Beantwoord

Welke DVB T2 Hevc 265 ontvanger is geschikt voor FTA NPO1, 2 en 3 ontvangst

• 26 oktober 2018
  • 76 reacties
  • 38019 keer bekeken

Als beheerder van het ongecodeerde signaal van NPO1, 2 en 3 en de lokale zenders (FTA) richt ik mijn vraag tot u.
Sinds de omzetting van DVB-T naar DVB-T2 met Hevc compressie is mijn Rebox ontvanger ongeschikt geworden. om de genoemde zenders vrij, dus zonder abonnement, te ontvangen. Ik wil graag weer FTA de genoemde zenders ontvangen en ontkom er niet aan om een nieuwe ontvanger te kopen. De vraag is alleen: welke. Aangezien KPN deze informatie niet nadrukkelijk communiceert stel ik deze vraag maar op dit forum.

Graag ontvang ik een overzicht van ontvangers die geschikt zijn om het nieuwe signaal te ontvangen én die in de handel te koop zijn én waar geen abonnement voor nodig is.
icon

Beste antwoord door PeterG 26 oktober 2018, 16:13

KPN zal mijns inziens niet met een lijstje voor FTA ontvangers komen. Hooguit de NPO zal daarmee kunnen komen. Die zijn verantwoordelijk voor de etheruitzendingen. KPN doet dat technisch in hun opdracht.
Voor het Digitennepakket van KPN levert KPN zelf al de énige geschikte ontvanger.

De XORO 7619 heeft scart en is te koop via Bol.com. (die zal ik ook nog toevoegen, uiteraard is mijn lijst nooit helemaal volledig)
Ook de 7620 (duurder) is bij Bol te krijgen en heeft scart.
Jammer van de scart, dan kan je straks niet volledig 'genieten' van de HD kwaliteit.
Bekijk origineel

76 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Dat de informatie op Wikipedia niet goed wordt bijgehouden, dat zou heel goed kunnen....😪

Ik ben niet van plan om dit voor alle landen in Europa uit te zoeken, maar ik weet wel (uit eigen ervaring) dat in Zweden ook diverse Zweedse zenders gratis (FTA) te zien zijn via DVB-T2 H.264.

Wikipedia staat en valt bij het bijhouden van de liefhebber. Ik raadpleeg bij voorkeur de Engelse Wikipedia die accurater is.

Ik weet uit eigen ervaring dat ook Denemarken DVB-T2 met h.264 heeft en al jaren uitzendt in HD.
Reputatie 7
Badge +16
Stukje geschiedenis en hoe ons land een kabel tv land werd.

In den beginne moest je, als je een tv had, kijk- en luistergeld betalen een belasting. De opbrengst was samen met de STER de inkomsten van de omroepen. Analoge ontvangst via zendmasten was verder gratis, maar je zorgde zelf voor ontvangst mogelijkheden (antennes). In steden waren antennes niet gewenst dus kwamen er CAI, de centrale antenne systemen.

Toen kwamen de commerciële zenders en die waren niet zomaar te ontvangen, nee, daarvoor moest je aangesloten worden op de kabel. Kabel tv kostte extra geld en in ruil daarvoor kreeg je een bak zenders vol reclame.

Je kon er op wachten, grote kabelmaatschappijen kochten de centrale antenne systemen, die vaak door gemeentes zelf waren aangelegd en gefinancierd, op en daarmee was de huidige situatie geschapen: Nederland ging massaal aan de kabel. Kijk- en luistergeld was inmiddels overgeheveld naar de belastingdienst, dat betaal je namelijk nog steeds.

De kabelmaatschappijen gingen digitaal, net als de ether en werden commerciele bedrijven met commerciële belangen, alle zenders werden gecodeerd enz. enz., behalve de NPO, want die mogen dat volgens de omroepwet niet.

Kortom: we betalen in Nederland en belasting, en kabeltv abonnementen en bij sommige zelfs de apparatuur. Hoe je een volk een worst voor kunt houden...

