Beantwoord

zenderverlies/signaalverlies Digitenne

  • 25 January 2021
  • 30 reacties
  • 456 keer bekeken

Reputatie 2

Ik heb Digitenne met de originele Funke buiten antenne op het dak (Denekamp 7591) en een signaal van 100% op de Wizard. Na installatie het hele zenderpakket 100%. Maar als ik de kabel verleng tot ± 14 meter met goede originele coax (KPN) ben ik de nummers 9 t/m 13  plus België en Canvas en nog een paar VOLLEDIG kwijt. Melding: “Geen Digitenne signaal” en de resterende zenders nog steeds 100%. Hoe kan dat?

 

Theo

icon

Beste antwoord door Noordzee 25 January 2021, 22:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Theo P. ,

Het kan zijn dat het signaal dan net te zwak is voor een goede ontvangst van alle kanalen. Als ik er vanuit ga dat de kwaliteit van de kabel verder goed is, kan het ook door de antenne komen. 

Probeer dit eens: 

1/ Zet de antenne op een mooie hoge plaats.

2/ Doe de ontvanger even minimaal 5 seconden helemaal uit. 

3/ Zet de stroom weer aan op de ontvanger (en de TV ook aanzetten….)

4/ Ga in het menu van Digitenne eens terug naar de fabrieksinstellingen.

5/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

6/ Draai de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

Verder is het wel van belang dat je het huidige type antenne gebruikt, de Funke V5 (zie foto) 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe ziet die verlengkabel er uit ? dikte ? en stekkers ?

De kanalen die je mist zitten op het hoogste zendkanaal, als ik het goed heb (begrepen) :

https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

( zoek met ctrl-F in de pagina naar ensche )

Reputatie 7
Badge +28

@Theo P. 

Heb je al de Funke V5 of heb je nog een ouder  type zoals de haaienvin? 
 

 

Reputatie 2

Ik gebruik de V5 en heb nog 2 haaievinnen liggen die overigens op Dvb-t2 goed werkten op mijn flatje 2 hoog. Ik heb het idee dat de missende zenders met een minder sugnaal binnenkomen door de lengte van de kabel.

Reputatie 7
Badge +28

Ach, mijn kabel is geloof ik wel ongeveer 17 meter. Het is wel zaak dat je een goede kwaliteit kabel gebruikt. Op de foto van de V5 zie je een kabel van 0,7 cm dikte die door KPN wordt geleverd bij de buitenmontageset. 

Het is wel zaak dat je die Funke V5 goed uitricht, want die antenne is richtingsgevoel. 

Reputatie 2

Alle door u beschreven mogelijkheden reeds meerdere malen uitgevoerd

 Kabel is de "dikke" van Kpn en voor de verlenging Hirschmann materiaal.

Proefondervindelijk kwam ik erachter dat de missende zenders inderdaad zwakker binnenkomen: 45% en schommelend van 35 naar 50

 

Reputatie 2

Ik heb veel ervaring met het afstemmen van Digitenne, gebruik het al 18 jaar maar heb wel ervaren dat Dvb-t2 vreselijk kritisch is. Ik ga maar een rol Kwaliteit kabel bestellen met een demping van max.135dB op 100 m. 

Reputatie 7
Badge +28

Denekamp ligt natuurlijk tegen de Duitse grens, maar ook op RF-kanaal 47 zou je goede ontvangst moeten kunnen hebben.

Naast investeren in een goede kabel zou je ook nog een nog betere antenne kunnen overwegen. 

Deze antenne werkt bv nog beter dan de Funke V5 : 

https://digitennes.nl/antennes/222-dvb-t-dvb-t2-digitenne-buitenantenne-odsc-100-345t-8717056973920.html

Of deze : 

https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

 

 

Op de ontvanger van KPN is een '’sterkte’’ van 55 % al prima. Mijn TV zelf geeft dan al 99 % sterkte! Die sterkte-"meter” van de kpn ontvangers zetten je op het verkeerde been.

