News

KPN Webmail vernieuwing 2019

  • 9 September 2019
  • 679 reacties
  • 62706 keer bekeken
KPN Webmail vernieuwing 2019
Reputatie 7
Badge +30

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties. De veranderingen die in dit topic worden besproken hebben wij in 2019 doorgevoerd. Heb je feedback op, of vragen over, de webmail. Maak dan een eigen topic aan.

 

Achter de schermen is hard gewerkt aan een nieuw, sterk verbeterd mailplatform, met een bijbehorende nieuwe webmailomgeving. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform.
 

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

 

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee popups. In de eerste kun je de afzendernaam instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

2e62197a-47b7-4e1e-8a55-8ad9d8a4da48.png


Verder zie je (ook eenmalig) een popup over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

cdebc0b4-cf1f-473d-a71b-f9107ac60944.png

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via https://email.kpn.com 
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

 

Tips

  • Verplaats je normaal gesproken spam naar de prullenbak? Overweeg deze mails vanaf nu naar de spamfolder te verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat het spamfilter beter gaat werken, niet alleen voor jou maar voor alle klanten.
  • Je kunt je Google Calendar, of een iCal bestand/url, importeren via de Agenda > Nieuwe agenda toevoegen. Andersom kan ook. Je KPN Webmail agenda kun je importeren in een ander mailprogramma.
  • Je kunt herinneringen instellen voor de afspraken in je agenda. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Kom je een phishingmail tegen? Laat het onze abuse afdeling dan weten via valse-email@kpn.com (stuur de mail door als bijlage). Spam hoeft niet meer doorgestuurd te worden, je meldt dit automatisch aan door een e-mail als spam te markeren of naar de spamfolder te verplaatsen. Als je het idee hebt dat dit niet werkt voor bepaalde mail, neem dan alsnog contact op met Abuse. 
  • In de instellingen staat een optie om de webmail te registreren voor Mailto: links. Hoe dat werkt lees je hier.

 

Andere vragen, wensen, feedback? Laat het hier weten!

 

De onderstaande berichten tot 11 oktober zijn verplaatst vanuit het testforum, waarin forumgebruikers hebben meegetest aan de nieuwe webmail.

 

Laatste update artikel: 9-12-2019 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

679 reacties

Microsoft Edge 44.18362.449.0

Microsoft EdgeHTML 18.18362

2019

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Dat ziet er slordig uit, @RBxx . Ik ga even bij @Erik_ navragen. Mocht het nodig zijn, zal ik er opnieuw werk van maken. 

Reputatie 7
Badge +30

Dit is iets dat waarschijnlijk bij de migratie is ontstaan. Je hoort namelijk geen mappen te kunnen aanmaken met de naam 'verzonden items' want dit is een gereserveerde map. Als jij, voor de migratie, ergens een extra map had met die naam, dan is die meegemigreerd en gooit dan nu wat roet in het eten omdat er ook al een ingebouwde verzonden items map is.

Ik heb nog nooit zelf een map aangemaakt in webmail, maar ook ik heb dezelfde mappen.

<afbeelding even verwijderd voor de leesbaarheid>

Ik denk dat die mappen aangemaakt worden door Outlook, maar ik heb er eigenlijk nooit op gelet.

 

Er is wat verder getest, en het is geen migratieding. Dus wij denken nu ook dat dit het geval is en het vanuit Outlook komt.

 

Dit wisselende gedrag kun je aanpassen door die extra map ‘Verzonden items’  in te stellen als de map waar alle verstuurde mails in terecht komen. Hierdoor pakken zowel Outlook als de Webmail dan die map. Dit doe je via ‘Instellingen’ > ‘Accounts’ > ‘E-mail Bewerken’. Onder ‘Standaard mappen’  kun je dan met de ‘Selecteer’ knop een eigen map kiezen.

 

Deze eigen map zal dan verdwijnen uit het onderdeel ‘Mijn mappen’ en naar boven worden verplaatst waar hij ook hernoemd wordt naar ‘Verzonden’.

