Welke type kabel wordt voor de Digitenne buitenantenne gebruikt?

  • 10 April 2021
  • 44 reacties
  • 1630 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Binnenkort vervalt mijn abonnement voor CanalDigitaal en ik overweeg dit abonnement dan te vervangen voor Digitenne. In eerste instantie zou ik Digitenne op de seizoencamping in de caravan gebruiken. Op dit moment loopt een coaxkabel (Koka 799 met F-conrectoren) vanaf de buiten opgestelde satellietschotel naar de satellietontvanger in de TV kast.

Mijn vraag is dan, als ik de Funke V5 of equivalent op de plaats van de schotel ophang en de Digitenne ontvanger in de TV-kast, kan ik dan de aanwezige coaxkabel gebruiken?

Ik vraag dit omdat de huidige kabel nogal goed is weggewerkt en hier en daar zijn de doorvoerhaven met kit afgedicht, dus niet zo 1-2-3 te vervangen.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Ik voorzie geen probleem met de kabel. Het is mogelijk dat de digitenne apparatuur een andere stekker gebruikt dan de F-connector die gebruikelijk is bij satelliet apparatuur.

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Dat is in elk geval al iets, dan hoef ik de coax kabel niet te vervangen, een andere passende connector erop zetten moet geen probleem zijn, toch?

Nee, inderdaad en misschien past het zelfs gewoon. 😁 Uit de handleiding wordt het niet duidelijk.

Reputatie 7
Badge +28

@srna513006 @obelisk 

Ik wil de party niet bederven, maar er worden toch twee verschillende kabels gebruikt voor satelliet-TV en ontvangst van Digitenne. 

Dit soort kabels worden gebruikt voor satelliet-TV :

https://www.allekabels.nl/antenne/antenne_kabel/satelliet-kabel.html

 

En deze kabels kun je gebruiken voor Digitenne : 

https://www.allekabels.nl/antenne/antenne_kabel/antennekabel.html

https://www.allekabels.nl/antenne/antenne_kabel/antennekabel-op-rol.html

 

Voor de Funke V5 is bij KPN een buitenmontageset beschikbaar. Bi deze set wordt een prima geschikte kabel meegeleverd van 10 meter lang en 0,7 cm dikte: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?pos=8

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Als ik de kabels zo bekijk zijn het wel coaxkabels maar dan met een IEC connector i.p.v. F-Connector.

Moet ik dan nu concluderen dat het ook een bij Digitenne om een ander type coaxkabel gaat dan voor satelliet TV?

Zo niet, dan zou ik toch gewoon de connectoren op de bestaande coaxkabel kunnen verwisselen of zie ik dat nu verkeerd?

 

Reputatie 6
Badge +8

Gewoon je aanwezige coax gebruiken. De impedantie is gelijk. Het kan inderdaad zijn dat je er een ander plugje aan moet priegelen.

Reputatie 4
Badge +2

Ok, maar zit dan aan de Funke V5 niet altijd dezelfde connector zoals bijvoorbeeld de F-connector Male?

Gewoon je aanwezige coax gebruiken. De impedantie is gelijk. Het kan inderdaad zijn dat je er een ander plugje aan moet priegelen.


Inderdaad, de implementatie is belangrijk.

Op plaatjes lijkt de Funke v5 een female F-connector te hebben met een adapter naar iec. Als dat inderdaad het geval is kan je de huidige kabel zo aansluiten en de f-iec adapter aan de ontvanger gebruiken.

Tenminste, zo lijkt het maar ik heb het spul nooit in het echt gezien.

Belangrijkste van die nu in gebruik zijnde coax kabel, is die goed afgeschermd, voor de rest kun je er elke connector aan zetten die je wilt, buiten wel even een buiten connector gebruiken i.v.m. vocht.

Bijvoorbeeld F connector https://www.allekabels.nl/f-connector/125/1281562/f-connector-stekker-twist-on-7-mm.html

De IEC zal niet voor buiten gebruikt worden, die is niet goed vocht bestendig te maken.

