News

KPN Webmail vernieuwing 2019

  • 9 September 2019
  • 679 reacties
  • 62751 keer bekeken
KPN Webmail vernieuwing 2019
Reputatie 7
Badge +30

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties. De veranderingen die in dit topic worden besproken hebben wij in 2019 doorgevoerd. Heb je feedback op, of vragen over, de webmail. Maak dan een eigen topic aan.

 

Achter de schermen is hard gewerkt aan een nieuw, sterk verbeterd mailplatform, met een bijbehorende nieuwe webmailomgeving. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform.
 

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

 

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee popups. In de eerste kun je de afzendernaam instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

2e62197a-47b7-4e1e-8a55-8ad9d8a4da48.png


Verder zie je (ook eenmalig) een popup over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

cdebc0b4-cf1f-473d-a71b-f9107ac60944.png

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via https://email.kpn.com 
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

 

Tips

  • Verplaats je normaal gesproken spam naar de prullenbak? Overweeg deze mails vanaf nu naar de spamfolder te verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat het spamfilter beter gaat werken, niet alleen voor jou maar voor alle klanten.
  • Je kunt je Google Calendar, of een iCal bestand/url, importeren via de Agenda > Nieuwe agenda toevoegen. Andersom kan ook. Je KPN Webmail agenda kun je importeren in een ander mailprogramma.
  • Je kunt herinneringen instellen voor de afspraken in je agenda. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Kom je een phishingmail tegen? Laat het onze abuse afdeling dan weten via valse-email@kpn.com (stuur de mail door als bijlage). Spam hoeft niet meer doorgestuurd te worden, je meldt dit automatisch aan door een e-mail als spam te markeren of naar de spamfolder te verplaatsen. Als je het idee hebt dat dit niet werkt voor bepaalde mail, neem dan alsnog contact op met Abuse. 
  • In de instellingen staat een optie om de webmail te registreren voor Mailto: links. Hoe dat werkt lees je hier.

 

Andere vragen, wensen, feedback? Laat het hier weten!

 

De onderstaande berichten tot 11 oktober zijn verplaatst vanuit het testforum, waarin forumgebruikers hebben meegetest aan de nieuwe webmail.

 

Laatste update artikel: 9-12-2019 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

679 reacties

Badge

Binnenkort maar eens langs de KPN-winkel om er achter te komen wat er mis is met het ontvangen van e-mail. Al sinds november ontvang ik geen e-mail op mijn KPN-mail. Dit heeft ertoe geleid dat ik een betaling niet kon voldoen en een aanmaning heb ontvangen. Afgelopen maand ben ik overgestapt naar Gmail. Een e-mail van mijn Gmail-adres naar KPN komt niet over, vice versa.

Ik vind het schandalig dat meerdere klanten van KPN ook geen e-mail kunnen ontvangen, ondanks dat alle instellingen goed ingesteld zijn.

Sorry dat ik geen 19 pagina's (X 25 berichten) ga doorspitten voor deze vraag, maar

Wat betekenen de letters KC in het grijze rondje rechtsboven een mailbericht?

Reputatie 7

Wat betekenen de letters KC in het grijze rondje rechtsboven een mailbericht?

 

Ah, thanks, @wjb :relaxed:

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb even het mailadres uit de afbeelding bewerkt. Niet omdat het adres per sé geheim is (het is immers het afzendadres van de forummails) maar omdat het in de basis een no reply mailbox is en we zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat mensen er ongevraagde mails heen sturen.

De letters in het rondje zijn voor de naam van de afzender. Meestal de initialen van de ingestelde afzendernaam.

 

@kweis, deze mails die jij niet ontvangt, ervaar je dat in een mailprogramma, of in de webmail zelf? Als het in een mailprogramma gebeurt, welke is dat? En om wat voor mails gaat het?

Badge

@Erik_ ik ervaar het in de webmail zelf. Het gaat om onder andere bevestigingen van bijvoorbeeld Bol.com, e-mails van Klarna. Voorheen ontving ik iedere ochtend een e-mail van Verhusidieren.nl, maar sinds november niet meer, terwijl ik niets gewijzigd heb. 

Ik heb slechts een maand of twee optimaal gebruik kunnen maken van de KPN-mail, sindsdien ervaar ik alleen maar problemen en ontvang ik geen e-mail.

