Beantwoord

Automatisch doorsturen e-mail

  • 8 June 2022
  • 16 reacties
  • 293 keer bekeken

Al sinds wij e-mail hebben van kpn sturen we alle mail van mijn man automatisch door naar mij. De laatste tijd doet zich echter een vreemd verschijnsel voor. Alle mail wordt inderdaad doorgestuurd alleen de mail die van onze bank komen niet aan. Mijn man kan deze mail wel handmatig doorsturen. Alle instellingen doorgelopen maar kan niets vinden. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

icon

Beste antwoord door Dennis ABD 10 June 2022, 17:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Stella D 

 

De beveiligingsmaatregelen voor mail worden steeds strenger, dat is waarschijnlijk de oorzaak dat het niet meer automatisch kan maar wel handmatig.

De afzender kan b.v. instellen dat zijn mail alleen van een bepaalde server (ip-adres) mag komen en als je hem dan automatisch doorstuurt klopt dat niet meer, doe je het handmatig dan klopt het wel weer omdat hij dan in het mailtje van je man zit.

Als je inlogt via webmail, staat hij bij jou dan ook niet in de Spam map?

Hallo @GeSp ,

Nee, ze staan niet in de spam-folder.

Nog een vraagje @GeSp,

Is deze instelling (alleen van een bepaalde server) terug te vinden in de mail zelf? Dan kan ik kijken of dat zo is.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Stella D 

 

Als het naar een extern emailadres zoals outlook of gmail geforward wordt dan kan ik mij voorstellen dat het niet aankomt, daar wordt het meestal echt geweigerd.

Als jullie beide een KPN mailadres gebruiken zou ik verwachten dat het wel in Spam terecht komt, hebben jullie beide een KPN emailadres?

 

  

Nog een vraagje @GeSp,

Is deze instelling (alleen van een bepaalde server) terug te vinden in de mail zelf? Dan kan ik kijken of dat zo is.

 

Je kan dat terugvinden in de mailheaders, hoe je die kan bekijken is afhankelijk van het programma of de webmail die je gebruikt, meestal is het iets van Eigenschappen of de Bron tonen / bekijken.

 

In KPN webmail kan het zo:

 

Hallo @GeSp ,

Ja we hebben beide een @kpnmail.nl account.

Hallo @GeSp ,

Het is nogal een abracadabra in de header. Wat zou er moeten staan?

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Stella D 

 

Er zouden dingen in moeten staan als DKIM en SPF, die zouden goed moeten zijn, er staat dan pass achter.

Maar in die mail die wel binnenkomt zal dit ongetwijfeld goed zijn, het gaat pas fout op het moment dat je hem automatisch doorstuurt.

Hoe doorsturen afgehandeld wordt is ook weer afhankelijk van de SPF en DMARC records in de DNS van het verzendend domein (die van de bank).

Ik denk niet dat je daar zelf uit gaat komen en je kan er zelf ook niets aan veranderen.

Ik denk dat je dit het beste kan vragen bij het KPN abuse team, die kunnen nagaan wat er met die doorgestuurde mail gebeurd, zeker omdat het nu helemaal binnen de KPN servers blijft.

 

Dennis ABD is van het abuse team, dus ik doe even een mention naar hem:

@Dennis ABD, kan @Stella D die mail aan abuse@kpn.com sturen?

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Stella D,

Ik zie dat @GeSp al hulptroepen op heeft getrommeld, top! Hopelijk kan @Dennis ABD hier meer over vertellen, want onhandig is het wel!

Reputatie 7
Badge +7

De hulptroepen zijn gearriveerd. Beetje later dan gebruikelijk, maar ik raakte afgeleid toen ik dit topic eerder aan het lezen was (werk kan soms lastig zijn).

 

Dit kan je inderdaad het beste bij Abuse melden (abuse@kpn.com). Wat we in ieder geval nodig hebben is een recent voorbeeld. Tevens ook het email adres waar het naartoe gaat en vanaf welk adres er doorgestuurd word.

 

Dergelijke automatische doorsturingen zijn doorgaans niet een heel groot probleem, echter zou de mail wel in de spam terecht moeten komen en niet geheel verdwijnen.

Hallo @Dennis ABD ,

Zal mail sturen naar abus@kpn.com. moet ik daar het probleem weer geheel beschrijven of is een verwijzing naar dit topic voldoende. Hoe voeg ik een voorbeeld van een recent voorbeeld bij? Doorsturen of aangeven waar de mail staat (map en account)?

Reputatie 7
Badge +7

Als je het meteen doet kan je naar dit topic linken, dan pak ik het zelf meteen op.

 

Wij kunnen niet in mailboxen, dus doorsturen is het beste. Bij voorkeur doorsturen als bijlage.

Reputatie 7
Badge +7

Een kleine update: Ik kan niet voldoende zien in de logfiles maar heb het uitgezet bij het verantwoordelijke team. Ik heb wel wat theorien maar eerst maar eens zien of deze kloppen. Zodra ik antwoord heb mail ik een antwoord en update ik hier ook even.

Reputatie 7
Badge +7

Zowaar nu al een update.

 

Het is DMARC. De DMARC policy van de SNS bank staat niet toe dat mail verstuurd word via een mailserver anders dan die van de SNS. Wij checken dit bij uitgaande mail, dus ook bij forwards, en weigeren als een DMARC policy dit niet toestaat.

Hallo @Dennis ABD ,

Duidelijk. Toch bedankt👍

Reputatie 7
Badge +18

Dat bevestigd ook mijn vermoeden, maar dat het niet meer in Spam terecht komt lijkt mij dan toch iets nieuws, dat was voorheen toch wel zo @Dennis ABD ?

Of geldt dat alleen als het van buitenaf komt?

Reputatie 7
Badge +7

Dat laatste. Probeer maar eens mail te versturen via ons vanaf een willekeurig adres met een DMARC policy actief. Dat word meteen geweigerd. Het lastige is hier alleen dat er geen foutmelding terugkomt omdat het met een forward regel gedaan is.