News

KPN Webmail vernieuwing 2019

  • 9 September 2019
  • 679 reacties
  • 62757 keer bekeken
KPN Webmail vernieuwing 2019
Reputatie 7
Badge +30

Dit topic is gesloten voor nieuwe reacties. De veranderingen die in dit topic worden besproken hebben wij in 2019 doorgevoerd. Heb je feedback op, of vragen over, de webmail. Maak dan een eigen topic aan.

 

Achter de schermen is hard gewerkt aan een nieuw, sterk verbeterd mailplatform, met een bijbehorende nieuwe webmailomgeving. De komende maanden zetten we alle mailboxen over naar dit nieuwe platform.
 

 

Belangrijkste wijzigingen

  • De opslag is vergroot naar 15GB per mailbox (dat was 1GB).
  • De webmail is nu geschikt voor tablets/smartphones. Op welk apparaat je de webmail ook opent, de layout past zich daarop aan.
  • Bijlagen worden in een voorbeeld getoond. Je kunt nu in je browser foto's, office bestanden en PDF's bekijken zonder ze eerst te downloaden.
  • Heb je het in de tekst over een bijlage toevoegen maar ben je dit vergeten? Dan krijg je nu eerst een waarschuwing wanneer je de mail probeert te verzenden. Zo ziet dat er uit.
  • Uitgebreide mogelijkheden om spam te rapporteren. Dit kan via de webmail (met de knoppen "spam" en "geen spam") of via IMAP (door de mail te verplaatsen vanuit of naar de spammap)
  • Veiligheid: afbeeldingen worden niet automatisch geladen en bij de instellingen kun je zien welke apparaten zijn ingelogd op de webmail. Als je hier iets ziet wat je niet vertrouwt kun je dit apparaat uitloggen (wijzig dan ook direct je wachtwoord!).
  • Categorieën: Standaard zie je de categorie "nieuwsbrieven", waarin veel bekende nieuwsbrieven automatisch in worden geplaatst. Je kunt zelf categorieën toevoegen. Door een mail naar de nieuwe categorie te slepen krijg je de keuze om in het vervolg automatisch deze mails te verplaatsen.

 

De eerste keer inloggen

De eerste keer dat je de nieuwe webmail bezoekt word je begroet met twee popups. In de eerste kun je de afzendernaam instellen voor alle aliassen. Je kunt dit later altijd aanpassen in de instellingen.

 

2e62197a-47b7-4e1e-8a55-8ad9d8a4da48.png


Verder zie je (ook eenmalig) een popup over een rondleiding. Hierin krijg je een korte samenvatting te zien van alle nieuwe functionaliteit.

cdebc0b4-cf1f-473d-a71b-f9107ac60944.png

 

Categorieën

Met categorieën wordt de webmail een stuk overzichtelijker, vooral als je veel mail ontvangt. De categorie "Nieuwsbrieven" is al aangemaakt, hierin komen automatisch een groot aantal bekende nieuwsbrieven terecht. Je kunt zelf categorieën toevoegen en bewerken. Denk aan "Social" voor alle Twitter/Facebook/Instagram notificaties, of "KPN forum" voor de mails vanuit het forum.

 

c67060c2-b55b-4c7b-9ed4-9c9c847edd61.png

1566e51e-0927-4c10-baef-9ae5ccb96611.png


Geen fan van categorieën? Je kunt het met een druk op de knop uitschakelen. Wil je alleen bepaalde mails niet in een categorie hebben? Sleep deze mail dan uit de categorie naar de inbox. Je krijgt dan de keus om dit permanent te doen voor die afzender.

 

Spam

De nieuwe webmail bevat knoppen om "Spam" en "Geen spam" te melden. Meld je vaak mails aan die inderdaad spam zijn? Dan zien we jouw meldingen als betrouwbaarder en krijgen die meer waarde in het bepalen of mail doorgelaten moet worden. Andersom kun je mails die als spam worden aangezien markeren als "Geen spam". Hiermee voorkomen we 'false positives'. Dit werkt ook zonder de webmail. Als je gebruik maakt van IMAP heeft het verplaatsen van een mail van/naar de spammap hetzelfde effect.