Duitsland en Engeland zijn geen dicht bekabelde gebieden en wat zie je daar: alle zenders, zowel PO als CO worden FTA aangeboden via satelliet en via de ether. Ok, ze betalen ook daar een soort belasting, maar die is lager dan wat we hier alleen al aan abonnementen uit moeten geven, en daar komt de belasting nog overheen. Bijkomend voordeel in Duitsland en Engeland is de keuze vrijheid van apparatuur, geen gedoe met CI+ modules en verplichte Humax recorders of whatever.
Reputatie 7
Badge +10
Ik kocht een XORO HRT 8730.
Eerste indruk is zeer goed !
Alle bediening handig en snel, opstarten ook snel, mooi beeld, gevoeligheid lijkt in orde, afstandsbediening reageert goed,
Er kunnen 6 FAV lijstjes gemaakt worden
Maar alleen de vrije zenders uiteraard, er kan een (klein) kaartje in, maar helaas . . . .
Leuk voor er bij dus, verder niet.
Reputatie 2
Op basis van de reviews en ervaringen van anderen heb ik ook een Xoro-ontvanger aangeschaft. Aangezien ik geen kabelaansluiting heb en mijn internetverbinding voor tv-via-internet niet toereikend genoeg is, en ik al gewend was te kijken via dvb-t, ben ik erg benieuwd naar het resultaat van de T2 ontvanger.

Met mijn huidige TV kon ik het digitennesignaal opnemen op mijn videorecorder (via scart werd de tuner van de tv dan benut) Maar met dvb-t2 kwam daar een einde aan... Nu dus de Xoro HRT 8772 besteld, waar een SDD of HDD in kan. Daarnaast heeft hij 2 tuners dus kan ik ook nog opnemen en kijken tegelijkertijd...

Nu is in mijn provincie (Utrecht) de oude standaard nog actief, maar toch, beter op tijd dan te laat!

Ik ben erg benieuwd! Nu nog een energiezuiniger TV en dan ben ik weer helemaal up to date. Hopelijk dat mijn dvb-t1/2 passieve harkantenne het gewoon blijft doen...
Hallo @ginkelvanmichiel ,
De antenne-specs zijn vooralsnog niet gewijzigd, ik heb nog een oude sprietantenne en werkt perfect met Digitenne type II.
Reputatie 7
Badge +31
Ik dacht dat je een CI module bedoelde. Die wordt ook heel vaak insteekkaart genoemd.

Ik denk dat de rest v.d. techniek van die box niet geschikt is voor het insteken van een printplaat met T2 HEVC ontvangst. Zoals uitvoer van 1080p50 en de daarvoor nodige hdmi uitgang bijvoorbeeld. Je 8500 zal alleen een chip voor 480i (of ook 576i) aan boord hebben. En de daarvoor geschikte electronica. Zoek 'm maar op (techn. gegevens) via Google.

beeldkwaliteit is voldoendeIk heb nog nooit iemand zo 'bescheiden' over HD gehoord . . .
Maar dat lijkt me niet nodig. De 7620 ondersteunt opnemen met een USB memorystick of losse USB harddisc.

Peter mag ik je nogmaals heel erg bedanken !! Dit is een mooie oplossing; ik had een verkeerd toetsje op de AB te pakken...na lezen/herlezen en proberen: gelukt.

Wie weet tot een "volgend probleempje"; toch fijn zo'n "praatpaaltje" als je ven vastzit !! groet
Reputatie 7
Badge +15
Bescheidenheid is een goede deugd...ten minste dat vind ik dan...Bovendien het zou wat zijn als het beeld niet voldoende zou zijn, dan zou de gehele overstap helemaal een bijzonderheid zijn;-) ...of zo je wilt, een overbodige en verkwistende....dat misschien deels nu al zo is als ik zo op dit forum lees, een overstap die de nodige situaties voor KPN oplevert....en dan moeten de provincies met hogere bevolkingsdichtheden nog gedaan worden.