 

 Let op:

  • Je moet in de webmail eerst een keer opnieuw inloggen voor de naam veranderd naar ‘Verzonden’.
  • Onder water behoudt de map zijn eerdere naam, deze zie je dan nog terug onder ‘Instellingen’ > ‘Accounts’ > ‘E-mail Bewerken’.
  • De oorspronkelijke map ‘Verzonden’ wordt, inclusief inhoud, verplaatst naar ‘Mijn mappen’ en krijgt de naam ‘Sent’

 

 

@RBxx

De spelfouten zijn doorgegeven aan de leverancier en worden in een patch hersteld. Ik heb nagevraagd of daar al een datum voor bekend is. 

Reputatie 7
Badge +30

Dan, wat betreft het importeren van de webmail kalender in een ander mailprogramma, dat kan!

Open het hamburgermenu achter de kalender die je wilt delen. Daarin zit een optie ‘Link om te delen aanmaken’. Klik dat en kopieer die link. Vervolgens kun je daarmee de kalender in een ander programma importeren.

 

 

Zoals je ziet heb je de optie om ook een verlooptermijn en een wachtwoord in te stellen op de link. Let er op dat GMail het gebruik van wachtwoord niet ondersteunt.

 

Om de kalender dan te importeren in Outlook of GMail, volg deze stappen:

Outlook: 'Ga naar Shared Calendars' of (Gedeelde agenda’s) en klik met de rechtermuisknop. Kies dan voor  'Add Calendar' > 'From internet'

GMail: Ga naar het + teken bij ‘Ander agenda's’ en kies voor ‘Via URL’

 

 

@ITVkijker: dark mode  is op de lijst gezet, maar zal niet op korte termijn komen. 

 

Verder was er ook iemand die iets zie over de foto op het inlogscherm :smile:  Daar wordt over nagedacht of die aangepast gaat worden. Zal, als het gebeurt, niet eerder zijn dan ná de migratie.

Reputatie 7

Dan, wat betreft het importeren van de webmail kalender in een ander mailprogramma, dat kan!

Dat is mooi maar…

Om de kalender dan te importeren in Outlook of GMail, volg deze stappen:

Outlook: 'Ga naar Shared Calendars' of (Gedeelde agenda’s) en klik met de rechtermuisknop. Kies dan voor  'Add Calendar' > 'From internet'

GMail: Ga naar het + teken bij ‘Ander agenda's’ en kies voor ‘Via URL’

...helaas bestaat deze optie niet binnen Outlook op mijn tablet.

Reputatie 4
Badge +2

Hoera, ik heb de nieuwe  mail van kpn.

Eerste indruk is dat het er keurig uitziet. De verwachtingen zijn hoog m.n. om spam te blokkeren.

Dat lukt als de spammail in mijn inbox zit. Dan kan ik die zomaar aanmerken als spam met het daarvoor bestemde rondje. Maar nu is het possible spam en dan zit die in de spammap hoe dan als het echt spam is? Hoe ga ik die dan aanmerken als spam? Ik zie het niet…...

Reputatie 7

Maar nu is het possible spam en dan zit die in de spammap hoe dan als het echt spam is? Hoe ga ik die dan aanmerken als spam?

Die hoef je helemaal niet te kenmerken als spam, die zijn sowieso al voor verdere analyse geselecteerd.

Ook berichten die jij zelf aanmerkt als spam zijn daarmee nog geen "spam" maar "possible spam" en ondergaan dezelfde analyse als de "possible spams" in de spamfolder.

Reputatie 7
Badge +30

@Steennul65, ik heb je bericht even verplaatst naar dit verzameltopic. Hier kan je alles lezen over wat er anders is in de nieuwe webmail. Wat betreft je vraag, als de mail al in de spammap terecht is gekomen, dan is hij door ons filter ook al als spam gemarkeerd. Daar hoef jij zelf niets meer aan te doen. Het enige wat jij aan spam hoeft te markeren, zijn spam mails die in je inbox terecht komen. Dat kan dan via het rondje, of door de mail naar spammap te slepen. En als er onverhoopt een niet-spammail in de spammap terecht komt, dan kun je die naar de inbox slepen en wordt ook dit direct bij ons filter gemeld. 