 

Veelgestelde vragen

  • Hoe pas ik de indeling aan?
    Klik rechtsboven op de knop Weergave. Hier vind je instellingen om het leesvenster, de mappenstructuur en andere onderdelen weer te geven of te verbergen, zodat je de indeling helemaal naar jouw smaak kan aanpassen.
  • Hoe markeer ik een bericht als spam?
    Selecteer een of meerdere berichten en klik op het icoontje met het verbodsbord: 🚫
    Of sleep de mail naar de spammap.
  • Hoe geef ik aan dat een bericht geen spam is?
    Als een bericht onterecht in de spam-map terecht is gekomen kun je die selecteren en klikken op het icoontje met het duimpje omhoog: 👍
    Je kun de mail ook slepen naar de inbox.
  • Hoe blokkeer ik een afzender?
    Selecteer de e-mail, klik op het hamburgermenuutje (drie horizontale lijnen) en kies voor Blokkeer Afzender. Om de lijst van geblokkeerde afzenders te beheren ga je naar de instellingen (⚙️), kies voor “E-mail”, vervolgens “Geblokkeerde afzenders”. 
  • Hoe maak ik een distributielijst aan?
    Een distributielijst staat voor een groep afzenders die je in één keer kunt mailen. Ga linksboven naar de optie “Contacten” en klik daar op de knop “Nieuw”, gevolgd door “Distributielijst toevoegen”. In het nieuwe schermpje kies je een naam voor de lijst (“Collega's”, bijvoorbeeld) en voeg je de afzenders toe.
  • Hoe wis ik de voorgestelde e-mailadressen als ik een nieuw bericht typ?
    Je vindt deze lijst onder “Contacten”, dan links in het menu “Verzamelde adressen”. Je kunt hier individuele adressen wissen, een vinkje zetten bij alle adressen die gewist moeten worden of meerdere adressen selecteren door shift ingedrukt te houden en te klikken. Druk daarna bovenin op “Verwijderen”. Andere voorgestelde adressen zijn bestaande contactpersonen. Die vind je in het linkermenu onder “Contacten”.
  • Hoe log ik uit op alle apparaten / Hoe zie ik op welke apparaten ik ben ingelogd?
    Ga naar de instellingen (⚙️), ga vervolgens naar “Beveiliging” en kies voor “Actieve apparaten”. Zie je hier onbekende apparaten? Log deze dan uit en pas direct je wachtwoord aan via https://email.kpn.com 
  • Mijn eigen aangemaakte mappen zijn niet zichtbaar na de migratie?
    Zorg ervoor dat je “Mijn Mappen” ook daadwerkelijk uitgeklapt hebt. Dit doe je door te klikken op het driehoekje ervoor.
    Als dat niet helpt, ga naar instellingen (⚙️) en dan  “E-Mail” en vervolgens “Wijzig IMAP abonnementen”.  Je krijgt dan een lijst met al je mappen. Mappen die je zelf hebt aangemaakt staan onderaan. Zorg dat deze allemaal aangevinkt zijn en kies dan voor “Opslaan”
  • Ik kan niet meer inloggen op de webmail, ik krijg een foutmelding en gebruik MacOS.
    Dit kan voorkomen bij versies van MacOS  die ouder zijn dan MacOS High Sierra. Kijk dan ook of je kunt upgraden naar minimaal High Sierra. Meer informatie daarover vind je hier
  • Ik kan niet inloggen op de webmail, er gebeurt niets als ik op de inlogknop druk.
    We zien dit soms gebeuren bij mensen die Chrome gebruiken en ook de Kaspersky beveiligingsextensie geïnstalleerd hebben daarin. Het is in dat geval nodig dat deze extensie ook daadwerkelijk actief is. Dit controleer je via het menu. Kies voor Meer hulpprogramma’s en dan Extensies. Zorg dat het schuifje bij Kaspersky op actief staat.

 

Tips

  • Verplaats je normaal gesproken spam naar de prullenbak? Overweeg deze mails vanaf nu naar de spamfolder te verplaatsen. Zo zorg je ervoor dat het spamfilter beter gaat werken, niet alleen voor jou maar voor alle klanten.
  • Je kunt je Google Calendar, of een iCal bestand/url, importeren via de Agenda > Nieuwe agenda toevoegen. Andersom kan ook. Je KPN Webmail agenda kun je importeren in een ander mailprogramma.
  • Je kunt herinneringen instellen voor de afspraken in je agenda. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Kom je een phishingmail tegen? Laat het onze abuse afdeling dan weten via valse-email@kpn.com (stuur de mail door als bijlage). Spam hoeft niet meer doorgestuurd te worden, je meldt dit automatisch aan door een e-mail als spam te markeren of naar de spamfolder te verplaatsen. Als je het idee hebt dat dit niet werkt voor bepaalde mail, neem dan alsnog contact op met Abuse. 
  • In de instellingen staat een optie om de webmail te registreren voor Mailto: links. Hoe dat werkt lees je hier.

 

Andere vragen, wensen, feedback? Laat het hier weten!

 

De onderstaande berichten tot 11 oktober zijn verplaatst vanuit het testforum, waarin forumgebruikers hebben meegetest aan de nieuwe webmail.

 

Laatste update artikel: 9-12-2019 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

679 reacties

Reputatie 7
Badge +24

verversinterval is 5 minuten

als ik via webmail een bericht verwijder of verplaats, gebeurt er niets op mijn telefoon….

