekening gebracht gaat worden terwijl ik aangeef het kastje liever te komen halen in een KPN-winkel. Je begrijpt: met deze kou hou ik die broek graag nog even wat langer aan...

Wat ook gek is, is dat toen ik de man vroeg wanneer dit systeem bij mij in de regio ingaat, hij daar geen direct antwoord op gaf. Maar hij antwoordde dat hij het kastje direct toe kon sturen.

Toen ik vandaag langs de KPN-winkel kwam, ben ik toch even naar binnen gestapt om dezelfde vraag aan de medewerker daar te stellen. Hij zei mij dat wij hier in Zuid-Holland op 9 juli overgaan. En dat als ik nog zo lang mogelijk van mijn oude systeem wil genieten, ik het kastje nog niet mee moet nemen. Want dan wordt mijn oude insteekkaart afgemeld.

Omdat ik in de veronderstelling was dat het kastje nog niet was opgestuurd omdat ik aangaf het kastje liever op te halen en ook liever het bezorgadres nog veranderde, dacht ik bij mezelf: In juli stap ik dus pas over!

Vanavond kreeg ik een mail van KPN met de mededeling dat de apparatuur verzonden is....

@Noordzee @Jan-D
Wat betreft de geschiktheid van mijn tv's voor de FTA-zenders: eentje wel, eentje niet. Dat wist ik al. Maar Digitenne wil ik gewoon behouden.
Reputatie 7
Bedankt voor de aanvulling op het stukje geschiedenis van Digitenne @Noordzee 🙂 Maar niet helemaal correct:

Nozema begon in 1993 met de ontwikkeling van DVB-T. In 1997 werden er testuitzendingen gedaan via een DVB-T-zender die het regionale televisieprogramma van Utrecht uitzond, de zender werd ontvangen door enkele kleine kabelbedrijven. Onder de naam Digitenne werd in 1999 een stichting opgericht die de introductie van DVB-T in heel Nederland moest gaan verzorgen. De aandelen waren aanvankelijk als volgt verdeeld:
  • Nozema (30%)
  • KPN (30%)
  • NOB (30%)
  • Cahanoves Beheer (10%).
In 2005 heeft KPN Nozema overgenomen, waarmee een meerderheidsbelang van Digitenne overging naar KPN.

@Anette M je kunt het pakketje aan de deur weigeren. De nieuwe tuner wordt dan teruggestuurd en de order geannuleerd. Op die manier kan je nog zo lang mogelijk (tot juli) gebruik maken van het oude Digitenne-signaal :)
@Anette M je kunt het pakketje aan de deur weigeren. De nieuwe tuner wordt dan teruggestuurd en de order geannuleerd. Op die manier kan je nog zo lang mogelijk (tot juli) gebruik maken van het oude Digitenne-signaal :)

Fijn! Dat is goed nieuws, Nadia.
Maar wat als de buren het pakketje aannemen?
Reputatie 7
Goeie vraag @Anette M! De koerier die het pakketje aflevert heeft een omruilopdracht. Dat betekent dat 'ie de oude tuner mee moet nemen, dus het niet bij de buren af mag geven. Bij niet thuis wordt het uiteindelijk bij het dichtstbijzijnde PostNL afhaalpunt afgeleverd. Daar mag het 14 dagen liggen waarna het weer naar ons wordt geretourneerd.
Reputatie 7
Badge +28
Dank je Nadia, voor de aanvulling op het stukje Digitenne-historie. 👍🏼Interessant !
Goeie vraag @Anette M! De koerier die het pakketje aflevert heeft een omruilopdracht. Dat betekent dat 'ie de oude tuner mee moet nemen, dus het niet bij de buren af mag geven. Bij niet thuis wordt het uiteindelijk bij het dichtstbijzijnde PostNL afhaalpunt afgeleverd. Daar mag het 14 dagen liggen waarna het weer naar ons wordt geretourneerd.

De koerier heeft zijn missie niet helemaal begrepen en het pakketje toch afgeleverd bij de buren. Wat nu, Nadia?
Reputatie 7
Hey @Anette M, dat meen je niet? Dat is niet goed! Balen! (Wet van Murphy) Wil je je forumprofiel aanvullen met je gegevens? Dan kan ik kijken wat ik er aan kan doen om het terug te draaien, wat ik overigens niet veel kans geef om heel eerlijk te zijn. Ik ga mijn best doen!
Reputatie 7
Hey Anette, helaas nog geen reactie van je. Ik zie het graag tegemoet 🙂

Reageer