 

@GrT, welkom! We hebben je bericht ook verplaatst naar het lopende topic. Wat bijzonder dat de inlogknop niet goed werkt. Ik vermoed in eerste instantie cookies & cake, eh cache. Zou je dat eens willen legen (klik hier voor uitleg hoe dat te doen) en dan opnieuw proberen? 

 

Dan, wat betreft het importeren van de webmail kalender in een ander mailprogramma, dat kan!

Dat is mooi maar…

Om de kalender dan te importeren in Outlook of GMail, volg deze stappen:

Outlook: 'Ga naar Shared Calendars' of (Gedeelde agenda’s) en klik met de rechtermuisknop. Kies dan voor  'Add Calendar' > 'From internet'

GMail: Ga naar het + teken bij ‘Ander agenda's’ en kies voor ‘Via URL’

...helaas bestaat deze optie niet binnen Outlook op mijn tablet.

Hmmm, jij ziet niet dit? Wellicht dat je dit dan in web/desktopversie moet aanzetten en dat het dan ook, hoop ik, op de tablet werkt?

 

 

 

De spelfouten zijn doorgegeven aan de leverancier en worden in een patch hersteld. Ik heb nagevraagd of daar al een datum voor bekend is. 

De eerstvolgende verwachte patch vanuit de leverancier verwachten we december/januari. Preciezer dan dat kunnen we op dit moment niet zijn.

 

Cookies en cache had ik handmatig ook al geprobeerd. Heeft geen invloed (worden ook bij afsluiten automatisch verwijderd). PC moet ik nadien ook weer opnieuw opstarten om in te kunnen loggen op de Webmail via Edge.

Internet Explorer geeft geen problemen, alleen als ik wil inloggen met Edge.

Reputatie 7

 

Dan, wat betreft het importeren van de webmail kalender in een ander mailprogramma, dat kan!

Dat is mooi maar…

Om de kalender dan te importeren in Outlook of GMail, volg deze stappen:

Outlook: 'Ga naar Shared Calendars' of (Gedeelde agenda’s) en klik met de rechtermuisknop. Kies dan voor  'Add Calendar' > 'From internet'

GMail: Ga naar het + teken bij ‘Ander agenda's’ en kies voor ‘Via URL’

...helaas bestaat deze optie niet binnen Outlook op mijn tablet.

Hmmm, jij ziet niet dit? Wellicht dat je dit dan in web/desktopversie moet aanzetten en dat het dan ook, hoop ik, op de tablet werkt?

 

Nee, die optie heb je helaas niet in de Outlook app op Android.

Wel jammer want ik zou die agenda graag gaan gebruiken op mijn Android apparaten immers dan kan de Google agenda er uit en dat is goed voor mijn privacy.

Sinds de update van de webmail ben ik een map met emails kwijt. Deze mails zijn ook niet terug te vinden in mijn postvakin. In de oude webmail was er niets aan de hand maar daar kan ik nu ook niet meer bij om eventueel mijn mails daaruit op te kunnen slaan. Is er een mogelijkheid om deze emails terug te krijgen?

 

Admin: bericht samengevoegd met verzameltopic

Reputatie 7
Badge +30

Cookies en cache had ik handmatig ook al geprobeerd. Heeft geen invloed (worden ook bij afsluiten automatisch verwijderd). PC moet ik nadien ook weer opnieuw opstarten om in te kunnen loggen op de Webmail via Edge.

Internet Explorer geeft geen problemen, alleen als ik wil inloggen met Edge.

 

Dank je! Ik ga dit even doorgeven en kom er op terug. 