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Als ik de kabels zo bekijk zijn het wel coaxkabels maar dan met een IEC connector i.p.v. F-Connector.

Moet ik dan nu concluderen dat het ook een bij Digitenne om een ander type coaxkabel gaat dan voor satelliet TV?

Zo niet, dan zou ik toch gewoon de connectoren op de bestaande coaxkabel kunnen verwisselen of zie ik dat nu verkeerd?

 

Het zijn twee verschillende coax-kabels. 
 

Bij mijn vaste winkel voor satelliet-TV en Digitenne hebben ze ook verschillende kabels voor Digitenne en satelliet-TV. De pluggen zijn inderdaad ook anders, maar daar gaat het nu niet om. In de winkel wordt aan klanten gevraagd waar ze de kabel voor gaan gebruiken en aan de hand daarvan wordt de juiste kabel meegegeven. 
 

Mijn advies blijft om een speciale kabel aan te leggen voor Digitenne. Je huidige kabel kun je wellicht blijven gebruiken voor de FTA-satelliet zenders. 

Overigens heb ik hier thuis ook beide type kabels in gebruik. 

Is maar 1 soort coax kabel, zowel voor satelliet als voor Digitenne, fabeltjes zijn er legio op dat vlak.

Alleen de kwaliteit kan verschillen, wel of geen fullkoper in de kern, wel of geen goede afscherming, wel of niet weerbestendig, maar elke coax is een kern draadje met daar een mantel omheen, daarom een gevlochten mantel en dan de buiten mantel, al of niet voorzien met een afscherming tussen de verschillende kernen en mantels.

 

Met fabeltjes verkoop bijvoorbeeld Monster rete dure kabels waar je voor minder dan de helft een net zo goed alternatief hebt.

https://www.allekabels.nl/antenne/antenne_kabel.html

 

Zoek de verschillen in de omschrijving.

In ieder geval is RG-58 en RG-59 niet geschikt voor storingsvrije doorgifte, deze stammen nog uit het niet draadloze storings tijdperk toen Nederland 3 nog niet bestond.

 

Reputatie 4
Badge +2

V.w.b. de kwaliteit van coaxkabel ben ik wel goed op de hoogte want ik gebruik al >20 jaar satelliet TV met de caravan en daarvandaan mijn toenmalige keuze voor Hirschmann Koka 799, nu zou ik voor Koka 9 kiezen, dit i.v.m. de betere afscherming tegen 4G.

Mijn vraag was dus of ik de huidige coaxkabel voor Digitenne kan gebruiken en die vraag is naar mijn mening positief beantwoord, dus alleen zo nodig nog de huidige F-connector vervangen.

Op zich zou ik snel geneigd zijn om de huidige Koka 799 door Koka 9 te vervangen maar zoals ik al in mijn OB schreef is dit een hele lastige klus en ik zit immers niet om ‘lastig’ werk verlegen...:grin:

Nu alleen nog het besluit nemen tussen de keuze om CanalDigitaal te handhaven of over te stappen naar Digitenne, de kabel is in elk geval geen drempel meer.

Allen bedankt voor de bijdragen.

 

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben even gaan zoeken en kom kennelijk dezelfde pagina uit als @Doornekamp33 (ik zag gelijk hetzelfde plaatje. :wink: )

Frequentie bereik

Coaxkabel van goede kwaliteit heeft een frequentie bereik van 5 Mhz tot 3000Mhz. Deze kabel is goed te gebruiken voor zowel analoge en digitale televisie als satelliet televisie. Dit betekent niet automatisch dat coaxkabel voor satelliet gebruik geschikt is voor analoge en digitale televisie. Let hier goed op bij de aanschaf van nieuwe kabel.

https://www.coaxkabelwinkel.nl/digitale-televisie-kennisbank/coaxkabel/wat-is-de-beste-kwaliteit-coaxkabel/

Maar goed : Ik lees dat @srna513006 ook goed op de hoogte is van de materie, dus dan gaat het vast goed komen. 