Overbodig en verkwistend wil ik het niet noemen. KPN verkreeg in 2016 de nieuwe licentie voor digitale ethertelevisie opnieuw tot 1 februari 2030. Daarmee is de continuïteit van de dienstverlening voor honderdduizenden gebruikers gewaarborgd. Gelukkig.

Schaarse frequentieruimte voor publieke en commerciële omroepen wordt verdeeld via een veiling of vergelijkende toets. Het Agentschap Telecom organiseert deze veilingen. Een voorwaarde van het Agentschap voor het uitgeven van de uitzendlicentie aan KPN was dat de zenders op een andere frequentie worden uitgezonden. Dit forceert inderdaad de nodige investeringen om het netwerk en apparatuur van KPN om te wisselen. Wat ook nodig is om HD-kwaliteit te kunnen uitzenden.

Uiteraard heeft zo'n grote verandering voor klanten de nodige impact. Wij begrijpen dat het omwisselen van tuner(s), opnieuw instellen van zenders of de aanschaf van nieuw apparatuur (voor FTA) in het begin als vervelend worden ervaren. Op de lange termijn verwachten wij dat draadloos televisie kijken in HD-kwaliteit met Digitenne ook in de toekomst zal blijven voorzien in specifieke klantbehoeftes 🙂
Ik heb veel aan dit forum gehad en de Xoro 7620 in Duitsland besteld en geplaatst. Top apparaatje. Ook in Nederland verkrijgbaar maar met deze kan je mogelijk niet opnemen. Er zijn dus verschillende 7620's. Check dat van te voren. Het is heel handig dat dit toestelletje op usb opneemt. Die van Amazon.de HRT 7620 neemt iig wel op. Dat is overigens de V3 versie. Hdmi werkt perfect en er zit een scart op voor diegene die (nog) niet zonder kunnen.
Reputatie 7
Badge +16
De Publieke Omroep zend al sinds 1951 FTA uit.
Reputatie 7
Badge +10
https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235/index21.html#post642144
(onderste ~helft van die bijdrage)
Reputatie 7
Badge +10
Goed verhaal, voordien was er nog een kabelnet voor radio, de draadomroep.
In vele gevallen kwam dat ook per draad uit de studio, dus goede kwaliteit (wat ik er van begrijp, niet uit eigen ervaring)

. . .
Je kon er op wachten, grote kabelmaatschappijen kochten de centrale antenne systemen, die vaak door gemeentes zelf waren aangelegd en gefinancierd, op en daarmee was de huidige situatie geschapen: Nederland ging massaal aan de kabel.

. . .
Een dorpje hield moedig stand en zo is er nog steeds : S K V p N L
Die zijn nu de laatste woningen aan de randen van de gemeentegrens ( en soms ook nog iets daar buiten ) aan het aansluiten op glasvezel, gratis, althans, de aanleg.
Als er geen ruimte is om te graven dan met een gestuurde boring.
Dat kan allemaal, want geen aandeelhouders . . . !
Reputatie 7
Badge +31
Daar heb ik een artikel aan gewijd op mijn site:
https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dvb-t2-in-nederland-welke-ontvanger-is-geschikt-voor-het-gratis-npo-pakket/
Reputatie 7
Badge +31
Tinus. Er zijn 2 technieken om HD uit te zenden via de ether.
DVB-T2. Wordt sinds zo'n 8 jaar gebruikt in G.B. Is mpeg4 met H.264 codering. De uitzendingen hierbij zijn in 1080i50.

Sinds zo'n kleine 2 jaar bestaat DVB-T2 HEVC (ookwel H.265). Bij deze techniek nemen zenders ongeveer de helft (!) v.d. bandbreedte t.o.v. de oude H.264 techniek. Met HEVC wordt in 1080p50 uitgezonden. Net als in Duitsland.
Logisch dus dat KPN en NPO voor de allernieuwste techniek hebben gekozen.
Reputatie 7
Badge +31
Je geeft zelf al antwoord over de specificatie van de ontvanger: "Geschikt voor Nederlandse Digitenne DVB-T2-H.265 FTA zenders". En ja, dat mag een fabrikant ook doen.

