Beantwoord

Wisselende ontvangst, kan de Funke V5 buiten?

  • 20 October 2019
  • 14 reacties
  • 2731 keer bekeken

Wat betreft het buiten plaatsen van de antenne; zo groot is die antenne niet. Dit is een foto hoe de Funke V5 bij mij op het dak staat:

2d9bb843-915b-4d2c-9b12-1984ca9707be.jpg

 

Blijft die een beetje goed in de regen en wind? Is toch officieel de binnen antenne(DSC550)?

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt, afgesplitst van deze

icon

Beste antwoord door Noordzee 21 October 2019, 18:37

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Jazeker, de antenne op deze foto staat nu ruim een jaar bij mij op het dak. 
 

Geen probleem. 

Wij zitten meer in 020 gebied, maar 030(Lopik) kunnen we ook ontvangen. Beide geven regelmatig het probleem van 100% > 0% en dan weer 100%, waarbij het beeld dat aantal seconden stil staat. We hebben reeds de Funke V5(DSC550) binnen antenne die we ook al met de SD(pcmia kaart) gebruikten. Met DVB-T hadden we deze problemen niet. Het ligt dus aan de ontvangen en/of netwerk.

Heb de mededeling over minder bandbreedte met DVB-T2 ook gelezen op het andere forum en ook de melding dat het dus opgelegd is door de overheid. Daarmee heb ik het gevoel dat de hele Digitenne KPN een sooft van blok aan het been is, waar toch geen toekomst in zit. Dus zo min mogelijk in investeren(net wat vereist is) en sterfhuisconstructie dus. Ook de buitengebieden krijgen binnen afzienbare tijd toch breedband waar je ook TV over kunt ontvangen. 

 

De dsc550 (KPN Funke v5) is spatwaterdicht.

Bij de buitenmontageset*  zit ook een goede, dikke coaxkabel met een klein rubber ringetje. Dat stop je erbij bij de aansluiting op de antenne. Dan is ook die invoer spatwaterdicht.

*op de afbeelding in de webshop staat ook de antenne. Die wordt niet bij de montageset geleverd. Alleen beugeltje, coaxkabel en afsluitringetje.

Reputatie 7
Badge +28

@Sword 

 

Ik begrijp jouw verhaal. Ik ben het deels met jou eens. En zeker in jouw regio, waar ook nog eens het ontvangstsignaal is verminderd na de laatste frequentiewijziging. 

Aan de andere kant kun je zelf ook iets doen om de ontvangst te verbeteren. Een deel van de oplossing is het buiten plaatsen van jouw antenne. Bij mij en bij veel andere forumleden heeft dat een mooie verbetering van de ontvangst opgeleverd. 

En je kunt de installatie nog eens opnieuw doen: 

1/ Zet de antenne op een zo hoog mogelijke plek in het huis. 
2/ Zet de antenne en de ontvanger niet direct bij een storingsbron zoals een modem, een DAB+ radio, een LED-lamp of een buitenthermometer. 
3/ Sluit de ontvanger aan en doe daarna de TV aan. 
4/ Ga in het menu eerst terug naar de fabrieksinstellingen. 
5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. Dus niet zoeken op provincie. 
6/ Doe de software-update indien daarom gevraagd wordt. 
7/ Richt de antenne bij (en verplaatst eventueel de antenne) aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 
 

Reputatie 7
Badge +28

@Sword 

Wat is nu verder de bedoeling? Wil je nog een buitenmontageset? Vul dan jouw volledige forum-profiel en geef hier even een seintje. 

 

Reputatie 7
Badge +21

Goedemorgen @Sword, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

Er zijn inderdaad wat wijzigingen doorgevoerd die invloed hebben op het signaal. Hierboven zijn al enkele tips gegevens om het na deze wijzigingen weer goed in te stellen. 

De Funke V5 kan je met montageset buiten gebruiken, zoals Peter aangeeft! Mocht je die montageset niet hebben kan ik een nieuwe set voor je aanvragen. Wil je in dat geval je [url=https://forum.kpn.com/settings/profile]Forum profiel[/url] aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer?

Reputatie 7
Badge +28

 Beide geven regelmatig het probleem van 100% > 0% en dan weer 100%, waarbij het beeld dat aantal seconden stil staat. We hebben reeds de Funke V5(DSC550) binnen antenne die we ook al met de SD(pcmia kaart) gebruikten. Met DVB-T hadden we deze problemen niet. Het ligt dus aan de ontvangen en/of netwerk.