Mogenlijk is dan je telefoon via POP3 protocol ingesteld. 

Nieuwe webmail is ,mogelijk alleen bij mij, ZEER traag en saai! Overschakelen van een naar duurt seconden, Ik heb even afgewacht maar er zit geen verbetering in! Wel gaat het iets sneller als ik langere tijd ben ingelogd, 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @PF1941 op wat voor een systeem en met welke internet browser heb je last van de traagheid? Probeer eens een andere browser. Persoonlijk ervaar ik dit probleem niet (Windows 10,  Edge).

Zowel op mijn Omen laptop i7 8750H CPU 2,2 GHz als mijn op Omen desktop 9700F 3,0 GHz

Beiden op Google Chrome en Windows 10 64bits.

Ook mis ik de mogelijkheid om spam permanent over te zetten naar veilige afzender!

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @PF1941 die systemen zouden er geen moeite mee moeten hebben, geen idee….

Het spamfilter zet “possible-spam” in de Spam-box. Als je de goede berichten verplaatst naar de map Postvak IN dan leert het spamfilter. Als voldoende mensen deze berichten als niet-spam beoordelen, zal het spamfilter na verloop van tijd deze berichten niet meer in de Spam-box plaatsen.

Het is dus niet direct (en permanent) om te zetten.

Spamopmerking begrepen! Alle doorgestuurde mails van Outlook wordt als spam behandeld! Ook mail van KPN??

Ik heb drie webmail accounts op mijn computers en die werken allen belabberd! Ook met Edge is het verre van optimaal! Herinstalleren helpt niet! 

Reputatie 7

Alle doorgestuurde mails van Outlook wordt als spam behandeld!

Wat bedoel je hiermee?

Als ik een paar berichten weggooi vinkt de webmail automatisch al een volgende mail aan. Hierdoor gooi je ( als je niet uitkijkt ) een e-mail weg die wilt houden. Dit is behoorlijk irritant. Graag deze functie uitzetten.

Als ik een paar berichten weggooi vinkt de webmail automatisch al een volgende mail aan. Hierdoor gooi je ( als je niet uitkijkt ) een e-mail weg die wilt houden. Dit is behoorlijk irritant. Graag deze functie uitzetten.

Dat is inderdaad lastig, daar moet ik ook drommels goed mee opletten.

De mail die ik automatisch doorstuur vanuit Outlook naar Kpnmail wordt altijd als SPAM ontvangen. Ook mailtjes  van KPN ondergaan dit lot. Zeer onprettig dat je ze niet zelf op een veilige afzenderlijst kan zetten!

Maar veel belangrijker is voor mij een goed werkende  webmail te krijgen. De traagheid begint al bij het openen van het mailprogramma,  Dit is zwaar knudde!

Reputatie 7
Badge +30

Als ik een paar berichten weggooi vinkt de webmail automatisch al een volgende mail aan. Hierdoor gooi je ( als je niet uitkijkt ) een e-mail weg die wilt houden. Dit is behoorlijk irritant. Graag deze functie uitzetten.

Dit hebben we al eens intern aangekaart. De reactie daarop was dat dit inderdaad hoort bij de nieuwe webmail omgeving. Er wordt op korte termijn niets aan veranderd. 

 

De mail die ik automatisch doorstuur vanuit Outlook naar Kpnmail wordt altijd als SPAM ontvangen. Ook mailtjes  van KPN ondergaan dit lot. Zeer onprettig dat je ze niet zelf op een veilige afzenderlijst kan zetten!

Maar veel belangrijker is voor mij een goed werkende  webmail te krijgen. De traagheid begint al bij het openen van het mailprogramma,  Dit is zwaar knudde!

Heb je regels ingesteld in Outlook? Kan je daar eens naar kijken? Of deze goed staan ingesteld? Daarnaast begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt met ‘de traagheid begint al bij het openen van het mailprogramma'. Webmail open je via de browser, is dat wat je bedoelt? Als een evt. mailprogramma, zoals Outlook, traag werkt, is dat niet iets wat aan de KPN mail ligt. 

Alles staat goed maar webmail maakt er SPAM van, 

Traag is toch een simpel te begrijpen woord lijkt mij? Het betekent dat alles van KPN webmail veel langzamer reageert dan andere programma's. Outlook is  b.v. vele malen sneller dan webmail.

 

Hallo @PF1941 , Outlook is een programma op je computer en KPN Webmail is een e-mail-server in ‘the cloud’ waar je een internetverbinding voor nodig hebt.

Het kan dus zijn dat je geen snelle internetverbinding hebt en/of dat de mailservers druk bezocht worden en dan moet die server zijn tijd verdelen tussen alle aanvragers wat vertraging op kan leveren.

