Vraag

Blokkeringen via filterregel komen in spamfolder

  • 24 July 2020
  • 4 reacties
  • 169 keer bekeken

Ik stel deze vraag nog maar een keer. En nu wil ik graag echt antwoord.

Als ik een annulerende filterregel aanmaak voor een e-mailadres met .co als onderdeel, dan komen e-mails van b.v. outlook.com niet aan (worden geannuleerd). Ze worden ook niet in de spamfolder geplaatst, want ze werden niet als  spam geïdentificeerd..

Als ik een annulerende filterregel aanmaak voor een e-mail adres met bijvoorbeeld .icu of .online of .today als onderdeel, dan wordt deze e-mail niet geannuleerd, maar komt hij in de spamfolder omdat hij als spam is geïdentificeerd. Ik heb hetzelfde geprobeerd met bijvoorbeeld *@*.icu, maar dat helpt niet.

Kennelijk heeft het detecteren van spam prioriteit boven het uitvoeren van een filterregel.

Dit is heel hinderlijk omdat men dan toch een lading van e-mails in de spam-map moet bekijken of er toevallig een e-mail in zit die de ontvanger niet als spam ziet. E-mail programma's als outlook en google doen dit veel beter. Waarom kan KPN dit niet goed regelen.

Nogmaals, ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar dan krijg ik alleen uitleg over wat spam is en hoe ik een annulerende filterregel moet aanmaken. Waarom krijg ik geen behoorlijk antwoord.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Filter regels worden pas toegepast NADAT het spamfilter van kpn in zijn wijsheid heeft besloten dat een mailtje spam is. Daarna wordt pas door webmail of lokaal op de PC (in bijvoorbeeld Outlook) gekeken naar de filter regels.

Het spamfilter gaat dus echt eerst (en zou wat mij betreft er tussen uit moeten worden gemikt). Het aantal valse spam constateringen overtreft het aantal “echte” spam berichten dat wordt gedetecteerd. Zelfs Burgernet mail wordt in de spam map gegooid!

Beste Wijsgeer,

De eerste alinea van jouw reactie geeft het zelfde aan als wat ik heb gerapporteerd.

De tweede alinea beschrijft iets waar ik absoluut geen last van heb en heeft geen relatie tot het door mij gesignaleerde probleem. Sterker het vervuild mijn echte probleem

Dus, doe me een plezier en reageer niet meer op deze manier, want het lost mijn probleem niet op.

Ik wil graag antwoord van iemand bij KPN die wel weet waarom dit zo gebeurt.

Reputatie 7

Nog voor dat een mail op jouw adres afgeleverd wordt doorloopt hij de centrale spamfilter van KPN en daar krijgt de mail één van de onderstaande kenmerken.

  • Geen spam
  • Mogelijk spam
  • Spam

Dat bepaalt of de mail in jouw inbox komt (geen spam), in jouw spamfolder komt (mogelijk spam) of weggegooid wordt (spam).

Helaas hebben filterregels alleen invloed op mails die bij de inbox binnenkomen. Het zou mooi zijn als je ook filterregels zou kunnen definiëren die op de spamfolder uitgevoerd moeten worden. Ik hoop dat KPN dat ook op zal pakken want het betekent direct ook een work-around voor false-positives.

Beste wjb,

Bedankt voor je heldere uitleg.

Ik begrijp wel dat KPN eerst alle e-mails door een centraal spamfilter wil halen.

Dat elimineert meteen een hoop rommel.

Maar helaas blijft er dan nog veel "Mogelijke spam” over en die zou ook op verzoek van de gebruiker ook automatisch verwijderd moeten kunnen worden. Dus, ja, de filterregels voor "Geen spam” zouden ook van toepassing moeten komen voor de "Mogelijke spam”, dus voor de spamfolder zoals de gebruiker die ziet op de webmail.

Maar hoe krijgen we KPN zover dat zij deze zeer klantvriendelijke mogelijkheid bieden?

KPN, luisteren jullie?