Beantwoord

Zeer slechte kwaliteit en een kwalijke zaak invoering nieuwe digitenne

  • 4 January 2019
  • 2 reacties
  • 292 keer bekeken

Op verzoek van KPN het verzoek gekregen om de de Digitenne om te wisselen ivm bepaalde (noodzakelijke) veranderingen. Dit is op zich geen probleem en juist een goede zaak om up to date te blijven.
Maar hier gaat KPN dus volledig de mist in. Zo was ik in het bezit van een insteekkaart op de tv met het voordeel dat alles via 1 bediening ging. Nu moet dit weer een kastje worden ?? Gevolg meerdere afstandsbedieningen . Geen afstemming meer op tv / smart tv /Digitenne. Volgens een (tel) medewerker van KPN is men er mee bezig !!
Kortom KPN loop giga achter als het gaat om vernieuwing en research. Bij zo`n dergelijk verandering had men gelijk moeten inspelen op de moderne technologie.
Niks geen losse box met aparte afstandbediening meer . Jammer dat men hier niet goed over heeft nagedacht.
Dan blijkt ook nog eens dat de nieuwe box slechter ontvangst had. Ik heb de antenne versterker van de insteekkaart extra moeten gebruiken om een goed ontvangst te krijgen.

Verder wil ik aangeven dat de service van KPN wel goed is maar dat het jammer is dat KPN met de huidige technologie en met de huidige/ moderne tv deze kans gemist heeft met de deze invoering .
Hoop dat KPN inziet dat dit niet meer van deze tijd is en snel met een oplossing komt.
icon

Beste antwoord door Noordzee 5 January 2019, 10:51

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Gerben55,

Jouw verhaal is duidelijk, Je bent ook zeker niet de eerste die hier tegen aan loopt. Ik snap heel goed dat je nu niet blij bent met de opgedrongen veranderingen.

Er is ook een andere kant van het verhaal:
Uitzendingen in SD via DVB-T zijn niet meer van deze tijd. Sterker nog: Het beeld doet pijn aan mijn ogen. Zeker als je dadelijk het nieuwe HD-beeld gaat meemaken. Hier in Drenthe zijn we al over en daar ben ik best blij mee. Het is trouwens de overheid die KPN heeft verplicht tot deze overgang. Is een eis met betrekking tot de nieuwe vergunning.

De reden dat er op dit moment nog geen insteekkaart is, komt doordat bijna niemand een TV gebruikt die geschikt is voor de standaard H.265/HEVC. Deze TV's worden pas sinds ongeveer een jaar verkocht in de winkels. De meeste UHD (4K) TV's hebben nog de standaard H.264. Op deze (en oudere) TV's moet je dus wel een settopbox gebruiken. KPN heeft aangegeven dat in de toekomst er mogelijk een insteekkaart gaat komen. Maar op dit moment is dat een zinloos omdat de meeste klanten daar gewoon niet klaar voor zijn. Vergeet ook niet, dat veel klanten Digitenne bekijken op de camping of in een slaapkamer. Daar staat zelden een ultramoderne TV.

Wat betreft de ontvangst van het signaal: Daar heb je gelijk in. De ontvangst is kritischer geworden. Zelf heb ik ook de nieuwe Funke V5 moeten aanschaffen om een betere ontvangst te krijgen. Klanten met ontvangstproblemen kunnen dit melden bij KPN. KPN bekijkt dan of dit op te lossen is.
Reputatie 2
Op zich herken ik de irritatie wel m.b.t. het ontbreken van een insteekkaart voor de tv. Ik had ook een insteekkaart voor Digitenne in mijn TV en dat was handig. Inderdaad 1 apparaat, 1 afstandbediening.

Aan de andere kant zullen veel Digitenne-kijkers een TV hebben die NIET meer geschikt is voor de nieuwe DVB-T2 standaard (dat is anders dan de huidige DVB-T standaard!). Dus ook al zou KPN op dit moment een insteekkaart kunnen leveren, dan nog is er een serieuze kans dat het niet gaat werken bij veel Digitenne-klanten simpelweg omdat de TV er niet voor geschikt is. En dan vind ik een (extra) kastje minder erg dan een paar honderd euro uit moeten geven aan een nieuwe tv.

Reageer