 

Ik heb snelle computers en een redelijk snelle verbinding WiFi ca. 65Mbps en kabel >80Mbps!

De oude KPN webmail was aanmerkelijk sneller dan de nieuwe uitvoering en dat is het vreemd!

Dit hebben we al eens intern aangekaart. De reactie daarop was dat dit inderdaad hoort bij de nieuwe webmail omgeving. Er wordt op korte termijn niets aan veranderd. 

 

Het zou al een verbetering zijn als het automatisch aanvinken door de gebruiker uitgezet kan worden. Ben niet de enige die dit vervelend vindt. Als de webmail slecht bevalt zullen klanten ook eerder naar een andere provider kijken. Uiteindelijk betaal je ook voor de webmail. Het werkt niet prettig en het sorteren gaat ook niet goed.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @PF1941 

In een poging het probleem te isoleren heb ik nog wat vragen. 

  1. De traagheid is alleen bij webmail?  Andere websites geen probleem?
  2. Met je laptop op een andere locatie (bij vrienden, familie) is webmail dan ook traag?
  3. Met een laptop van vrienden of familie bij jou thuis traag?

M.a.w. eigen laptop / andere locatie t.o.v.  andere laptop / eigen locatie

Alleen bij webmail met drie verschillende accounts. KPN ID werkt normaal!

Ik kom nooit bij anderen met mijn laptop maar zal in het weekend de webmail van een kennis bij mij thuis uitproberen. 

Mijn verbinding met de experiabox ( jaren oud) lijkt goed. Het opnieuw installeren van webmail heeft ook geen verbetering gebracht! 

Reputatie 7
Badge +30

Mijn verbinding met de experiabox ( jaren oud) lijkt goed. Het opnieuw installeren van webmail heeft ook geen verbetering gebracht! 

 

Hier haak ik even op in, PF. Wat bedoel je met het opnieuw installeren van de webmail? De webmail is een website, daar valt niet zoveel aan te installeren. Als jij traagheid ervaart met de webmail website, dan verwacht ik eigenlijk dat dit ligt aan je browser. Kun je het eens testen met een andere?

Webmail op een andere notebook ( HP Pavilion 17 ab 273 nd, ook met Chrome, werkt op mijn netwerk prima! Alle settings zijn hetzelfde als op mijn laptop (HP Omen 17 an 194 nd ) en desktop (HP Omen Obelisk 875 1685 nd)! Op mijn laptop werkt webmail zeer slecht en op mijn desktop zeer matig. 

Ook met Edge is het knudde!

Reputatie 7
Badge +30

De webmail is een interactieve pagina op het internet. Als zich daar problemen mee voordoen heeft het vaak met de browser te maken. Een browser kan bepaalde functionaliteiten blokkeren.  Als de pagina traag is, heeft dat met de internet verbinding te maken. Het kan ook zijn dat de pc/laptop andere processen heeft draaien die het laden van de webmail pagina vertragen.Je geeft daarnaast aan dat het op een ander notebook wel goed werkt, wat mij doet denken dat het probleem niet in de webmail zelf zit, maar dat er andere factoren voor verantwoordelijk zijn. 

De andere laptop draait ook op chrome! 

Ik heb geen andere processen draaien als ik de webmail gebruik( Met de oude versie van webmail geen problemen!

Ook met Edge werkt het van geen kant!

Reputatie 7

De andere laptop draait ook op chrome! 

Ik heb geen andere processen draaien als ik de webmail gebruik( Met de oude versie van webmail geen problemen!

Ook met Edge werkt het van geen kant!

Ik ben wel benieuwd waardoor dat veroorzaakt wordt.

Zelf ervaar ik geen enkel probleem met de nieuwe webmail en ik heb het naar aanleiding van dit topic op een aantal verschillende Windows en Android apparaten geprobeerd gebruikmakend van zowel Chrome als Edge.

Mijn internetverbindingen zijn in orde( KPN) en de laptop van een kennis heeft er een prima werkende webmail op mijn internet! Ik zou tips willen hebben over wat er niet goed ingesteld zou kunnen staan maar dat is, waarschijnlijk ,  niet browser gekoppeld daar Edge en Chrome hetzelfde probleem hebben!

Reputatie 7
Badge +24

Dit is dan een raadsel. Heb jij add-ons in je browsers op de 2 computers die je op je andere notebook niet hebt(waarop het wel goed werkt)? Of eventueel andere virusscanners? Zijn de geavanceerde instellingen van bijvoorbeeld Chrome precies dezelfde als op de notebook waarbij het goed werkt? Ik probeer mee te denken maar kan zo geen andere instellingen bedenken die hier invloed op zouden kunnen hebben. 

Alle instellingen zijn exact hetzelfde!