P.S.

Eénmaal ANT indrukken geeft alleen “kwaliteit”. Dan nog op rode knop drukken geeft ook “sterkte". Die moet wel 45 - 55 % zijn.

Belangrijk: antenne goed uitrichten naar zendmast en 'vrij’ zicht naar de mast. Dus niet nét op die muur zetten die ‘de andere kant’ op is.

Reputatie 2

Okay heren. Ik ga eerst nogmaals met jullie info aan de slag. De beschreven standaard antennes heb ik in huis. Die "pannenkoek" en die andere met raster lijken me top maar gezien de 100% in het blauwe balkje van de wèl ontvangen zenders moet voor wat betreft antenne genoeg zijn. De hoogte en richting is misschien belangrijker. 

Echter: zodra de verlengkabel er tussenuit is heb ik al met de ouderwetse antenne (boekensteun met verzwaarde voet) op het platte dak van de berging, een fantastisch beeld met een superdun Kpn draadje van in toaal 10 meter naar een tv'tje in de berging…

Hartelijk dank alvast.

Verlengkabel niet goed zou ik zeggen.

Toch niet nog van inschroefpluggen met opklikbaar plastic kapje???? En ook geen oude coaxkabel???

Reputatie 2

Nee coax kabel is niet oud of jaren buiten gebruikt. Trouwens, zo'n kabel blijft mits goed verpakt jaren goed maar Dvb-t2 werkt het best met de nieuwste generatie drievoudige afscherming en die ik van de Kpn heb is maar 2 voudig. De pluggen zijn van metaal en zijn van Hirschmann of vergelijkbare kwaliteit. Gekregen van iemand die bij een kabebedrijf werkt.  Jullie toelichtingen lezende en het verhaal van de rode knop (wist ik niet!) zie ik dat het signaal maar 40/50% is maar een gemiddelde kwaliteit van 90. De antenne moet naar een andere plaats en hoger op een stukje pijp. Hartelijk dank allemaal.

Reputatie 2

Beste Peter en Noordzee,

Ik zoi de signaalsterkte graag omhoog hebben. Krijg ik nergens hoger dan 40-44.(krap) op alle kanalen ongeacht publiek of commercieel, op het platte van de aanbouw of twee meter aan de rand van het schuine van het huis, 5,50 m. hoog. Denk dat hoger op het (nieuwbouw)  huis niet zomaar kan, of uitmaakt. Signaal vanaf een Funke V5 aan de nokbalk op de vlieriing maakt geen verschil. De Duitse zenders zijn iets sterker, 49-51. Zou een versterker zinvol zijn en zo ja welke?

Reputatie 7
Badge +28

OK @Theo P. ,

Zoals gezegd bestaat de oplossing uit twee delen. Het grootste probleem is de kabel. Je kunt het beste een hele nieuwe goede kabel kopen over de hele benodigde lengte. Dus geen gedoe met een verlengkabel.
 

De andere oplossing is een betere antenne.  In mijn eerdere reactie heb ik twee links geplaatst naar betere antennes. 
 

Je zult minimaal één oplossing moeten uitvoeren. Mijn advies is om te beginnen met de kabel. 

Reputatie 2

Dank voor je snelle reactie Noordzee met advies. Dat gevoel van die kabel had ik ook eigenlijk vooal omdat het een goeie investering is. Ik ga op jacht naar ds beste kwaliteit.

Check of het lampje op de antenne (ring rondom aansluiting) brandt (blauw licht).

Je hebt toch niet dat hele dunne kabeltje erop zitten, hè?

Beter: 

Een goede kabel met F-connectoren. (link aangepast; verwijst nu naar kabels met f-connector)

En om 'm op de ontvanger te kunnen steken nog een verloopje F-connector naar coax-male.