Overigens wordt H.265 bij een specificatie nooit zo genoemd maar HEVC. Dus: DVB-T2 HEVC is de juiste specificatie.

En oh ja, Nadia is inderdaad van KPN. Haar naam is groen, er staat moderator bij en in de avatar is er het kpn-logo in kleur.
Reputatie 7
Badge +31
Dat is een lagere videocodering binnen mpeg4:
Advanced Simple Profile. (XviD, DivX5, 3ivx... )

H.264 is een hogere. Ookwel AVC (=H.264) (Advanced Video Coding)

Nog een stapje hoger: H.265 (=HEVC)

(bron)
Reputatie 7
Badge +31
XORO 7619 (opname niet mogelijk; scart en hdmi)
XORO 7620 (opname mogelijk met usb memory stick; scart en hdmi)
Reputatie 7
Badge +31
Laten we het niet te moeilijk maken 😉

Hier kan je de V5 Antenne en de V5 montageset bestellen
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/digitenne/
Reputatie 7
Badge +31
@dagmaar
Bol.com heeft ook dvb-t(2) antenne's. Leveren ook in België. Ga er dan heen via
http://bol.be . 😉
Reputatie 2
Het viel mij op dat de Xoro ontvanger erg warm werd. Ik heb 'm eens opengemaakt, en toen zag ik dat hij alleen maar passief gekoeld wordt. Op het moederbordje zat echter wel een aansluiting voor een 4-pins microfan. Dus even gegraven in mijn archief en daar een kleine processorfan uit gehaald. Die aan de zijkant naast het moederbordje gezet, zodat deze de passieve koeling voorziet van een luchtstroom. Vooralsnog wordt hij nu niet zo heet meer!
Reputatie 7
Badge +15
Dag Tinus dat klopt. Ik ben KPN 'groen'. Je mag dus met recht zeggen dat ik hier gekleurd ben, al doet mijn profielfoto anders vermoeden 😉 Bedankt voor je antwoord Peter. Ik heb daar niet veel nieuwe info op toe te voegen.
Reputatie 7
Badge +17
Op Bol.com is de ontvanger ruim twee tientjes duurder. En het duurt ook nog is 1 tot 2 weken voordat de ontvanger dan bij jou is.
Via amazon.de had ik de ontvanger twee dagen later al in huis.
Reputatie 7
Badge +17
Ik zie dat er weer twee tevreden gebruikers van een FTA-XORO-ontvanger zijn bijgekomen. 😎

@Tinus Channel zero : Je schrijft niets over de beeldkwaliteit. Vind je het niet geweldig om de DVB-T2 beelden in HD te kunnen bekijken?

Die oude Rebox kan je net zogoed milieu-verantwoordelijk afvoeren. Daar heb je niets meer aan.
Reputatie 7
Badge +17
Uiteraard heeft zo'n grote verandering voor klanten de nodige impact. Wij begrijpen dat het omwisselen van tuner(s), opnieuw instellen van zenders of de aanschaf van nieuw apparatuur (voor FTA) in het begin als vervelend worden ervaren. Op de lange termijn verwachten wij dat draadloos televisie kijken in HD-kwaliteit met Digitenne ook in de toekomst zal blijven voorzien in specifieke klantbehoeftes :)

Voor FTA-kijkers zoals Tinus Channel zero en mijzelf vind ik het allemaal wel meevallen. Zo'n XORO-ontvanger die wij allebei nu hebben kost nog geen 30 euro, maar daar heb je wel een prachtig HD-beeld voor terug. En nog een tweede regio-zender als bonus.

Alleen jammer dat er zo weinig reclame wordt gemaakt voor de vrije TV-ontvangst van de NPO-zenders.

Wat betreft de klanten van het betaal-TV-product Digitenne: Die worden soms wel benadeeld door dat ze (soms) meer moeten betalen en doordat ze b.v. niet meer kunnen opnemen. (@Nadia: Daar kan jij uiteraard niets aan doen, dat is een door KPN gemaakte keuze.)