 

Sinds de update van de webmail ben ik een map met emails kwijt. Deze mails zijn ook niet terug te vinden in mijn postvakin. In de oude webmail was er niets aan de hand maar daar kan ik nu ook niet meer bij om eventueel mijn mails daaruit op te kunnen slaan. Is er een mogelijkheid om deze emails terug te krijgen?

 

Hoi JRG, welkom! Eigen gemaakte mappen staan in de nieuwe webmail in de categorie ‘Mijn mappen’ zorg dat je deze uitvouwt om alles daaronder te zien. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor. 

Als je de map daar ook niet ziet, vul dan even je profiel in. Graag met de mailbox waar je dit ervaart in het vak ‘persoonlijke opmerking’ plus de naam van de map die je kwijt bent.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @JRG 

Als de map nog niet in “Mijn mappen” zichtbaar is, ga dan naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”

Voor de zekerheid daarna nog even uitloggen-inloggen.

@RBxx Bedankt dit was het!!

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Erik_ ,

Kan KPN er niet pro-actief voor zorgen, dat alle zelf aangemaakte mappen al tijdens de migratie zichtbaar ingesteld worden? Dat voorkomt een hoop verwarring (en paniek...:scream: )

De laatste dagen zie ik (steeds) meer topics over “verdwenen” mappen voorbij komen.

Reputatie 7
Badge +24

Wie heeft überhaupt dat verbergen van mappen ooit verzonnen? En waarom? 

Reputatie 7

Hoe kan je mwt de nieuwe webmail een mail als bijlage doorsturen?

De enige manier die ik gevonden heb is door het mailtje als bestand op te slaan en die vervolgens als bijlage in een nieuwe mail op te nemen.

Kan dit ook eenvoudiger?

Reputatie 7
Badge +21

Hoe kan je mwt de nieuwe webmail een mail als bijlage doorsturen?

Via Instellingen -- E-mail -- Nieuw bericht  kan je instellen hoe je doorstuurt (Inline of Bijlage).

Eenvoudiger, maar toch nog wel een omweg :wink:, rechts klikken op mailtje en dan “doorsturen als bijlage” zou nog sneller zijn. Toekomst muziek??

Reputatie 7

Hoe kan je mwt de nieuwe webmail een mail als bijlage doorsturen?

Via Instellingen -- E-mail -- Nieuw bericht  kan je instellen hoe je doorstuurt (Inline of Bijlage).

Eenvoudiger, maar toch nog wel een omweg :wink:, rechts klikken op mailtje en dan “doorsturen als bijlage” zou nog beter zijn.

Die instelling moet natuurlijk op "Inline" blijven staan en die "rechts klikken" heeft helaas geen optie "doorsturen als bijlage".

 

Reputatie 7
Badge +21

Zoals ik net nog even toevoegde: toekomst muziek ?? Nu nog niet mogelijk, maar wie weet…

Voorlopig de “instellingen"-weg gebruiken om een .eml bestand door te sturen.

Reputatie 7

Voorlopig de “instellingen"-weg gebruiken om een .eml bestand door te sturen.

Laten we hopen dat KPN dit als verbeterpunt in de ontwikkeling mee zal nemen.

Als je een bericht hebt aangemerkt als geen spam door op het groene duimpje te drukken duurt het vrij lang voordat dat bericht weer zichtbaar is.

Reputatie 7

Als je een bericht hebt aangemerkt als geen spam door op het groene duimpje te drukken duurt het vrij lang voordat dat bericht weer zichtbaar is.

Dat is me inderdaad ook opgevallen.

In een mailcliënt zoals de Outlook app op Android is die mail dan wel direct zichtbaar in de juiste folder.

Gebruik webmail en dan is dat is toch wel irritant, hopelijk kan er iets aan gedaan worden zodat je de gewenste e-mail snel kan lezen.

Reputatie 7

Je kunt de verversingsinterval lager zetten...

...maar eenvoudiger is het waarschijnlijk om de verversknop te gebruiken.