Reputatie 2

Hallo Allen,

ik heb 1 plug, was geen goedkope maar wel blik van binnen met plastic omhulsel, vervangen door een metalen plug, en het standaard door Kpn bijgeleverde verbindingssnoer naar tuner (vanaf de aansluitdoos waarin kabel van de antenne binnenkomt (aan nokbalk op de vliering) waaraan metalen contraplug female) vervangen door een zelfgemaakt verbindingsstukje van 70 cm afgeknipt van zwarte dikker 6mm Kpn kabel met metalen schroefpluggen naar de Digitennetuner.

Alles nu prima, de signaalsterkte op alle zenders zit tussen de 39 en 45% met een kwaliteit van 95 tot 100. Zou graag de sterkte hoger hebben, maar dat lukt zelfs met de buiten antenne iets te verplaatsen en hoger te zetten niet. De binnen nokbalk op de vliering is hoger. Misschien probeer ik één van de door jullie geadviseerde antennes. Allen bedankt.

Je verwijst naar BNC, da's weer wat anders.

 

En ja, er is maar een goede, eenvoudige, voor de hand liggende manier manier om coax kabels te verbinden, de F-connector, al dan niet met een verloopje naar (bv) Belling-Lee (=”normale TV plug”).

Alle andere schroefbare "normale” TV pluggen direct vergeten.

 

Dankjewel, @KeesYagi .

Had ook eerst “overal” bnc vermeld. Totdat ik op een plaatje zag dat dat niet klopte.

Wel tekst aangepast bij beide linken maar de link van de éne helaas vergeten aan te passen. Link is aangepast.

Reputatie 2

Voortzetting kwaliteitsverbetering:

Wat vinden jullie van de kwaliteit van de door Kpn bijgeleverde "dikke" antennekabel Pirelli M17 / 029 RG -059 ? Ik overweeg deze te vervangen door een andere  kwaliteitskabel en daarop de professionele pluggen te monteren.

 

Die kabel ken ik niet, althans het merk niet, wel het type RG-59 maar het zal wel weer per makelij anders zijn, lastig om daar zo iets over zeggen.

Het zijn de hoogste frequenties die de meeste demping ondervinden, in de link in mijn eerste bijdrage hier verwees ik daar al naar.

de professionele pluggen te monteren.

Daar ben ik wel benieuwd naar (foto?) maar verwacht daar niet te veel van.

Het mooie van een F-connector is dat het eigenlijk geen connector is, maar alleen een wartel.

 

Als je iets wil experimenteren dan zou je het meest eenvoudige een stuk kabel kunnen halen bij een satelliet ontvanger winkel (is nu even lastig ja) met de F-connectors daar al op en een verloopje voor in de ontvanger er aan, bij satelliet ontvangers moet zeker ook goede kabel gebruikt worden.

 

 

Zolang het bij voorkeur maar één kabel is van antenne tot ontvanger zit je goed.

Als die van KPN lang genoeg is is er m.i. geen reden die te vervangen. Hij is ook zwart, wat voor buitenmontage ook is aanbevolen.

Reputatie 2

Ik zou alleen wel eens willen weten hoe hoog de signaalsterkte standaard zou moeten zijn. Ik heb dat nergens kunnen terugvinden en de "truc" met rode knop heb ik in de beschrijvingen van Kpn nooit gezien. Zal wel onoplettendheid van mij zijn....

Zoals ik al vermeldde: op een ontvanger van KPN is het hoogste 60 % voor signaalsterkte. Die krijg je écht niet hoger. Vriend die de zendmast letterlijk ziet is het 59 %. En bij mij, 4,5 km verder, 57 %. Bij mijn moeder, iets meer dan 26 km v.d. mast Arnhem krijg ik tussen 48 en 52 % signaalsterkte.

In alle gevallen gelukkig wel 96 tot 100 % signaalkwaliteit.

Éénmaal op ANT drukken geeft SIGNAALKWALITEIT. Dan op rode knop drukken en de SIGNAALSTERKTE komt erbij.

Reputatie 2

Ja dat heb ik van jullie geleerd! 

Hartelijk bedankt. Dan zit ik met plusminus 39-45 goed genoeg.