KPN heeft weliswaar de licentie gratis ontvangen, maar maakt nu wel veel kosten met het omwissel-traject. Voorlopig is pas een klein deel van het land overgezet, dus jullie zijn er nog lang niet. Zeker ook omdat er volgend jaar ook nog is een frequentiewijziging aankomt. Daar gaan veel mensen niets van begrijpen, ik voorspel een drukke periode voor de Klantenservice....

Wat betreft jouw laatste opmerking over specifieke klantbehoeftes. Daar heb je helemaal gelijk in. In het verleden hebben veel mensen niet gekozen voor Digitenne vanwege de matige beeldkwaliteit. Als KPN volgend jaar nu is flink gaat adverteren met dit mooie HD-beeld, zou er best wel is een groep mensen kunnen zijn die willen overstappen van de satelliet of kabel. Want Digitenne is wel goedkoper en ook best praktisch. Nu nog meer antennemasten in b.v. het Noord-Oosten van het land.
Reputatie 7
Badge +17
Leuk dat je naar mijn opinie vraagt. Ik ga hieronder reageren.

Eerst even kort wat over mezelf. Ik werk inderdaad niet voor KPN, ik ben hier pas sinds twee maanden hobbymatig. Op diverse satellietboards kom ik al sinds 2000 bijna dagelijks. Doordeweeks werk ik 36 uur lang voor een soort klantenservice (wij noemen het front-office) voor een groot bedrijf uit een hele andere sector.

Mijn XORO heeft geen opnamemogelijkheden. Dat was een bewuste keuze, omdat ik nooit programma's opneem. Als ik sporadisch is een programma mis wat ik wil terugkijken, doe ik dat via de NPO app. (voorheen uitzending gemist) Naar RTL en SBS kijk ik vrijwel nooit. Ik snap heel goed dat jij wel veel plezier beleeft aan de extra mogelijkheden van de XORO.

Waarom KPN hier niet voor heeft gekozen?:

1. KPN is een bedrijf dat winst moet maken, het maken van kosten moet zoveel mogelijk beperkt blijven.
  2. Vergeet niet dat elke mailing of wijziging een enorme stroom van reactie's oplevert. Wij zien hier daar maar een heel klein gedeelte van. 99,99% van de klantcontacten vindt plaats via de telefoon of het contactformulier.
  3. KPN probeert de switch zo simpel mogelijk te houden. Elke keuzemogelijkheid levert een hausse op aan reactie's van klanten die dit niet begrijpen of daar vragen over gaan stellen.
  4. KPN kiest nu voor een huurontvanger, omdat de klanten dan nu niet voor extra eenmalige uitgave komen te staan. Bovendien blijkt nu ook dat veel klanten boos reageren omdat ze zo'n 10 jaar (!!) geleden een tuner hebben gekocht die naar hun idee nog prima werkt. Dit willen ze voor de toekomst natuurlijk voorkomen. Bovendien houden ze het hele proces nu in eigen hand.
  5. De door KPN gekozen tuner is low-budget. Ik schat de inkoopprijs op hooguit 15 Euro. Een tuner met opnamemogelijkheden kost qua inkoopprijs zeker het dubbele. Op een klantenbestand van 200.000 is dat een aardig verschil aan kosten.
  6. KPN heeft echt geen deal gemaakt met de NPO om geen opnamemogelijkheid te bieden. Vanuit de NPO is er weinig tot geen interesse in het hele Digitenne-gebeuren. Ze zijn blij dat KPN dit voor hun regelt.
  7. Het speerpunt van KPN is niet digitenne, maar de interactieve TV. Het liefst hebben ze iedereen als een totaal-klant, omdat daar de meeste winst op valt te halen. Digitenne kost KPN in 2018 en 2019 veel geld. Zowel aan personeelskosten, als materiaal. Daarna moeten ze die kosten in de resterende contractperiode tot 2030 maar zien terug te verdienen.
  8. Door extra mogelijkheden van interactieve TV stappen ook nu weer veel mensen over van Digitenne naar Interactieve TV. Daar zit dus een winst in voor KPN.

Reageer