 

@Sword

Ik ben het met jou eens dat de ontvangst met de nieuwe apparatuur lastiger is dan met het oude DVB-T. Daar zijn een aantal redenen voor. Wat jij ervaart met die sterk wisselende ontvangstpercentages wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een externe storingsbron. Denk daarbij aan een Modem, LED-Lamp, DAB-Radio, Buitenthermometer of een ander elektrisch apparaat. Je kunt deze wisselende ontvangstperikelen verhelpen door jouw ontvanger + jouw antenne niet in de directe omgeving te zetten van zo'n verstoorder. 

 

Daarnaast kan je dus de ontvangst verbeteren door het buiten plaatsen van jouw antenne. (Conform de foto in het begin van dit topic). Je kunt zo'n buitenmontageset als abonnee dus gratis krijgen van KPN (Zie hiervoor de post van Susan hierboven), daarnaast kan je eventueel zelf ook (tegen een geringe vergoeding) deze set bij KPN bestellen:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

 

Weet je zo voldoende? 

Reputatie 7
Badge +28

@Sword 

 

Hoe is het nu met de ontvangst van Digitenne? 

Heb je zelf al een buitenmontageset besteld? Of kunnen wij nog wat voor jou betekenen? 

 

Reputatie 2
Badge

Wij zitten meer in 020 gebied, maar 030(Lopik) kunnen we ook ontvangen. Beide geven regelmatig het probleem van 100% > 0% en dan weer 100%, waarbij het beeld dat aantal seconden stil staat. We hebben reeds de Funke V5(DSC550) binnen antenne die we ook al met de SD(pcmia kaart) gebruikten. Met DVB-T hadden we deze problemen niet. Het ligt dus aan de ontvangen en/of netwerk.

Heb de mededeling over minder bandbreedte met DVB-T2 ook gelezen op het andere forum en ook de melding dat het dus opgelegd is door de overheid. Daarmee heb ik het gevoel dat de hele Digitenne KPN een sooft van blok aan het been is, waar toch geen toekomst in zit. Dus zo min mogelijk in investeren(net wat vereist is) en sterfhuisconstructie dus. Ook de buitengebieden krijgen binnen afzienbare tijd toch breedband waar je ook TV over kunt ontvangen. 

 

Ik heb ook regelmatig geklaagd over het ontvangst in benschop (lopik) maar er word een beetje apart op gereageerd.

Hoger kan mijn antenne niet en ik sta al open zonder huizen om mij heen, de antennes zijn niet waterdicht, ik kan wel blijven resetten herinstalleren enz en ik heb al een kabel met connectors die 4g etc tegenhouden.

De storing blijft, hoewel deze iets minder is geworden na de frequentiewissel.

Reputatie 7
Badge +28

Storingen en onregelmatige signalen zijn vaak een gevolg van een storingsbron. 

Dit kan werkelijk van alles zijn. Denk dan aan b.v. een LED-lamp, een modem, een DAB+-radio of een ander elektrisch apparaat. Zet de ontvanger en de antenne niet direct naast zo'n storingsbron. 

 

 

Reputatie 2
Badge

Ze zijn beide niet in de buurt van zo een apparaat geplaatst. 

Enkel mijn tv staat erboven met een plank van 3cm er tussen. 

Reputatie 7
Badge +28

Ik kan dat verder niet beoordelen. Mogelijk kan je zelf verder wat experimenteren met de plaats van de verschillende elektrische apparaten? Ik heb geen ander advies voor jou. 

Reputatie 2
Badge

Ik ben nog aan het proberen wat de beste plek is,  maar zoals beschreven in een vorig bericht is de storing na de frequentie vernieuwing al een stuk minder. 

Reputatie 2
Badge

​​​​​

 

Hallo allemaal weer. 

 

Ik heb nu een könig antenne gekocht ant-117-knl. 

De storingen zijn nu voorbij, ik denk dat er teveel signaal van andere masten zijn zodat ze storen op elkaars frequentie.
(en hij staat aan een fiber mast van de landmacht)

 

Belangrijkste, het is nu prettig tv kijken. 

Reageer