Reputatie 7
Badge +30

Ontvang je deze mails dan wel in het spammapje van de webmail? Helemaal zoiets als verhuisdieren.nl lijkt me echt iets wat in de spam beland, omdat dit door anderen als spam gemarkeerd wordt. Daarnaast is het goed om even te controleren of je niet zelf bepaalde e-mailfilters hebt aangemaakt. 

Badge

@Marcia_ Nee, ik ben heel secuur in het bekijken van álle mappen. Wat ik eerder aangegeven heb: alle instellingen staan goed ingesteld en ik ben geabonneerd op alle IMAP-abonnementen. Bovendien heb ik geen enkele e-mailfilter aangemaakt.

Sinds half december heb ik al mijn nieuwsbrieven waarvoor ik aangemeld ben, aangepast en overgezet naar Gmail, want vertrouwen heb ik zeker niet meer in de KPN-mail.

Reputatie 7
Badge +30

Dan wil ik je nog één controlevraag stellen, Kweis: als jij in de webmail kijkt, zie je dan bovenaan het scherm ook tabbladen zoals in de grote afbeelding in het startbericht? Zo ja, zou je dan eens willen kijken of de gemiste mails in een van de andere tabbladen zitten? Als dat zo is, dan kun je de tabbladen uitzetten door op eentje rechts te klikken. Je krijgt dan een pop-up met opties. Als je ze daar ook niet ziet, dan ga ik navraag doen of wij hierin iets kunnen doen of nakijken verder.

Badge

Beste Erik_, het maakt niet uit of ik de mappen / tabbladen aan- of uitschakel. Oude e-mails die ik nooit heb ontvangen, maar wel had verwacht, zitten niet verstopt in de mappen. 

 

Reputatie 7
Badge +30

@kweis zou je toch nog eens je ‘regels’ bij langs kunnen lopen? De collega's van het e-mailteam vragen zich af of jij wellicht niet onderstaande hebt ingesteld. Als jij bij ‘bevat: bentest’ jouw naam hebt staan, dan komt er geen mail meer binnen. Het zou zelfs mogelijk kunnen zijn dat je dit al ingesteld had staan op de oude webmail, maar dat het daar niet werkte. 

 

 

Badge

Beste Marcia_ , dank voor uw heldere uitleg. Ik heb gekeken in mijn regels en ik zie inderdaad bij de acties “Annuleren” staan, terwijl ik dit niet zelf heb ingesteld. Ik heb de actie aangepast dat de e-mails nu worden opgeslagen in Postvak IN.

Hopelijk is het mysterie nu opgelost.

Nogmaals hartelijk bedankt.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @kweis als deze aanpassing je probleem oplost, zou ik persoonlijk deze regel helemaal verwijderen. Binnenkomende mail gaat standaard naar Postvak IN, daar is geen regel voor nodig.

Hallo Mailmissers,

Het probleem is mij bekend en deed zich voor toen ik overging naar de vernieuwde webmail.
Ik miste de dagelijkse nieuwsbrief van mijn krant, weekoverzichten van consumentenbond en anderen, KRO, NKC, Binck, enz… allemaal betrouwbare afzenders. Berichten van familie en bekenden kwamen wel door. 
Na 3 weken maar eens hulp gezocht bij KPN (intussen ook al een gmail account aangemaakt).
Abuse heeft zich ingespannen maar kon niets oplossen. Mail werd wel doorgestuurd in de KPN mailserver maar kwam niet bij mij aan. Via de service/help telefoon 0800-0402 kwam ik in contact met een dienst die mijn probleem heeft aangepakt door via internet mee te kijken in mijn pc (pc overnemen). Wat bleek:

Bij mij betrof het de lijst van Geblokkeerde Afzenders in Webmail en in Outlook die in de loop der tijd  waren ontstaan  doordat ik spam als “ongewenste mail” of als ”afzender blokkeren” had aangemerkt.
Ook al hebben de daar geplaatste afzxenders niks te maken met de betrouwbare gemiste afzenders toch blijken die lijsten van invloed te zijn. Helemaal wissen dus die lijsten. (Dus zowel in Webmail als in Outlook). Heb je buiten je gebruikelijke mailprogramma nog andere emailprogramma's op je PC,, laptop tablet of smartphone en die deel uitmaken van Windows of Microsoft Office en die je dus niet gebruikt en zelfs als deze niet verder geïnstalleerd zijn,  gooi die er dan uit. Bijvoorbeeld Windows Live Mail. 

