Welke tweede regionale zender in Noord-Holland willen jullie?

  • 14 July 2019
  • 21 reacties
  • 891 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28
Sinds de overgang naar DVB-T2 staat TV Noord-Holland tweemaal in de zenderlijst bij de abonnee's van Digitenne in Noord-Holland.

Ik heb twee vragen aan de gebruikers van DVB-T2 in Noord-Holland:

Als jullie een scan doen op (alleen) kanaal 39. Zien jullie TV Noord-Holland dan ook tweemaal in jullie zenderlijst? Ook op FTA-ontvangers?

(Ik tag hierbij @PeterG @John123 @sailorbobby @Ernest_de_Groot maar uiteraard ook bestemd voor anderen in Nood-Holland)

Zelf vind ik het zonde dat de ruimte voor een tweede regionale zender niet goed gebruikt wordt. AT5 schijnt kennelijk niet te kunnen, omdat het geen NPO-zender is.

En dan de tweede vraag:

Welke tweede regionale zender zouden jullie willen zien op kanaal 39?: RTV Utrecht, Omroep West of nog een andere?

21 reacties

Reputatie 3
Badge
Beste Noordzee.

In verband met mijn ontvangstproblemen in Hilversum met de zenders 4 t/m 8 heb ik mijn ontvanger omgeruild met die van mijn moeder die op mijn abonnement mee lift.
Toen ik naar aanleiding van jouw bericht de ontvanger opstartte stond er maar 1 TV Noord-Holland in de zenderlijst.
Na de scan van alleen RF kanaal 39 bleef dit ook het geval.
Heb daarna de fabrieksinstelling opgestart, na de scan kreeg ik inderdaad 2x TV Noord-Holland.

Anntwoord op je 2e vraag welke 2e regionale ik erbij zou willen hebben is RTV Utrecht.
Zowel de radio als de tv is zeer aantrekkelijk.

Wat mijn ontvangstproblemen betreft heb ik een zeer opmerkelijke ontdekking gedaan, maar dat meldt ik op mijn toppic.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 4
Badge +2
Inderdaad, twee maal RTVNH. AT5 zou ik een goede vinden al staat die volgens mij ook op de FOX. FOX/AT5. Het liefst zou ik ARD/ZDF toegevoegd zien.
Goed initiatief, dit topic!

Ik heb NH momenteel 1 X. Vind extra scan, om 'm 2 X te hebben wat overdone. Bovendien, alles werkt nu goed. Never change...
Tweede Regio mag van mij ook Utrecht zijn.

Aangezien het een aangrenzende moet zijn is dit de "keuze":
TV NH (is er dus al)
TV West
TV Rijnmond
TV Flevoland
Omrop Fryslân
RTV Utrecht
Reputatie 7
Reputatie 7
@wjb Zo’n figuur hebben wij ook aan de overkant van de dijk,...
en ja, dat hoort dan dus bij Omrop Fryslân 🤣

Totaal niet relevant, maar maakt mij verder niet uit. Geen digitenne hier,...
Reputatie 7
Badge +28
Tweemaal een voorkeur voor RTV Utrecht.

Ik snap dat ook wel. TV West is wel heel erg op Den Haag gericht. Toen ik vroeger in Zuid-Holland woonde, keek ik maar weinig naar TV West, omdat die maar weinig nieuws brachten uit de rest van de Noordelijke helft van Zuid-Holland.

@John123 @sailorbobby Willen jullie ook nog even reageren?
Reputatie 5
Badge +4
Ik had voorheen al omroep flevoland op mn topfield en in Friesland drente via smilde. Dat ging toen prima nu kan dat niet meer leve de voouitgang. Het enigste is dat als het niet stoort het beeld iets scherper is, maar dat komt vooral door de hdmi op scart is het niet beter.
Noem het maar "iets" beter. Van het slechtste SD beeld wat er maar was naar prachtig HD. Groot verschil. Eindelijk valt er ook langer dan 10 minuten naar Digitenne te kijken.
Reputatie 7
Badge +28
OK, de meerderheid van de reageerders geeft RTV Utrecht aan als voorkeur.

Vraag aan de moderator van dienst: Is het mogelijk om in Noord-Holland RTV Utrecht door te geven als tweede regionale zender?

Nu staat TV Noord-Holland tweemaal in de zenderlijst en dat heeft ook weinig zin.
Reputatie 6
Badge +4
Ik had voorheen al omroep flevoland op mn topfield en in Friesland drente via smilde. Dat ging toen prima nu kan dat niet meer leve de voouitgang. Het enigste is dat als het niet stoort het beeld iets scherper is, maar dat komt vooral door de hdmi op scart is het niet beter.
Voor de scart uitgang zet de ontvanger het HD signaal om in SD want scart is een analoog signaal dat geen HD kent.