 

Reputatie 7
Badge +28

 

Nu alleen nog het besluit nemen tussen de keuze om CanalDigitaal te handhaven of over te stappen naar Digitenne, de kabel is in elk geval geen drempel meer.

 

Wat betreft de keuze tussen satelliet en Digitenne: 

Ik ben bijna twintig jaar klant geweest van Canal Digitaal, maar ruim twee jaar geleden heb ik daar opgezegd. Ik kijk nu alleen nog de FTA-zenders via de satelliet.

Jouw keuze zal afhankelijk zijn van meerdere factoren, Bij CanalDigitaal heb je speciale camping-abonnementen, je hoeft dus niet het hele jaar te betalen. Bij Digitenne-only zit je vast aan een jaarabonnement. Heb je thuis al interactieve TV van KPN?, dan kun je ook maandelijks jouw Digitenne opzeggen en weer aanzetten. 

Bij CanalDigitaal mis je zenders als Eurosport en Discovery. Als wielerliefhebber is voor mij Eurosport belangrijk…. Aan de andere kant heeft CanalDigitaal weer veel andere zenders welke niet te zien zijn via Digitenne. Want Digitenne heeft ongeveer 34 zenders. (afhankelijk van de regio waar je zit)  

Verder is er ook een klein verschil in de abonnementskosten. Maar heb je thuis al interactieve TV?  Dan kost Digitenne maar 5 euro per maand en ga je daar dus ook financieel voordeel uit halen.

 

Reputatie 4
Badge +2

@Noordzee 

Dat klopt helemaal, daarom gebruik ik ook al enkele jaren Koka 799 coaxkabel omdat die kabel o.a. een hele gunstige demping heeft.

Ik wist alleen niet of Digitenne soms een ander soort coaxkabel gebruik maar nu wel.

ik zit al sinds 2005 op het Sat4All forum onder de naam Jürgen en volgens mij zit jij daar ook al sinds 2001, correct?

 

Reputatie 7
Badge +28

Klopt, oorspronkelijk lid van Sat4All sinds 1-12-2000, maar door een opschoonactie in 2001 werd mijn account verwijderd omdat ik de eerste maanden nog geen berichten had gepost .  

Duidelijk is mij nu wel dat ik jou weinig hoef te vertellen over de verschillen tussen satelliet-TV en Digitenne. Jij bent net als ik ook een hobbyist. 

In tegenstelling tot op Sat4All komen hier voornamelijk klanten die wat minder goed op de hoogte zijn van de satelliet-en TV-wereld. Uitzonderingen dus daar gelaten…..

Ik weet echt niet alles van af van coax-kabels, maar ik zie wel een verschil tussen de door mij hier thuis gebruikte kabels. Mijn huidige speciaalzaak Astrasat verkoopt dus ook verschillende soorten kabels.    

Reputatie 4
Badge +2

@Noordzee , Tja, de keuze tussen één van beide mogelijkheden is een heel ander onderwerp maar om even hierop te reageren.

Tot nu toe had ik thuis CaiWay Internet 250/250 en TV en op de camping Canal Digitaal met een vakantieabonnement voor steeds 6 maanden (€ 20,= pm).

Omdat ik in de 6 maanden die ik op de camping verblijf naar Netflix wil kijken maar de WiFi op de camping voor geen meter werkt heb ik Caiway thuis opgezegd en KPN Hussel gestel met onbeperkt 4G Internet.

Thuis gebruik ik dan standaard KPN Internet en het was dan de bedoeling om vanaf mei de Canal Digitaal App via KPN Internet te gebruiken en op de camping via de schotel. Maar Digitenne kan ik dan ook thuis gebruiken want ik woon op de gemeentegrens van Delft en Rijswijk, dus ontvangst moet geen probleem te zijn.