Let er verder op dat het mailprogramma dat je op je apparaten gebruikt overal dezelfde instellingen heeft. Synchronisatie van apparatuur heb ik voorlopig nog uitgeschakeld. By the way: ik gebruik naast Outlook 365 (account ... @hetnet.nl)  ook …. @gmail,com maar dat bijt elkaar niet. 
Succes.

Mooi dat er een nieuwe webmail client komt, maar ondersteund deze ook multi factor authenticatie?

Ik zou graag voor een goede beveiliging, hebben dat er gebruik gemaakt kan worden van multi factor authenticatie.

Mooi dat er een nieuwe webmail client komt, maar ondersteund deze ook multi factor authenticatie?

Ik zou graag voor een goede beveiliging, hebben dat er gebruik gemaakt kan worden van multi factor authenticatie.

Nee.

 

Sinds de introductie van de nieuwe webmail applicatie is niet alle mail zichtbaar. Deze mail zie ik wel als mijn mail bekijk met ander mail programma's zoals outlook of de email app op mijn telefoon.

Als ik in KPN webmail ga zoeken naar de mails die niet zichtbaar door specifiek te zoeken naar de afzender of onderwerp van de mails die niet zichtbaar zijn dan verschijnen de mails wel in het zoekresultaat. De mails zijn dus niet weg maar worden niet getoont.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Gert uit Nuenen 

De inbox (Postvak IN) van webmail toont de binnenkomende post standaard in zgn. Categorieën.

Het kan dus zijn dat een e-mail in een andere categorie staat, dan waar je op dat moment “naar kijkt".

Webmail zet bepaalde mails vaak standaard in categorie Nieuwsbrieven. Soms maakt webmail daarbij de verkeerde keus en gaat het niet goed. Klik op het betreffende tabblad, dan zou je de mails moeten zien. Door de mail te “slepen” naar de juiste categorie zorg je ervoor, dat webmail het daarna ook voor volgende mails naar jouw wens doet.

Als je helemaal geen gebruik wil maken van categorieën, kan je dit ook uitschakelen. Dan staan alle mailtjes weer bij elkaar. Klik “rechts” op de categoriebalk en klik dan op Categorieën uitschakelen.

De mails die ik niet zie in de inbox (Postvak IN) staat bij  het specifiek zoeken naar die wel in de  inbox (Postvak IN) en niet in een andere categorie.

Hieronder een voorbeeld van een mail die niet in de inbox verschijnt maar na een specifieke zoekopdracht (naar KPN) toch in de inbox blijkt te staan.

 

Reputatie 7
Badge +21

@Gert uit Nuenen Dat is vreemd, dan moet het ook in één van de categorieën zichtbaar zijn. Zie je de mails wel als je Categorieën hebt uitgeschakeld en alles bij elkaar getoond wordt?

Welke sorteer volgorde heb je ingesteld? Als dat op afzender (“Van”) is, levert dat somt vreemde sorteringen op (voorbeeld: mailadres campagne@kpn.com t.o.v. afzendernaam KPN aanbieding)

sinds de nieuwe webmail synchroniseert deze niet meer goed met het mailprogramma op mijn telefoon en andersom. hoe kan ik dat verhelpen?

Hallo @CM1958 , welk e-mailprogramma gebruik je op je telefoon en welk protocol, POP of IMAP?

je e-mailprogramma op je telefoon kan wel gegevens ophalen van de server (de webmail dus) maar niet omgekeerd als het via het POP-protocol gaat.

 

Ik gebruik het standaard mailprogramma van android. Instelling staat op imap

Reputatie 7
Badge +24

Dat is in ieder geval goed. Wat versta je onder niet goed synchroniseren? Kan het zijn dat je telefoon iets later alles weergeeft zoals dit in Webmail wordt weergegeven? Zo ja, zou je in je telefoon willen kijken wat de verversinterval is? Als dit bijvoorbeeld op 30 minuten staat zal de synchronisatie 1 keer in de 30 min plaatsvinden. 

verversinterval is 5 minuten

als ik via webmail een bericht verwijder of verplaats, gebeurt er niets op mijn telefoon….