Dat het beeld op HDMI in HD is komt niet doordat het via HDMI loopt. Was dat maar waar, dan had het netwerk niet omgebouwd hoeven worden.
Reputatie 6
Badge +4
Ik heb geen voorkeur maar vind het een geniaal topic. Had me er ook al over verbaasd dat Noord Holland maar 1 regio zender bevat. Betekent overigens wel dat de extra bandbreedte ook gebruikt zou kunnen worden om een uitzondering te maken en dit signaal in de robuuste 64qam te zetten. Dat is wel afwijkend van de rest van de kanalen maar voor de NPO ontvangst winst.
Reputatie 7
Badge +20
OK, de meerderheid van de reageerders geeft RTV Utrecht aan als voorkeur.

Vraag aan de moderator van dienst: Is het mogelijk om in Noord-Holland RTV Utrecht door te geven als tweede regionale zender?

Nu staat TV Noord-Holland tweemaal in de zenderlijst en dat heeft ook weinig zin.

De moderator van dienst zal in elk geval navraag doen over het hoe en wat van die twee RTV Noord-Holland en jullie wensen doorgeven. 😉
Reputatie 7
Badge +28
We zijn benieuwd naar het antwoord. Kan natuurlijk even duren door de vakantie. Maar het zou mooi zijn als RTV Utrecht erbij gevoegd kan worden.
Reputatie 7
Badge +20
Ik had beloofd om het één en ander na te vragen. Dat heb ik gedaan en het zit als volgt. Dat je twee keer RTV Noord-Holland ziet blijkt een oplossing te zijn voor een technisch probleem.. Noord-Holland had eerst 1 lokale zender, waardoor het probleem ontstond dat NPO 1,2,3 niet op de juiste plek stonden. Door dezelfde zender er 2 keer op te zetten klopt de volgorde weer en is het issue opgelost. Uiteraard wordt hier op latere termijn verder naar gekeken, maar het betekent niet 1 op 1 dat er ruimte is voor nog een zender.
Reputatie 7
Badge +28
@Bart_
Als het goed is er wel ruimte, want in alle andere provincies worden wel twee regionale zenders uitgezonden op de NPO-mux.

De ruimte is er, de vraag is echter of er een wil is om in Noord-Holland ook twee regionale zenders uit te zenden.
Reputatie 5
Badge +5
@Noordzee het lijkt mij ook dat er ruimte is voor twee regiozenders.
Over jouw twee vragen:
TV-NH zit bij mij twee keer in de zenderlijst. Ik heb niet handmatig gescand op alleen kanaal 39. Overigens zijn na de topicstart als het goed is vier van de masten in Noord Holland omgezet naar kanaal 34.
Welke regiozender er naast TV Noord Holland te zien moet zijn: beste keus zou zijn AT5, maar die telt niet als regionale zender. Naastgelegen regio's van Noord Holland zijn Friesland, Flevoland, Utrecht en Zuid Holland (TV West). De Omrop valt af vanwege de Friestalige uitzendingen. De andere drie zijn mij om het even, bij de keuze daartussen ga ik mee met de meerderheid voor TV Utrecht.
Reputatie 7
Badge +28
De anderen kozen ook grotendeels voor RTV Utrecht.

Nu is het de beurt aan @Bart_ om te proberen de technische mensen te overtuigen.

Want: Ja, de ruimte is er.
Die NPO bundels zijn landelijk hetzelfde gevuld. Als er elders dus ruimte is voor een 2de regiozender dan is dat in NH dus ook! Helemaal met @Noordzee eens.
Reputatie 7
Badge +20
Dag @Noordzee en anderen. Ik kan er niets anders van maken, ben ik bang, en je zult begrijpen dat mijn invloed niet dermate ver reikt dat ik dergelijke besluitvorming kan beïnvloeden. Het antwoord dat ik heb gegeven is dus het antwoord waarmee je het vooralsnog zult moeten doen, om de Rijdende Rechter maar eens te parafraseren. 😉
Reputatie 1
Badge

Een regionale wisselzender op het tweede kanaal zou ik mooi vinden.

Bijvoorbeeld meegaan met de regio waar Ajax tegen voetbalt, heb je mooi de sportprogramma's mee.

Reputatie 7
Badge +28

Haha, @PPT ,

Leuk idee, maar alleen niet uitvoerbaar. 
 

Het is overigens wel mogelijk om de andere regionale zenders gratis te bekijken via internet. Ikzelf kijk ook wel eens naar de sportprogramna’s op bepaalde zenders. Bij RTV Oost is een aantal maal per week een prima talkshow te volgen. 

Reageer