Beantwoord

Wisselende ontvangst Digitenne

  • 13 April 2019
  • 13 reacties
  • 365 keer bekeken

Reputatie 2
Eind 2018 de nieuwe interactieve ontvanger van KPN (Rebox 2800) ontvangen en thuis geïnstalleerd. Prima ontvangst (meestal 100%) van alle TV en radio zenders op de logeerkamer voor de kleinkinderen met de Funk binnen antenne (Zuid Holland TV West.).
Afgelopen week vertrokken naar ons chalet in Putten, aangesloten op de buitenantenne (ook Funk, gericht op Apeldoorn) en in de middag verder ingesteld op regio Gelderland. Prima, 33 TV stations 100% en 29 radiostations ook 100 %. Ben je toch tevreden (vorig jaar een veel slechtere ontvangst). Maar nu het probleem:

Vanaf ongeveer 19.00 uur wordt de ontvangstkwaliteit voor de commerciële zenders nog maar 40 tot 50% met daardoor regelmatig een haperend en stilstaand beeld. Aan mijn bekabeling en ontvanger zal het denk ik niet liggen, overdag gewoon weer alles 100%. Al diverse malen de antenne bijgesteld, maar dan (overdag) gewoon alles 100%!
Wat gaat hier mis en hoe los ik dit op (is mijn kabel ergens gevoelig voor zoals een stoorzender, is mijn kabel of buitenantenne verouderd (3e jaar in gebruik, is er regelmatig storing door omzetting van signalen? ). Graag hulp en adviezen. Kan eventueel mijn antenne nog op een ander deel van mijn dak inboren, gericht op Apeldoorn, maar daar verwacht ik ook niet veel van.

Alvast dank voor reacties (ook van KPN).

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door Noordzee 14 April 2019, 09:54

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Gert,

Ik zie aan jouw hele verhaal dat je al veel zelf hebt uitgetest en geprobeerd.

Jij hebt in Putten duidelijk last van een externe storingsbron. Mogelijk een verwarming of een ander elektrisch apparaat. Mogelijk is dat te verhelpen door jouw ontvanger niet direct naast/boven andere elektrische apparaten te leggen. De ligging van de kabel is ook van belang.

Wat betreft de kabel : Gebruik je al een kwalitatief goede kabel van 0,7 cm dik?. Er zijn ook van die hel dunne kabeltjes zoals bij de binnenantenne. Die werken duidelijk minder goed dan die dikkere kabel.

Wat betreft de antenne. Vermoedelijk is de antenne wel goed. Een Funke V5 werkt het beste, maar 100% is 100%....
Reputatie 2
Bedankt voor het mee denken. De ontvanger staat voor de TV en de DVD speler. Ook hebben we een pelletkachel die elektrisch wordt aangedreven. Als de TV aan staat en de kachel ook, is de kwaliteit 100 overdag. Ook gebruik ik een dikke buitenkabel, die is ingekort tot 3 meter. Ik ga de ligging van de kabel nog eens na, zal de antenne in de avond nog eens richten bij de slechtste kwaliteit (bijv. Rtl 4) en zal kijken of verlichting nog invloed heeft. Nogmaals dank.
Reputatie 7
Badge +28
Goed bezig Gert!

Nog twee tips met betrekking tot jouw ontvanger:
1/ Ga is terug naar de fabrieksinstellingen (in je menu).
2/ Geef een opdracht tot uitgebreid zenderszoeken.

Dan heb je per zender het sterkste signaal.
Reputatie 2
Dank je wel Noordzee, ga dit ook nog proberen als ik dinsdag weer in Putten ben. Aanvullend: mijn buitenantenne staat nu vast met 1 schroefje, omdat de beste afstelling nu het niet mogelijk maakt het 2e schroefje in een voorgeboord gaatje te schroeven. Mag ik aannemen, dat de antenne vodoende is geborgd?
Reputatie 7
Badge +28
Als jij vaststelt dat de antenne stevig genoeg staat, dan lijkt het me geen probleem. Of het moet regelmatig heel hard waaien in Putten.....

Daar kan ik vanaf afstand eigenlijk niet heel veel zinnigs over zeggen.
Reputatie 5
Badge +6
Gaat het alleen om de zenders RTL4,5,7 SBS6 en Net5 ?
en heb je met de andere zenders geen probleem ?
Reputatie 7
Badge +28
Nog even een aanvulling. Komende dinsdag (heel vroeg) vindt er een frequentiewissel plaats in Apeldoorn. Door die switch zal de ontvangst in Putten verder verbeterd worden.
Reputatie 5
Badge +6
Voor welk deel is de frequentie wissel ? Almere zit namelijk met Apeldoorn op de
zelfde frequentie voor de RTL, SBS en Net5. Voor de andere delen zitten ze verschillend.

En putten ligt ongeveer in het midden.
Reputatie 7
Badge +28
Topicstarter geeft in zijn eerste bericht aan dat de antenne gericht staat op Apeldoorn.

Dit gaat komende dinsdag veranderen (de rode kanalen wijzigen) :

Reputatie 5
Badge +6
Voor NTS1, zou dat inderdaad verbetering kunnen opleveren, nu zit
Almere en Apeldoorn beide op 36. Wat interferentie zou kunnen geven.

Anders zouden ze een echte richtantenne moeten gebruiken.
Reputatie 2
Bedankt voor alle reacties. Ga de kabels dinsdag nog eens nog eens nalopen en de antenne eventueel iets richten en opnieuw scannen. En misschien past dan ook het tweede schroefje weer (Noordzee).
Gaat goed komen.
Reputatie 7
Badge +28
En dan ben ik nu benieuwd naar het resultaat! Ik las bij iemand anders al dat de ontvangst in Gelderland nu een stuk beter gaat.....
Reputatie 2
Niet te vroeg juichen, maar tot nu toe gaat de ontvangst prima. Antenne verzet (staat weer met 2 schroefjes), fabrieksinstellingen, kabels gecheckt en zenders opgehaald. Kijk nu naar Veronica, daarvoor RTL4, steeds 100 %. Leuk dat je informeert. Als ik niet meer reageer deze week of later, blijft het goed gaan. Gr. Gert.

Reageer