Vwb de kosten blijft het gelijk dus daarvoor hoef ik niet te switchen dus ik heb nog wat over na te denken.

Reputatie 7
Badge +28

@srna513006

Ik lees in een ander topic van jou dat jouw camping in Zeeland staat. Hou je er wel rekening mee dat de Digitenne-ontvangst in Zeeland niet optimaal is? 

Er staat alleen aan zender in Goes en als je wat verder afzit van Goes, dan heb je een goede antenne nodig voor een storingsvrije ontvangst. Deze dekkingskaart is weliswaar oud, maar klopt nog steeds redelijk : 

 

Reputatie 4
Badge +2

Daar ben ik mij volledig bewust van en ook dit behoort tot de keuzeparameters.

In eerste instantie dacht ik dat de KPN zendmast voor telefonie hetzelfde is dan voor Digitenne maar daar ben ik nu inmiddels achter dat dit niet het geval is.

Wij zitten op een camping in Sint Maartensdijk op Tholen en daar is de KPN telefonieontvangst perfect, maar ja, de zendmast staat in Scherpenisse op hemelsbreed 2 km. Voor Goes ligt dit natuurlijk heel anders want die plaats ligt wel een end uit de buurt.

Ik bouw nu maar op de ervaringen van de medekampeerders die daar ook Digitenne gebruiken en goede ontvangst hebben en dat met een antenne in de voortent.

Ik heb voor mijn schotel een mast staan en daar wil ik dan eventueel de Funke v5 aan ophangen en uitrichten richting Goes, volgens mij moet dit lukken.

 

 

Zo te zien zit er vooral veel water tussen Goes en de camping, zeker als je de antenne net even wat hoger hebt dan het maaiveld zou het goed moeten komen.

Om nog even op de kabel terug te komen. Die Coca 799 is een veelgebruikte en fatsoenlijke kabel van een respectabel merk. Zolang deze kabel niet door de weersinvloeden ‘verweerd’ is gewoon lekker laten zitten.

Voor een goede overdracht van de signalen is het van belang dat impedantie van kabels, connectoren en apparatuur gelijk is. Alleen dan heb je maximale overdracht (en dus geen of minimaal verlies). Laat nu voor televisie, zowel kabel als aards als satelliet gewoon 75 Ohm de standaard zijn. Voor alle hetzelfde dus.

Connectoren buiten natuurlijk wel even omwikkelen met vulcaniserende tape om te voorkomen dat water problemen gaat opleveren.

Reputatie 4
Badge +2

…..Connectoren buiten natuurlijk wel even omwikkelen met vulcaniserende tape om te voorkomen dat water problemen gaat opleveren.

Dit is trouwens een goede tip want dat was bij gebruik van een LNB voor satellietontvangst nauwelijks nodig omdat op de daarvoor door mij gebruikte LNB een afdekkapje was gemonteerd die je over de aansluiting kon schuiven waardoor er geen regen in kon komen.

Ik gebruikte voor buiten echter wel ook een F-connector met afdichtingsringen.

 

Beter teveel dan te weinig voorzorgsmaatregelen. 😊

De Digitenne antenne (V5 = Funke DSC 550) heeft aan de antennekant een schroefconnector (F-connector??). En aan de ontvangerkant de standaard coax (ontvanger female - stekker kabel male)

Reputatie 4
Badge +2

…. en inderdaad, aan de antennekant van de Funke DSC500 zit een Male F-connector, het was lastig om dit te vinden maar op de site van Conrad is dit duidelijk vermeld.

Feitelijk kan ik dus de huidige kabel laten zitten en alleen aan de ontvangerskant de huidige F-connector vervangen door een IEC connector.

 

De Funke DSC 500 is een al wat ouder type. KPN levert zelf alleen nog de DSC 550 die zij omgedoopt hebben tot V5.

vervangen door een IEC connector.

Maar dan i.i.g. niet zo'n haakse coaxplug met plastic kapje, maar een goed afgeschermde.